Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.50.2017.1.EK
z 5 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2017 r. (data wpływu 21 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn: ”Budowa siłowni zewnętrznej”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn: ”Budowa siłowni zewnętrznej”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządowym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, wspieranym przez osoby fizyczne i prawne. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi również działalności odpłatnej. Skupia w swoich szeregach członków wykonujących swoją pracę społecznie i nieodpłatnie. Świadczy usługi wyłącznie statutowe, które zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.( Dz. U. z 2016 r. z późn.zm.) są zwolnione z podatku VAT. Stowarzyszenie zostało w dniu 09 czerwca 2015 r. zarejestrowane w KRS . Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 07 kwietnia 1998 r. prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 2017 r. poz. 210) i swojego Statutu.


Celem działalności Stowarzyszenia jest:


  1. Działalność na rzecz dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych, a w szczególności niepełnosprawnych intelektualnie.
  2. Pomoc w zapewnieniu godziwych warunków bytowych, zdrowotnych i kulturalnych oraz usług rehabilitacyjnych i terapeutycznych ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców Domu Pomocy Społecznej , ich rodzin i opiekunów oraz mieszkańców Powiatu.
  3. Pobudzanie świadomości społeczeństwa w zakresie potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych.
  4. Umożliwienie osobom niepełnosprawnym szerszego dostępu do uprawiania sportu, turystyki i rekreacji oraz aktywnego uczestniczenia w imprezach kulturalnych.
  5. Integracja ze środowiskiem lokalnym, wzmacnianie poczucia przydatności społecznej oraz tworzenie warunków do współuczestniczenia mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w życiu społecznym Gminy i Powiatu.
  6. Propagowanie postaw, działań i inicjatyw sprzyjających poszanowaniu osób niepełnosprawnych w celu zapobiegania społecznemu wykluczeniu i marginalizacji tych osób.
  7. Aktywizowanie zawodowe, społeczne i zdrowotne mieszkańców Domu Pomocy Społecznej oraz osób niepełnosprawnych z terenu Powiatu.
  8. Promocja i organizacja Wolontariatu wspierającego działalność DPS .

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. (Dz. U. z 9 października 2015 r. poz. 1570 z późn. zm.) w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 1570) organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje o których mowa w art. 14 ust. 1 i 45 ust. 1 pkt l ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zgodnie z § 16 ust. 1 pkt 9) powyższego Rozporządzenia do kosztów kwalifikowalnych poniesionych w projekcie zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej ( art. 71 ust. 3 lit. a Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L277 z dnia 21.10.2005 roku str. 1, z późn. zm.).


W związku z powyższym Wnioskodawca informuje, że Organizacja nie prowadzi działalności gospodarczej a projekt p.n. "Budowa siłowni zewnętrznej" realizowany w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 będzie skierowany na rozwój infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej, z której będzie nieodpłatnie korzystać wiele grup defofaryzowanych, dzieci, osoby starsze, osoby nieaktywne zawodowo, niepełnosprawne oraz mieszkańcy regionu.

Wszystkie planowane działania związane z realizacją projektu będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodu. Stowarzyszenie Pomoc Osobom Niepełnosprawnym nie jest płatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.


Aby prawidłowo przeprowadzić formułę wniosku i realizację projektu p.n. "Budowa siłowni zewnętrznej" , Wnioskodawca zwraca się z uprzejmą prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Brak stosownego dokumentu z Krajowej Informacji Skarbowej uniemożliwi Stowarzyszeniu zaliczenie poniesionych podczas realizacji projektu kosztów wydatków brutto jako koszt kwalifikowalny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją przez Stowarzyszenie Pomoc Osobom Niepełnosprawny operacji pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Wsi z dnia 24 września 2015 r. (Dz.U. z 09 października 2015 r. poz. 1570 z późn. zm.), ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskiej na lata 2014-2020?

Zdaniem wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług. Podatnik w osobie Stowarzyszenia Pomoc Osobom Niepełnosprawnym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Stowarzyszenie nie jest uznawane za podatnika VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja zadań objętych Rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, iż w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 przez Stowarzyszenie Pomoc Osobom Niepełnosprawnym , których zakres , kwalifikowalność i tryb przyznawania określa w/wymienione Rozporządzenie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządowym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, wspieranym przez osoby fizyczne i prawne. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi również działalności odpłatnej. Skupia w swoich szeregach członków wykonujących swoją pracę społecznie i nieodpłatnie. Świadczy usługi wyłącznie statutowe, które zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.( Dz. U. z 2016 r. z późn.zm.) są zwolnione z podatku VAT. Stowarzyszenie zostało w dniu 09 czerwca 2015 r. zarejestrowane w KRS pod numerem 0000561188. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 07 kwietnia 1998 r. prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 2017 r. poz. 210) i swojego Statutu.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. (Dz. U. z 9 października 2015 r. poz. 1570 z późn. zm.) w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 1570) organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje o których mowa w art. 14 ust. 1 i 45 ust. 1 pkt l ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W związku z powyższym Wnioskodawca informuje, że Organizacja nie prowadzi działalności gospodarczej a projekt p.n. "Budowa siłowni zewnętrznej" realizowany w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 będzie skierowany na rozwój infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej, z której będzie nieodpłatnie korzystać wiele grup defofaryzowanych, dzieci, osoby starsze, osoby nieaktywne zawodowo, niepełnosprawne oraz mieszkańcy regionu. Wszystkie planowane działania związane z realizacją projektu będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodu. Stowarzyszenie Pomoc Osobom Niepełnosprawnym nie jest płatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.


Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby ww. Projektu.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Tym samym stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu, pn. Budowa siłowni zewnętrznej” realizowanego w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2014-2020.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj