Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1061-IPTPB4.4511.13.2017.2.MH
z 3 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2017 r. (data wpływu 18 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2017 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia (pytanie nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 i art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 20 lutego 2017 r., nr 1061 IPTPB4.4511.13.2017.1.MH, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 20 lutego 2017 r. (data doręczenia 24 lutego 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 2 marca 2017 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 2 marca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Dnia 15 listopada 2016 r. została podpisana umowa o wykonanie i finansowane projektu nr … pt. „….” pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a Politechniką …...

Program realizowany jest w ramach polsko-niemieckiej współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju …. na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.),
  2. art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r., poz. 1620),
  3. art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2014 r., poz. 1788 oraz z 2015 r., poz. 249),
  4. Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu realizacji zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 178, poz. 1200),
  5. Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r., poz. 299) o numerze referencyjnym ….),
  6. Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodną ze wspólnym rynkiem zastosowań art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE I 187 z dnia 26 czerwca 2013 r.).

W ramach przedmiotowej umowy firma Wnioskodawcy ….. współpracuje z Politechniką …. na podstawie umowy jako „Współwykonawca”. Zgodnie z opisem projektu ….. będzie uczestniczyć w realizacji dwóch z czterech zadań. Celem zadania nr 2 jest:

  • określenie wpływu haloizytu na intensywność zanieczyszczania powierzchni ogrzewalnych kotła podczas spalania biomasy typu „agro”, co związane jest bezpośrednio z wpływem dodatku na temperatury charakterystyczne popiołów po spaleniu biomasy,
  • określenie wpływu haloizytu na emisję popiołu lotnego oraz możliwość retencji Hg,
  • określenie wpływu haloizytu na rozwój mikroorganizmów podczas składowania biomasy,
  • określenie wpływu haloizytu na stratę paleniskową podczas spalania biomasy typu „agro”,
  • stworzenie modelu CFD żużlowania powierzchni ogrzewalnych komory paleniskowej podczas spalania biomasy typu „agro” na podstawie pomiarów w skali laboratoryjnej.

Celem zadania nr 4 jest opracowanie:

  • procedury standaryzującej metodykę pomiaru indeksu przemiałowości biomasy typu „agro”,
  • wytycznych dotyczących obróbki wstępnej biomasy typu „agro” polegającej na zmianie jej składu chemicznego i fizycznego poprzez dodanie do niej komponentu (haloizytu), a następnie paletyzowanie powstałej mieszaniny,
  • upowszechnienie (dysseminacja) wyników projektu.

Za wykonane prace Wnioskodawca otrzyma, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wynagrodzenie zgodnie z kosztorysem projektu.

Za zadanie nr 2 przewidziano kwotę 44 814 zł w okresie od 1 czerwca 2016 r. do 31 grudnia 2018 r. wypłacaną transzami:

  • do XII 2016 r. – ok. 8 800 zł;
  • do XII 2017 r. – ok 17 600 zł,
  • do XII 2018 r. – ok 17 600 zł.

Za zadanie nr 4 przewidziano kwotę 19 206 zł w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 31 maja 2019 r. wypłacaną transzami:

  • do XII 2018 r. – ok 12 800 zł,
  • do V 2019 r. – ok 6 400 zł.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 marca 2017 r. Wnioskodawca dodał, że wniosek dotyczy zagadnienia w stanie faktycznym tzn. wypłaty wynagrodzenia w 2016 r. oraz zagadnienia w zdarzeniu przyszłym tzn. wypłaty wynagrodzenia w latach 2017 – 2019.

Zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej obejmuje produkcję i sprzedaż sorbentów mineralnych oraz pośrednictwo w sprzedaży towarów pokrewnych. Prowadzona działalność gospodarcza rozliczana jest podatkiem liniowym na podstawie księgi przychodów i rozchodów. W ramach projektu firma Wnioskodawcy współpracuje z Politechniką …. na podstawie umowy jako „Współwykonawca” i uczestniczy w realizacji dwóch z czterech zadań.

Koordynatorem (kierownikiem) projektu jest Politechnika ….. Projekt realizowany jest w okresie od 1 czerwca 2016 r. do 31 maja 2019 r. Do przedmiotowego projektu firma Wnioskodawcy przystąpiła dobrowolnie. Umowa o wykonanie i finansowanie projektu nr … pt. „….” została zawarta pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i Politechniką ….. Umowa określa zasady udzielania przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju finansowania realizacji Projektu. Szczegółowe warunki realizacji Projektu określone zostały w Warunkach ogólnych realizacji Projektu, publikowanych na stronie http://www.ncbr.gov.pl/programy-miedzynarodowe/wzory-dokumentów. Projekt realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest finansowany z budżetu państwa. Projekt realizowany jest w ramach polsko-niemieckiej współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju …...

Środki w ramach projektu przekazywane są przez Politechnikę …. na firmowy rachunek bankowy. Środki na realizację projektu zostały przyznane na podstawie:

  • Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.),
  • art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r., poz. 1620),
  • art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2014 r., poz. 1788 oraz z 2015 r. poz. 249),
  • Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu realizacji zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 178, poz. 1200),
  • Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r., poz. 299) o numerze referencyjnym …..),
  • Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodną ze wspólnym rynkiem zastosowań art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE I 187 z dnia 26 czerwca 2013 r.).

Opracowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju załącznik nr 1 do Przewodnika Kwalifikowalności Kosztów określa „Katalog kosztów kwalifikowanych”:

  • Op - inne koszty operacyjne (koszty materiałów, środków eksploatacyjnych i podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją projektu objętego pomocą);
  • W - koszty wynagrodzeń (koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne );
  • A - koszty aparatury naukowo-badawczej i WNiP (koszty aparatury naukowo-badawczej i innych urządzeń służących celom badawczym oraz koszty wiedzy technicznej i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji, uzyskanych od osób trzecich na warunkach rynkowych, tj. wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) w formie patentów, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej.);
  • G - koszty budynków i gruntów (koszty dzierżawy gruntów, koszty amortyzacji budynków);
  • E - koszty podwykonawstwa (rozumiane jako zlecenie stronie trzeciej części merytorycznych prac projektu);
  • O - koszty ogólne (dodatkowe koszty ogólne ponoszone w związku z realizacją projektu objętego pomocą).

Zgodnie z Przewodnikiem Kwalifikowalności Kosztów, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą za koszt kwalifikowalny mogą uznać pozapłacowe koszty pracy (koszty składek ZUS) proporcjonalnie do ich zaangażowania w realizację projektu oraz mogą rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu. W ramach projektu …., zgodnie z kosztorysem, stanowiącym załącznik nr 5 do umowy, ponosi następujące koszty:

  • OP - inne koszty operacyjne, W - koszty wynagrodzeń, O - koszty ogólne.

„Pozapłacowe koszty pracy” według Przewodnika Kwalifikowalności Kosztów obejmują koszty m.in. składek ZUS. Zgodnie z wytycznymi zawartymi w załączniku nr 1 do Przewodnika Kwalifikowalności Kosztów koszty pracy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą przy realizacji projektu rozlicza się według stawki godzinowej, którą oblicza się według wzoru:

SG = D/1720h,

gdzie:

D to dochód brutto z działalności za ostatni rok podatkowy.

W projekcie za cały rok osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może maksymalnie rozliczyć 860 godzin pracy (max. 72 godziny miesięcznie). Poniesienie wydatku jest dokumentowane dokumentem księgowym oraz kartą czasu pracy wskazującą liczbę godzin w danym okresie rozliczeniowym. Zgodnie z wytycznymi zawartymi w załączniku nr 1 do Przewodnika Kwalifikowalności Kosztów, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia (są finansowani z zysku ) mogą rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych i prac rozwojowych w ramach projektu.

Otrzymane środki mają charakter bezzwrotnej pomocy i jako pomoc de minimis w ramach umowy o wykonanie i finansowanie projektu nr …. podlegają zapisom Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r., poz. 299).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie nr 2 ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 marca 2017 r.):

  1. Czy pobieranie wynagrodzenia w ramach realizowanego projektu mieści się w kategorii kosztów podatkowych dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą?
  2. Czy pobierane wynagrodzenie w ramach projektu mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą, korzystającego ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 w zakresie przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, umowa o wykonanie i finansowanie projektu nr …. pt. „…..” została zawarta pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a Politechniką ….. Koordynatorem projektu jest Politechnika ….. Projekt realizowany jest w okresie od 1 czerwca 2016 r. do 31 maja 2019 r. W ramach projektu firma Wnioskodawcy … współpracuje z Politechniką ….. na podstawie umowy jako „Współwykonawca” i uczestniczy w realizacji dwóch zadań.

Projekt realizowany jest w ramach polsko-niemieckiej współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju ….. Projekt jest realizowany przez Narodowe Centrum Badan i Rozwoju i jest finansowany z budżetu państwa. Środki na realizację projektu zostały przyznane na podstawie:

  • Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.),
  • art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r., poz. 1620),
  • art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2014 r., poz. 1788 oraz z 2015 r. poz. 249),
  • Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu realizacji zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 178, poz. 1200),
  • Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r., poz. 299) o numerze referencyjnym ……),
  • Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodną ze wspólnym rynkiem zastosowań art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE I 187 z dnia 26 czerwca 2013 r.).

Prace realizowane w ramach ww. projektu objęte są pomocą de minimis. Zgodnie z wytycznymi zawartymi w załączniku nr 1 do Przewodnika Kwalifikowalności Kosztów, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która nie pobiera za wykonywaną pracę wynagrodzenia, może rozliczyć koszt swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych i prac rozwojowych w ramach projektu według stawki godzinowej, którą oblicza się według wzoru:

SG = D/1720h,

gdzie:

D to dochód brutto z działalność ze ostatni rok podatkowy.

W projekcie za cały rok osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może maksymalne rozliczyć 660 godzin pracy (max. 72 godz. miesięcznie). Poniesienie wydatku jest dokumentowane dokumentem księgowym oraz kartą czasu pracy wskazującą liczbę godzin w danym okresie rozliczeniowym.

Mając na uwadze powyższe fakty, Wnioskodawca uważa że otrzymane przez Niego środki, jako pomoc de minimis w części przeznaczonej na wynagrodzenie, stanowi przychód podatkowy dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą, jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ten jest wolny od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność gospodarczą:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego wynika, że co do zasady, wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności, chyba że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2015 r.), do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że środki te zostaną wypłacone tytułem wynagrodzenia należnego podatnikowi z tytułu osobistej realizacji (samodzielnego wykonywania określonych czynności przy realizacji projektu), czy też nadzoru nad projektem, czy na pokrycie wydatków innych niż nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zaznaczyć także należy, że niektóre środki finansowe korzystają ze zwolnienia. I tak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Stosownie do art. 21 ust. 36 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Zatem, aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

  • z budżetu państwa lub
  • z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

Jednakże podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęta została ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.). Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Zgodnie z art. 9 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą agencje wykonawcze. Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa (art. 18 ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 127 ust. 1 lit. d) ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2016 r., poz. 900, z późn. zm.), Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.), powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 1 – 3 ww. ustawy, przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie:

  • dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora,
  • dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum zadaniami, o których mowa w pkt 1, w tym kosztów wynagradzania ekspertów i zespołów ekspertów, o których mowa w art. 38 ust. 1,
  • dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.

Stosownie do art. 46 ust. 2 ww. ustawy, przychodami Centrum mogą być środki finansowe pochodzące z innych źródeł, w szczególności z:

  • tytułu realizacji innych zadań Centrum oraz zadań, o których mowa w art. 27 ust. 3,
  • budżetu Unii Europejskiej,
  • międzynarodowych programów badawczych,
  • komercjalizacji wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych,
  • odsetek od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych,
  • zapisów i darowizn.

W myśl art. 35 ww. ustawy, realizacja zadań Centrum obejmuje w szczególności:

  • określanie zakresów tematycznych programów, terminów i warunków ich realizacji,
  • ogłaszanie konkursów na wykonanie projektów w ramach realizowanych programów,
  • ocenę i wybór wniosków dotyczących wykonania projektów, zwanych dalej „wnioskami”,
  • zawieranie umów o wykonanie projektów i ich finansowanie,
  • nadzór nad wykonaniem projektów, ich odbiór, ocenę i rozliczenie finansowe.

W myśl art. 40 ust. 1 ww. ustawy, przyznawanie przez Centrum środków finansowych na wykonanie projektów następuje w drodze decyzji Dyrektora wydawanej na podstawie listy rankingowej pozytywnie zaopiniowanych wniosków. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, Dyrektor zawiera z wykonawcą projektu, wybranym w drodze konkursu, umowę o wykonanie i finansowanie projektu. W umowie określa się m.in. wysokość środków finansowych i tryb ich przekazywania przez Centrum (art. 41 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym na podstawie księgi przychodów i rozchodów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca realizuje projekt w ramach polsko-niemieckiej współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach projektu firma Wnioskodawcy współpracuje z Politechniką …. na podstawie umowy jako „Współwykonawca”. Umowa o wykonanie i finansowane projektu została podpisana dnia 15 listopada 2016 r. pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a Politechniką ….. Koordynatorem (kierownikiem) projektu jest Politechnika ….. Projekt realizowany jest w okresie od 1 czerwca 2016 r. do 31 maja 2019 r. Umowa określa zasady udzielania przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju finansowania realizacji Projektu. Projekt realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest finansowany z budżetu państwa. Środki w ramach projektu przekazywane są przez Politechnikę …. na firmowy rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Za wykonane prace Wnioskodawca otrzymuje, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wynagrodzenie zgodnie z kosztorysem projektu. Otrzymane środki mają charakter bezzwrotnej pomocy i jako pomoc de minimis w ramach umowy o wykonanie i finansowanie projektu podlegają zapisom Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Mając powyższe na względzie, zważywszy, że Wnioskodawca w ramach realizacji projektu otrzyma środki finansowe (wynagrodzenie) przekazane przez Politechnikę ….za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będącego państwową agencją wykonawczą, stwierdzić należy, że wynagrodzenie przyznane Wnioskodawcy od ww. agencji wykonawczej, które pochodzić będzie ze środków otrzymanych przez agencję na ten cel z budżetu państwa, na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączone będzie z przychodów podatkowych. Zatem, wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków budżetu państwa nie będzie dla Niego stanowiło przychodu, zgodnie z ww. przepisem, tym samym w rozpatrywanej sprawie w odniesieniu do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nie będzie miał zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane przez Niego środki, jako pomoc de minimis w części przeznaczonej na wynagrodzenie, stanowią przychód podatkowy dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą, jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ten jest wolny od podatku dochodowego, należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj