Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP2.4512.95.2017.2.JO
z 29 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem Strony z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 13 marca 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 24 lutego 2017 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 2 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 13 marca 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 24 lutego 2017 r. znak 1462-IPPP2.4512.95.2017.1.JO.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Stowarzyszenie wraz z partnerem Skarbem Państwa Kancelarią Prezesa Rady Ministrów (zwanym dalej KPRM) otrzymało dofinansowanie projektu konkursowego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.16 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 pn. „Usprawnienie procesu stanowienia prawa”.

W przypadku uznania podatku od towarów i usług (VAT) jako kosztów kwalifikowanych, formalnym wymogiem do wniosku o płatność jest przedłożenie indywidualnej interpretacji dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT.


Dotacja na przedmiotowe zadanie ze środków europejskich stanowi 406.831,75 zł co stanowi 84,28% kosztów kwalifikowanych projektu. Pozostałe środki w wysokości 75.882,71 zł (co stanowi 15,72% kosztów kwalifikowalnych), będą pozyskane ze środków współfinansowania krajowego.


Celem projektu jest zainicjowanie, opracowanie i przeprowadzenie przez KPRM wraz z wybranym partnerem Stowarzyszeniem, procesu pogłębionych konsultacji publicznych projektu ustawy o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw.


Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Korzystanie z wyników osiągniętych przy realizacji projektu w ramach procesu legislacyjnego będzie bezpłatne, w związku z tym efekty realizacji ww. zadania będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W piśmie z dnia 8 marca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że w umowie dotyczącej powierzenia zadań związanych z realizacją projektu konkursowego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.16 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 pn. „Usprawnienie procesu stanowienia prawa” zawartej z Ministrem Infrastruktury i Rozwoju jako beneficjenta (partnera wiodącego projektu) określono Kancelarię Prezesa Rady Ministrów zwanego dalej KPRM.


Zadaniem beneficjenta (partnera wiodącego) było powołanie zespołu projektowego do przygotowania i realizacji zleconego projektu.


Rolą Stowarzyszenia - jako partnera pomocniczego - było zorganizowanie w Domu..., pogłębionych konsultacji w dniach 1-2 lipca 2016 r. wśród 366 repatriantów na zlecenie KPRM, przy czym jednocześnie pracownicy KPMG występowali w funkcji obserwatora działań konsultacyjnych podjętych przez Stowarzyszenie. Efektem współpracy obu podmiotów miało być zniwelowanie luk kompetencyjnych po stronie KPRM oraz zdobycie przez jego pracowników umiejętności, niezbędnych do stosowania aktywnych metod konsultacji aktów prawnych oraz do skonsultowania projektu ustawy z repatriantami.


Nabywcą towarów i usług ponoszonych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem wniosku było Stowarzyszenie.


Na zasadach określonych w Statucie, Stowarzyszenie powołało Oddziały terenowe oraz inne jednostki organizacyjne, służące realizacji celów Stowarzyszenia, w tym Domy.... Stowarzyszeniem kieruje Zarząd Krajowy i reprezentuje je na zewnątrz, Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Zarządu.


Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego. Niektóre Oddziały Stowarzyszenia prowadzą działalność gospodarczą, dotyczy to m.in. Domu....


Ewidencje zakupu i sprzedaży VAT są prowadzone w każdym Oddziale, a na koniec miesiąca są scalane w Biurze Zarządu Krajowego i na tej podstawie jest sporządzana jedna wspólna deklaracja VAT-7, w której ujmuje się wszystkie zdarzenia gospodarcze związane z podatkiem od towarów i usług zaistniałe we wszystkich jednostkach.


Koszty poniesione przez Stowarzyszenie w trakcie podjętych działań dotyczyły:

  • wynagrodzeń członków zespołów konsultacyjnych i innych osób zaangażowanych w realizację projektu,
  • kosztów ubezpieczeń i wiz dla osób zaangażowanych w realizację projektu,
  • kosztów podróży dla osób zaangażowanych w realizację projektu,
  • kosztów transportu repatriantów,
  • kosztów wyżywienia repatriantów oraz osób zaangażowanych w realizację projektu,
  • kosztów noclegów repatriantów oraz osób zaangażowanych w realizację projektu.


Dokumentowane fakturami VAT były koszty dotyczące kosztów transportu repatriantów (poz. 4). Dokumenty te pochodziły od kontrahentów obcych. Do rozliczenia uzyskanych środków z dotacji zostały one ujęte w wartości brutto.


Koszty wyżywienia i noclegów były dokumentowane notą księgową wystawioną przez Dom... dla Biura Zarządu Krajowego, (poz. 5 i 6).


Nota dokumentowała nabycie przez Dom... i usług od kontrahentów obcych w zakresie związanym z wyżywieniem i noclegami, a faktury źródłowe wystawione przez kontrahentów były jej załącznikami.


Wszystkie zakupy ujęte w wystawionej nocie zostały pokazane w wartości brutto, a Dom... nie dokonał odliczenia zawartego w fakturach źródłowych podatku VAT.


Tego odliczenia nie dokonało też Stowarzyszenie, składając deklaracje VAT za wszystkie swoje jednostki organizacyjne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie będzie miało prawną możliwość odliczenia podatku VAT, który zawierać się będzie w realizacji zadania opisanego w niniejszym wniosku?


Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał możliwości prawnych do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów za wykonanie zadania objętego niniejszym wnioskiem, ponieważ poniesione koszty nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie wraz z partnerem otrzymało dofinansowanie projektu konkursowego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.16 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 pn. „Usprawnienie procesu stanowienia prawa”.


Celem projektu jest zainicjowanie, opracowanie i przeprowadzenie przez KPRM wraz z wybranym partnerem Stowarzyszeniem, procesu pogłębionych konsultacji publicznych projektu ustawy o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw.


Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywcą towarów i usług ponoszonych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem wniosku było Stowarzyszenie.


Korzystanie z wyników osiągniętych przy realizacji projektu w ramach procesu legislacyjnego będzie bezpłatne, w związku z tym efekty realizacji ww. zadania będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.


Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy odciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej lub zwolnionych od podatku.


Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.


Dlatego też po uwzględnieniu opisu analizowanej sprawy i treści wskazanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że skoro (jak wskazał Wnioskodawca) realizacja przedmiotowych działań związana jest czynnościami nieopodatkowanymi w ramach realizacji projektu, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.


Zatem, mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy.


W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakup towarów i usług dokonywanych w celu realizacji działań związanych z realizacja projektu.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj