Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP1.4512.56.2017.2.PG
z 21 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2017 r. (data wpływu 13 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2017 r. (data wpływu 23 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zaistniałą zmianą dotyczącą zarządzania wyposażeniem nabytym w związku z realizacją projektu „… ” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zaistniałą zmianą dotyczącą zarządzania wyposażeniem nabytym w związku z realizacją projektu „ … ”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2017 r. (data wpływu 23 lutego 2017 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z realizacją projektu „… ” Gmina i Miasto wystąpiła do Izby Skarbowej w Katowicach o wydanie interpretacji indywidualnej wnioskiem z dnia 20 lipca 2016 r. wraz z uzupełnieniem wniosku – pismo Nr FP3251.16.2016 z dnia 22 września 2016 r., pismo Nr FP.3251.16/1.2016 z dnia 7 października 2016 r. Pismem Nr IBPP3/4512-498/16-2/BJ z dnia 31 października 2016 r. Gmina i Miasto otrzymała interpretację indywidualną dotyczącą projektu „ … ”. Po uzyskaniu ww. interpretacji nastąpiła zmiana warunków projektu w zakresie zarządzania wyposażeniem zakupionym w ramach ww. projektu. Gmina i Miasto wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... o wyrażenie zgody na przekazanie zakupionego w ramach ww. projektu wyposażenia do Przedszkola w K.. W dniu 14 listopada 2016 r. Gmina i Miasto otrzymała pozytywną opinię umożliwiającą dokonanie przekazania zakupionego wyposażenia w ramach projektu w formie przekazania w zarząd składników mienia. Zgodnie z powyższym na podstawie Zarządzenia nr 96/2016 Burmistrza Gminy i Miasta z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie przekazania składników majątku ruchomego w zarząd Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi w K. nastąpiło przekazanie wyposażenia zakupionego w ramach projektu w zarząd, jako pierwsze wyposażenie modernizacji przedszkola. Przekazania dokonano na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 28 listopada 2016 r. W ramach projektu dokonywany będzie również zakup wyposażenia do oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych w miejscowości S. Mienie, które zostanie zakupione zostanie przekazane w zarząd Przedszkolu zarządzeniem Burmistrza.

Natomiast w piśmie z dnia 16 lutego 2017 r. (data wpływu 23 lutego 2017 r.) – będącym uzupełnieniem wniosku – Wnioskodawca wskazał, że przekazanie zakupionego wyposażenia w zarząd nastąpiło na podstawie Zarządzenia Nr 96/2016 Burmistrza Gminy i Miasta z dnia 28 listopada 2016 r. do „Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi” w K. Składniki majątku ruchomego zostały przekazane protokołem zdawczo-odbiorczym z dnia 28 listopada 2016 r. w zarząd do „Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi” w K. jako pierwsze wyposażenie. Gmina i Miasto otrzymała z Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... pozytywną opinię umożliwiającą dokonanie przekazania w zarząd jednostce budżetowej „Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi” w K., zakupionego w ramach projektu wyposażenia.

Czynność ta była nieodpłatna.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu o treści „Czy złożony w dniu 13 stycznia 2017 r. wniosek dotyczy tylko przekazania składników mienia w zarząd do Przedszkola w K., czy też do oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych w miejscowości S.?” Wnioskodawca odpowiedział, że złożony w dniu 13 stycznia 2017 r. wniosek dotyczy przekazania składników mienia w zarząd do „Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi” w K. Przekazane wyposażenie znajduje się w budynku Przedszkola mieszczącego się w K. (do oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych w S. nie przekazano żadnych składników wyposażenia zakupionego w ramach przedmiotowego projektu).

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu o treści „Czy ww. przedszkola/e są jednostkami budżetowymi Gminy?” Wnioskodawca odpowiedział, że „Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi” w K. jest jednostką budżetową Gminy, nieposiadającą osobowości prawnej. Oddziały Przedszkolne zlokalizowane w S. są oddziałami zamiejscowymi „Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi” w K. – nie są odrębną jednostką budżetową Gminy.

Zakupione wyposażenie jest i będzie wykorzystywane tylko do działalności statutowej przedszkola, tj. do zajęć wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych dotyczących dzieci przedszkolnych.

Zakupione mienie będzie wykorzystywane do czynności:

  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – nieodpłatny pobyt dzieci w przedszkolu publicznym do pięciu godzin dziennie;
  • zwolnionych od podatku VAT – odpłatny pobyt dzieci powyżej pięciu godzin dziennie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zaistniałą zmianą dotyczącą zarządzania wyposażeniem Gmina i Miasto ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo zmiany, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji Projektu, nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Rozstrzygając niniejszą sprawę, w pierwszej kolejności należy wskazać, że z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454).

W myśl art. 2 pkt 1 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. (art. 3 ww. ustawy).

Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych (art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r.).

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku
wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ww. ustawy).

Ponadto zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w związku z realizacją projektu „ … ”, Gmina i Miasto wystąpiła do Izby Skarbowej w Katowicach o wydanie interpretacji indywidualnej wnioskiem z dnia 20 lipca 2016 r. wraz z uzupełnieniem wniosku – pismo Nr FP3251.16.2016 z dnia 22 września 2016 r., pismo Nr FP.3251.16/1.2016 z dnia 7 października 2016 r. Pismem Nr IBPP3/4512-498/16-2/BJ z dnia 31 października 2016 r. Gmina i Miasto otrzymała interpretację indywidualną dotyczącą projektu „… ”. Po uzyskaniu ww. interpretacji nastąpiła zmiana warunków projektu w zakresie zarządzania wyposażeniem zakupionym w ramach ww. projektu. Gmina i Miasto wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... o wyrażenie zgody na przekazanie zakupionego w ramach ww. projektu wyposażenia do Przedszkola w K. W dniu 14 listopada 2016 r. Gmina i Miasto otrzymała pozytywną opinię umożliwiającą dokonanie przekazania zakupionego wyposażenia w ramach projektu w formie przekazania w zarząd składników mienia. Zgodnie z powyższym na podstawie Zarządzenia nr 96/2016 Burmistrza Gminy i Miasta z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie przekazania składników majątku ruchomego w zarząd Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi w K. nastąpiło przekazanie wyposażenia zakupionego w ramach projektu w zarząd, jako pierwsze wyposażenie modernizacji przedszkola. Przekazania dokonano na podstawie protokołu zdawczo odbiorczego z dnia 28 listopada 2016 r. W ramach projektu dokonywany będzie również zakup wyposażenia do oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych w miejscowości S. Mienie, które zostanie zakupione zostanie przekazane w zarząd Przedszkolu zarządzeniem Burmistrza.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przekazanie zakupionego wyposażenia w zarząd nastąpiło na podstawie Zarządzenia Nr 96/2016 Burmistrza Gminy i Miasta z dnia 28 listopada 2016 r. do „Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi” w K. Składniki majątku ruchomego zostały przekazane protokołem zdawczo-odbiorczym z dnia 28 listopada 2016 r. w zarząd do „Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi” w K. jako pierwsze wyposażenie. Gmina i Miasto otrzymała z Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... pozytywną opinię umożliwiającą dokonanie przekazania w zarząd jednostce budżetowej „Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi” w K., zakupionego w ramach projektu wyposażenia. Czynność ta była nieodpłatna.

Złożony w dniu 13 stycznia 2017 r. wniosek dotyczy przekazania składników mienia w zarząd do „Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi” w K. Przekazane wyposażenie znajduje się w budynku Przedszkola mieszczącego się w K. (do oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych w S. nie przekazano żadnych składników wyposażenia zakupionego w ramach przedmiotowego projektu).

„Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi” w K. jest jednostką budżetową Gminy, nieposiadającą osobowości prawnej. Oddziały Przedszkolne zlokalizowane w S. są oddziałami zamiejscowymi „Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi” w K. – nie są odrębną jednostką budżetową Gminy.


Zakupione wyposażenie jest i będzie wykorzystywane tylko do działalności statutowej przedszkola, tj. do zajęć wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych dotyczących dzieci przedszkolnych. Zakupione mienie będzie wykorzystywane do czynności:

  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – nieodpłatny pobyt dzieci w przedszkolu publicznym do pięciu godzin dziennie;
  • zwolnionych od podatku VAT – odpłatny pobyt dzieci powyżej pięciu godzin dziennie.


W tym miejscu zaznaczyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok TSUE w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14, samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Ponadto w dniu 26 października 2015 r. zapadła uchwała NSA, sygn. akt I FPS 4/15, w której NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków – nie jest wystarczająco samodzielny. NSA wskazał również, że dotychczasowe orzecznictwo NSA w tej materii, akceptujące odrębność tych podmiotów, należy uznać za nieaktualne. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina.

W związku z ww. wyrokiem nr C-276/14, w dniach 29 września 2015 r. oraz 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE zakłada się obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Jednocześnie wskazano, że stosowany obecny model rozliczeń do momentu obowiązkowego scentralizowania, tj. do dnia 1 stycznia 2017 r., nie będzie kwestionowany.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym podkreślić jeszcze raz należy, że prawo to przysługuje w zakresie w jakim zakupy te bezspornie związane są z realizowaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy wskazać, że w odniesieniu do inwestycji opisanej we wniosku warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jakim jest związek zakupów towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony.

Z treści wniosku wynika, że zamiarem Wnioskodawcy nie jest wykorzystywanie infrastruktury powstałej w wyniku inwestycji do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupione mienie będzie wykorzystywane do czynności:

  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – nieodpłatny pobyt dzieci w przedszkolu publicznym do pięciu godzin dziennie;
  • zwolnionych od podatku VAT – odpłatny pobyt dzieci powyżej pięciu godzin dziennie.


Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „ … ”.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w związku z zaistniałą zmianą dotyczącą zarządzenia wyposażeniem Gmina i Miasto nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj