Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP3.4512.973.2016.1.JF
z 24 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług organizacji warsztatów kulinarnych otwartych oraz warsztatów kulinarnych zamkniętych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2, 3 i 4) – jest prawidłowe.





UZASADNIENIE


W dniu 27 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług organizacji warsztatów kulinarnych otwartych oraz warsztatów kulinarnych zamkniętych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2, 3 i 4).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą P. (dalej: P.) sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Działalności jako: pozaszkolne formy edukacji artystycznej (85.52.Z) oraz pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (93.29.2). P. jest czynnym podatnikiem VAT.


Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest:

  1. prowadzenie otwartych warsztatów/pokazów kulinarnych dla odbiorców indywidualnych (dalej: Warsztaty otwarte). Uczestnikami takich warsztatów są przede wszystkim indywidualni odbiorcy, osoby fizyczne biorące udział w warsztatach w celach rekreacyjnych, poznawczych i edukacyjnych. Z reguły uczestnikami takich warsztatów są obcokrajowcy z całego świata chcący poznać tajniki kuchni polskiej, rodziny z dziećmi chcący aktywnie spędzić wolny czas lub osoby zainteresowane tematyką kulinarną pragnące pogłębiać swoje zdolności kulinarne. Sprzedaż biletów na Warsztaty otwarte jest prowadzona bezpośrednio przez Wnioskodawcę lub poprzez pośredników tj. organizacje turystyczne lub inne firmy zajmujące się dystrybucją biletów wstępu na różnego rodzaju wydarzenia artystyczne/kulturalne.
  2. prowadzenie zajęć integracyjnych dla grup zorganizowanych (dalej: Warsztaty zamknięte). Odbiorcami takich warsztatów są firmy/spółki, które w ramach Warsztatów zamkniętych organizują dla swoich pracowników przede wszystkim zajęcia integracyjne mające na celu poprawę lub podtrzymanie dobrych relacji w zespole. Warsztaty te mają charakter zamknięty, nie są dostępne w ogólnodostępnej ofercie Wnioskodawcy i są przygotowywane pod konkretne zamówienie. Wstęp na Warsztaty zamknięte mają tylko osoby upoważnione przez zleceniodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (we wniosku przedstawione jako nr 2-4):


  1. Czy miejscem świadczenia usług w przypadku sprzedaży biletów na Warsztaty otwarte jest miejsce wykonywania warsztatów, czyli Polska?
  2. Czy miejscem świadczenia usług w przypadku sprzedaży biletów na Warsztaty otwarte przez pośredników jest miejsce wykonywania warsztatów, czyli Polska?
  3. Czy miejscem świadczenia usług w przypadku prowadzenia Warsztatów zamkniętych jest miejsce siedziby usługobiorcy?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1.


W przypadku prowadzenia Warsztatów otwartych miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie warsztaty są faktycznie wykonywane.


Zgodnie z art. 28c ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28f ust. 1, 2i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Dodatkowo zgodnie z art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Mając na uwadze brzmienie powyższych przepisów, należy stwierdzić, że ponieważ Warsztaty otwarte są usługami świadczonymi na rzecz osób niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT oraz mając na uwadze rekreacyjno-kulturalny charakter warsztatów, miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce ich wykonywania/miejsce siedziby usługodawcy, czyli Polska.

Ad 2.


Usługi sprzedaży biletów na Warsztaty otwarte organizowane przez Wnioskodawcę, świadczone przez podmioty zewnętrzne, zajmujące się profesjonalnie sprzedażą biletów powinny być opodatkowane w miejscu, w którym odbywają się warsztaty.

Bilety wstępu na Warsztaty otwarte organizowane przez Wnioskodawcę, sprzedawane są za pośrednictwem portali internetowych oraz innych podmiotów profesjonalnie zajmujących się świadczeniem tego typu usług. Wnioskodawca wystawia na pośredników fakturę obciążając ich ceną biletów pomniejszoną o wartość prowizji.

Zgodnie z art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. Natomiast zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.


W związku z powyższym należy uznać, że miejscem świadczenia usług sprzedaży biletów wstępu na Warsztaty otwarte, sprzedawane przez Wnioskodawcę do pośredników, jest miejsce gdzie Warsztaty są faktycznie prowadzone.


Ad. 3.


W przypadku organizacji Warsztatów zamkniętych miejscem świadczenia usług jest miejsce siedziby usługobiorcy.


Warsztaty zamknięte są organizowane na rzecz przedsiębiorców/spółek i nabywane przez nie w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności gospodarczej. Ponieważ nabywcy ww. usług spełniają definicję podatnika z art. 28a ustawy o VAT, do opodatkowania takich warsztatów będą miały zastosowanie zasady ogólne, czyli art. 28b ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobligowany do wystawienia faktury z odwrotnym obciążeniem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.


Na podstawie art. 28 ustawy na potrzeby stosowania rozdziału „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W świetle regulacji ust. 2 tego artykułu, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do brzmienia art. 28c ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Z powołanych przepisów wynikają dwie podstawowe zasady odnoszące się do miejsca świadczenia usług. Dotyczą one miejsca świadczenia usług w zależności od statutu usługobiorcy. I tak miejscem świadczenia usługi dla podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Przy czym gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast miejscem świadczenia usług dla podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce siedziby działalności gospodarczej usługodawcy. Przy czym niniejsze zasady mają zastosowanie gdy nie mają zastosowania wyjątki wymienione w art. 28b ust. 1 ustawy (dotyczące usług świadczonych na rzecz podatników) oraz wymienione w art. 28c ust. 1 ustawy (dotyczące usług świadczonych dla podmiotów niebędących podatnikami).

I tak, zgodnie z art. 28g ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Natomiast zgodnie z art. 28g ust. 2 ustawy miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (pozaszkolne formy edukacji artystycznej oraz pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna) prowadzi:

  1. Warsztaty otwarte dla odbiorców indywidualnych. Uczestnikami takich warsztatów są indywidualni odbiorcy, osoby fizyczne biorące udział w warsztatach w celach rekreacyjnych, poznawczych i edukacyjnych. Z reguły uczestnikami takich warsztatów są obcokrajowcy z całego świata chcący poznać tajniki kuchni polskiej, rodziny z dziećmi chcący aktywnie spędzić wolny czas lub osoby zainteresowane tematyką kulinarną pragnące pogłębiać swoje zdolności kulinarne. Sprzedaż biletów na Warsztaty otwarte jest prowadzona bezpośrednio przez Wnioskodawcę lub poprzez pośredników tj. organizacje turystyczne lub inne firmy zajmujące się dystrybucją biletów wstępu na różnego rodzaju wydarzenia artystyczne/kulturalne.
  2. Warsztaty zamknięte polegające na prowadzeniu zajęć integracyjnych dla grup zorganizowanych. Odbiorcami takich warsztatów są firmy/spółki, które w ramach Warsztatów zamkniętych organizują dla swoich pracowników przede wszystkim zajęcia integracyjne mające na celu poprawę lub podtrzymanie dobrych relacji w zespole. Warsztaty te mają charakter zamknięty, nie są dostępne w ogólnodostępnej ofercie Wnioskodawcy i są przygotowywane pod konkretne zamówienie. Wstęp na Warsztaty zamknięte mają tylko osoby upoważnione przez zleceniodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. określenia miejsca świadczenia usług w przypadku sprzedaży biletów na Warsztaty otwarte.


Z wniosku wynika, że Warsztaty otwarte organizowane są dla odbiorców indywidualnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy. Uczestnikami warsztatów są obcokrajowcy z całego świata chcący poznać tajniki kuchni polskiej, rodziny z dziećmi chcący aktywnie spędzić wolny czas lub osoby zainteresowane tematyką kulinarną pragnące pogłębiać swoje zdolności kulinarne. Odbiorcy indywidualni biorą udział w Warsztatach otwartych w celach rekreacyjnych, poznawczych i edukacyjnych.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku miejscem świadczenia usług, tj. Warsztatów otwartych zgodnie z art. 28g ust. 2 ustawy, będzie miejsce, gdzie działalność ta jest faktycznie wykonywana czyli w Polsce.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 1, zgodnie z którym w przypadku prowadzenia Warsztatów otwartych miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie warsztaty są faktycznie wykonywane należy uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również określenia miejsca świadczenia usług w przypadku gdy sprzedaży biletów na Warsztaty otwarte dokonuje pośrednik.


Jak wskazał Wnioskodawca Sprzedaż biletów na Warsztaty otwarte jest prowadzona bezpośrednio przez Wnioskodawcę lub poprzez pośredników tj. organizacje turystyczne lub inne firmy zajmujące się dystrybucją biletów wstępu na różnego rodzaju wydarzenia artystyczne/kulturalne.


Zatem również w przypadku gdy sprzedaży biletów na Warsztaty otwarte dokonuje pośrednik miejscem świadczenia usług, tj. Warsztatów otwartych będzie miejsce, gdzie Warsztaty są prowadzone czyli w Polsce.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 2, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług sprzedaży biletów wstępu na Warsztaty otwarte, sprzedawane przez Wnioskodawcę do pośredników, jest miejsce gdzie Warsztaty są faktycznie prowadzone należy uznać za prawidłowe.


Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia miejsca świadczenia usług w przypadku prowadzenia Warsztatów zamkniętych.


Z wniosku wynika, że Warsztaty zamknięte polegają na prowadzeniu zajęć integracyjnych dla grup zorganizowanych i są organizowane na rzecz firm. Jak wskazał Wnioskodawca odbiorcami Warsztatów zamkniętych są firmy/spółki, które w ramach Warsztatów zamkniętych organizują dla swoich pracowników zajęcia integracyjne mające na celu poprawę lub podtrzymanie dobrych relacji w zespole. Warsztaty te mają charakter zamknięty, nie są dostępne w ogólnodostępnej ofercie Wnioskodawcy i są przygotowywane pod konkretne zamówienie.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku miejscem świadczenia usług, tj. Warsztatów zamkniętych zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, będzie miejsce, w którym firma/spółka (zleceniodawca) posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej, a gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności firmy/spółki, które znajduje się w innym miejscu niż jej siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca bowiem w analizowanym przypadku świadczy usługi na rzecz podmiotu będącego podatnikiem w rozumienie art. 28a ustawy, które to usługi nie zawierają się w wyjątkach wymienionych w art. 28b ustawy. W konsekwencji opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju (Polski) nie będą podlegały usługi organizacji Warsztatów zamkniętych, dla których miejsce świadczenia na podstawie art. 28b ustawy znajduje się poza terytorium kraju (zleceniodawca nie posiada w Polsce siedziby oraz stałego miejsca prowadzenia działalności, dla którego jest świadczona usługa organizacji Warsztatów zamkniętych). Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju (Polski) będą podlegały jedynie usługi organizacji Warsztatów zamkniętych, dla których miejsce świadczenia na podstawie art. 28b ustawy znajduje się na terytorium kraju (Polski).


Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 3, zgodnie z którym w przypadku organizacji Warsztatów zamkniętych miejscem świadczenia usług jest miejsce siedziby usługobiorcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia warsztatów otwartych oraz miejsca świadczenia Warsztatów zamkniętych (pytania oznaczone we wniosku nr 2, 3 i 4), natomiast w zakresie opodatkowania warsztatów otwartych stawką w wysokości 8% (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj