Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1318/11/PP
Data
2012.02.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
gmina
świadczenie nieodpłatne
warunki zwolnienia
zwolnienia podmiotowe
Istota interpretacji
Czy przeniesienie, w drodze darowizny na cele publiczne, zabudowanej nieruchomości będącej w nieodpłatnym użytkowaniu Centrum - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, stanowiącej własność Powiatu, na rzecz Miasta na prawach powiatu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 903 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku który wpłynął do tut. Biura 4 listopada 2011r., uzupełnionym w dniu 27 stycznia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 listopada 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 19 stycznia 2012r. znak: IBPBI/2/423-1318/11/PP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 27 stycznia 2012r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Działając w oparciu o art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej, władze samorządowe Miasta na prawach powiatu i Powiatu, które są organami tworzącymi samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (Miasto na prawach powiatu - Szpitala, Powiat - Centrum), podjęły decyzję o połączeniu tych podmiotów tworząc jeden samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. W projekcie Porozumienia opartego o art. 66 ust. 2 pkt 2, ust. 3, ust. 4 pkt 21, ust. 5 cytowanej wyżej ustawy przyjęto, że uprawnienia i obowiązki podmiotu tworzącego wobec nowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przejmie Miasto na prawach powiatu. Nowo powstały zakład z dniem wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego, uzyskuje osobowość prawną i wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem były łączące się zakłady, bez względu na charakter prawny tych stosunków. Zabudowana nieruchomość (grunt oraz budynki i budowle) stanowiąca własność Powiatu, będąca w nieodpłatnym użytkowaniu Centrum, zostanie przeniesiona na rzecz Miasta na prawach powiatu w drodze umowy darowizny na cele publiczne (budowa i utrzymywanie pomieszczeń dla publicznych obiektów ochrony zdrowia), w trybie art. 13 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przeniesienie, w drodze darowizny na cele publiczne, zabudowanej nieruchomości będącej w nieodpłatnym użytkowaniu Centrum - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, stanowiącej własność Powiatu, na rzecz Miasta na prawach powiatu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, przejęcie na rzecz Miasta na prawach powiatu w drodze darowizny na cele publiczne zabudowanej nieruchomości - na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych – jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „updop”), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z powyższym przepisem, od podatku zwolnione podmiotowo są jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są gminy, powiaty oraz województwa samorządowe. Dochody jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.). Wnioskodawca jest Miastem na prawach powiatu, zastosowanie znajdzie zatem art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z którym źródłami dochodów własnych gminy są spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy Definiując pojęcie darowizny, jakim posługuje się ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego należy odwołać się do umowy cywilnoprawnej uregulowanej w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. W zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku Wnioskodawca otrzyma darowiznę w postaci zabudowanej nieruchomości (grunt oraz budynki i budowle). Wnioskodawca na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 updop będzie zwolniony z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymanej darowizny. Stanowisko Wnioskodawcy, iż przejęcie na rzecz Miasta na prawach powiatu w drodze darowizny na cele publiczne zabudowanej nieruchomości - na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych - jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji. Do wniosku o wydanie interpretacji dołączono uchwałę Rady Miejskiej z dnia 29 września 2011r. w sprawie połączenia Centrum - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i Szpitala - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wraz z projektem Porozumienia w sprawie połączenia Centrum i Szpitala - samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz utworzenia nowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|