Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1241/11-2/KG
z 31 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1241/11-2/KG
Data
2012.01.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura elektroniczna
fakturowanie
odliczenie podatku
otrzymanie faktury
poczta elektroniczna


Istota interpretacji
wystawianie i udostępnianie faktur elektronicznych oraz związane z tym prawo do odliczenia podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 822 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania i udostępniania faktur elektronicznych oraz związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania i udostępniania faktur elektronicznych oraz związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą obejmującą m.in. sprzedaż detaliczną prasy, artykułów spożywczych, papierosów, itp.

  1. System samofakturowania.

W toku powyższej działalności, Spółka na podstawie zawartych umów, współpracuje z agentami („Agenci”), prowadzącymi powyższą sprzedaż w poszczególnych punktach sprzedaży detalicznej („PSD”), świadcząc na rzecz Spółki usługi agencyjne.

Z tytułu świadczonych usług, Agentom przysługuje wynagrodzenie prowizyjne. Faktury za przedmiotowe usługi są wystawiane w imieniu Agentów, przez Wnioskodawcę, w oparciu o zawarte umowy o samofakturowaniu, zgodnie z § 6 Rozporządzenia fakturowego.

Z uwagi na znaczną liczbę Agentów świadczących na rzecz Spółki wspomniane usługi, a co za tym idzie na dużą ilość wystawianych przez Spółkę faktur, Wnioskodawca zamierza w tym zakresie wdrożyć elektroniczny obieg faktur (w ramach systemu samofakturowania).

Faktury wystawione przez Spółkę, w imieniu Agentów, będą im udostępniane (do akceptacji) na serwerze Wnioskodawcy, w formacie plików PDF, uniemożliwiającym zmianę przez Agentów zawartych w fakturze danych. Faktury te nie będą opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Faktury będą w powyższy sposób udostępniane Agentom w terminach umożliwiających dokonanie przez nich terminowego rozliczenia podatku z tytułu usług wykonanych na rzecz Spółki.

Agenci będą posiadać unikalny login i hasło, za pomocą których będą mogli zalogować się do własnego profilu na stronie internetowej Spółki, jako uprawnieni użytkownicy. Następnie, po wyborze opcji „Wyświetl”, Agent będzie mógł wyświetlić obraz wybranej faktury. Dostęp do faktur umieszczonych na serwerze będzie możliwy jedynie po zalogowaniu, a więc będzie przysługiwał jedynie upoważnionym osobom.

Akceptacja treści faktury będzie dokonywana poprzez wybranie przez Agenta opcji „Potwierdź”. Po jego wyborze wyświetlone zostanie okno z oświadczeniem „Potwierdzam zapoznanie się z treścią faktury prowizyjnej i akceptuje jej wartość”, lub o podobnej treści, pod którą będzie znajdować się kolejne pole „Potwierdzam”. Naciśnięcie powyższego pola będzie równoznaczne z potwierdzeniem Agenta, iż zapoznał się on z treścią faktury i zaakceptował jej treść. Po naciśnięciu ww. pola, w profilu Agenta pojawi się informacja, że faktura została potwierdzona (zaakceptowana). Ponadto, informacja taka będzie automatycznie umieszczana w systemie informatycznym Wnioskodawcy.

Agent będzie miał możliwość obejrzenia historii faktur, przy których będzie znajdować się informacja, czy faktura została potwierdzona, czy też wymaga w dalszym ciągu potwierdzenia. Faktury te będą przechowywane na serwerze Wnioskodawcy do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, w podziale na okresy rozliczeniowe.

Dodatkowo, Spółka dokona zmian w zapisach zawartych z Agentami umów o samofakturowaniu, tak aby odpowiadały one wymogom określonym w § 3 w sprawie faktur elektronicznych oraz § 6 ust. 4 rozporządzenia fakturowego. W tym celu, w przedmiotowych umowach umieszczony zostanie zapis, iż zarówno Spółka, jak i Agenci, wyrażają zgodę na przesyłanie przez Spółkę faktur VAT w formie elektronicznej (do akceptacji przez Agentów), oraz że akceptacja przez Agenta treści faktur wystawionych przez Spółkę w ramach samofakturowania będzie dokonywana w formie elektronicznej, zgodnie z przedstawionym powyżej opisem, poprzez naciśnięcie pola „Potwierdzam”, znajdującego się na ich indywidualnym profilu internetowym.

  1. Faktury wystawione na rzecz Wnioskodawcy przez kontrahentów

Ponadto, Spółka zamierza zmodyfikować również sposób dokumentowania dokonywanych przez Wnioskodawcę zakupów towarów i usług od pozostałych kontrahentów (podmiotów polskich), z którymi nie wdrożono systemu samofakturowania.

Dla usprawnienia przepływu faktur, Wnioskodawca oraz jego kontrahenci, rozważają odstąpienie od wystawiania i przesyłania faktur w formie papierowej oraz zastąpienie ich fakturami przesyłanymi za pośrednictwem poczty elektronicznej w formacie PDF.

W tym celu, Spółka zamierza zawrzeć z kontrahentami pisemne porozumienia w sprawie wystawiania i przesyłania faktur we wspomnianej formie, w których wyrażona zostanie akceptacja takiej formy fakturowania przez nabywcę (Spółkę). W szczególności Wnioskodawca zamierza ustalić, że otrzymywane przez niego faktury będą przesyłane przez dostawcę (wystawcę faktury) pocztą elektroniczną w formie plików PDF z określonego, wcześniej ustalonego z Wnioskodawcą, adresu e-mail. Wysyłka faktur będzie dokonywana z zabezpieczonych loginem i hasłem zarówno komputera jak i oprogramowania kontrahenta. Oprogramowanie obsługiwane będzie przez uprawnionego do tego pracownika, który będzie mógł opuścić swoje stanowisko pracy po uprzednim wylogowaniu się i wygaszeniu ekranu.

Wnioskodawca będzie przechowywał w odpowiednio nazwanym katalogu, w podziale na okresy rozliczeniowe, zapis otrzymanego e-maila wraz z załącznikiem (plikiem zawierającym fakturę) do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

  1. Faktury wystawione przez Wnioskodawcę

Ponadto, Spółka zamierza zmodyfikować również sposób dokumentowania dokonywanej przez nią sprzedaży towarów i usług na rzecz polskich nabywców.

Planowana zmiana w tym zakresie zakłada odstąpienie od przesyłania faktur w formie papierowej oraz zastąpienie jej fakturami przesyłanymi za pośrednictwem poczty elektronicznej w formacie PDF.

Również w tym przypadku, Spółka zamierza zawrzeć z kontrahentami pisemne porozumienia w sprawie przesyłania faktur we wspomnianej formie, w których wyrażona zostanie akceptacja takiej formy fakturowania przez nabywców.

W szczególności Spółka zamierza ustalić, iż wystawiane na rzecz powyższych nabywców faktury w systemie księgowym Spółki, będą przez nią przesyłane tym podmiotom za pośrednictwem poczty elektronicznej, z określonego adresu e-mail w formie plików PDF. Wysyłka faktur będzie dokonywana z komputera i oprogramowania Wnioskodawcy zabezpieczonych loginem i hasłem. Oprogramowanie obsługiwane będzie wyłącznie przez uprawnionego do tego pracownika, który będzie mógł opuścić swoje stanowisko pracy jedynie po uprzednim wylogowaniu się i wygaszeniu ekranu.

W związku ze stanem faktycznym omówionym w punktach 1-3 powyżej, Spółka pragnie podkreślić, iż otrzymała ekspertyzę z dnia 25 października 2011 r. wydaną przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego (dalej: „Ekspertyza”), będącego jednostką naukową w rozumieniu odpowiednich przepisów, potwierdzającą w szczególności, że faktury:

  • wystawiane przez nabywcę w formacie PDF i udostępniane sprzedawcy do akceptacji poprzez stronę internetową wystawcy,
  • wystawiane w formacie PDF i przesyłane nabywcy pocztą elektroniczną, spełniają wymogi określone w Rozporządzeniu w sprawie faktur elektronicznych, ponieważ w takim samym stopniu jak faktury papierowe, pozwalają zidentyfikować pochodzenie faktury oraz uniemożliwiają zmianę danych, które powinna zawierać faktura. W szczególności faktury spełniają wymogi dotyczące zapewnienia autentyczności pochodzenia faktur i integralności ich treści.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy planowany sposób akceptacji przez Agentów faktur wystawionych w ich imieniu przez Wnioskodawcę w ramach systemu samofakturowania (punkt 1), spełnia warunki akceptacji określone w § 6 ust. 4 rozporządzenia fakturowego...
  2. Czy faktury wystawione przez Wnioskodawcę w imieniu Agentów w ramach systemu samofakturowania, w formacie PDF, zaakceptowane w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego (punkt 1), będą uprawniały Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur... Jeżeli tak, czy prawo do odliczenia będzie przysługiwało w rozliczeniu za okres, w którym Agent zaakceptował treść faktury lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych...
  3. Czy faktury otrzymywane przez Wnioskodawcę od pozostałych kontrahentów (innych niż Agenci) w formacie PDF, za pośrednictwem poczty elektronicznej w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego (punkt 2), a także przesyłane przez Spółkę w takiej formie nabywcom (punkt 3), można uznać za faktury elektroniczne w rozumieniu przepisów Rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych...
  4. Czy faktury, o których mowa w pytaniu 4, otrzymane przez Spółkę od kontrahentów (dostawców Wnioskodawcy) pocztą elektroniczną, będą uprawniały Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur... Jeżeli tak, czy za moment otrzymania faktury w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, należy uznać moment otrzymania e-maila z załączoną fakturą w formacie PDF...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1. Sposób akceptacji faktury przez Agentów.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowany sposób akceptacji przez Agentów faktur wystawionych w ich imieniu przez Spółkę w ramach systemu samofakturowania (punkt 1), spełnia warunki akceptacji określone w § 6 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Ad. 2. Odliczenie podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury wystawione przez Spółkę w imieniu Agentów w ramach systemu samofakturowania, w formacie PDF, zaakceptowane w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego (punkt 1), będą uprawniały Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur, w rozliczeniu za okres, w którym Agent zaakceptował treść faktury lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Ad. 3. Faktury w formacie PDF otrzymywane od pozostałych kontrahentów oraz wystawiane na rzecz krajowych nabywców.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury otrzymywane przez Spółkę od pozostałych kontrahentów (innych niż Agenci) w formacie PDF, za pośrednictwem poczty elektronicznej w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego (punkt 2), a także przesłane przez Spółkę w takiej formie nabywcom (punkt 3), stanowią faktury elektroniczne w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych.

Ad. 4. Prawo do odliczenia VAT z faktur w formacie PDF od pozostałych kontrahentów pocztą elektroniczną.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury, o których mowa w pytaniu 4, otrzymane od kontrahentów (dostawców Wnioskodawcy) pocztą elektroniczną, będą uprawniały Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur, natomiast za moment otrzymania faktury w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, należy uznać moment otrzymania e-maila z załączoną fakturą w formacie PDF.

UZASADNIENIE:

Ad. 1. Sposób akceptacji faktury przez Agentów.

Zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia fakturowego, „w przypadku faktur przesyłanych do akceptacji w formie elektronicznej, które w tej formie są również zwracane drugiej stronie umowy, akceptacji dokonuje się w formie elektronicznej (…)”.

Rozporządzenie przewiduje zatem, zdaniem Spółki, że w przypadku, gdy w systemie samofakturowania:

  • faktury elektroniczne będą przesyłane do akceptacji drugiej stronie umowy w formie elektronicznej oraz
  • faktury elektroniczne będą zwracane drugiej stronie umowy w formie elektronicznej, akceptacji tych faktur sprzedawca dokonuje w formie elektronicznej.

Zdaniem Spółki, z omawianego przepisu wynika jednoznacznie, że w przypadku, gdy faktury są przesyłane do akceptacji i zwracane elektronicznie, akceptacja możliwa jest wyłącznie w formie elektronicznej. Rozporządzenie nie określa jednak jakichkolwiek szczegółowych wymogów/warunków, jakie ten elektroniczny sposób akceptacji powinien spełnić. W związku z tym, każda forma (elektroniczna), jest w rozumieniu rozporządzenia akceptowalna.

W przypadku Spółki mamy do czynienia z taką właśnie sytuacją. Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, faktury elektroniczne będą przez Spółkę udostępniane Agentom poprzez ich indywidualne profile internetowe na serwerze Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, udostępnienie faktur VAT na serwerze powinno być traktowane jako równoznaczne z przesłaniem faktur VAT w sposób elektroniczny. Poprzez umieszczenie faktur VAT na serwerze, poprzez swoje profile internetowe, Agenci będą mogli zapoznać się z ich treścią - tym samym efekt udostępnienia faktury w formie elektronicznej będzie identyczny z efektem jej przesłania.

Potwierdzeniem powyższego jest również treść § 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, zgodnie z którym, przy spełnieniu przesłanek wskazanych w tym rozporządzeniu, „faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym”. Z powyższego wynika więc jednoznacznie, iż udostępnienie faktury w formie elektronicznej jest uznawane przez ustawodawcę za jeden z możliwych sposobów przesłania jej w tej formie.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż w momencie akceptacji faktury przez Agenta - w systemie informatycznym Spółki pojawi się automatycznie informacja o tej akceptacji, to na potrzeby niniejszego Rozporządzenia formę tę należy uznać za równoznaczną ze zwrotem zaakceptowanej faktury przez Agenta w formie elektronicznej.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie omawiany przepis § 6 ust. 4 rozporządzenia fakturowego, w związku z czym, akceptacja faktur powinna zostać dokonana elektronicznie.

Wskazany w opisie zdarzenia przyszłego sposób akceptacji przez Agentów faktur wystawionych w ich imieniu przez Spółkę, poprzez przyciśnięcie przycisku „Potwierdzam” pod oświadczeniem, iż w ten sposób Agent poświadcza zapoznanie się z treścią faktury prowizyjnej i akceptuje jej wartość, jest niewątpliwie akceptacją dokonaną w sposób elektroniczny.

Z uwagi na to, że jak wskazano powyżej, rozporządzenie fakturowe nie określa żadnych wymogów, jakie ten elektroniczny sposób akceptacji powinien spełnić, każda elektroniczna forma jest akceptowalna. Nie ma więc przeciwwskazań, aby tej akceptacji dokonywać w sposób opisany w niniejszym wniosku.

Ad. 2. Odliczenie podatku naliczonego.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z kolei, w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, co do zasady, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli natomiast podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może on obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jednocześnie, art. 88 ustawy o VAT określa przypadki, w których prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje. I tak, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury lub faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z regulacjami rozporządzenia fakturowego, jeżeli nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Jak zatem wynika z powyższych przepisów (w szczególności z art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy o VAT), przy założeniu spełnienia ogólnych warunków dających prawo do odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 oraz nie wystąpienia przesłanek negatywnych, wymienionych w art. 88 ustawy o VAT, warunkiem odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez nabywcę w systemie samofakturowania, jest akceptacja takiej faktury przez sprzedawcę.

O ile więc taka akceptacja nastąpi, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Prawo powstanie, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym Spółka będzie dysponowała fakturą zaakceptowaną przez sprzedawcę.

Jeżeli natomiast Spółka nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur w rozliczeniu za okres akceptacji faktur VAT przez Agentów, stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Ad. 3. Faktury w formacie PDF otrzymywane przez Wnioskodawcę od pozostałych kontrahentów oraz wystawiane na rzecz krajowych nabywców.

Jak wskazano powyżej, stosownie do § 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury.

Zgodnie zaś z § 4 Rozporządzenia faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Powyższe oznacza, że podstawowym warunkiem dopuszczalności elektronicznego fakturowania jest wyrażanie zgody na taką formę fakturowania przez odbiorcę faktury. W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek ten będzie spełniony poprzez zawarcie przez Wnioskodawcę odpowiednich porozumień w formie pisemnej, w których zostanie wyrażona akceptacja przez strony umowy, elektronicznego fakturowania.

Dodatkowo, dla uznania danego dokumentu za fakturę elektroniczną w rozumieniu przepisów rozporządzania w sprawie faktur elektronicznych, konieczne jest zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury, zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, a więc zagwarantowanie, iż faktura została wystawiona przez konkretnego podatnika oraz że treść dokumentu nie zmieniła się w trakcie przesyłu do odbiorcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury wystawione na rzecz Spółki przez jej kontrahentów i przesłane jej w formacie PDF, jak również faktury przesłane przez Spółkę swoim nabywcom w takiej formie, na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego (punkt 2 i 3), będą spełniały wymogi określone w Rozporządzeniu w sprawie faktur elektronicznych. W tym przypadku zastosowanie znajdą te same przesłanki uzasadniające spełnienie tychże warunków, które zostały omówione w uzasadnieniu do punktu l niniejszego wniosku.

W szczególności, należy zwrócić uwagę, iż w opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów broszurze „Najważniejsze zmiany w VAT od dnia 1 stycznia 2011 r.” Minister Finansów jednoznacznie wskazał, że faktury elektroniczne mogą być przesyłane „w dowolnym formacie elektronicznym (PDF, doc. i inne, udostępniane na serwerze wystawcy, jak również np. przesyłane mailem)”.

Powyższe potwierdzają również organy podatkowe, uznając, iż „obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przesyłania faktur e-mailem w postaci pliku PDF. Zatem przesyłanie, jak i otrzymanie faktur w formie pliku PDF, stanowiącego załącznik do e-maila skierowanego do odbiorcy faktury jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r.” (tak też m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 21 lutego 2011 r., sygn. IPPP1-443-1175/10-4/EK).

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, faktury w formacie PDF przesyłane i otrzymywane przez Spółkę poprzez pocztę elektroniczną, jako spełniające warunki w zakresie integralności treści i autentyczności pochodzenia, stanowić będą faktury elektroniczne w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych.

Ad. 4. Prawo do odliczenia VAT z faktur w formacie PDF otrzymanych przez Spółkę od pozostałych kontrahentów pocztą elektroniczną.

Jak uzasadniono w punkcie 4 powyżej, faktury otrzymane przez Spółkę w formacie PDF, za pośrednictwem poczty elektronicznej, będą spełniały warunki przewidziane w rozporządzeniu w sprawie faktur elektronicznych.

Spółka, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie więc miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z nich wynikającego, przy założeniu spełnienia ogólnych warunków dających prawo do odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 oraz nie wystąpienia przesłanek negatywnych, wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem sprawy należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej wystawiania i udostępniania faktur elektronicznych oraz związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego. Rozstrzygnięcie dotyczące sposobu wystawiania i udostępniania faktur przez Wnioskodawcę w imieniu Agentów w ramach systemu samofakturowania, w formacie PDF, na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego (punkt 1), zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralność treści faktur w rozumieniu § 2 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych zostało ujęte w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj