Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.939.2016.2.MS
z 9 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 26 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.),o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dostawy nabywanych przez Wnioskodawcę dla Szkoły Podstawowej w S. w ramach projektu „...”:

  • monitorów interaktywnych z komputerami, switcha, punktu dostępowego - jest prawidłowe,
  • mikroskopu z kamerą do komputera, programu multimedialnego „...”, zestawu multimedialnego „...”, programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6, zestawu laboratoryjnego, wózka na laptopy oraz usługi montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nabywanych przez Wnioskodawcę dla Szkoły Podstawowej w S. w ramach projektu „...”: monitorów interaktywnych z komputerami, switcha, punktu dostępowego, mikroskopu z kamerą do komputera, programu multimedialnego „...”, zestawu multimedialnego „...”, programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6, zestawu laboratoryjnego, wózka na laptopy oraz usługi montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 26 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 2461-IBPP1.4512.939.2016.1.MS z 17 stycznia 2017 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) w okresie od 1 kwietnia 2017 r. do 31 lipca 2017 r. zamierza realizować projekt dotyczący wyposażenia szkoły podstawowej w sprzęt ICT i materiały dydaktyczne, który jest częścią zadania pn. „...”.

Projekt będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej nr VI „Spójność przestrzenna i społeczna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa P. na lata 2014 - 2020.

Beneficjentem pomocy UE będzie Wnioskodawca, który dokona zakupu niżej wymienionego sprzętu i przekaże go nieodpłatnie Szkole Podstawowej w S. Sprzęt wykorzystany zostanie do prowadzenia zajęć dydaktycznych, a sieć dwuzakresowa wyeliminuje problem zatłoczenia pasma sieciowego, zmniejszy zakłócenia transmisji i zapewni stabilność pracy.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje dostawę (zakup):

  1. monitorów interaktywnych z komputerem - 3 szt.,
  2. laptopów - 12 szt.,
  3. switch - przełącznika sieciowego zarządzalnego - 1 szt.,
  4. mikroskopu z kamerą do komputera (uniwersalny mikroskop szkolny umożliwiający powiększenie 40x - 1024X z oświetleniem LED, kamera 320x240 pixeli) - 1 szt.,
  5. programu multimedialnego „...” - 13 licencji na laptopy,
  6. zestawu multimedialnego „...” - 1 licencja na monitor interaktywny,
  7. programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6 (program komputerowy obejmujący cały program nauczania matematyki w szkole podstawowej zawierający testy, filmy video i animacje, kalkulator, zbiór figur płaskich i przestrzennych) - 2 szt.,
  8. punktu dostępowego - 5 szt.
  9. zestawu laboratoryjnego (narzędzia preparacyjne szkła podstawowe i nakrywkowe, szalki i szkiełka zegarowe) – 1 szt.,
  10. wózka na laptopy – 1 szt.

oraz usługę montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej.

Wartość szacunkowa (brutto) sprzętu i pomocy dydaktycznych wynosi:

  1. monitorów interaktywnych z komputerem - 51.000 zł (17.000,00 zł/szt.),
  2. laptopów - 27.600 zł (2.300,00 zł/szt.)
  3. switch - przełącznika sieciowego zarządzalnego - 1.500,00 zł (1.500,00 zł/szt.),
  4. mikroskopu z kamerą do komputera - 529,99 zł (529,00 zł/szt.),
  5. programu multimedialnego „...” - 442 zł (34 zł/szt.),
  6. zestawu multimedialnego „...” - 149 zł (149 zł/szt.),
  7. programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6 (program komputerowy obejmujący cały program nauczania matematyki w szkole podstawowej zawierający testy, filmy video i animacje, kalkulator, zbiór figur płaskich i przestrzennych) – 399,98 zł (199,99 zł/szt.),
  8. punktu dostępowego – 5.500 zł (1.100 zł/szt.),
  9. zestawu laboratoryjnego (narzędzia preparacyjne, szkła podstawowe i nakrywkowe, szalki i szkiełka zegarowe) – 299,99 zł (299,99 zł/szt.),
  10. wózka na laptopy – 3.381,27 zł (3.381,27 zł/szt.),

oraz usługę montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej, której koszt oszacowano na kwotę 1.577,81 zł.

Łącznie oszacowana wartość dostawy sprzętu, pomocy dydaktycznych oraz usługi montażu i konfiguracji sieci wynosi 92.380,04 zł.

Zarówno przetarg na dostawę i usługi jak i zakupy będą realizowane w 2017 r. Obecnie Wnioskodawca nie dokonał jeszcze centralizacji rozliczeń w podatku od towarów i usług, Wnioskodawca scentralizuje swoje rozliczenia (łącznie z jednostkami) w terminie od 1 stycznia 2017 r. w związku z tym w okresie realizacji projektu Wnioskodawca będzie jednym podatnikiem z jednostkami. Od tego momentu na wszystkich fakturach zakupowych, jako nabywca figurował będzie Wnioskodawca a jako odbiorca będzie jednostka budżetowa. Zakupiony sprzęt i oprogramowanie zostaną przez Wnioskodawcę przekazane jednostce oświatowej. Dokumentem potwierdzającym przekazanie będzie PT - protokół przekazania - przejęcia środka trwałego, przekazującym będzie Wnioskodawca a przyjmującym Szkoła Podstawowa , która na podstawie dokumentów (PT) wprowadzi otrzymany majątek do swoich ksiąg rachunkowych. Tak więc jak wynika z opisu założeń projektu sprzęt oraz oprogramowanie będą nabywane dla placówki oświatowej i będą tylko przez tę placówkę użytkowane.

Zdaniem Wnioskodawcy następujące sprzęty nabywane w ramach realizowanego projektu mieszczą się w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług określającego wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy i tak:

  • wymienione w punkcie 1 zakresu rzeczowego projektu tj. monitory interaktywne z komputerem w poz. l załącznika - jako zestawy komputerów stacjonarnych,
  • wymienione w punktach 3 i 8 zakresu rzeczowego projektu tj. switch i punkt dostępowy w poz. 5 załącznika - jako urządzenia do transmisji danych cyfrowych.

Natomiast laptopy wymienione w punkcie 2 zakresu rzeczowego projektu mieszczą się w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług określającego wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. l pkt 7 ww. ustawy.

Wnioskodawca będący jednostką samorządu terytorialnego będzie przeprowadzał postępowanie przetargowe i w związku z przygotowaniem tego postępowania musi wiedzieć jakie prawidłowe stawki podatku VAT należy przyjąć w stosunku do zamawianych towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca w związku z realizacją projektu „...”, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej nr VI „Spójność przestrzenna i społeczna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa P., na lata 2014 - 2020 otrzymał z Urzędu Marszałkowskiego Województwa P. pismo w sprawie konieczności rozstrzygnięcia kwestii stawek podatku VAT w przypadku dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych (NR pisma PI-X.410.319.2016.AJ). W związku z powyższym Wnioskodawca na podstawie art.l4s Ordynacji Podatkowej wystąpił z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji w tej kwestii. Gmina będąca Wnioskodawcą jest podmiotem do którego znajdują zastosowanie przepisy art.l4s Ordynacji podatkowej bowiem jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. W bieżącym roku Wnioskodawca otrzymał indywidualną interpretację w podobnej kwestii tj. stawki na zakup sprzętu dla placówek oświatowych, z tym że w ramach innego projektu (2461 -IBPP2.4512.821.2016.2.JJ).

Punkt dostępowy, który ma być przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę jest urządzeniem do transmisji danych cyfrowych (innym) o którym mowa w pkt 5 załącznika nr 8 do ustawy o VAT, przez punkt dostępowy rozumie się urządzenie zapewniające komputerom dostęp do sieci komputerowej za pomocą bezprzewodowego nośnika transmisyjnego jakim są fale radiowe. Dostawcy monitorów interaktywnych z komputerami, switcha, punktu dostępowego Wnioskodawca przekaże dokumenty (zamówienie), o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT. Natomiast dostawca na podstawie art. 83 ust. 15 ustawy o VAT obowiązany jest przekazać kopie dokumentów, o których mowa powyżej do właściwego urzędu skarbowego.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT bowiem spełnia warunki określające podatnika w art. 15 ustawy o podatku VAT, wykonuje czynność zwolnione i opodatkowane. Wnioskodawca jest podatnikiem od 2004 r. i składa w okresach miesięcznych deklaracje VAT a od stycznia 2017 r. dokonał centralizacji swoich rozliczeń (łącznie z jednostkami).

Ponadto należy zauważyć, że Wnioskodawca jako zamawiający zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, jest zobowiązany do sprawdzenia poprawności zastosowanej przez wykonawcę stawki podatku VAT. Obowiązek ten wynika z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, który nakazuje zamawiającemu odrzucenie ofert zawierających błąd w obliczeniu ceny, za który należy uznać przyjęcie niewłaściwej stawki podatku VAT. Stanowisko to potwierdził Sąd Najwyższy w swych uchwałach wskazując, że zamawiający w świetle dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, ma obowiązek weryfikacji zaoferowanej ceny pod kątem ustalenia czy nie zawiera ona błędu w obliczeniu ceny w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT. Zarówno Sąd Najwyższy, jak i Krajowa Izba Odwoławcza, potwierdzają stanowisko, że tylko oferty o obiektywnie sprawdzalnych elementach (a takim elementem jest stawka podatku VAT) wynikających z obowiązujących przepisów, stwarzają możliwość prawidłowego porównania ofert i tym samym równego traktowania wykonawców. Tak więc jak wskazano wcześniej Wnioskodawca zgodnie z art. 14s Ordynacji podatkowej jest podmiotem, który może wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki podatkowej dla nabywanych towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (numeracje zgodnie z wnioskiem):

  1. Czy dostawa monitorów interaktywnych z komputerami, switcha, punktu dostępowego nabywanych przez Wnioskodawcę dla Szkoły Podstawowej w S. w ramach projektu „...” podlega opodatkowaniu 0 % stawką podatku VAT?
  2. Czy dostawa pozostałego sprzętu (mikroskopu z kamerą do komputera, zestawu laboratoryjnego, wózka na laptopy), oprogramowania (programy multimedialne) oraz usługi montażu i konfiguracji powinny podlegać opodatkowaniu podstawową obecnie 23% stawką podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa monitorów interaktywnych z komputerami, switcha, punktu dostępowego (punkty 1, 3, 8 zakresu rzeczowego projektu) powinna być objęta 0% stawką podatku VAT. W myśl art. 83 ust. l pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług 0% stawkę podatku VAT stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust.13-15 czyli :

  • opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy i w poz. l i 5 tego załącznika (jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych) mieszczą się właśnie monitory interaktywne z komputerami, switch, punkt dostępowy nabywane dla jednostki oświatowej,
  • dokonujący dostawy posiada stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Jak wynika z opisu założeń do projektu przedstawionego w poz. 80 wniosku warunki przedstawione powyżej zostaną spełnione bowiem niezależnie od tego z kim zawarta będzie umowa czy będzie to jednostka samorządu terytorialnego czy też nie dostawa będzie dla określonych w ustawie o VAT placówek oświatowych, po drugie Wnioskodawca wystawi dla dostawcy dokumenty, że będzie to sprzęt dla placówki oświatowej, których kopie następnie dostawca przekaże do właściwego urzędu skarbowego. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że od stycznia 2017 r. w świetle ustawy o podatku VAT to tylko Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku VAT, a jednostki nie będą oddzielnymi podatnikami dlatego też wszystkie umowy będą zawierane z Wnioskodawcą i również faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę, w żadnym wypadku na fakturze nabywcą nie będzie mogła być jednostka oświatowa (budżetowa).

Prawidłowość zastosowania 0% stawki dla sprzętu zakupywanego dla placówek oświatowych a wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług potwierdzają między innymi następujące interpretacje i wyroki:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 lipca 2014 r. o numerze IBPP2/443-387/14/JJ,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 listopada 2014 r. o numerze IBPP2/443-807/14/JJ „W przedmiotowej sprawie, zauważyć należy przede wszystkim, iż jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona - tj. 0% - stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, kto nabywa ww. towar, np. jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT były przeznaczone dla placówek oświatowych,
  • Wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r. o sygn. akt I FSK 1304/08,
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2012 r. o sygn. akt I SA/Gd/311/12 stawka 0% VAT ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego, nie do placówek oświaty, a dla placówek oświaty. Istotą jest, aby sprzęt był przeznaczony dla placówki”. Wyrok ten jest prawomocny,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 października 2014 r. o numerze ILPP2/443-728/14-2/MN „przy dostawach sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych można zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. l pkt 26 lit. a ustawy nawet, gdy dana placówka oświatowa nie jest bezpośrednim płatnikiem i nabywca na fakturze (nabywca na fakturze jest organ nadzorujący placówkę oświatowa, a placówka oświatowa jest odbiorca sprzętu komputerowego.”

Zdaniem Wnioskodawcy dostawa pozostałego sprzętu i oprogramowania oraz usługi montażu i konfiguracji powinny podlegać opodatkowaniu podstawową obecnie 23% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nabywanych przez Wnioskodawcę dla Szkoły Podstawowej w S. monitorów interaktywnych z komputerami, switcha, punktu dostępowego,
  • za prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nabywanych przez Wnioskodawcę dla Szkoły Podstawowej w S. mikroskopu z kamerą do komputera, programu multimedialnego „...”, zestawu multimedialnego „...”, programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6, zestawu laboratoryjnego, wózka na laptopy oraz usługi montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami zaś, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Podstawowa stawka podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.

I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. Drukarki,
  3. Skanery,
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego – art. 83 ust. 15 ustawy.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Należy zauważyć, że jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona – tj. 0% stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, że nabywa ww. towar, np. jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy były przeznaczone dla podmiotów wskazanych w przywołanym wyżej art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Z przestawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) w okresie od 1 kwietnia 2017 r. do 31 lipca 2017 r. zamierza realizować projekt dotyczący wyposażenia szkoły podstawowej w sprzęt ICT i materiały dydaktyczne, który jest częścią zadania pn. „...”.

Projekt będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej nr VI „Spójność przestrzenna i społeczna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa P. na lata 2014 - 2020.

Beneficjentem pomocy UE będzie Wnioskodawca, który dokona zakupu niżej wymienionego sprzętu i przekaże go nieodpłatnie Szkole Podstawowej w S. Sprzęt wykorzystany zostanie do prowadzenia zajęć dydaktycznych, a sieć dwuzakresowa wyeliminuje problem zatłoczenia pasma sieciowego, zmniejszy zakłócenia transmisji i zapewni stabilność pracy.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje dostawę (zakup):

  1. monitorów interaktywnych z komputerem - 3 szt.,
  2. laptopów -12 szt,
  3. switch - przełącznika sieciowego zarządzalnego - 1 szt.,
  4. mikroskopu z kamerą do komputera (uniwersalny mikroskop szkolny umożliwiający powiększenie 40x - 1024X z oświetleniem LED, kamera 320x240 pixeli) - 1 szt.,
  5. programu multimedialnego „...” - 13 licencji na laptopy,
  6. zestawu multimedialnego „...” - 1 licencja na monitor interaktywny,
  7. programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6 (program komputerowy obejmujący cały program nauczania matematyki w szkole podstawowej zawierający testy, filmy video i animacje, kalkulator, zbiór figur płaskich i przestrzennych) - 2 szt.,
  8. punktu dostępowego - 5 szt.
  9. zestawu laboratoryjnego (narzędzia preparacyjne szkła podstawowe i nakrywkowe, szalki i szkiełka zegarowe) – 1 szt.,
  10. wózka na laptopy – 1 szt

oraz usługę montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej.

Zakupiony sprzęt i oprogramowanie zostaną przez Wnioskodawcę przekazane jednostce oświatowej. Dokumentem potwierdzającym przekazanie będzie PT - protokół przekazania - przejęcia środka trwałego, przekazującym będzie Wnioskodawca a przyjmującym Szkoła Podstawowa , która na podstawie dokumentów (PT) wprowadzi otrzymany majątek do swoich ksiąg rachunkowych. Tak więc jak wynika z opisu założeń projektu sprzęt oraz oprogramowanie będą nabywane dla placówki oświatowej i będą tylko przez tę placówkę użytkowane.

Zdaniem Wnioskodawcy następujące sprzęty nabywane w ramach realizowanego projektu mieszczą się w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług określającego wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy i tak:

  • wymienione w punkcie 1 zakresu rzeczowego projektu tj. monitory interaktywne z komputerem w poz. l załącznika - jako zestawy komputerów stacjonarnych,
  • wymienione w punktach 3 i 8 zakresu rzeczowego projektu tj. switch i punkt dostępowy w poz. 5 załącznika - jako urządzenia do transmisji danych cyfrowych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że punkt dostępowy, który ma być przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę jest urządzeniem do transmisji danych cyfrowych (innym) o którym mowa w pkt 5 załącznika nr 8 do ustawy o VAT, przez punkt dostępowy rozumie się urządzenie zapewniające komputerom dostęp do sieci komputerowej za pomocą bezprzewodowego nośnika transmisyjnego jakim są fale radiowe. Dostawcy monitorów interaktywnych z komputerami, switcha, punktu dostępowego Wnioskodawca przekaże dokumenty (zamówienie), o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT. Natomiast dostawca na podstawie art. 83 ust. 15 ustawy o VAT obowiązany jest przekazać kopie dokumentów, o których mowa powyżej do właściwego urzędu skarbowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy dostawa monitorów interaktywnych z komputerami, switcha, punktu dostępowego nabywanych dla szkoły podstawowej jednostki oświatowej w ramach projektu, może podlegać opodatkowaniu 0 % stawką podatku VAT.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie, należy wskazać, że skoro będące przedmiotem zapytania monitory interaktywne z komputerami stanowiące zestawy komputerów stacjonarnych wymienione w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy oraz switch i punkt dostępowy stanowiące urządzenia do transmisji danych cyfrowych wymienione w poz. 5 załącznika nr 8 do ustawy, trafią do placówki oświatowej (Szkoły Podstawowej ), to do ich dostawy znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy (przy spełnieniu jak wskazał Wnioskodawca wszystkich warunków wynikających z art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy o VAT). Nie ma przy tym znaczenia, że nabywa ww. towar, jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy były przeznaczone dla placówek oświatowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy dostawa pozostałego sprzętu, tj. mikroskopu z kamerą do komputera, programu multimedialnego „...”, zestawu multimedialnego „...”, programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6, zestawu laboratoryjnego, wózka na laptopy oraz usługa montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej, powinna zostać opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Odnosząc się do powyższej kwestii, w kontekście wcześniejszych wyjaśnień, należy stwierdzić, że dla zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 koniecznym jest aby sprzęt ten był przeznaczony dla placówek oświatowych a jednocześnie aby ten sprzęt był wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy VAT.

W odniesieniu do nabywanego dla placówki oświatowej sprzętu, tj. mikroskopu z kamerą do komputera, programu multimedialnego „...”, zestawu multimedialnego „...”, programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6, zestawu laboratoryjnego, wózka na laptopy oraz usługi montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej, należy stwierdzić, że takie urządzenia i usługa nie zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy zatem nie mogą być opodatkowane stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W związku z powyższym w odniesieniu do ww. sprzętu oraz usługi gdzie odbiorcą będzie Wnioskodawca ich nabycie będzie opodatkowane podstawową stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem , należało również uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wydana interpretacja traci swą ważność.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj