Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1061-IPTPB3.4511.109.2017.1.GG
z 3 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu wykonywania obowiązków zarządzania i koordynacji Projektem finansowanym z Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu wykonywania obowiązków zarządzania i koordynacji Projektem finansowanym z Unii Europejskiej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcą jest Parafia Rzymsko-Katolicka pw. …w …. Jest to kościelna osoba prawna, działająca na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…” dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.3.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 Dziedzictwo kulturowe i kultura na obszarach przygranicznych.

Całkowity koszt realizowanego projektu (na dzień złożenia wniosku) kwota 724 410 zł 28 gr brutto, jest w 85 % współfinansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, w pozostałych 15 % ze środków własnych Parafii.

Projekt dotyczy przede wszystkim remontu zabytkowego obiektu dziedzictwa kulturowego, jakim jest kościół parafialny p.w. … w …, w celu podwyższenia jego standardu technicznego, w tym dostosowania do wymogów bezpieczeństwa wynikających z aktualnych przepisów prawa, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W ramach kosztów kwalifikowalnych projektu znajdują się koszty pośrednie, związane z obsługą administracyjną i zarządzaniem projektem. Są to takie koszty jak:

  1. koszt koordynatora lub kierownika projektu,
  2. koszty personelu obsługowego,
  3. opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków w zakresie związanym z obsługą administracyjną projektu,
  4. koszty obsługi księgowej,
  5. koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu,
  6. koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu,
  7. koszty sprzątania pomieszczeń związanych z obsługą administracyjną projektu, w tym środki do utrzymania ich czystości oraz dezynsekcję, dezynfekcję, deratyzację tych pomieszczeń wraz z wywozem śmieci,
  8. wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku bankowym lub odrębnego rachunku bankowego.

Całkowite koszty pośrednie wynoszą 25% kosztów bezpośrednich projektu i są rozliczane wg stawki ryczałtowej zgodnie z wytycznymi i umową o dofinansowanie.

Parafia … jest kościelną osobą prawną, którą reprezentuje na mocy dekretu Kurii Ksiądz Proboszcz. Ksiądz Proboszcz jest także osobą, która będzie pełnić w ramach Projektu obowiązki zarządzania i koordynacji Projektu. Będzie zatem wykonywać prace, które zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie i umową o dofinansowanie stanowi tytuł do pobierania wynagrodzenia ze środków Unii Europejskiej. Ponieważ nie ma możliwości prawnej, aby Ksiądz Proboszcz sam ze sobą podpisał umowę na wykonywanie wyżej wymienionych obowiązków, podjęte zostało Zarządzenie, w którym ustanowiono Personel Projektu i przyjęto decyzję o wypłacie stosownego wynagrodzenia.

Transfer wynagrodzenia w zakresie rozliczenia kosztów pracy własnej Wnioskodawcy, dokonany z rachunku bankowego beneficjenta (Parafii) na rachunek prywatny (Księdza Proboszcza jako osoby fizycznej) dokumentowany będzie za pomocą wewnętrznej noty księgowej lub noty obciążeniowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie księdza Proboszcza, jako osoby fizycznej z tytułu wykonywania obowiązków zarządzania i koordynacji Projektem pn. „…”, finansowanym ze środków Unii Europejskiej, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i tym samym czy Parafia z tego tytułu jest zobligowana do wpłacania na konto urzędu skarbowego stosownych zaliczek?

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie księdza Proboszcza jako osoby fizycznej z tytułu wykonywania obowiązków zarządzania i koordynacji Projektem pn. „…” finansowanemu ze środków Unii Europejskiej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i tym samym czy Parafia Rzymsko-Katolicka pw. … w … z tego tytułu nie jest zobligowana do wpłacania na konto urzędu skarbowego stosownych zaliczek.

Zgodnie z art. 21. ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z podatku dochodowego zwolnione są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W zaistniałej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione są obydwie przesłanki wymienione w przedmiotowym artykule:

  1. dochody Wnioskodawcy są sfinansowane w 25% przez Unię Europejską, a więc przez rządy państw obcych i stanowią bezzwrotną pomoc,
  2. Ksiądz Proboszcz jest jednocześnie osobą fizyczną wykonującą pracę w ramach Projektu oraz osobą reprezentującą Parafię, więc jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; nie jest więc ani zleceniobiorcą, ani osobą zatrudnioną w ramach umowy o pracę na rzecz realizowanego Projektu.

Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), osoby duchowne, osiągające przychody z opłat otrzymywanych w związku z pełnionymi funkcjami o charakterze duszpasterskim, opłacają podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów osób duchownych. Ksiądz Proboszcz zatem opłaca już zryczałtowany podatek dochodowy. Stawki ryczałtu zarówno od przychodów proboszczów, jak i od przychodów wikariuszy określone są kwotowo, a ich wysokość uzależniona jest od liczby mieszkańców parafii.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt pobierania wynagrodzenia z tytułu realizacji zadań w projekcie nie wpłynie zatem na wysokość należnego podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” wskazuje, że zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, niezaliczane do pozostałych źródeł przychodów, stanowią przychody objęte tym przepisem

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić należy, że z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.3.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 Dziedzictwo kulturowe i kultura na obszarach przygranicznych. Całkowity koszt realizowanego projektu (na dzień złożenia wniosku) kwota 724 410 zł 28 gr brutto, jest w 85 % współfinansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, w pozostałych 15 % ze środków własnych Wnioskodawcy. Projekt dotyczy przede wszystkim remontu zabytkowego obiektu dziedzictwa kulturowego, jakim jest kościół parafialny p.w. … w …, w celu podwyższenia jego standardu technicznego, w tym dostosowania do wymogów bezpieczeństwa wynikających z aktualnych przepisów prawa, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach kosztów kwalifikowalnych projektu znajdują się koszty pośrednie, związane obsługą administracyjną i zarządzaniem projektem. Ksiądz Proboszcz oprócz funkcji zarządzania Parafią jest także osobą, która będzie pełnić w ramach Projektu obowiązki zarządzania i koordynacji Projektu, będzie zatem wykonywać prace, które zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie i umową o dofinansowanie stanowi tytuł do pobierania wynagrodzenia ze środków Unii Europejskiej. W związku z realizacją Projektu podjęte zostało Zarządzenie, w którym ustanowiono Personel Projektu i przyjęto decyzje o wypłacie stosownego wynagrodzenia. Transfer wynagrodzenia w zakresie rozliczenia kosztów pracy własnej Wnioskodawcy, dokonany z rachunku bankowego beneficjenta (Parafii) na rachunek prywatny Księdza Proboszcza jako osoby fizycznej dokumentowany będzie za pomocą wewnętrznej noty księgowej lub noty obciążeniowej.

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego można podzielić stanowisko Wnioskodawcy co do spełnienia warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) cytowanej wyżej ustawy, tj. źródła pochodzenia otrzymanych środków.

Natomiast druga przesłanka, której spełnienie niezbędne jest do zastosowania zwolnienia, określona jest w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, a zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) program będzie korzystała z tego zwolnienia. Powołany przepis ustawy podatkowej nie posługuje się przy tym określeniem beneficjent dla wyznaczenia kręgu podmiotów wskazanych w art. 21 ust 1 pkt 46 lit. b) ustawy.

Z powyższego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że realizatorem programu, na który przyznane są środki bezzwrotnej pomocy jest Parafia, która do wykonania zadań ustanowiła Personel Projektu w osobie m.in. Księdza Proboszcza, któremu zamierza wypłacić stosowne wynagrodzenie.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie uznać należy, że Wnioskodawca – podatnik bezpośrednio realizujący program zleca Księdzu Proboszczowi wykonanie czynności w związku z realizowaniem tego programu. Treść użytego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy wyrazu „bezpośrednio” należy bowiem odczytywać w związku z dalszą częścią tego przepisu, z której wynika, że bezpośrednio nie realizują programu pomocowego podwykonawcy oraz z treścią lit. a) tego unormowania, która wskazuje na podmioty uprawnione do przekazywania środków.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy wskazać, że w sytuacji, gdy podatnik będący beneficjentem środków pochodzących ze źródeł wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy zleca osobie fizycznej wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem, dochody tej osoby otrzymane w związku wykonaniem zlecenia nie korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, gdyż nie została spełniona przesłanka określona w lit. b) tej regulacji. Przy czym, podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy może być jedynie ten podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, niezależnie od faktu, że bezpośrednia realizacja nie jest równoznaczna z obowiązkiem osobistego wykonania przez tego podatnika czynności w ramach programu. Może on powierzyć wykonanie poszczególnych czynności, składających się na całość programu, innym podmiotom, w tym zleceniobiorcom lub wykonawcom dzieła. Niemniej jednak osoby te (wykonujące tylko pewne czynności, chociażby o charakterze merytorycznym i ściśle związane z realizacją celów programu), nie mogą być uznane za podatników realizujących bezpośrednio cel programu.

Bezsprzecznie podmiotem bezpośrednio realizującym program jest Parafia, którą reprezentuje Ksiądz Proboszcz otrzymujący na podstawie podjętego Zarządzenia stosowne wynagrodzenie.

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że dochód Księdza Proboszcza, któremu Parafia przyznała na podstawie Zarządzenia stosowne wynagrodzenie za pełnienie w ramach Projektu obowiązków zarządzania i koordynacji Projektu nie będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

W konsekwencji na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązek przesłania podatnikowi oraz właściwemu dla miejsca zamieszkania podatnika urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj