Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP2.4512.71.2017.1
z 15 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2017 r. (data wpływu 25 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 8% do dostawy środków chemicznych biobójczych - jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 25 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 8% do dostawy środków chemicznych biobójczych.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Pana firma produkuje środki chemiczne biobójcze wykorzystywane do dezynfekcji. Na obrót tymi środkami otrzymano stosowne pozwolenia Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Pytanie dotyczy trzech produktów:


  1. XXX.
    Produkt biobójczy - pozwolenie na obrót produktem biobójczym.
    Działanie produktu zgodnie z decyzją administracyjną z dnia 26 października 2015 r. - Płyn zwalczający glony, bakterie i grzyby drożdżakopodobne w wodzie basenów kąpielowych.
  2. XXX Y.
    Produkt biobójczy - pozwolenie na obrót produktem biobójczym.
    Działanie produktu zgodnie z decyzją administracyjną z dnia 13 maja 2015 r. - Płyn zwalczający glony, bakterie i grzyby drożdżakopodobne w wodzie basenów kąpielowych.
  3. XXX Y. Z.
    Produkt biobójczy - pozwolenie na obrót produktem biobójczym.
    Działanie produktu zgodnie z decyzją administracyjną z dnia 15 czerwca 2015 r. - Płyn zwalczający glony, bakterie i grzyby drożdżakopodobne w wodzie basenów kąpielowych.


Są to silne środki o właściwościach bakteriobójczych, glonobójczych i grzybobójczych, przeznaczone do utrzymania higieny w basenach. Środki przeznaczone są do użytku powszechnego i wykorzystywane wyłącznie jako środki mające zastosowanie w ochronie zdrowia, o czym świadczy treść etykiety zaakceptowana przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU, produkty zostały sklasyfikowane jako środki odkażające, oznaczone symbolem PKWiU 20.20.14.0., prawidłowość przyporządkowania produktów do tej klasyfikacji została potwierdzona przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146 a pkt 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 23%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 8%.

W poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wskazano, że z preferencyjnej stawki korzystać mogą produkty oznaczone symbolem PKWiU ex 20.20.14.0, tj. środki odkażające, ale wyłącznie preparaty o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych. Nadmienienia wymaga, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez „PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy, niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku wyłącznie do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi.

Mając na uwadze powyższe, w szczególności brzmienie poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT - 8% stawka podatku ma zastosowanie dla dostawy środków odkażających, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. środek został zakwalifikowany do grupowania PKWiU o symbolu 20.20.14.0,
  2. środek odkażający ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze,
  3. środek ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,
  4. dla środka zostało wydane stosowne pozwolenie albo został on wpisany do odpowiedniego rejestru.


Dla wszystkich środków z zapytania otrzymano oficjalną informację od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, że produkowany i sprzedawany przez Pana preparat należy zaklasyfikować do grupowania o symbolu PKWiU 20.20.14.0 - środki odkażające. W związku z powyższym, pierwszy ze wskazanych warunków w odniesieniu do preparatów należy uznać za spełniony.

Produkty posiadają właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze. Środki nie muszą posiadać wszystkich właściwości, tj. bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych równocześnie. Zatem w odniesieniu do preparatów także drugi z warunków jest spełniony.

Dnia 19 stycznia 2017 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną sygnatura 2461-IBPP.4512.1018.2016.1.ICz dla produktu o numerze pozwolenia na obrót, w której zezwala dla tego produktu stosować stawkę VAT 8%.

Zgodnie z ustawą o produktach biobójczych, Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych prowadzi ogólnodostępny Wykaz Produktów Biobójczych dostępny pod adresem internetowym: http://bip.urpl.gov.pl/pl/biuletyny-i-wykazy/ produkty-biobójcze.

Na podstawie danych zawartych w wykazie produkt objęty interpretacją podatkową o sygnaturze 2461-IBPP.4512.1018.2016.1.ICz jest tożsamy zarówno pod względem składu chemicznego, jak i przeznaczenia z produktem XXX Y. Z. Natomiast produkty XXX. i XXX Y. różnią się tylko ilością tożsamej substancji aktywnej, co przekłada się na dawki produktów i ich cenę dla odbiorcy. Nie ma to jednak znaczenia dla klasyfikacji produktu i jego właściwości.

„Nazwa Produktu.

Nr pozwolenia.

Chemiczna nazwa substancji czynnej (lub inna pozwalająca na ustalenie tożsamości substancji czynnej), jej zawartość w produkcie.

Postać użytkowa produktu biobójczego i jego przeznaczenie.

(…).”

Dodatkowo w dniu 14 października 2016 r. zwrócił się Pan do Ministra Finansów z prośbą o wyjaśnienie interpretacji podatkowej nr ILPP-3/4512-1-43/16-2/Jn wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. We wniosku wskazał Pan fakt, że w ww. interpretacji preferencyjną stawkę VAT 8% uzyskał podmiot dla produktu, który posiada właściwości bakterio i grzybobójcze bez wirusobójczych. Dnia 13 stycznia 2017 r. Minister Finansów stwierdził, że interpretacja jest prawidłowa. W związku z powyższym można uznać, że środki nie muszą posiadać wszystkich właściwości, tj. bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych równocześnie, aby spełnić przesłanki wynikające z pkt 2.

Preparat musi zostać uznany za mający zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia. W związku z tym faktem, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „w ochronie zdrowia" należy odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN „ochrona" oznacza: zabezpieczenie przed czynnikiem niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym; to co przed czym ochrania. Z kolei przez „zdrowie" rozumieć należy „stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo, dobre funkcjonowanie jego systemu". Analiza treści zapisu „wyłącznie w ochronie zdrowia” zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 ustawy o VAT dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że określone środki, by mogły korzystać z preferencyjnego opodatkowania muszą m. in. znajdować zastosowanie tylko w ochronie zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś, co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Ochrona ta dotyczy zatem wszelkich organizmów żywych, bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Ochrona może być ponadto realizowana na wiele sposobów, m. in. poprzez zapobieganie rozwojowi oraz likwidację szkodliwych dla zdrowia bakterii oraz grzybów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy na produkty ww. można stosować preferencją stawkę VAT w wysokości 8%?



Zdaniem Wnioskodawcy, na obrót wszystkimi środkami zostało wydane pozwolenie na obrót oraz są wpisane do wykazu prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że wszystkie 4 przesłanki ustawowe w stosunku do produktów zostały spełnione i można je sprzedawać z preferencją stawką VAT 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycji 83 załącznika nr 3 ustawy, wymieniono środki odkażające – wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych – PKWiU ex 20.20.14.0.

W świetle art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „ochrona zdrowia”. W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, gdyż w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Na podstawie definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (internetowy Słownik Języka Polskiego – red. Doroszewski, wydawnictwo PWN) ,,ochrona” oznacza: ,,zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym”, ,,to, co przed czymś ochrania”.

Natomiast pojęcie ,,zdrowie”, zgodnie z ww. słownikiem, jest ,,stanem żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo”, ,,stan, w jakim znajduje się żywy organizm”, ,,dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu”.

Analiza treści zapisu „wyłącznie w ochronie zdrowia” – zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług – dokonana przy pomocy wykładni językowej prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zatem „ochrona” ta dotyczy wszelkich organizmów żywych, bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Preparaty te winny mieć za zadanie obronić daną jednostkę przed czymś co może stanowić dla jej zdrowia zagrożenie.

Należy podkreślić, że istotny z punktu widzenia „zastosowania” tych preparatów jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę. Ponadto ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że przedmiotowe preparaty te muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Zatem nie ma podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki z zakresu opieki zdrowia, takie jak np. przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, a nie charakter nabywcy, czy miejsca, w którym zostaną one użyte.


Ustawodawca nie zdefiniował w ustawie od podatku od towarów i usług pojęcia środka biobójczego. Definicja produktu biobójczego została określona w art. 3 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz. Urz. UE. L 2012 Nr 167), zgodnie z którym „produkt biobójczy” oznacza:


  • każdą substancję lub mieszaninę w postaci, w jakiej jest dostarczana użytkownikowi, składającą się z jednej lub kilku substancji czynnych lub zawierającą lub wytwarzającą jedną lub więcej substancji czynnych, której przeznaczeniem jest niszczenie, odstraszanie, unieszkodliwianie organizmów szkodliwych, zapobieganie ich działaniu lub zwalczanie ich w jakikolwiek sposób inny niż działanie czysto fizyczne lub mechaniczne,
  • każdą substancję lub mieszaninę, wytwarzaną z substancji lub mieszanin, które same nie są objęte zakresem tiret pierwszego, przeznaczoną do niszczenia, odstraszania, unieszkodliwiania organizmów szkodliwych, zapobiegania ich działaniu lub zwalczania ich w jakikolwiek sposób inny niż działanie czysto fizyczne lub mechaniczne.


Za produkt biobójczy uznaje się poddany działaniu produktów biobójczych wyrób o podstawowej funkcji biobójczej.



Przy czym, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1926), udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są produkty biobójcze, na które zostało wydane pozwolenie albo zezwolenie na handel równoległy albo pozwolenie na obrót.

Dodatkowo, należy wskazać, że na podstawie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych.

W myśl art. 16 ust. 1 powyższej ustawy, Prezes Urzędu wydaje pozwolenie na obrót oraz dokonuje zmiany pozwolenia na obrót albo uchyla pozwolenie na obrót, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego.

W związku z powyższym, jak wynika z zapisu poz. 83 ww. załącznika nr 3 do ustawy, nie wszystkie środki odkażające dopuszczone do obrotu oraz stosowania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w trybie przewidzianym regulacjami prawnymi powołanej wcześniej ustawy o produktach biobójczych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Ustawodawca zawęził bowiem możliwość stosowania stawki 8% tylko do preparatów o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, które mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, klasyfikowanych według nomenklatur PKWiU 2008 do grupowaniu 20.20.14.0, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Analiza przedstawionych zdarzeń przyszłych na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z opisu sprawy ‒ produkty biobójcze, o których mowa we wniosku, są sklasyfikowane jako środki odkażające o symbolu PKWiU 20.20.14.0 o działaniu bakteriobójczym i grzybobójczym, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, posiadające pozwolenia na ich obrót i które są zarejestrowane w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, to będzie miał Pan prawo do zastosowania przy ich sprzedaży - na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 w związku z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - stawki podatku w wysokości 8%.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostaną określone odmienne zdarzenia przyszłe, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Rozwoju i Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie na podstawie grupowania statystycznego wskazanego przez Wnioskodawcę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Ponadto informuje się, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Wobec tego załączone przez Pana kserokopie dokumentów nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a niniejszą interpretację wydano jedynie na podstawie zdarzeń przyszłych przedstawionych we wniosku.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj