Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPP1-3.4512.75.2017.1.JNa
z 28 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki 0% dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki 0% dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca specjalizuje się w masowej produkcji mebli z płyty wiórowej laminowanej o różnorodnej strukturze, kolorystyce i wzornictwie. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, stosowaniu najnowszych technologii i zachowaniu najwyższych standardów jakości Spółka posiada obecnie kilka tysięcy odbiorców w kilkudziesięciu krajach na całym świecie i wciąż się rozwija.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce (podatnik VAT-UE).

Wnioskodawca, w ramach wyżej opisanej działalności gospodarczej wykonuje szereg transakcji, tj. w szczególności:

  1. dostawy towarów na terytorium kraju,
  2. wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów na rzecz kontrahentów z innych państw członkowskich (dalej: WDT),
  3. dostawy towarów poza terytorium UE.

Przedmiotem złożonego wniosku są transakcje wskazane w punkcie b) powyżej, tj. WDT. Kontrahenci Spółki z innych państw członkowskich, na rzecz których Spółka dokonuje WDT posiadają ważny i właściwy numer identyfikacji dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla tych nabywców. Spółka każdorazowo weryfikuje, czy niniejszy numer identyfikacyjny nabywcy jest ważny.

W ramach niniejszych transakcji organizacją transportu towarów zajmuje się Spółka lub nabywca – w zależności od indywidualnych ustaleń stron.

W przypadku współpracy z niektórymi kontrahentami, Spółka działa w oparciu o podręcznik handlowy danej firmy i zgodnie z jego regulacjami m.in. otrzymuje zamówienia, w określony tam sposób dokonuje dostawy zamówionych towarów, na jego podstawie dokonywane są także rozliczenia między stronami.

W celu zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla WDT Spółka gromadzi dokumenty potwierdzające, iż nastąpił wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, tj.:

  • zamówienie złożone przez kontrahenta; Spółka realizuje dostawy na podstawie zamówień otrzymywanych od kontrahentów (przykładowo: w formie email – w treści wiadomości lub w formie załącznika, faxem, poprzez platformę wymiany danych (ECOD) oraz portal handlowy danej firmy). W otrzymywanych zamówieniach, oprócz szczegółowej specyfikacji towaru, zawarta jest zazwyczaj informacja o adresie dostawy, niemniej, w przypadku niektórych klientów, taka informacja pojawia się na dalszym etapie transakcji (po złożeniu zamówienia);
  • kopia faktury (zawierająca dane nabywcy, datę jej wystawienia, co do zasady adres dostawy – tj. adres nabywcy lub inny adres wskazany przez nabywcę, specyfikację poszczególnych sztuk ładunku – w tym nazwę towaru i jego ilość, ważny i właściwy numer identyfikacyjny Spółki oraz nabywcy); po dokonaniu załadunku towaru Spółka wystawia fakturę, która jest wysyłana do klienta pocztą, e-mailem lub poprzez elektroniczną platformę wymiany danych (ECOD) – w zależności od ustaleń z danym klientem, Spółka zawsze jest w posiadaniu kopii niniejszej faktury;
  • specyfikacja ładunku (specyfikacja załadunku oprócz danych płatnika i odbiorcy towaru, zawiera poszczególne sztuki towaru/paczki, wagę załadunku oraz jest powiązana z numerem WZ lub faktury oraz zamówieniem, którego dotyczy);
  • dokument przewozowy CMR (który przekazywany jest kierowcy) oraz dokument WZ i/lub faktura proforma;
  • potwierdzenie płatności za dostarczony towar (zaksięgowane transakcje bankowe).

Ponadto, zgodnie z wypracowaną i utrwaloną praktyką przyjętą we współpracy z kontrahentami, Spółka pragnie wskazać, iż:

  • dokonanie płatności przez nabywców z tytułu zrealizowanych dostaw co do zasady następuje dopiero po odebraniu przez nich kompletnej dostawy (w przypadku jakichkolwiek braków w dostawie lub braku dostawy płatność zostaje odpowiednio częściowo lub całkowicie wstrzymana aż do rozwiązania sprawy, tj. realizacji kompletnej dostawy); wyjątkiem są jedynie sytuacje, w których dostawy realizowane są na podstawie przedpłat. Wyróżnić należy przedpłaty: na całość zamówienia, w wysokości 50% wartości zamówienia oraz 25% wartości zamówienia. W przypadku współpracy z niektórymi kontrahentami, Spółka udziela umownych upustów, które kontrahent potrąca dokonując płatności – kwota potrącenia widoczna jest na specyfikacji. Terminy płatności są ustalane indywidualnie z każdym kontrahentem, w praktyce najczęściej jest to termin 30 dni licząc od momentu dostawy, niemniej, zdarzają się też terminy krótsze (np. 21 dni) bądź dłuższe (np. 45 lub 90 dni);
  • w razie nieotrzymania dostawy lub otrzymania dostawy niekompletnej nabywcy dokonują zgłoszenia niezgodności/braków w dostawie lub reklamacji w formie e-mail, niezwłocznie po terminie spodziewanej dostawy lub po otrzymaniu dostawy niekompletnej, zwyczajowo w terminie przed dokonaniem zapłaty lub rozliczenia danej dostawy w formie specyfikacji, choć sporadycznie zdarzają się przypadki ujawniania braków/wad w dostawie po dokonaniu płatności, potrącane przy kolejnej płatności.

Przypadek 1

Spółka jest w posiadaniu:

  • zamówienia klienta ze wskazanym adresem dostawy
  • kopii faktury ze wskazanym adresem dostawy
  • kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ
  • dokumentu przewozowego CMR podpisanego przez klienta

Przypadek 1a

Spółka jest w posiadaniu:

  • zamówienia klienta ze wskazanym adresem dostawy
  • kopii faktury ze wskazanym adresem dostawy
  • kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ
  • dokumentu przewozowego CMR niepodpisanego przez klienta (na potrzeby złożonego wniosku intencją Wnioskodawcy jest objęcie niniejszym sformułowaniem wszelkich przypadków, w których posiadany przez niego dokument CMR nie może zostać uznany za podpisany przez kontrahenta (i jednocześnie stanowić dowodu na potrzeby udokumentowania WDT), tj. przykładowo – Spółka w ogóle nie otrzymuje podpisanego dokumentu CMR, Spółka otrzymuje skan dokumentu CMR z nieczytelnym podpisem/bez pieczątek/dat/faktycznego adresu dostawy)
  • potwierdzenia (w formie email) od klienta, iż otrzymał on towary będące przedmiotem dostawy

Przypadek 1b

Spółka jest w posiadaniu:

  • zamówienia klienta ze wskazanym adresem dostawy
  • kopii faktury ze wskazanym adresem dostawy
  • kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ
  • dokumentu przewozowego CMR niepodpisanego przez klienta
  • potwierdzenia płatności ze wskazaniem w tytule numeru faktury lub zgodnie ze specyfikacją, ewentualnie pomniejszoną o braki/różnice w dostawie oraz/lub reklamacje

Przypadek 2

Spółka jest w posiadaniu:

  • zamówienia klienta bez wskazanego adresu dostawy
  • kopii faktury ze wskazanym adresem dostawy
  • kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ
  • dokumentu przewozowego CMR podpisanego przez klienta

Przypadek 2a

Spółka jest w posiadaniu:

  • zamówienia klienta bez wskazanego adresu dostawy
  • kopii faktury ze wskazanym adresem dostawy
  • kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ
  • dokumentu przewozowego CMR niepodpisanego przez klienta
  • potwierdzenia (w formie email) od klienta, iż otrzymał on towary będące przedmiotem dostawy

Przypadek 2b

Spółka jest w posiadaniu:

  • zamówienia klienta bez wskazanego adresu dostawy
  • kopii faktury ze wskazanym adresem dostawy
  • kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ
  • dokumentu przewozowego CMR podpisanego przez klienta, z tym, że z miejscem dostawy innym niż wskazany na fakturze, ale nadal w jednym z krajów członkowskich;
  • oraz/lub potwierdzenia (zazwyczaj faktury, WZ, specyfikacji) od klienta, iż otrzymał on towary będące przedmiotem dostawy

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawy (WDT) udokumentowane w sposób wskazany w opisie stanu faktycznego, w przypadkach 1-2b w świetle art. 42 ust. 1 w związku z przepisem art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, powinny być opodatkowane 0% stawką VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawy (WDT) udokumentowane w sposób wskazany w opisie stanu faktycznego, w przypadkach 1-2b w świetle art. 42 ust. 1 w związku z przepisem art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.

1. Uzasadnienie

A. Definicja WDT w świetle przepisów ustawy o VAT

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Na podstawie ust. 2 cytowanego powyżej artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest: m.in. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Mając na uwadze, iż dostawy towarów będące zapytaniem Spółki w ramach złożonego wniosku odbywają się w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT, przez ich wywóz z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego oraz są one dokonywane na rzecz nabywców będących m.in. podatnikami podatku od wartości dodanej zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju – spełniają one ustawową definicję WDT.

B. Stawka podatku VAT właściwa dla WDT

Transakcje WDT zasadniczo podlegają opodatkowaniu według stawki VAT 0%, jednakże muszą zostać spełnione określone warunki zawarte w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, tj.:

    1. dostawa musi zostać dokonana na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
    2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
    3. podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, musi być zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Zważywszy na fakt, iż Spółka spełnia ww. punkty i. oraz iii., należy zwrócić uwagę na warunek posiadania przez Wnioskodawcę dokumentacji potwierdzającej, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju oraz dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, dowodami, o których mowa powyżej, są następujące dokumenty:

  • dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  • specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Ponadto, wymaga zauważenia, iż na podstawie art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy towarów, dowodami mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła transakcja WDT, w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Wymaga podkreślenia, iż przedstawiony powyżej katalog tzw. dokumentów pomocniczych ma charakter otwarty, co oznacza, że Wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania wszystkich dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, a jedynie wystarczające będzie posiadanie jednego z dowodów wskazanych w powyższym przepisie wraz z innymi dowodami wymienionymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, które łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem WDT do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Wnioskodawca pragnie również w tym miejscu nadmienić, iż – z uwagi na fakt, że powyżej omówiony katalog dokumentów ma charakter jedynie przykładowy – takimi dowodami mogą być także dokumenty niewymienione przez ustawodawcę w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA) z dnia 11 października 2010 r. (sygn. akt I FPS 1/10), w której NSA stwierdził, iż: „w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), o ile łącznie potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju”. Mając na uwadze powyższą uchwałę NSA, Spółka jest zdania, iż nie ulega wątpliwości, że dla zastosowania stawki 0% VAT w przypadku WDT, nie jest konieczne posiadanie wszystkich dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, a jedynie posiadanie jednego z dowodów wskazanych w tym przepisie razem z innymi dokumentami wymienionymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, które łącznie, jednoznacznie potwierdzają dostawę towarów do nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego.

C. Analiza przypadków opisanych przez Wnioskodawcę

Uwagi ogólne

Analiza powyższych regulacji dotyczących transakcji WDT pozwala na wskazanie warunku dotyczącego aspektu faktycznego transakcji, tj. udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go nabywcy w ramach dostawy w państwie przeznaczenia, od spełnienia którego uzależnione jest potraktowanie danej czynności jako dostawy wewnątrzwspólnotowej. W związku z tym, istotne jest, aby ww. dokumenty zawierały łącznie informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego.

Jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego, jako dowody, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, posiada ona dokument przewozowy CMR (przy czym zdarzają się sytuacje, że nie zawiera on podpisu odbiorcy towarów lub zawiera podpis, ale nieczytelny i bez pieczątki), a także kopię faktury (będącą jednocześnie specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku), specyfikacji wydanego towaru oraz WZ. Niemniej jednak, Spółka gromadzi dodatkową dokumentację, o której mowa w przepisie art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, potwierdzającą jednoznacznie dokonanie dostawy towarów, tj. korespondencję email stanowiącą potwierdzenie kontrahenta, iż towary będące przedmiotem WDT zostały mu dostarczone czy zamówienie złożone przez klienta. W dalszej kolejności, dodatkowymi dowodami na potwierdzenie faktu dokonania dostawy jest także dokonanie płatności przez kontrahenta oraz brak zgłoszenia reklamacyjnego (w przypadku braku dostawy, kontrahent niezwłocznie dokonuje takiego zgłoszenia).

Przypadek 1

Spółka jest w posiadaniu: zamówienia klienta ze wskazanym adresem dostawy, kopii faktury, kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ, dokumentu przewozowego CMR podpisanego przez klienta.

Zdaniem Spółki w analizowanym przypadku posiada ona komplet dokumentów wskazanych w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, z których jednoznacznie wynika, iż towary będące przedmiotem dostawy dotarły do kontrahenta na terytorium innego państwa członkowskiego. Spółka dysponuje bowiem zarówno dokumentem przewozowym potwierdzającym wywóz (podpisany dokument CMR), jak i specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku. Zdaniem Wnioskodawcy, w takim przypadku ma on prawo do zastosowania stawki 0%.

Przypadek la

Spółka jest w posiadaniu: zamówienia klienta ze wskazanym adresem dostawy, kopii faktury, kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ, dokumentu przewozowego CMR niepodpisanego przez klienta, potwierdzenia (w formie email) od klienta, iż otrzymał on towary będące przedmiotem dostawy.

W analizowanej sytuacji, w odróżnieniu od Przypadku 1, może się zdarzyć, iż Spółka nie dysponuje podpisanym przez klienta dokumentem CMR, wówczas otrzymuje od kontrahenta potwierdzenie w formie wiadomości email, iż towary będące przedmiotem transakcji dotarły na wskazany w zamówieniu adres dostawy – do innego kraju członkowskiego.

Wymaga podkreślenia, że analizowane przepisy nie uzależniają możliwości zastosowania stawki 0% dla WDT od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Stąd też uprawnione będzie przyjęcie, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona, nie ma więc podstaw, by mocy dowodowej nie posiadały dokumenty sporządzone i przesłane w formie elektronicznej (np. korespondencja email czy skan dokumentu w pliku pdf).

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, posiadane dokumenty łącznie potwierdzają, iż towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego i Spółce przysługuje prawo do zastosowania stawki 0% dla tak udokumentowanej transakcji.

Przypadek lb

Spółka jest w posiadaniu: zamówienia klienta ze wskazanym adresem dostawy, kopii faktury, kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ, dokumentu przewozowego CMR niepodpisanego przez klienta, potwierdzenia zapłaty w formie przelewu bankowego ze wskazanym w tytule numerem faktury lub zgodnie ze specyfikacją, ewentualnie pomniejszonego o braki/różnice w dostawie oraz/lub reklamacje.

W analizowanej sytuacji, Spółka dysponuje zamówieniem jednoznacznie wskazującym: miejsce dostawy towaru, wyszczególnieniem zamawianego towaru, warunków dostawy oraz płatności. Spółka po zaakceptowaniu zamówienia co do zasady nie ma wpływu na dane w nim zawarte oraz nie ma możliwości dokonywania zmian. Dodatkowym potwierdzeniem dokonanej dostawy towarów zgodnie z omawianym wariantem jest posiadane przez Spółkę potwierdzenie płatności wraz z opisem w tytule, której faktury/WZ/specyfikacji dotyczy (z uwzględnieniem ewentualnych pomniejszeń) jako ostateczny dowód, iż kontrahent otrzymał pod wskazanym adresem kompletną dostawę.

Nie ulega wątpliwości, że w przypadku, gdy Spółka otrzymuje przedpłatę w całości to taka zapłata nie będzie stanowiła dowodu potwierdzającego dokonanie wywozu, o którym mowa powyżej, z uwagi na jej całościowe dokonanie przed dostawą. Niemniej jednak należy podkreślić, że tylko w takiej sytuacji potwierdzenie zapłaty nie będzie stanowiło dowodu potwierdzającego wywóz towarów. Natomiast zdaniem Wnioskodawcy wszystkie pozostałe przypadki wskazane w stanie faktycznym, tj. zarówno płatność w całości uiszczona po dokonaniu dostawy, jak i uiszczone po dokonaniu dostawy płatności pomniejszone o upusty czy wcześniej dokonane przedpłaty (w wysokości 25% lub 50% wartości zamówienia), z uwagi na fakt, iż następują po dokonaniu dostawy, stanowią dodatkowy dowód potwierdzający dokonanie przez Wnioskodawcę wywozu towarów.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, posiadane dokumenty łącznie potwierdzają, iż towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego i Spółce przysługuje prawo do zastosowania stawki 0% dla tak udokumentowanej transakcji.

Przypadek 2

Spółka jest w posiadaniu: zamówienia klienta bez wskazanego adresu dostawy, kopii faktury, kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ, dokumentu przewozowego CMR podpisanego przez klienta.

Podobnie jak w Przypadku 1, również w tym wariancie, zdaniem Spółki, posiada ona komplet dokumentów wskazanych w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, z których jednoznacznie wynika, iż towary będące przedmiotem dostawy dotarły do kontrahenta na terytorium innego państwa członkowskiego. Co prawda w omawianej sytuacji kontrahent nie podaje w składanym zamówieniu adresu dostawy, niemniej, adres ten zostaje podany Wnioskodawcy na dalszym etapie transakcji, co najważniejsze, jest on ujęty na dokumencie przewozowym CMR, który jest podpisany przez kontrahenta, co łącznie jednoznacznie potwierdza wywóz towarów na terytorium innego państwa członkowskiego i uprawnia Spółkę do zastosowania stawki 0%.

Przypadek 2a

Spółka jest w posiadaniu: zamówienia klienta bez wskazanego adresu dostawy, kopii faktury, kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ, dokumentu przewozowego CMR niepodpisanego przez klienta, potwierdzenia (w formie email) od klienta, iż otrzymał on towary będące przedmiotem dostawy.

W analizowanej sytuacji, w odróżnieniu od Przypadku 1a, zamówienie złożone przez klienta nie zawiera adresu dostawy, niemniej adres ten jest podany Spółce na dalszym etapie transakcji, ostatecznie, jest on wskazany w dokumencie przewozowym CMR (niemniej – niepodpisanym przez kontrahenta) oraz podany przez kontrahenta w wiadomości email, w której potwierdza on otrzymanie towarów będących przedmiotem dostawy we wskazanym miejscu na terytorium innego państwa członkowskiego.

Mając na uwadze, iż Spółka jest w posiadaniu specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku, która łącznie ze zgromadzoną dodatkową dokumentacją – w oparciu o art. 42 ust. 11 ustawy o VAT – stanowi jednoznaczne potwierdzenie dokonanej dostawy na terytorium innego państwa członkowskiego, Spółce przysługuje prawo do zastosowania 0% stawki VAT do dokonywanej transakcji WDT.

Przypadek 2b

Spółka jest w posiadaniu: zamówienia klienta bez wskazanego adresu dostawy, kopii faktury, kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ, dokumentu przewozowego CMR podpisanego przez klienta, z tym, że z miejscem dostawy innym niż wskazany na fakturze, ale nadal w jednym z krajów członkowskich, oraz/lub potwierdzenia (faktury, WZ, specyfikacji) od klienta, iż otrzymał on towary będące przedmiotem dostawy.

W analizowanej sytuacji, podobnie jak w Przypadku 2a, zamówienie złożone przez klienta również nie zawiera adresu dostawy, niemniej adres ten jest podany Spółce na dalszym etapie transakcji, ostatecznie, jest on wskazany w dokumencie przewozowym CMR, ponieważ to klient jest w tym przypadku organizatorem transportu. Klient dodatkowo potwierdza otrzymanie towarów będących przedmiotem dostawy we wskazanym miejscu na terytorium innego państwa członkowskiego.

Mając na uwadze, iż Spółka jest w posiadaniu potwierdzonej specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku oraz podpisanej CMR, na której jest wskazany adres, pod który został dostarczony towar będący przedmiotem transakcji (terytorium innego państwa członkowskiego), Spółce przysługuje prawo do zastosowania 0% stawki VAT do dokonywanej transakcji WDT.

W świetle powyższych rozważań, Spółka pragnie podkreślić, iż jej zdaniem, gromadzone dokumenty omówione w ww. przypadkach jednoznacznie potwierdzają, iż towary będące przedmiotem dostaw opisanych w stanie faktycznym zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy w innym państwie członkowskim.

Końcowo, Spółka pragnie podkreślić, iż dodatkowymi dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego (jako uzupełnienie dokumentów omówionych w powyższych Przypadkach 1-2b są wymienione w opisie stanu faktycznego potwierdzenia płatności dokonywanych przez kontrahentów (z uwagi na fakt, iż zasadniczo płatność – poza jej częścią w formie przedpłaty – dokonywana jest dopiero po otrzymaniu towarów przez kontrahenta).

D. Stanowiska organów podatkowych

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż powyższe stanowiska zostały potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych, m.in.:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 października 2016 r., sygn. IBPP2/4512-595/16-2/JJ, zgodnie z którą: „Zasadniczo dopuszczalna jest każda forma dokumentu, byle uprawdopodobniała ona wywóz towarów z terytorium kraju i ich dostarczenie na terytorium innego państwa członkowskiego. W dobie szeroko rozumianej komunikacji technicznej nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentowi przesyłanemu np.: w formie elektronicznej, skanem, faxem. Dla zastosowania stawki 0% dla transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie jest konieczne zatem posiadanie danego dokumentu w formie papierowej, wystarczy jego wersja elektroniczna”.
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 czerwca 2016 r., sygn. IBPP4/4512-63/16/LG, zgodnie z którą: „(...) dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 i ust. 4 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.), zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem”.
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 czerwca 2016 r., sygn. ILPP4/4512-1-95/16-4/JK, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „(...) Spółka stoi na stanowisku, że dla zastosowania stawki 0% VAT w przypadku WDT, nie jest konieczne posiadanie wszystkich dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, a jedynie posiadanie jednego z dowodów wskazanych w tym przepisie razem z innymi dokumentami wymienionymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT (bądź też innymi dowodami, niewymienionymi w tym przepisie), które łącznie, jednoznacznie potwierdzają dostawę towarów do finalnego nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego”.

2. Podsumowanie

Zdaniem Spółki, dostawy (WDT) udokumentowane w sposób wskazany w opisie stanu faktycznego, w przypadkach 1-2b w świetle art. 42 ust. 1 w związku z przepisem art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie, że zaprezentowane przez nią stanowisko i rozumienie treści przepisów w odniesieniu do przedstawionego przez nią pytania jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj