Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB2.4514.51.2017.1.MZ
z 20 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia prawa użytkowania wieczystego gruntu i wybudowanego na tym gruncie budynku w celu przeznaczenia go na cele oświatowe (prowadzenie żłobka i przedszkola) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia prawa użytkowania wieczystego gruntu i wybudowanego na tym gruncie budynku w celu przeznaczenia go na cele oświatowe (prowadzenie żłobka i przedszkola).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest stowarzyszeniem w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie istnieje od 2000 roku. Wcześniej było zarejestrowane w Rejestrze Stowarzyszeń prowadzonym przez Sąd Okręgowy Wydział VII Cywilny i Rejestrowy. Zgodnie ze statutem, stowarzyszenie ma następujące cele:

  1. umożliwienie uczniom kształcenia w szkole realizującej niemieckie i polskie cele dydaktyczne na podstawie umowy z dnia 1 września 2005 roku, zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie założenia polsko-niemieckiej Szkoły ,
  2. zapoznanie uczniów z kulturą i językiem krajów niemieckojęzycznych i Polski, jak też rozwijanie międzyludzkich i kulturalnych więzi i wspieranie wzajemnego zrozumienia poprzez organizowanie zajęć pozaszkolnych,
  3. edukacja dzieci oraz opieka dzienna nad dziećmi.

Cele te Stowarzyszenie realizuje:


  1. poprzez założenie i prowadzenie szkoły zgodnie z umową z dnia 1 września 2005 roku, zawartą między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie założenia Polsko Niemieckiej Szkoły łącznie z opieką i edukacją dzieci w formie Deutscher Kindergarten,
  2. poprzez umożliwienie uczęszczania do szkoły uczniom nieposiadającym obywatelstwa niemieckiego, o ile pozwalają na to warunki organizacyjne i materialne szkoły oraz o ile nie narusza to przepisów prawa polskiego,
  3. poprzez współpracę z Ministerstwem Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec przy współdziałaniu z Ambasadą Niemiec w Warszawie, a także z niemieckimi i polskimi instytucjami kulturalnymi.

Stowarzyszenie jest organem prowadzącym szkołę pod nazwą Polsko-Niemiecka Szkoła - na podstawie art. 2 ust. 1 umowy międzynarodowej zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie założenia polsko-niemieckiej , sporządzonej dnia 1 września 2005 r. (Dz. U. z 2008 Nr 166, poz. 1031). Stowarzyszenie jest również organem prowadzącym dla funkcjonującego przy ww. szkole przedszkola o nazwie Deutscher Kindergarten w Ewidencji szkół i placówek niepublicznych ), jak również organem prowadzącym dla żłobka o nazwie Grupa Żłobkowa przy „Deutcher Kindergarten” (wpis Rejestru Żłobków i Klubów Dziecięcych prowadzonego przez Prezydenta ). Szkoła obecnie zajmuje budynek , który to adres jest siedzibą Wnioskodawcy.

W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza zakupić prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością postawionego na nim budynku, znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie siedziby szkoły. W budynku tym obecnie Spółka z o.o. (sprzedający) prowadzi (jako organ prowadzący) przedszkole o nazwie Dwujęzyczne Przedszkole ( w ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto ). Budynek oraz otoczenie są wykorzystywane oraz zostały pierwotnie zaprojektowane i zbudowane wyłącznie na potrzeby przedszkola. Po zakupie użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością postawionego na nim budynku, Wnioskodawca zamierza przenieść tam prowadzone przez siebie przedszkole oraz żłobek. Zakupiona nieruchomość od początku będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności statutowej, czyli oświatowej (żłobek i przedszkole). Sprzedający wskazał, że sprzedaż jest zwolniona z VAT, co w myśl art. 2 pkt 4 lit. a i b rodzi konieczność rozważenia, czy od transakcji sprzedaży należy uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych, czy też istnieje podstawa do zwolnienia z tego podatku. Zwolnienie sprzedającego z podatku VAT przy tej transakcji znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr 1462-IPPP3.4512.808.2016.1.PC z dnia 14 grudnia 2016 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zakup prawa użytkowania wieczystego gruntu i wybudowanego na tym gruncie budynku w celu przeznaczenia go na cele oświatowe (prowadzenie żłobka i przedszkola), jest objęty opodatkowaniem podatkiem od czynności cywilnoprawnych i czy w związku z tym podatek ten powinien być pobierany przez notariusza podczas podpisywania aktu notarialnego kupna wspomnianej nieruchomości, czy też podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie zacytowanych przepisów?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży, przy umowie sprzedaży, na kupującym, czyli wnioskodawcy. W tym wypadku jednak, z uwagi na rodzaj działalności prowadzonej przez stowarzyszenie i charakter tego podmiotu (działalność szkolna, edukacyjna, oświatowa) oraz antycypowane przeznaczenie przedmiotu zakupu, umowa zakupu opisanych praw, jako przeznaczonych ich na cele oświatowe, nie powinna być objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o PCC stanowi, że nie podlegają opodatkowaniu czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.


W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że umowa zakupu opisanych praw, które były przeznaczone na cele oświatowe przez zbywcę, w tym celu zostały wybudowane, taką rolę spełniają i co istotne w kontekście niniejszej sprawy - będą przeznaczone przez stowarzyszenie na cele oświatowe, więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o PCC. Z tego wynika, że notariusz nie powinien pobierać podatku od czynności cywilnoprawnych przy podpisywaniu aktu notarialnego kupna nieruchomości przeznaczonej na cele edukacyjne. Interpretacja indywidualna, jest niezbędna, aby notariusz, jako płatnik, nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie wspomnianej nieruchomości na cele edukacyjne.


Podobne stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej Nr ILPB2/436-339/14-2/WS z dnia 18 lutego 2015 r.


Ze względu na wagę oświaty i edukacji oraz istotność takiej działalności dla społeczeństwa, generalną intencją ustawodawcy jest zwalnianie podmiotów oświatowych z obciążeń fiskalnych. Jednostki oświatowe korzystają ze zwolnienia z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT), a także ze zwolnień z podatku od nieruchomości i opłat za użytkowanie wieczyste gruntów (art. 81 ust. 1 i 2 z zw. z art. 90 ust. 7 ustawy o systemie oświaty).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Przepis z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 223 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.


Stosownie do art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży, przy umowie sprzedaży, na kupującym.


Jak z powyższego wynika umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.


Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej znajdują się w następujących aktach prawnych:

  1. ustawie z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
  2. ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.; od dnia 23 maja 2012 r. – Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.),
  3. ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619 z późn. zm.).

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie istnieje od 2000 roku. Wcześniej było zarejestrowane w Rejestrze Stowarzyszeń prowadzonym przez Sąd Okręgowy Wydział VII Cywilny i Rejestrowy. Zgodnie ze statutem, stowarzyszenie ma następujące cele: 1) umożliwienie uczniom kształcenia w szkole realizującej niemieckie i polskie cele dydaktyczne na podstawie umowy z dnia 1 września 2005 roku, zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie założenia polsko-niemieckiej , 2) zapoznanie uczniów z kulturą i językiem krajów niemieckojęzycznych i Polski, jak też rozwijanie międzyludzkich i kulturalnych więzi i wspieranie wzajemnego zrozumienia poprzez organizowanie zajęć pozaszkolnych, 3) edukacja dzieci oraz opieka dzienna nad dziećmi. Cele te Stowarzyszenie realizuje: 1) poprzez założenie i prowadzenie szkoły zgodnie z umową z dnia 1 września 2005 roku, zawartą między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie założenia Polsko Niemieckiej Szkoły łącznie z opieką i edukacją dzieci w formie Deutscher Kindergarten, 2) poprzez umożliwienie uczęszczania do szkoły uczniom nieposiadającym obywatelstwa niemieckiego, o ile pozwalają na to warunki organizacyjne i materialne szkoły oraz o ile nie narusza to przepisów prawa polskiego, 3) poprzez współpracę z Ministerstwem Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec przy współdziałaniu z Ambasadą Niemiec w Warszawie, a także z niemieckimi i polskimi instytucjami kulturalnymi. Stowarzyszenie jest organem prowadzącym szkołę pod nazwą Polsko-Niemiecka Szkoła - na podstawie art. 2 ust. 1 umowy międzynarodowej zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie założenia polsko-niemieckiej , sporządzonej dnia 1 września 2005 r. (Dz. U. z 2008 Nr 166, poz. 1031). Stowarzyszenie jest również organem prowadzącym dla funkcjonującego przy ww. szkole przedszkola o nazwie Deutscher Kindergarten (wpis w Ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto ), jak również organem prowadzącym dla żłobka o nazwie Grupa Żłobkowa przy „Deutcher Kindergarten” (wpis Rejestru Żłobków i Klubów Dziecięcych prowadzonego przez Prezydenta ). Szkoła obecnie zajmuje budynek , który to adres jest siedzibą Wnioskodawcy, zaś przedszkole i żłobek . W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza zakupić prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością postawionego na nim budynku, znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie siedziby szkoły. W budynku tym obecnie Spółka z o.o. (sprzedający) prowadzi (jako organ prowadzący) przedszkole o nazwie Dwujęzyczne Przedszkole (wpis PN w ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto ). Budynek oraz otoczenie są wykorzystywane oraz zostały pierwotnie zaprojektowane i zbudowane wyłącznie na potrzeby przedszkola. Po zakupie użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością postawionego na nim budynku, Wnioskodawca zamierza przenieść tam prowadzone przez siebie przedszkole oraz żłobek.


Z treści wniosku wynika zatem, że zakupiona nieruchomość będzie wykorzystywana do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności statutowej, czyli oświatowej (żłobek i przedszkole).


A zatem, skoro nabycie nieruchomości dokonane zostanie na prowadzenie działalności oświatowej (prowadzenie żłobka i przedszkola), powyższa czynność będzie korzystała z wyłączenia na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym bezzasadne jest rozpatrywanie powyższej czynności pod kątem zastosowania wyłączenia z art. 2 pkt 4 lit. a i b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej w uzasadnieniu stanowiska, wskazać należy, że rozstrzygnięcie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego interpretację.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj