Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1572/11-2/PR
z 26 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1572/11-2/PR
Data
2012.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
bankomat
pośrednictwo
przedpłaty
sprzedaż
stawki podatku
usługi telekomunikacyjne


Istota interpretacji
opodatkowanie sprzedaży Zasileń kont prepaid za pośrednictwem bankomatów oraz określenia podstawy opodatkowania z tego tytułu



Wniosek ORD-IN 806 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.10.2011 r. (data wpływu 31.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży Zasileń kont prepaid za pośrednictwem bankomatów oraz określenia podstawy opodatkowania z tego tytułu - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 31.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży Zasileń kont prepaid za pośrednictwem bankomatów oraz określenia podstawy opodatkowania z tego tytułu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

a) Opis świadczonych usług

Spółka jest częścią międzynarodowej grupy będącej światowym liderem w dziedzinie bezpiecznego przetwarzania transakcji finansowych oraz właścicielem największej niezależnej sieci bankomatów na terenie Europy. Głównym przedmiotem działalności Spółki w Polsce jest świadczenie na rzecz banków usług umożliwiających posiadaczom kart płatniczych / debetowych / kredytowych itp. (dalej: Karty) wydawanych przez banki wypłacanie / uzyskanie dostępu do środków pieniężnych poprzez rozbudowaną sieć bankomatów należących / obsługiwanych przez Spółkę (dalej: Sieć).

Poza usługami świadczonymi na rzecz banków, Spółka umożliwiła również operatorom sieci telefonii GSM (dalej: Operatorzy) sprzedaż zasileń kont przedpłaconych (dalej: konta prepaid) na rzecz posiadaczy Kart. W tym celu Spółka zawiera z Operatorami umowy, na mocy których zobowiązuje się do pośredniczenia sprzedaży zasileń kont prepaid danego Operatora (dalej: Zasilenie) przy wykorzystaniu sieci obsługiwanych przez nią bankomatów (dalej: Umowy). W konsekwencji, posiadacze Kart uzyskują możliwość bezgotówkowego Zasilenia konta prepaid (należność z tytułu dokonanego Zasilenia pobierana jest z rachunku bankowego powiązanego z Kartą, za pomocą której dokonywana jest transakcja) własnego lub np. bliskiej osoby, w dogodnym dla siebie miejscu i czasie.

Na bazie Umów zawieranych z Operatorami, w celu technicznego umożliwienia posiadaczom Kart dokonania Zasilenia konta prepaid w sieci bankomatów, Spółka zobowiązuje się również do:

  1. utworzenia pomiędzy systemem teleinformatycznym Spółki i Operatora połączenia umożliwiającego autoryzację i realizację transakcji Zasilenia,
  2. dostosowania oprogramowania zainstalowanego w bankomatach w sposób umożliwiający realizację transakcji Zasilenia,
  3. zapewnienia bezawaryjnego funkcjonowania bankomatów, za pomocą których realizowane są transakcje Zasilenia, a w przypadku awarii bankomatu dołożenia wszelkich starań, aby usterka została usunięta w możliwie najkrótszym czasie,
  4. pośredniczenia w przekazywaniu kwot należnych z tytułu zrealizowanych Zasileń pomiędzy Operatorem a bankiem, który wydał Kartę za pomocą której dokonywana jest transakcja i który prowadzi rachunek bankowy, który ma być obciążony kwotą Zasilenia (dalej: Bank Autoryzujący).

Zdarza się również, że na mocy zawartych Umów, Spółka zobowiązuje się do realizacji działań marketingowo - promocyjnych mających na celu zintensyfikowanie sprzedaży Zasileń za pomocą bankomatów Sieci , jednakże usługi te nie są przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację.

b) Szczegółowy przebieg transakcji Zasilenia konta prepaid

Jak wskazano powyżej, w wyniku zawarcia Umów, możliwe jest dokonanie przez osobę posiadającą Kartę Zasilenia konta prepaid za pośrednictwem bankomatu Sieci.Poniżej szczegółowo opisane zostały poszczególne etapy przeprowadzenia transakcji Zasilenia.

Po zalogowaniu do bankomatu (tj. wprowadzeniu Karty do czytnika i wprowadzeniu kodu PIN co umożliwia dokonanie identyfikacji klienta), klient uzyskuje możliwość dokonania Zasilenia konta prepaid. Po wybraniu opcji zasilenia konta prepaid, klient proszony jest o wprowadzanie numeru telefonu GSM, którego konto chce zasilić oraz wartości Zasilenia.

Realizacja żądania posiadacza Karty, aby dokonać Zasilenia zależy od sposobu przetwarzania transakcji oraz Banku Autoryzującego i może być realizowana w dwojaki sposób:

  1. przy użyciu bezpośredniego połączenia pomiędzy systemem przetwarzania transakcji Banku Autoryzującego a systemem Spółki (połączenie „Host to host”, dalej: Połączenie H2H) lub
  2. w przypadku braku Połączenia H2H pomiędzy systemami Banku Autoryzującego i Spółki, transakcja realizowana jest za pośrednictwem systemu jednej z Organizacji Kartowych (Visa lub Master Card) zapewniającego przetwarzanie transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych i udostępnianego Spółce przez jeden z polskich banków (dalej: Połączenie Pośrednie).

Poniżej szczegółowo opisane zostały poszczególne etapy przeprowadzenia transakcji Zasilenia za pomocą bankomatu zarówno przy użyciu (a) Połączenia H2H, jak i (b) Połączenia Pośredniego.

Ad. (a) Transakcje dokonywane za pomocą Połączenia H2H

W przypadku, gdy systemy przetwarzania transakcji Banku Autoryzującego i Spółki umożliwiają przeprowadzenie transakcji za pomocą Połączenia H2H, przebiega ona w następujący sposób:

  1. Bankomat Sieci, poprzez sieć teleinformatyczną Spółki, przekazuje do systemu przetwarzania transakcji Operatora żądanie Zasilenia złożone przez posiadacza Karty.
  2. Operator dokonuje weryfikacji wprowadzonego numeru telefonu GSM (tzw. numer MSISDN) oraz akceptacji powyższego żądania / transakcji (lub odmawia jego / jej realizacji).
  3. W przypadku uzyskania autoryzacji od Operatora, system teleinformatyczny Spółki łączy się z systemem teleinformatycznym Banku Autoryzującego.
  4. Bank Autoryzujący dokonuje akceptacji transakcji (lub odmawia jej realizacji, np. w przypadku braku odpowiedniej ilości środków na rachunku bankowym klienta).
  5. W przypadku uzyskania od Banku Autoryzującego informacji o akceptacji transakcji, system teleinformatyczny Spółki ponownie łączy się z centrum przetwarzania transakcji Operatora i potwierdza możliwość dokonania transakcji.
  6. Operator dokonuje zasilenia konta prepaid (posiadacz konta prepaid otrzymuje wiadomość tekstową z informacją o dokonanym Zasileniu).
  7. Posiadacz Karty otrzymuje wydruk z bankomatu z potwierdzeniem dokonania Zasilenia konta prepaid.

Ad. (b) Transakcje dokonywane za pomocą Połączenia Pośredniego

W przypadku, gdy systemy przetwarzania transakcji Banku Autoryzującego i Spółki nie są przystosowane do nawiązania bezpośredniego Połączenia H2H, transakcja odbywa się przy użyciu Połączenia Pośredniego.

Z uwagi na fakt, iż w przypadku braku Połączenia H2H uzyskanie autoryzacji odbywa się za pośrednictwem jednej z Organizacji Kartowych i jest możliwe jedynie przy użyciu specjalnego numeru identyfikacyjnego („Bank Identification Numer”; dalej: BIN) przyznawanego jedynie licencjonowanym instytucjom finansowym lub płatniczym, Spółka w celu realizacji transakcji korzysta, na podstawie tzw. Umów Sponsorskich, z BIN przyznanego w tym celu jednemu z polskich banków (dalej: Bank Sponsorujący).

Transakcje dokonywane za pomocą Połączenia Pośredniego przebiegają w następujący sposób:

  1. Bankomat poprzez sieć teleinformatyczną Spółki przekazuje do systemu przetwarzania transakcji Operatora żądanie Zasilenia złożone przez posiadacza Karty.
  2. Operator dokonuje weryfikacji wprowadzonego numeru telefonu GSM (tzw. numer MSISDN) oraz akceptacji powyższego żądania / transakcji (lub odmawia jego / jej realizacji).
  3. Bankomat poprzez sieć teleinformatyczną Spółki (przy użyciu BIN należącego do Banku Sponsorującego) łączy się z systemem przetwarzania transakcji Organizacji Kartowej i przekazuje żądanie dokonania transakcji złożone przez posiadacza Karty.
  4. Organizacja Kartowa łączy się z systemem przetwarzania transakcji właściwego Banku Autoryzującego i przekazuje informację o żądaniu dokonania transakcji otrzymaną od Spółki.
  5. Bank Autoryzujący dokonuje akceptacji transakcji (lub odmawia jej akceptacji).
  6. Następnie Bank Autoryzujący przekazuje informację o akceptacji / odmowie akceptacji transakcji do Organizacji Kartowej.
  7. Organizacja Kartowa za pośrednictwem sieci teleinformatycznej przekazuje informację otrzymaną od Banku Autoryzującego do systemu przetwarzania transakcji Spółki.
  8. W przypadku uzyskania od Organizacji Kartowej informacji o akceptacji transakcji, system teleinformatyczny Spółki ponownie łączy się z centrum przetwarzania transakcji Operatora i potwierdza możliwość dokonania transakcji.
  9. Operator dokonuje zasilenia konta prepaid (posiadacz konta prepaid otrzymuje wiadomość tekstową z informacją o dokonanym Zasileniu).
  10. Posiadacz Karty otrzymuje wydruk z bankomatu z potwierdzeniem dokonania Zasilenia konta prepaid.

Niezależnie od sposobu realizacji transakcji (tj. przy użyciu Połączenia H2H, czy Połączenia Pośredniego) akceptacja transakcji (lub odmowa jej akceptacji) dokonywana jest zawsze i jedynie przez Bank Autoryzujący oraz Operatora. W ramach powyższego łańcucha transakcji, Spółka odpowiedzialna jest za (i) umożliwienie Operatorom sprzedaży usługi telekomunikacyjnej poprzez udostępnienie bankomatu oraz zapewnienie środowiska teleinformatycznego umożliwiającego komunikację pomiędzy posiadaczem Karty, Operatorem i Bankiem Autoryzującym (lub Organizacją Kartową) oraz (ii) przekazanie środków pieniężnych z tytułu dokonanego Zasilenia pomiędzy Bankiem Autoryzującym (lub Organizacją Kartową) i Operatorem.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że Spółka na żadnym etapie dokonywania transakcji nie nabywa prawa do rozporządzania wartością Zasilenia. Innymi słowy, Spółka jedynie pośredniczy w sprzedaży Zasileń przez Operatora na rzecz posiadacza Karty poprzez umożliwienie dokonania Zasilenia w bankomacie należącym do Spółki.

c) Rozliczenie z tytułu transakcji doładowań oraz wynagrodzenie należne Spółce<

Środki pieniężne stanowiące wartość Zasilenia, pobrane z rachunku bankowego posiadacza Karty, przekazywane są przez Bank Autoryzujący (lub Organizację Kartową) na specjalnie w tym celu otwarty rachunek bankowy Spółki. Następnie, w określonym umownie terminie, Spółka przekazuje Operatorowi kwotę wszystkich dokonanych w danym okresie Zasileń.

W zamian za pośredniczenie w sprzedaży Zasileń kont prepaid przy użyciu bankomatów, Spółka otrzymuje od Operatorów wynagrodzenie w postaci umownie określonej kwoty prowizji stanowiącej procent wartości Zasileń.

Na podstawie niektórych Umów Spółka przekazuje Operatorowi sumę wartości dokonanych Zasileń potrącając od razu kwotę należnej jej prowizji brutto (wraz z podatkiem VAT), natomiast w przypadku innych Operatorów Spółka dokonuje przelewu na pełną kwotę stanowiącą sumę wszystkich Zasileń w danym okresie, natomiast rozliczenie należnej jej prowizji następuje oddzielnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy usługi polegające na umożliwieniu sprzedaży Zasileń kont prepaid za pośrednictwem bankomatów Sieci, świadczone przez Spółkę na rzecz Operatorów na podstawie Umów, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT (obecnie 23%) ...
  2. Czy podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia tych usług stanowi kwota prowizji należnej Spółce od Operatorów ...

Zdaniem Spółki, świadczone przez nią na rzecz Operatorów usługi umożliwiające sprzedaż posiadaczom Kart Zasileń kont prepaid za pomocą bankomatów Sieci, stanowią usługi pośrednictwa w sprzedaży przez Operatora usług telekomunikacyjnych na rzecz posiadaczy Kart i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT. Ponadto, mając na uwadze fakt, że wynagrodzenie Spółki za świadczone na rzecz Operatora usługi stanowi prowizja z tytułu sprzedanych Zasileń, podstawę opodatkowania powyższych usług stanowi kwota należnej Spółce prowizji.

W związku z powyższym, z tytułu świadczonych przez nią usług, Spółka powinna wystawiać faktury VAT, wskazując kwotę należnej jej prowizji jako podstawę opodatkowania i naliczony od tej kwoty podatku VAT według podstawowej stawki (obecnie 23%). Natomiast samo przekazanie Operatorom przez Spółkę wartości Zasileń kont prepaid nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT, gdyż nie stanowi kwoty wynagrodzenia należnego Spółce.

a) Charakter czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach transakcji związanych z Zasileniem kont prepaid

Zgodnie z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16. poz. 93 ze zm.: dalej: Kodeks Cywilny), przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do odpłatnego stałego pośredniczenia przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. Natomiast w świetle art. 758¹ Kodeksu Cywilnego, jeżeli sposób wynagrodzenia nie został określony w umowie, agentowi należy się prowizja. Prowizją tą jest wynagrodzenie, którego wysokość zależy od liczby lub wartości zawartych umów.

W konsekwencji, w przypadku świadczenia usług na podstawie umowy agencyjnej, agent jest jedynie pośrednikiem, zaś faktycznym podmiotem świadczącym usługę jest usługodawca, na rzecz, którego działa agent. Innymi słowy agent sam nie świadczy usługi, a jedynie pośredniczy pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą w zawarciu / realizacji transakcji.

Zdaniem Spółki, świadczenia wykonywane przez nią na rzecz Operatorów sprowadzają się do pośredniczenia w zawarciu transakcji pomiędzy posiadaczem Karty a Operatorem, poprzez udostępnienie bankomatu oraz infrastruktury teleinformatycznej w celu dokonania transakcji Zasilenia konta prepaid. Innymi słowy, Spółka pełni rolę analogiczną do roli agenta usług świadczonych przez Operatora na rzecz posiadacza Karty oraz uczestniczy w przekazaniu wynagrodzenia należnego Operatorowi od posiadacza Karty z tytułu Zasilenia konta prepaid, tj. przekazuje środki pieniężne pobrane z rachunku bankowego powiązanego z Kartą klienta na rachunek bankowy Operatora.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że w ramach dokonywanej transakcji Spółka na żadnym jej etapie nie staje się właścicielem Zasileń kont prepaid oraz wynagrodzenia (środków pieniężnych) należnych Operatorowi z tytułu Zasilenia konta prepaid posiadacza Karty. Spółka nie nabywa prawa do dysponowania Zasileniami a ich właścicielem do chwili sprzedaży na rzecz posiadacza Karty pozostaje Operator. Spółka również nie ma możliwości decydowania o tym komu, kiedy i w jakiej wartości sprzedać Zasilenie, decyzja ta należy zawsze do Operatora. Natomiast środki pieniężne od chwili otrzymania ich od Banku Autoryzującego (lub Organizacji Kartowej) do momentu przelania na rachunek bankowy wskazany przez Operatora, znajdują się na specjalnie w tym celu założonym rachunku bankowym Spółki. W rezultacie, Spółka nie rozporządza swobodnie tymi środkami, a jedynie pośredniczy w przekazywaniu ich pomiędzy Bankiem Autoryzującym (Organizacją Kartową) a Operatorem.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki w ramach transakcji Zasilenia kont prepaid, pełni ona rolę charakterystyczną dla pośrednika w sprzedaży przez Operatora usługi Zasilenia konta prepaid na rzecz posiadacza Karty.

b) Stawka podatku VAT właściwa dla świadczeń wykonywanych przez Spółkę w ramach pośredniczenia w realizacji Zasileń kont prepaid

W świetle art. 41 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i sług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm., ustawa o VAT), podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%. Powyższą stawką objęte jest m.in. świadczenie usług, w stosunku, do których ustawodawca nie przewidział obniżonej stawki podatku (wymienionych m.in. w Załączniku nr 3 do ustawy o VAT) lub zwolnienia z opodatkowania VAT (katalog usług zwolnionych z opodatkowania zawarty został m.in. w art. 43 ustawy o VAT).

Zdaniem Spółki, wykonywane przez nią usługi o charakterze pośrednictwa w sprzedaży usługi polegającej na Zasileniu konta prepaid, a więc usługi telekomunikacyjnej, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT, gdyż usługi te nie zostały wymienione przez ustawodawcę w katalogu usług podlegających obniżonej stawce podatku VAT ani wśród usług korzystających ze zwolnienia z opodatkowania. W związku z powyższym, wynagrodzenie otrzymywane przez Spółkę z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w zakresie sprzedaży Zasileń kont prepaid podlega opodatkowaniu podstawową stawką (obecnie 23%) podatku VAT.

Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, że, pomimo iż w realizacji usługi Zasilenia konta prepaid za pomocą bankomatów Sieci bierze udział szereg podmiotów, w tym między innymi Bank Autoryzujący, a także (w niektórych przypadkach) Organizacja Kartowa, charakter świadczonych przez nią usług nie pozwala na zakwalifikowanie ich do którejkolwiek z usług wymienionych w art. 43 ustawy o VAT, zawierającym katalog usług podlegających zwolnieniu z opodatkowania VAT, w szczególności usług o których mowa w ust. 1 pkt 40 powyższego artykułu tj. usług w zakresie „depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług”, jak również usług pomocniczych do tych usług określonych w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT.

W ocenie Spółki, świadczone przez nią usługi niewątpliwie nie posiadają cech właściwych dla usług wymienionych w przytoczonych powyżej przepisach. Dzięki świadczonej przez Spółkę usłudze, klienci Operatora uzyskują możliwość Zasilenia konta prepaid za pomocą bankomatu Sieci. Innymi słowy dzięki realizowanym przez Spółkę czynnościom następuje umożliwienie sprzedaży usługi telekomunikacyjnej przez Operatora. Fakt, że w ramach realizacji tej usługi Spółka uczestniczy w przekazywaniu środków pieniężnych pomiędzy Bankiem Autoryzującym (lub niekiedy Organizacją Kartową) a Operatorem w żaden Sposób nie wpływa na charakter usługi wykonywanej przez Spółkę. Transfer środków pieniężnych ma niejako wtórne znaczenie w stosunku do właściwej. usługi, którą jest pośrednictwo pomiędzy Operatorem posiadaczem Kart w zakresie Zasilenia konta prepaid.

c) Podstawa opodatkowania właściwa dla świadczeń wykonywanych przez Spółkę w ramach pośredniczenia w sprzedaży Zasileń kont prepaid

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednakże w świetle art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania czynności wynikających z umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych, usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku. Prowizja oznacza zasadniczo wynagrodzenie określone procentowo, tj. jako procent od określonej wartości bazowej (np. od wartości transakcji) lub kwotowo, jako ustalona z góry kwota lub też jako kwota liczona np. od ilości zawartych umów. Zgodnie z brzmieniem powyższego przepisu, Spółka powinna wykazać obrót z tytułu wynagrodzenia za świadczenie usługi agencyjnej w wysokości należnej jej od Operatora prowizji. Natomiast otrzymane od Banku Autoryzującego (lub Organizacji Płatniczej) środki pieniężne z tytułu dokonanych przez posiadaczy Kart Zasileń kont prepaid, przekazywane następnie Operatorowi, nie stanowią dla Spółki ani kwoty należnej z tytułu sprzedaży na rzecz Banku Autoryzującego lub Organizacji Płatniczej (w ramach transakcji Zasilenia konta prepaid Spółka nie dokonuje bowiem żadnej sprzedaży na rzecz tych podmiotów), ani kwoty należnej lub prowizji otrzymywanej od Operatora (de facto to Spółka przekazuje te środki Operatorowi, a nie odwrotnie).

W konsekwencji, wartości Zasileń pobierane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Operatora i utrzymywane przejściowo przez Spółkę na specjalnie w tym celu otwartym rachunku bankowym nie powiększają ani podstawy opodatkowania z tytułu usług świadczonych na rzecz Operatora, ani jakichkolwiek innych czynności opodatkowanych wykonywanych na rzecz Banku Autoryzującego lub Organizacji Płatniczej (jak wspomniano wyżej, w ramach usług Zasilenia konta prepaid Spółka nie dokonuje żadnej sprzedaży na rzecz tych podmiotów).

Podsumowując, zdaniem Spółki, w odniesieniu do usług związanych z umożliwieniem dokonania Zasilenia konta prepaid za pomocą bankomatu Sieci, Spółka pełni funkcję pośrednika umożliwiającego sprzedaż usług telekomunikacyjnych przez Operatora na rzecz posiadaczy Kart. W konsekwencji, świadczone przez Spółkę usługi powinny podlegać opodatkowaniu podstawową stawką VAT (obecnie 23%).

Ponadto, mając na uwadze fakt, że wynagrodzenie Spółki za świadczone na rzecz Operatora usługi umożliwiające dokonanie Zasilenia konta prepaid za pomocą bankomatów Sieci stanowi prowizja z tytułu dokonanych Zasileń, podstawę opodatkowania powyższych usług stanowi kwota należnej Spółce prowizji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj