Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461.ITPB3.4510.748.2016.1.MJ
z 24 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2016 r. (data wpływu 30 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy "przychody projektu", które Stowarzyszenie uzyskiwało tytułem lokowania środków na bankowych lokatach terminowych, stanowiły przychód do opodatkowania Stowarzyszenia na gruncie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. - jest prawidłowe, (pytanie nr 3 wniosku).


UZASADNIENIE


W dniu 30 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej prawidłowości ustalenia przychodu z tytułu otrzymanego dofinansowania.



We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:


Stowarzyszenie zostało powołane w dniu 27 kwietnia 1995 r. przez 30 osób fizycznych. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenia, do celów jego działania wpisano w szczególności: wspomaganie rozwoju przedsiębiorczości na terenie kraju i zagranicy; działania na rzecz adaptacji małych i średnich przedsiębiorstw do warunków wolnorynkowych; pomoc rozpoczynającym samodzielną działalność gospodarczą w jej uruchomieniu oraz stworzenie systemu finansowego dla małych i średnich przedsiębiorstw. Stowarzyszenie (zgodnie z art. 1 pkt 6 statutu) jest uprawnione min. do powoływania funduszy pożyczkowych. W dniu 8 grudnia 2009 r. Stowarzyszenie zawarło z Województwem reprezentowanym przez Agencję Rozwoju … S.A. umowę o dofinansowanie realizacji Projektu p.n. "W." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 1 Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.4. Systemowe wspieranie przedsiębiorczości. Projekty w tym działaniu ukierunkowane na kompleksowe działania w skali regionalnej poprawiające jakość, zakres i dostępność usług informacyjnych, doradczych i finansowych świadczonych dla przedsiębiorców przez instytucje otoczenia biznesu (IOB). Bezpośrednim celem Działania było wzmocnienie potencjału podmiotów działających w regionalnym systemie wspierania przedsiębiorczości poprzez wsparcie umożliwiające im poprawę oferty świadczonych przez nie usług pod względem jakości, (w tym lepszego ukierunkowania na specyficzne potrzeby MSP), a także zakresu i dostępności tych usług. Realizowane w ramach działania projekty miały dostarczać wysokiej jakości usługi informacyjne i doradcze w pełni odpowiadające potrzebom przedsiębiorców i uświadamiające im jednocześnie, jakiego typu wiedza i umiejętności będą od nich wymagane dla osiągnięcia sukcesu w zmieniających się warunkach gospodarczych. W przypadku usług finansowych, w związku z uzyskanym wsparciem, istotne było wzmocnienie potencjału instytucjonalnego beneficjenta oraz spowodowanie istotnej ilościowej i/lub jakościowej zmiany w stosunku do prowadzonej przez niego dotychczas działalności. Zmiana ta polegała m.in. na istotnym poszerzeniu obsługiwanego rynku MŚP, wprowadzeniu nowych produktów finansowych lub podniesieniu poziomu specjalizacji w dostarczaniu usług na rzecz MŚP znajdujących się w szczególności w luce rynkowej z punktu widzenia możliwości pozyskiwania finansowania dłużnego z sektora bankowego. W szczególności, istotnym warunkiem uzyskania wsparcia było zwiększenie dostępności do podstawowych produktów finansowych (pożyczek i poręczeń) zwłaszcza dla przedsiębiorstw spoza ... i tych, które mają trudności w dostępie do tego typu usług, a więc nie są w stanie uzyskać zewnętrznego finansowania dalszego rozwoju swojej działalności z komercyjnych źródeł. Działania te miały przyczynić się do zwiększenia potencjału IOB i wzmocnienia współpracy między nimi, dzięki czemu regionalny system usług świadczonych przez IOB stał się powszechnie rozpoznawalny, zrozumiały i dostępny dla przedsiębiorców. System ten funkcjonował w oparciu o zasadę one-stop-shops, zapewniając świadczenie wyspecjalizowanych usług, tworzących zróżnicowaną, odzwierciedlającą rzeczywisty popyt i atrakcyjną ofertę dla MŚP w zmieniających się warunkach gospodarczych.

Stowarzyszenie podpisało aneksy do w/w umowy: Aneks nr 1 z dnia 13 stycznia 2010 r., Aneks nr 2 z dnia 7 kwietnia 2010 r., Aneks nr 3 z dnia 22 grudnia 2011 r., Aneks nr 4 z dnia 7 listopada 2012 r., Aneks nr 5 z dnia 30 grudnia 2013 r., Aneks nr 6 z dnia 10 kwietnia 2015 r., Aneks nr 7 z dnia 18 stycznia 2016 r., Aneks nr 8 z dnia 29 czerwca 2016 r. Okres realizacji Projektu został określony w umowie w następujący sposób: rozpoczęcie realizacji Projektu dnia 8 grudnia 2009 r., zakończenie realizacji Projektu dnia 31 grudnia 2013 r. Po zakończeniu finansowej realizacji projektu fundusz jako beneficjent był zobowiązany do zachowania trwałości projektu do dnia 31 grudnia 2015 r. Od dnia 1 stycznia 2016 r. Stowarzyszenie nie udziela już pożyczek w ramach tego projektu. W chwili obecnej trwają spłaty zaciągniętych pożyczek. Podpisana umowa określa szczegółowe zasady i warunki na jakich dokonane było przekazanie i wykorzystanie środków z Funduszu w formie bezpośredniego wkładu finansowego oraz wykorzystania i rozliczenia środków publicznych pochodzących z Unii Europejskiej (dotacji), przekazanych na podniesienie kapitału funduszy pożyczkowych działających w Stowarzyszeniu. Celem działania Funduszu Pożyczkowego „X" było udzielanie pożyczek, które dedykowano przedsiębiorcom z terenu województwa, osobom bezrobotnym oraz innym osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej (star-upów - w momencie udzielenia pożyczki ta działalność musiała być zarejestrowana). Pożyczki mogły być przeznaczone na: rozwój i inwestycje; cele obrotowe wnioskodawców (na początkowym etapie prowadzenia działalności); finansowanie innowacji, badań i rozwoju (maksymalnie na okres do 60 miesięcy); maksymalna kwota pożyczki - 200.000,00 zł. Stowarzyszenie określiło grupę docelową w biznes planie, będącym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie - wniosek w takiej formie został zatwierdzony przez AR i był podstawą do zawarcia umowy o dofinansowanie FP "X". Zgodnie z umową, fundusz zobowiązany był i jest nadal do przechowywania otrzymanego dofinansowania na specjalnie wyodrębnionym rachunku bankowym. Wolne środki na wyodrębnionym rachunku mogły być lokowane na lokatach bankowych lub inwestowane w instrumenty finansowe, np. w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa. Wszelkie przychody wygenerowane dzięki środkom dotacji w szczególności przychody z tytułu inwestowania salda niewypłaconych środków dotacji oraz przychody z tytułu pożyczek udzielonych Pożyczkobiorcom były przeznaczone wyłącznie na wsparcie MŚP zgodnie z Umową. Przychody osiągane dzięki tej inwestycji powiększały pierwotny kapitał dofinansowania. Do przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami dofinansowania zaliczały się również prowizje pobierane od Pożyczkobiorców przez fundusz od udzielonych pożyczek, oprocentowanie od udzielonych pożyczek oraz odsetki ustawowe od nieterminowych spłat pożyczek w ramach realizacji projektu. Fundusz w trakcie realizacji umowy ograniczył się do inwestowania otrzymanego dofinansowania i wolnych środków w lokaty terminowe, z tytułu których osiągał przychody w formie odsetek bankowych. Oprócz tego osiągał przychody z tytułu prowizji, oprocentowania i odsetek ustawowych od udzielonych pożyczek w ramach realizacji projektu. W trakcie realizacji projektu fundusz ponosił zwiększone koszty zarządzania i administrowania funduszem pożyczkowym. Koszty te stanowiły i stanowią nadal tzw. koszty kwalifikowane, które do określonego w umowie limitu podlegają refundacji. Stowarzyszenie w III kwartale 2016 r. rozliczyło się z AR S.A. w … z otrzymanego dofinansowania za okres 2009 - I półrocze 2016 roku. Następne okresy rozliczeniowe to okresy kwartalne do całkowitego rozliczenia się z otrzymanych środków plus uzyskane z tego tytułu przychody, pomniejszone o koszty kwalifikowane oraz potrącony podatek dochodowy od uzyskanych przychodów.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z zawartą Umową, "wkładem finansowym jest wkład, o którym mowa w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. (Dz. Urz. UE L2006.210.25 ze zm.), tj. wkład na wsparcie "instrumentów inżynierii finansowej dla przedsiębiorstw, przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak m.in. fundusze pożyczkowe, a więc także fundusz Beneficjenta, pochodzący ze środków finansowych funduszy strukturalnych UE, które to fundusze przeznaczają na sfinansowanie wydatków ponoszonych przez ww. "instrument" w celu realizacji "operacji" (art. 2 pkt 3 ww. Rozporządzenia). W wykonaniu dyspozycji art. 44 ww. Rozporządzenia, wkład ten przekazywany był Beneficjentowi w ramach RPO 2007-2013. Na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) Rada Ministrów podjęła uchwałę Nr 87 z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Zgodnie z tą uchwałą na realizację min. Osi Priorytetowej I PRO przeznaczono środki z budżetu państwa pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - (par. 1 ust. 1 uchwały, przy czym w odniesieniu do realizacji "instrumentów inżynierii finansowej" przeznaczono dodatkowo w odpowiedniej części inne, niepochodzące z EFRR środki z budżetu państwa (par. 2 ust. 1 uchwały).

Par. 5 ust. 3 Umowy zawartej pomiędzy Stowarzyszeniem a Województwem reprezentowanym przez Agencję Rozwoju …S.A. określa całkowitą wartość Projektu, w podziale na środki z EFRR oraz środki własne (wkład własny) Beneficjenta. Par. 5 ust. 3 pkt a) określa, iż "środki z EFRR (…) co stanowi 75,0% wydatków kwalifikowanych", natomiast par. 5 ust. 3 pkt b) określa, iż "środki własne (wkład własny) Beneficjenta w kwocie nie mniejszej niż (…)". Źródłem finansowania zatem były środki EFRR (75,0%) oraz tzw. wkład krajowy, czyli środki własne Beneficjenta (Stowarzyszenia).

Zdaniem Stowarzyszenia uzyskane przez nas środki z EFRR (75,00%) na realizację przedmiotowego Projektu, które Stowarzyszenie otrzymało na dofinansowanie funduszu pożyczkowego stanowiły - co do zasady - przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. w dacie ich otrzymania. Powyższy przychód był wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w części dotyczącej środków europejskich ("płatności") - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie, (oznaczone nr 3 wniosku):


Czy "przychody projektu", które Stowarzyszenie uzyskiwało tytułem lokowania środków na bankowych lokatach terminowych, stanowiły przychód do opodatkowania Stowarzyszenia na gruncie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p.?


Niniejsza interpretacja dotyczy pytania nr 3 wniosku, w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko:

Przychodem podatkowym Stowarzyszenia w dacie otrzymania były również "Przychody Projektu" w postaci przychodów z lokowania wolnych środków na bankowych rachunkach lokat. Opisane we wniosku pożyczki udzielane są przez Stowarzyszenie, które prowadzi fundusz pożyczkowy, a wygenerowane w ramach tej działalności "Przychody Projektu" są efektem gospodarowania otrzymanym dofinansowaniem, przez co inne od przychodów z tytułu dofinansowania jest pochodzenie tych środków i jako takie nie mogą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 17 u.p.d.o.p.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu. Na podstawie art. 12 ust. 1 powołanej ustawy można stwierdzić, że co do zasady -przychodem jest każda otrzymana wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 tej ustawy. Dlatego zdaniem Stowarzyszenia użycie w powyższym przepisie "otrzymana" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośredniego do majątku Stowarzyszenia (w naszym przypadku na rachunek bankowy), wymienionych środków, skutkujących powstaniem po stronie Stowarzyszenia możliwością dysponowania nimi. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów Stowarzyszenia jako osoby prawnej, decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny, faktycznie powiększa ono aktywa Stowarzyszenia, którymi możemy rozporządzać. I nie ma znaczenia fakt, iż środki te po zakończeniu realizacji projektu oraz w dalszym ciągu są i będą zwracane na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Zarządzającą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj