Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB1.4511.53.2017.1.MM
z 23 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 20 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest zawodowym pilotem samolotów, wykonującym na rzecz kontrahentów (przewoźników lotniczych) usługi polegające na pilotowaniu samolotów w lotach krajowych i międzynarodowych. Samoloty nie stanowią własności Wnioskodawcy, ale należą do przewoźnika, na rzecz którego świadczone są te usługi. Usługi w w powyższym zakresie Wnioskodawca świadczy w ramach prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej, która zgodnie z wpisem w CEiDG obejmuje usługi mieszczące się w grupowaniu PKD 51.10.Z (transport lotniczy pasażerski) oraz 51.21.Z (transport lotniczy towarów). Na chwilę obecną faktycznie prowadzona działalność gospodarcza ogranicza się do wykonywania w/w usług pilotowania samolotów i wyłącznie z tego rodzaju działalności Wnioskodawca uzyskuje przychody. Również wpis w CEiDG w zakresie rodzaju prowadzonej działalności obejmuje jedynie działalność sklasyfikowaną w grupowaniu PKD 51.10.Z i 51.21.Z.

Odmienna sytuacja miała miejsce do połowy stycznia 2017, gdzie w ewidencji CEiDG wskazany był szerszy zakres prowadzonej działalności i obejmował m.in. działalność sklasyfikowaną w grupowaniu 85.53.Z - Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu. Tego rodzaju działalność nie jest jednak wykonywana praktycznie od 2013 r. i Wnioskodawca nie zamierza jej również wykonywać w najbliższej przyszłości. Symbol PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług pilotowania samolotów to: 51.10.1. - Transport lotniczy pasażerski oraz 51,21.1 - Transport lotniczy towarów. Klasyfikując wykonywane usługi do odpowiednich grupować PKWIU Wnioskodawca kierował się zasadami metodycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 września 2015r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU (Dz. U z 2015 r., poz. 1676), z których wynika, iż założeniem budowy tej klasyfikacji jest powiązanie klasyfikacji produktów (wyrobów i usług) z klasyfikacją rodzajów działalności gospodarczych tak, aby każdy produkt był klasyfikowany przede wszystkim w zależności od rodzaju działalności, w wyniku której powstaje oraz wskazówką, iż formalne powiązanie klasyfikacji PKD i PKWiU następuje bezpośrednio przez pierwsze cztery cyfry symbolu PKWiU 2015. Wnioskodawca prowadzi opisaną powyżej działalność samodzielnie i nie zatrudnia żadnych osób do jej wykonywania.

Przychody osiągane z tytułu w/w usług dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stanowią dla Wnioskodawcy przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z2016r., poz, 2032 z późn. zm.: dalej: ustawa o PIT), tj. przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. W roku 2016 Wnioskodawca z tego tytułu opodatkowany był wg zasad ogólnych, tj. z zastosowaniem skali podatkowej określonej w art. 27 ustawy o PIT.

Przychody z tej działalności za poprzedni (2016) rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 250.000 euro. W bieżącym roku podatkowym Wnioskodawca zmienił formę opodatkowania i w tym celu złożył we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Składając niniejszy wniosek, Wnioskodawca chciałby otrzymać potwierdzenie prawidłowości wyboru formy opodatkowania przychodów z opisanej wyżej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz możliwości stosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prowadząc opisaną w przedstawionym stanie faktycznym działalność gospodarczą w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich i transportowych Wnioskodawca ma prawo wyboru formy opodatkowania osiąganych z niej przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%?


Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo wyboru formy opodatkowania opisanej w niniejszym wniosku działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zaś właściwą jego stawką jest stawka w wysokości 8,5%.

Stosownie do postanowień art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku zryczałtowanym osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 6 ust. 1 ustawy o podatku zryczałtowanym). Z kolei w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) tej ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności, o której mowa w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250.000 euro.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca jest przedsiębiorcą wpisanym do ewidencji działalności gospodarczej świadczącym usługi w zakresie pilotażu samolotów. Działalność ta spełnia warunki uznania jej za pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy PIT. Jest to bowiem zarobkowa działalność usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT. Osiągnięte z niej przez Wnioskodawcę przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły natomiast kwoty 250.000 euro. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż zachodzą tutaj ogólne przesłanki, których spełnienie umożliwia stosowanie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku Wnioskodawcy nie występują również okoliczności określone w art. 8 ustawy o podatku zryczałtowanym, które uniemożliwiałyby zastosowanie tej formy opodatkowania. W szczególności Wnioskodawca nie wykonuje działalności i nie osiąga przychodów (ani w całości ani też w części) z tytułu wykonywania czynności, których świadczenie wyłącza możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jak bowiem wskazano w opisie stanu faktycznego wyłącznym przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest świadczenie usług w zakresie pilotowania samolotów i wyłącznie ten rodzaj działalności Wnioskodawca faktycznie wykonuje.

Ponieważ ani w art. 8 ustawy o podatku zryczałtowanym, ani też w załączniku nr 2 do tej ustawy, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie wymieniono usług pilota samolotowego, to przyjąć należy, że świadczenie tychże usług nie wyłącza możliwości korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej. Warte odnotowania jest, iż pogląd zbieżny z prezentowanym tutaj wyrażają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Tytułem przykładu przytoczyć w tym miejscu można np. interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 lipca 2016r., nr IPPB1/4511-558/16-2/MM, w której jednoznacznie stwierdzono, iż „(...) w świetle zanalizowanych przepisów wykonywanie przez Wnioskodawcę usług pilota samolotowego w transporcie pasażerskim i towarowym pozwala Wnioskodawcy skorzystać z możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (...)". W podobnym tonie wypowiedział się również ten sam organ w interpretacji z dnia 18 czerwca 2015 r., nr IPPB1/4511-339/15-3/KS.

Mając powyższe na względzie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w zakresie świadczonych przez niego usług w zakresie pilotowania samolotów ma on prawo do wyboru opodatkowania przychodu z tej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy właściwa w tym przypadku jest stawka ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku zryczałtowanym, tj. 8,5%, która ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy. Usługi w zakresie pilotowania samolotów mieszczące się pod symbolem PKWiU 51.10.1. - Transport lotniczy krajowy pasażerski oraz 51.21.1 - Transport lotniczy towarów nie są wymienione jako podlegające opodatkowaniu wg stawek określonych w art. 12 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy o podatku zryczałtowanym ani też nie są wymienione w załączniku do ww. ustawy, jako nie podlegające opodatkowaniu na zasadach tej ustawy. W konsekwencji jedyną możliwą w tym przypadku stawką ryczałtu jest stawka 8,5%.

Zwrócić należy uwagę, iż również w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w cytowanej wyżej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 czerwca 2015r. nr IPPB1/4511-339/15-3/KS: „(...) stwierdzić należy, że jeżeli w istocie Wnioskodawca w przewidzianym prawem terminie dokona wyboru opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, i nie zachodzą wobec niego pozostałe przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to przychody ze świadczonych przez niego usług (usług pilota samolotowego w transporcie pasażerskim) będą mogły podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych".

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy miał on prawo wyboru opodatkowania działalności w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich i transportowych na zasadach określonych w ustawie o o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przy zastosowaniu stawki 8,5% do osiąganych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2180), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1. ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2017 r., pod pojęciem „działalności usługowej”, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług polegających na pilotowaniu samolotów w lotach krajowych i międzynarodowych. Świadczone usługi mieszczą się w grupowaniach:

  • PKWiU 51.21.1 - transport lotniczy towarów,
  • PKWiU 51.10.1 - transport lotniczy pasażerski.

Zatem, w świetle zanalizowanych przepisów wykonywanie przez Wnioskodawcę usług pilota samolotowego w transporcie pasażerskim i towarowym pozwala Wnioskodawcy skorzystać z możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przychody ze świadczonych przez niego usług będą mogły podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj