Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPB2.4511.997.2016.1.BK
z 24 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2016 r. (data wpływu 7 grudnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


W nawiązaniu do Statutu nadanego Uchwałą Nr …/…/… Sejmiku województwa z dnia 19 kwietnia 2005 r. w związku z art. 90g ust. 1 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. w związku z § 39 pkt 1 ust. 3 Statutu Szkoły Policealnej uczniowie i słuchacze szkoły mają prawo do korzystania z pomocy stypendialnej, stypendium szkolnego i lub zasiłku losowego zgodnie z odrębnymi przepisami w miarę posiadanych środków finansowych zgodnie z § 1 i 2 regulaminu przyznawania świadczeń pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom Szkoły Policealnej zatwierdzonym decyzją Rady Pedagogicznej Szkoły Policealnej z dnia 20 stycznia 2011 r. (o treści: formy pomocy materialnej w Szkole Policealnej świadczone ze środków budżetu Urzędu Marszałkowskiego, zwane dalej świadczeniami, mają charakter motywacyjny; świadczeniami o charakterze motywacyjnym są stypendium za wyniki w nauce).

Zgodnie z powyższym uczniom Szkoły Policealnej jest wypłacane dwa razy w roku, tj. w I semestrze i w II semestrze stypendium za wyniki w nauce. Środki przyznawane na stypendium planowane są w budżecie jednostki – zatwierdzonym przez Sejmik Województwa. Pomoc materialna o charakterze motywacyjnym przysługuje uczniom kształcącym się w systemie dziennym i zaocznym do czasu ukończenia kształcenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca ma prawo zastosować zwolnienie przedmiotowe i nie naliczać podatku dochodowego od stypendium za wyniki w nauce oraz czy ciąży na nim obowiązek sporządzania imiennej informacji PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy można zastosować zwolnienie od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma obowiązku sporządzania imiennej informacji PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Jednocześnie, ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium” w celu jego wyjaśnienia w pierwszej kolejności należy odnieść się do znaczenia tego pojęcia w języku powszechnym. I tak, stypendium to „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych” (Słownik Języka Polskiego PWN – http://sjp.pwn.pl).

Stypendiami są więc świadczenia otrzymywane przez osobę uczącą się, które mają umożliwić jej zdobycie wykształcenie lub zmotywować ją do osiągnięcia jak najlepszych wyników w nauce. Stypendiami są zarówno stypendia wypłacane na podstawie ustaw, jak i stypendia fundowane, wypłacane przez podmioty prawa publicznego (jednostki samorządu terytorialnego) i podmioty prywatne.


Zwolnienie z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej na podstawie przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:


  • pomoc materialna musi być przyznana na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym,
  • beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika, że w nawiązaniu do Statutu nadanego Uchwałą Nr …/…/… Sejmiku województwa z dnia 19 kwietnia 2005 r. w związku z art. 90g ust. 1 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. w związku z § 39 pkt 1 ust. 3 Statutu Szkoły Policealnej uczniowie i słuchacze Szkoły mają prawo do korzystania z pomocy stypendialnej, stypendium szkolnego i lub zasiłku losowego zgodnie z odrębnymi przepisami w miarę posiadanych środków finansowych zgodnie z § 1 i 2 regulaminu przyznawania świadczeń pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom Szkoły Policealnej zatwierdzonym decyzją Rady Pedagogicznej Szkoły Policealnej z dnia 20 stycznia 2011 r. (o treści: formy pomocy materialnej w Szkole Policealnej świadczone ze środków budżetu Urzędu Marszałkowskiego, zwane dalej świadczeniami, mają charakter motywacyjny; świadczeniami o charakterze motywacyjnym są stypendium za wyniki w nauce).

Zgodnie z powyższym uczniom Szkoły Policealnej jest wypłacane dwa razy w roku, tj. w I semestrze i w II semestrze stypendium za wyniki w nauce. Środki przyznawane na stypendium planowane są w budżecie jednostki – zatwierdzonym przez Sejmik Województwa. Pomoc materialna o charakterze motywacyjnym przysługuje uczniom kształcącym się w systemie dziennym i zaocznym do czasu ukończenia kształcenia.

Kwestie pomocy materialnej dla uczniów regulują przepisy Rozdziału 8a - Pomoc materialna dla uczniów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.). Stosownie do art. 90b ust. 1 tej ustawy, uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych (art. 90b ust. 2 ww. ustawy).


W myśl art. 90c ust. 1 ww. ustawy pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny, zaś zgodnie z ust. 2 cytowanego przepisu, świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:


  1. stypendium szkolne;
  2. zasiłek szkolny.


Natomiast świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są:


  1. stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;
  2. stypendium Prezesa Rady Ministrów;
  3. stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
  4. stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.


Art. 90g ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowi natomiast, że szkoła może udzielać stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe.

Stosownie do ust. 2 art. 90g ww. ustawy, stypendium za wyniki w nauce może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysoką średnią ocen oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium, a stypendium za osiągnięcia sportowe może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej międzyszkolnym oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium.

Warunek uzyskania co najmniej dobrej oceny zachowania, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy uczniów szkół policealnych oraz szkół dla dorosłych ( art. 90g ust. 2a tejże ustawy).

Na mocy art. 90g ust. 3 ustawy o systemie oświaty , o przyznanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe uczeń może ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego okresu (semestru) nauki w danym typie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Zgodnie z art. 90g ust. 9 ww. ustawy stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe jest wypłacane raz w okresie (semestrze).

Zgodnie natomiast z art. 90g ust. 10, stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe nie może przekroczyć kwoty stanowiącej dwukrotność kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Wysokość stypendium ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że świadczenie pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym, w postaci stypendium za wyniki w nauce wypłacane na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca, wypłacając ww. świadczenia nie jest obowiązany do wystawiania informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj