Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPB1.4511.988.2016.2.DR
z 13 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2016 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:


  • obowiązków płatnika z tytułu wydawania nagród rzeczowych oraz pieniężnych – jest nieprawidłowe,
  • obowiązków płatnika z tytułu pośredniczenia w sprzedaży gołębi – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni wraz z Mężem zamierza w przyszłości założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium RP.

Spółka w ramach przedmiotu swojej działalności prowadzić tzw. wspólny gołębnik, do którego osoby chętne będą mogły oddawać swoje drużyny gołębi. Ptaki będą przebywały we wspólnym gołębniku określony czas, a następnie będą uczestniczyły w organizowanych przez Spółkę zawodach sportowych tzw. lotach. Współrywalizacja będzie odbywała się wg ściśle określonych przepisów zawartych w opracowanym w tym celu regulaminie. Regulamin przewidywać będzie również wysokość opłat, które uczestnicy przystępujący do rywalizacji będą wnosić na poczet kosztów chowu gołębi, utrzymania gołębników oraz nagród dla właścicieli zwycięzców. Nagrody pieniężne oraz środki na zakup nagród rzeczowych będą pochodzić z opłat wnoszonych przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębnika. Po zakończeniu zawodów gołębie zostaną wystawione na licytację, właściciel sprzedanych gołębi otrzyma 50% ich wartości, z kolei pozostałe 50% wartości sprzedanych gołębi trafi do Spółki.

W piśmie z dnia 3 lutego 2017 r. (data wpływu), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni dodała, że osobami oddającymi swoje gołębie do tzw. wspólnego gołębnika mogą być zarówno osoby prowadzące działalność gospodarczą jak i osoby nie prowadzące działalności gospodarczej. Podstawą prawną organizowania przez Spółkę tzw. lotów gołębi będzie regulamin wspólnego gołębnika akceptowany przez właściciela w momencie oddania gołębia do chowu Spółce, który de facto jest umową zobowiązaniową ukształtowaną zgodnie z art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2016 poz. 2255 ze zm.) pomiędzy Spółką a właścicielem gołębi. Spółka będzie dokonywała sprzedaży gołębi na zasadzie pośrednictwa, podstawą pośrednictwa będzie akceptowany przez właściciela regulamin w momencie oddania gołębia do chowu Spółce. Wynagrodzeniem Spółki za pośrednictwo sprzedaży będzie 50% ceny sprzedanego gołębia, pozostałe 50% zostanie wypłacone właścicielowi sprzedanego gołębia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu nagród rzeczowych oraz nagród pieniężnych?
  2. Czy do nagród i wygranych wypłacanych przez Spółkę, których wartość nie będzie przekraczała kwoty 760 zł, znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.?
  3. W jakiej wysokości Spółka powinna pobrać i odprowadzić podatek z tytułu nagród w organizowanym konkursie?
  4. Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym, wystąpią dla Spółki obowiązki jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży gołębi na licytacji i przekazania właścicielowi gołębia 50% ceny uzyskanej ze sprzedaży?


W piśmie z dnia 3 lutego 2017 r. (data wpływu), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni dodała, że pytania dotyczą zarówno osób prowadzących i nieprowadzących działalność gospodarczą, gdyż Wnioskodawczyni nie wie, czy osoby oddające gołębie do wspólnego gołębnika będą prowadzić działalność gospodarczą czy nie.


Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawczyni Spółka będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu nagród rzeczowych oraz nagród pieniężnych, ponieważ zamierza ona prowadzić działalność gospodarczą, a więc będzie się zaliczać do kręgu podmiotów o których mowa w art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f. „Płatnicy, o których mowa w ust. 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.” Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 1 „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy.” W związku z powyższym Spółka spełnia przesłanki podmiotowe do bycia płatnikiem podatku dochodowego z tytułu nagród rzeczowych oraz nagród pieniężnych.


Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawczyni, od nagród określonych w regulaminie, których kwota nie będzie przekraczać 760 zł, będzie przysługiwało zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ nagrody te będą przyznawane za osiągnięcia w ramach zawodów sportowych tzw. lotów gołębi. A zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. „Wolne od podatku dochodowego są: wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług -jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł;” W związku z tym, iż w przypadku konkursów sportowych, zwolnienie przysługuje niezależnie od tego kto jest organizatorem, w przypadku nagród, których kwota nie będzie przekraczać 760 zł, będzie przysługiwało zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych.


Ad. 3. Zdaniem Wnioskodawczyni należy uiścić podatek z tytułu nagród w wysokości 10%, ponieważ nagrody przyznawane zwycięzcom poszczególnych lotów, określonych w regulaminie będą stanowiły wygraną w konkursach, a zgodnie z art. 30 ust.1 pkt 2 u.p.d.o.f. „ Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.”


Ad. 4. Spółka nie będzie miała obowiązków płatnika w związku ze sprzedażą gołębi na licytacji, z których 50% ceny będzie stanowiło przychód Spółki, a pozostałe 50% osób fizycznych, które zgłoszą gołębie do wspólnego gołębnika, ponieważ uzyskiwany z tego tytułu przychód nie mieści się w kategorii przychodów o jakich mowa w art. 41 u.p.d.o.f. W związku z tym, pomimo iż Spółka może pośredniczyć w przekazaniu osobom o których mowa powyżej kwoty stanowiącej przypadające im 50% udziału w uzyskanej na licytacji cenie sprzedaży gołębi, nie będzie ona z tego tytułu zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku z tego tytułu, który osoby te będą musiały rozliczyć samodzielnie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydawania nagród rzeczowych oraz pieniężnych – jest nieprawidłowe, natomiast w zakresie obowiązków płatnika z tytułu pośredniczenia w sprzedaży gołębi – jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepisy prawa podatkowego, o których mowa w ww. art. 8 Ordynacji podatkowej, zawiera m.in. ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 2032), w której w Rozdziale 7 Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników, zawarte są przepisy dotyczące zasad obliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego podatku lub zaliczek na podatek przez płatników.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:


  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy).

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Natomiast zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Natomiast w myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika z art. 41 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni wraz z Mężem zamierza w przyszłości założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która w ramach swojej działalności prowadzić będzie tzw. wspólny gołębnik, do którego osoby chętne (osoby prowadzące działalność gospodarczą i osoby nie prowadzące działalności gospodarczej) będą mogły oddawać swoje drużyny gołębi. Ptaki będą przebywały we wspólnym gołębniku określony czas, a następnie będą uczestniczyły w organizowanych przez Spółkę zawodach sportowych tzw. lotach. Podstawą prawną organizowania przez Spółkę lotów gołębi będzie regulamin wspólnego gołębnika akceptowany przez właściciela w momencie oddania gołębia do chowu Spółce, który de facto jest umową zobowiązaniową ukształtowaną zgodnie z art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2016 poz. 2255 ze zm.) pomiędzy Spółką a właścicielem gołębi. Współrywalizacja będzie odbywała się według ściśle określonych przepisów zawartych w ww. regulaminie. Regulamin ten przewidywać będzie również wysokość opłat, które uczestnicy przystępujący do rywalizacji będą wnosić na poczet kosztów chowu gołębi, utrzymania gołębników oraz nagród dla właścicieli zwycięzców. Nagrody pieniężne oraz środki na zakup nagród rzeczowych będą pochodzić z opłat wnoszonych przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębnika. Po zakończeniu zawodów gołębie zostaną wystawione na licytację. Spółka będzie dokonywała sprzedaży gołębi na zasadzie pośrednictwa, podstawą pośrednictwa będzie akceptowany przez właściciela regulamin w momencie oddania gołębia do chowu we wspólnym gołębniku. Wynagrodzeniem Spółki za pośrednictwo sprzedaży będzie 50% ceny sprzedanego gołębia, pozostałe 50% zostanie wypłacone właścicielowi sprzedanego gołębia.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy organizowane przez Spółkę tzw. loty gołębi stanowią konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w przedsięwzięciu, które organizuje Spółka, tj. w tzw. lotach gołębi, wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs.

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, należy wskazać że, nagrody za najlepsze wyniki w tzw. lotach gołębi, uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanego przez Spółkę konkursu – jeżeli osoby te uczestniczą w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji na Spółce, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne biorące udział w tych konkursach w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Natomiast, nagrody otrzymane przez uczestników konkursów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia uznania tzw. lotów gołębi za konkurs z dziedziny sportu.

Jak wskazano powyżej, zawody polegające na tzw. lotach gołębi spełniają definicję konkursu. Jednakże ustawodawca wprowadzając zwolnienie, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawęził możliwość jego stosowania do konkursów ogłaszanych przez środki masowego przekazu oraz konkursów ze ściśle określonych dziedzin tj. nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera jednak definicji pojęcia sport. Należy zatem odwołać się do przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 176). Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. W definicji tej jako kluczowy, determinujący definicję „sportu” pojawia się element „aktywności fizycznej”. Bez aktywności fizycznej nie można bowiem mówić o sporcie. Wskazuje na to również definicja sportu zawarta w słowniku języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, http://sjp.pwn.pl/), zgodnie z którą sport to ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników.

Natomiast uczestnictwo osób (oddających gołębie do chowu we wspólnym gołębniku) w konkursie nie będzie wiązać się z żadną formą aktywności fizycznej, która mogłaby w jakikolwiek sposób wpłynąć na ostateczne rozstrzygnięcie. Rola ich ograniczać się będzie wyłącznie do oczekiwania na powrót gołębi z lotu. Nie istnieją zatem żadne przesłanki pozwalające określić tego typu aktywność mianem sportu, w konsekwencji czego tzw. loty gołębi nie mogą być uznane za konkurs z dziedziny sportu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Również potoczne nazywanie tzw. lotów gołębi zawodami sportowymi – którym posłużyła się Wnioskodawczyni – nie może stanowić podstawy do uznania ich za konkurs z dziedziny sportu. Racjonalny ustawodawca, chcąc zwolnić z opodatkowania nagrody osiągane w konkurach z dziedzin innych niż ściśle określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wskazałby szerszy ich katalog lub zwolnił z opodatkowania nagrody osiągane we wszelkich rodzajach konkursów.

W związku z powyższym nagrody przyznawane w ramach tzw. lotów gołębi nie podlegają zwolnieniu o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, bez względu na wartość sprzedaży.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu.

Zatem Spółka jako płatnik, zobowiązana będzie do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród związanych z uczestnictwem w organizowanym konkursie w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz sporządzenia deklaracji PIT-8AR i ujęcia w niej kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego.

Odnosząc się do kwestii obowiązków Spółki jako płatnika z tytułu sprzedaży gołębi na licytacji, w pierwszej kolejności stwierdzić należy, że zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 856) w sprawach nieuregulowanych w ustawie do zwierząt stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rzeczy.

Ww. ustawa stanowi o traktowaniu zwierząt, przy czym nie wprowadza zakazu obrotu nimi. Konsekwencją braku takiego zakazu jest prawo właścicieli zwierząt do ich sprzedaży, czy też zamiany. Jeśli właściciele korzystają z tego prawa są obowiązani stosować wszystkie regulacje dotyczące czynności cywilnoprawnych, w tym także przepisy prawa podatkowego. Przepisy ustawy o ochronie zwierząt nie zwalniają ich z tego obowiązku. W odniesieniu do kwestii dotyczących sytuacji prawnorzeczowej zwierząt oraz obrotu nimi znajdą zastosowanie przepisy dotyczące rzeczy.


Stosownie zatem do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)–c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Mając powyższe na uwadze, źródłem przychodu z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych jest tylko taka sprzedaż, która łącznie spełnia następujące przesłanki:


  • nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej,
  • została dokonana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.


Zatem, dla ustalenia obowiązku podatkowego związanego ze sprzedażą gołębi na licytacji, przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zastosować należy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące sprzedaży innych rzeczy. Przychód z tej sprzedaży nie mieści się w kategorii przychodów o których mowa w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do osób sprzedających gołębie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą należy stwierdzić, że źródłem przychodu z tego tytułu - zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 - będzie pozarolnicza działalność gospodarcza.

W związku z powyższym na Spółce – pełniącej rolę pośrednika, przekazującego właścicielom 50% kwoty uzyskanej ze sprzedaży – nie będą ciążyć obowiązki płatnika w zakresie sprzedaży gołębi na licytacji zarówno przez osoby prowadzące jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.

Podsumowując, Spółka jako płatnik, zobowiązana będzie do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród związanych z uczestnictwem w organizowanym konkursie w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku osób biorących udział w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka nie będzie pełnić roli płatnika, ponieważ podmioty te winny opodatkować przychód z tytułu otrzymanego świadczenia zgodnie z wybraną formą opodatkowania przychodów (dochodów) z tytułu prowadzonej działalności.

Odnosząc się do kwestii sprzedaży gołębi na licytacji, stwierdzić należy, że na Spółce nie będą spoczywać obowiązki płatnika w tym zakresie, zarówno w stosunku do osób prowadzących jak i nieprowadzących działalności gospodarczej.


Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj