Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP2.4512.23.2017.1.IZ
z 17 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2016 r. (data wpływu 2 stycznia 2017 r.)o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia próbek produktów metali szlachetnych i kamieni szlachetnych, ich opodatkowania w przypadku likwidacji działalności bądź wycofania ich z działalności gospodarczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia próbek produktów metali szlachetnych i kamieni szlachetnych, ich opodatkowania w przypadku likwidacji działalności bądź wycofania ich z działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o dodatkowy przedmiot działalności, polegający na pośrednictwie w sprzedaży kamieni i metali szlachetnych, w tym złota inwestycyjnego, srebra inwestycyjnego, platyny inwestycyjnej oraz kamieni szlachetnych (dalej „produkty”). Wyżej wymienione pośrednictwo, Wnioskodawca ma zamiar realizować na rzecz spółki prawa polskiego (dalej „spółka”), na podstawie umowy agencyjnej, której projekt jest Wnioskodawcy znany na dzień sporządzenia niniejszego wniosku. Spółka jest bezpośrednim sprzedawcą produktów. Zgodnie z projektem umowy, zadaniem Wnioskodawcy będzie:

  • pośrednictwo przy zawieraniu przez Spółkę umów handlowych z osobami trzecimi,na podstawie których osoby te zakupią oferowane przez Spółkę produkty lub usługi z jej oferty;
  • pośrednictwo przy zawieraniu przez Spółkę umów agencyjnych z osobami trzecimi,na podstawie których osoby trzecie wykonywać będą czynności analogiczne do czynności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do prowadzenia sprzedaży bezpośredniej produktów. Transakcje, w których będzie pośredniczył Wnioskodawca, zawierane będą przez spółkę, w jej imieniu i na jej rzecz. Wnioskodawca nie będzie miał pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu spółki.

Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie w wysokości prowizyjnej. Wynagrodzenie będzie należne Wnioskodawcy, jeżeli w wyniku jego działania dojdzie do zawarcia przez spółkę umowy handlowej albo umowy agencyjnej. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT i jego wynagrodzenie, za wyjątkiem prowizji od sprzedaży złota inwestycyjnego, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W celu wykonywania umowy, Wnioskodawca nabędzie odpłatnie próbki produktów, których nie będzie wydawał osobom trzecim, ale będą one służyły jako egzemplarze pokazowe (dalej zwane jako „próbki” lub „egzemplarze pokazowe”). Wartość jednego egzemplarza takiej próbki będzie przekraczała kwotę 3.500,00 zł netto i będzie miała taką ilość uncji bądź karatów, jaka charakteryzuje najbardziej powszechny w sprzedaży - według Wnioskodawcy – produkt. Ze względu na wysoki koszt Wnioskodawca nie będzie nabywał próbek wszystkich produktów, ale tylko tych, które są najbardziej popularną formą inwestowania i w związku z tym dają największą szansę przyniesienia korzyści Wnioskodawcy, w postaci prowizji od Spółki. Próbki te będą służyły działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie wyklucza możliwości zbycia próbek, w szczególności gdy zakończy współpracę ze spółką.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego,z faktury dokumentującej nabycie próbek (egzemplarzy pokazowych)?


Czy w przypadku ewentualnej likwidacji działalności gospodarczej, albo wycofania próbek z działalności gospodarczej, wartość tych próbek będzie podlegać opodatkowaniu VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124,

Wnioskodawca będzie stosować zwolnienie z podatku VAT w zakresie usług pośrednictwa w dostawie złota inwestycyjnego na podstawie art. 122 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem w przypadku nabycia próbek złota inwestycyjnego, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tych próbek.

Natomiast w przypadku nabycia pozostałych próbek, które będą służyły sprzedaży opodatkowanej, tj. np. kamieni szlachetnych, srebra inwestycyjnego lub platyny inwestycyjnej, zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT naliczonego od nabycia tych próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu rozumie się także przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów.


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wycofania próbek z działalności gospodarczej, będzie on miał obowiązek opodatkować wartość tych próbek, jeżeli przy ich nabyciu przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W przypadku likwidacji działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, zastosowanie będzie miał art. 14 ust. 1. Ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem podlegają towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W takim przypadku Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzić spisz natury towarów, którym objęte będą przedmiotowe próbki oraz ustalić podatek należny na podstawie tego spisu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Co do zasady, w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowaw art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o dodatkowy przedmiot działalności, polegający na pośrednictwie w sprzedaży kamieni i metali szlachetnych, w tym złota inwestycyjnego, srebra inwestycyjnego, platyny inwestycyjnej oraz kamieni szlachetnych („produkty”). Wyżej wymienione pośrednictwo, Wnioskodawca ma zamiar realizować na rzecz spółki prawa polskiego, na podstawie umowy agencyjnej, której projekt jest Wnioskodawcy znany na dzień sporządzenia niniejszego wniosku. Spółka jest bezpośrednim sprzedawcą produktów. Zgodnie z projektem umowy, zadaniem Wnioskodawcy będzie:

  • pośrednictwo przy zawieraniu przez Spółkę umów handlowych z osobami trzecimi,na podstawie których osoby te zakupią oferowane przez Spółkę produkty lub usługi z jej oferty;
  • pośrednictwo przy zawieraniu przez Spółkę umów agencyjnych z osobami trzecimi, na podstawie których osoby trzecie wykonywać będą czynności analogiczne do czynności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do prowadzenia sprzedaży bezpośredniej produktów. Transakcje, w których będzie pośredniczył Wnioskodawca, zawierane będą przez spółkę, w jej imieniu i na jej rzecz. Wnioskodawca nie będzie miał pełnomocnictwa do zawierania umóww imieniu spółki. Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie w wysokości prowizyjnej. Wynagrodzenie będzie należne Wnioskodawcy, jeżeli w wyniku jego działania dojdzie do zawarcia przez spółkę umowy handlowej albo umowy agencyjnej. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT i jego wynagrodzenie, za wyjątkiem prowizji od sprzedaży złota inwestycyjnego, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. W celu wykonywania umowy, Wnioskodawca nabędzie odpłatnie próbki produktów, których nie będzie wydawał osobom trzecim, ale będą one służyły jako egzemplarze pokazowe („próbki”„egzemplarze pokazowe”). Wartość jednego egzemplarza takiej próbki będzie przekraczała kwotę 3.500,00 zł netto i będzie miała taką ilość uncji bądź karatów, jaka charakteryzuje najbardziej powszechny w sprzedaży - według Wnioskodawcy – produkt. Ze względu na wysoki koszt Wnioskodawca nie będzie nabywał próbek wszystkich produktów, ale tylko tych, które są najbardziej popularną formą inwestowania i w związku z tym dają największą szansę przyniesienia korzyści Wnioskodawcy, w postaci prowizji od Spółki. Próbki te będą służyły działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Podstawową zasadą, na której opiera się konstrukcja podatku od towarów i usług, jest zasada neutralności tego podatku. Wyraża się ona w umożliwieniu podatnikowi pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z jego działalnością gospodarczą. Należy jednak podkreślić, że powyższe prawo nie jest bezwarunkowe. Dyspozycja przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, wiąże prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. takimi, które generują podatek należny.


Z ww. art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo należy jednak zaznaczyć, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Jeżeli więc istnieje chociażby pośredni związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, podatnik ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w przedmiotowej sprawie wystąpi związek pośredni planowanego nabycia przez Wnioskodawcę próbek, których wartość będzie przekraczała kwotę 3.500,00 zł netto i będą miały taką ilość uncji bądź karatów, jaka charakteryzuje najbardziej powszechny w sprzedaży produkt, z działalnością Wnioskodawcy. Z treści wniosku wynika,że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi pośrednictwa w sprzedaży kamieni i metali szlachetnych, w tym złota inwestycyjnego, srebra inwestycyjnego, platyny inwestycyjnej oraz kamieni szlachetnych, za które będzie otrzymywał wynagrodzenie prowizyjne. Jak wskazał Wnioskodawca, nabyte egzemplarze pokazowe nie będą wydawane osobom trzecim, lecz będą one służyły jako egzemplarze pokazowe. Ich nabycie przyniesienie korzyści Wnioskodawcy,w postaci prowizji od Spółki.


Jak wskazano powyżej warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%,z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Stosownie do art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2024), w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: w art. 146a we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „2016 r.” zastępuje się wyrazami „2018 r.”

Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swapw złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.

W myśl art. 122 ust. 2 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy.


Z powyższego przepisu wynika, że usługi pośrednictwa w dostawie złota inwestycyjnego, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, korzystają ze zwolnienia od podatku.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani rozporządzeń wydanych na jej podstawie nie przewidują obniżonej stawki podatku bądź zwolnienia z podatku dla usług pośrednictwa w sprzedaży metali szlachetnych, w tym srebra inwestycyjnego, platyny inwestycyjnej oraz kamieni szlachetnych. Oznacza to więc, że usługi w zakresie pośrednictwa dostawy tych towarów podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Biorąc pod uwagę treść obowiązujących przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia egzemplarzy pokazowych służących wyłącznie opodatkowanym usługom w zakresie pośrednictwa w zakresie dostawy kamieni szlachetnych i metali szlachetnych, w tym srebra inwestycyjnego oraz platyny inwestycyjnej. Prawo to natomiast nie będzie przysługiwać w odniesieniu do nabycia egzemplarze pokazowych służących usługom w zakresie pośrednictwa w zakresie dostawy złota inwestycyjnego, ponieważ w usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, odnośnie przysługującego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia próbek kamieni szlachetnych, srebra inwestycyjnego, platyny inwestycyjnej jest prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także zasad opodatkowania posiadanych egzemplarzy pokazowych w przypadku wycofania ich z działalność bądź likwidacji prowadzonej działalności.


Co do zasady, jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów.


Wolą ustawodawcy, niektóre czynności nieodpłatne również podlegają opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku stwierdzić należy, że w momencie wycofania uprzednio zakupionych egzemplarzy pokazowych metali szlachetnych i kamieni szlachetnych z działalności gospodarczej nastąpi ich przekazanie na cele osobiste Wnioskodawcy. W związku z tym, że Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia egzemplarze pokazowych służących usługom w zakresie pośrednictwa w zakresie dostawy kamieni szlachetnych i metali szlachetnych, w tym srebra inwestycyjnego oraz platyny inwestycyjnej, w momencie ich przekazania na cele osobiste spełnione zostaną przesłanki pozwalające uznać tę czynność za odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji czynność przekazania posiadanych egzemplarzy pokazowych kamieni szlachetnych i metali szlachetnych (srebra inwestycyjnego, platyny inwestycyjnej), na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Za odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy nie można natomiast uznać nieodpłatnego przekazania na cele osobiste Wnioskodawcy (wycofanie z działalności gospodarczej) elementów pokazowych (próbek) złota inwestycyjnego, gdyż z tytułu ich nabycia Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji czynność przekazania posiadanych egzemplarzy pokazowych złota inwestycyjnego nie będzie wypełniać dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a więc nie będzie podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W tym miejscu zauważyć należy, że stosownie do treści art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane działalnością gospodarczą podatnika. Z kolei ust. 7 powyższego artykułu ustawy, definiuje pojęcie „próbki.”


Zgodnie z tym przepisem, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cechi właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku stwierdzić należy, że przepisy art. 7 ust. 3 i ust. 7 nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. W złożonym wniosku Wnioskodawca posługuje się co prawda pojęciem „próbki”, ale nie w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy.


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcjii towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.


Stosownie do zapisu art. 14 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W myśl art. 14 ust. 5 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że tylko te towary, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku, a które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy podlegają opodatkowaniu, w przypadku zaprzestania przez osobę fizyczną, będącą podatnikiem podatnikiem podatku od towarów i usług wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano powyżej Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia egzemplarzy pokazowych służących wyłącznie opodatkowanym usługom w zakresie pośrednictwa w zakresie dostawy kamieni szlachetnych i metali szlachetnych, w tym srebra inwestycyjnego oraz platyny inwestycyjnej.

Zatem w kontekście powołanego przepisu art. 14 ustawy i opisu sprawy, stwierdzić należy,że w przypadku likwidacji działalności Wnioskodawca będzie miał obowiązek opodatkowania nabytych egzemplarzy pokazowych kamieni szlachetnych oraz metali szlachetnych, w tym srebra inwestycyjnego oraz platyny inwestycyjnej. Obowiązek ten nie powstanie natomiast w odniesieniu do posiadanych egzemplarzy pokazowych złota inwestycyjnego, w stosunku do których Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu ich nabycia.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniuna piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organuna wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj