Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPP2-2.4512.19.2017.1.AD
z 6 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2017 r. (data wpływu 16 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT możliwości uczestnictwa w Biegu Ulicznym oraz stawki podatkujest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT możliwości uczestnictwa w Biegu Ulicznym oraz stawki podatku.

We wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.

Na terenie Gminy co roku odbywa się Bieg Uliczny (dalej: Bieg Uliczny). Celem wydarzenia jest popularyzacja biegów ulicznych oraz propagowanie sportu i aktywności fizycznej.

Na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych (w tym przypadku niemających formy pisemnej) Gmina planuje pobierać od uczestników Biegu Ulicznego tzw. opłatę startową. Uiszczenie opłaty umożliwi uczestnikowi udział w wydarzeniu. Dodatkowo w ramach pakietu startowego (tj. w ramach uiszczonej opłaty) uczestnicy otrzymają koszulkę, napój oraz gadżety promujące Gminę.

Niemniej jednak, członkowie sekcji biegowej działającej przy Referacie Sportu i Rekreacji Urzędu Miejskiego nie będą uiszczać opłaty sportowej (Gmina zapewni im możliwość nieodpłatnego uczestnictwa w wydarzeniu). Wynika to z faktu, iż Gmina zasadniczo finansuje udział członków sekcji biegowej w zawodach sportowych na szczeblu regionalnym, wojewódzkim, krajowym i zagranicznym. Działanie to ma na celu realizację zadań Gminy w zakresie kultury fizycznej, stosownie do brzmienia art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446).

Gmina w związku z organizacją Biegu Ulicznego będzie ponosić wydatki w szczególności na zapewnienie bezpieczeństwa, ochrony, zabezpieczenie medyczne, techniczne i sanitarne, obsługę techniczną i organizacyjną biegu. Faktury VAT dokumentujące przedmiotowe wydatki zostaną wystawione na Gminę.

Gmina jest w stanie ściśle określić, ilu uczestników będzie uiszczać opłatę startową, a ilu uczestników będzie zwolnionych z konieczności jej zapłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy czynności w zakresie umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym po uiszczeniu tzw. opłaty startowej stanowić będą po stronie Gminy usługi podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką VAT, tj. obecnie 8%?
  2. Czy z tytułu nieodpłatnego umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym członkom sekcji biegowej, Gmina będzie zobowiązana do naliczania podatku należnego?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Czynności w zakresie umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym po uiszczeniu tzw. opłaty startowej stanowić będą po stronie Gminy usługi podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką VAT, tj. obecnie 8%.
  2. Z tytułu nieodpłatnego umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym członkom sekcji biegowej, Gmina nie będzie zobowiązana do naliczania podatku należnego.

UZASADNIENIE

Ad.1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z powyższego wynika w sposób jednoznaczny, iż usługi w zakresie umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym po uiszczeniu tzw. opłaty startowej należy traktować jako odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina przytacza wydaną w analogicznym stanie faktycznym interpretację indywidualną z dnia 4 kwietnia 2013 r., sygn. ILPP5/443-8/13-4/KG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wprost wskazał, iż: „czynności związane z organizacją biegu ulicznego, w tym pobierania od uczestników opłaty startowej, tzw. «wpisowego», nie są wykonywane przez Gminę w ramach władztwa publicznego, w tym zakresie Gmina nie działa zatem w charakterze organu władzy publicznej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w odniesieniu do czynności polegającej na pobieraniu opłat startowych tzw. «wpisowe» od uczestników Biegu Ulicznego, Gmina nie spełnia przesłanek do skorzystania z wyłączenia od opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, a zatem dla tych czynności Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług”.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu usług w zakresie umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym po uiszczeniu tzw. opłaty startowej Gmina jest podatnikiem VAT, gdyż przedmiotowe transakcje realizuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (w tym przypadku niemających formy pisemnej). W konsekwencji uznać należy, iż Gmina świadczy usługi na terytorium kraju, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym transakcje w zakresie umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym po uiszczeniu tzw. opłaty startowej winny, zdaniem Gminy, podlegać opodatkowaniu VAT.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13 wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

We wspomnianym załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych obniżoną stawką podatku, w pozycji 185 wymieniono „Wstęp na imprezy sportowe” (bez względu na symbol PKWiU). W opinii Gminy, opisane przez nią czynności należy traktować jako wspomnianą usługę wstępu na imprezy sportowe.

Gmina podkreśla, iż w podobnym stanie faktycznym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lutego 2016 r., sygn. IPPP2/4512-1098/15-2/AOg, Organ uznał, iż: „(...) pod pojęciem «wstępu» w rozumieniu poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to wpisowe, jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko, z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej – możliwość tańczenia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, «na siłownię» – możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

(...) usługa polegająca na umożliwieniu udziału w zawodach sportowych poszczególnym osobom w zamian za wpisowe jest usługą wstępu opodatkowaną preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług wynikającą z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w zw. z poz. 185 załącznika do ustawy”.

Na powyższe zdaniem Gminy nie powinien mieć wpływu fakt, iż w skład świadczonej usługi wstępu wchodzą również świadczenia dodatkowe, które obejmuje opłata startowa (takie jak koszulka, napój, a także opieka medyczna itp.). W analogicznej sprawie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 października 2015 r., sygn. IPPP2/4512-749/15-2/MJ, w której wskazał, iż: „należy uznać, że świadczenie za które Wnioskodawca pobiera ((opłatę startową» jest świadczeniem złożonym, w którym świadczeniem głównym będzie wstęp na imprezę sportową. Wstęp w okolicznościach opisanej sprawy jest rozumiany jako «prawo do uczestniczenia w czymś)). W tym przypadku jest to prawo do uczestniczenia w imprezie sportowej (biegowej).

Świadczenia dodatkowe, które obejmuje opłata startowa, takie jak np. koszulka, posiłek – pasta party, napój, baton, pomiar czasu – indywidualny numer startowy z chipem do pomiaru czasu, oraz świadczenia takie jak zapewnienie bezpieczeństwa, ochrony, zabezpieczenie medyczne, zabezpieczenie techniczne i sanitarne, pomiar elektroniczny, pakiet startowy z numerem startowych i chipem pomiaru czasu, zapewnienie punktów odświeżania i odżywiania na trasie biegu, obsługa techniczna i organizacyjna biegu, nie stanowią celu samego w sobie i należy je traktować jako element pewnej większej całości, stanowiącej jedno świadczenie, w którym usługa wstępu na imprezę sportową ma charakter usługi głównej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że świadczoną przez Wnioskodawcę usługę polegającą na umożliwieniu udziału w imprezach biegowych poszczególnym osobom, za którą w ramach opłaty startowej uczestnicy otrzymują pakiet startowy, obejmujący dodatkowe świadczenia (koszulka, posiłek – pasta party, napój, baton, pomiar czasu – indywidualny numer startowy z chipem do pomiaru czasu) oraz świadczenia ze strony organizatora takie jak zapewnienie bezpieczeństwa, w tym ochrona, zabezpieczenie medyczne, zabezpieczenie techniczne i sanitarne, pomiar elektroniczny, uznać należy za usługę złożoną, gdzie usługę zasadniczą stanowi wstęp na daną imprezę sportową, a pozostałe usługi są usługami pomocniczymi.

W sytuacji, gdy transakcja składa się z kilku elementów stanowiących jedną dostawę towarów lub świadczenie usług, tj. gdy jeden element należy postrzegać jako usługę pomocniczą względem usługi głównej, usługa pomocnicza jest opodatkowana tak jak usługa główna. (...) należy stwierdzić, że usługa polegająca na umożliwieniu udziału w zawodach biegowych poszczególnym osobom jest usługą wstępu opodatkowaną preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług wynikającą z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w zw. z poz. 185 załącznika do ustawy”.

Co więcej, stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:

W konsekwencji, w opinii Gminy, czynności w zakresie umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym po uiszczeniu tzw. opłaty startowej stanowić będą po stronie Gminy usługi podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką VAT, tj. obecnie 8%.

Ad.2

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przywołany powyżej przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT odnosi się do „nieodpłatnego świadczenia usług” przez podatnika.

Należy natomiast podkreślić, iż Gmina nie jest podatnikiem w związku z nieodpłatnym umożliwieniem udziału w Biegu Ulicznym członkom sekcji biegowej. Jak zostało bowiem wskazane powyżej, wyłącznie w przypadku wykonywania przez gminy czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, działają one w charakterze podatników VAT. Natomiast w sytuacji, gdy prowadzą one działania wynikające z zadań nałożonych na nie przepisami prawa (tak jak w przypadku działania Gminy na rzecz członków sekcji biegowej), nie są one uważane za podatników w rozumieniu ustawy o VAT.

W konsekwencji, w ocenie Gminy, w przypadku gdy nie działa ona w charakterze podatnika VAT, nie jest możliwe opodatkowanie nieodpłatnego umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym członkom sekcji biegowej. Tego typu czynności pozostają całkowicie poza zakresem ustawy o VAT. Są one realizowane przez Gminę, nie jako podatnika VAT, ale jako jednostkę samorządu terytorialnego. W konsekwencji, przedmiotowy obszar działalności Gminy, tj. wykonywanie zadań własnych w oparciu o reżim publicznoprawny, nie może być podstawą do zastosowania wobec Gminy art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT i konieczności naliczania VAT należnego.

W ocenie Gminy, nawet gdyby hipotetycznie uznać, że we wskazanej sytuacji Gmina działa w charakterze podatnika VAT, należy podkreślić, że przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT zrównuje nieodpłatne świadczenie usług z odpłatnym świadczeniem usług wyłącznie w sytuacji, gdy dane świadczenie jest wykonywane do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przedmiotowe nieodpłatne umożliwienie udziału w Biegu Ulicznym członkom sekcji biegowej ma charakter stricte służący realizacji zadań Gminy tj. upowszechnianiu kultury fizycznej. Gmina poprzez umożliwienie wybranym osobom nieodpłatnego uczestnictwa realizuje cel imprezy, jakim jest propagowanie sportu i aktywności fizycznej. Nie budzi wątpliwości, iż są to zdarzenia z zakresu zadań własnych Gminy i tym samym jej działalności (dodatkowo wykonywane poza reżimem cywilnoprawnym).

Reasumując, zdaniem Gminy, nie będzie ona zobowiązana do naliczania podatku należnego z tytułu nieodpłatnego umożliwienia udziału w Biegu Ulicznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy wskazać na brzmienie art. 146a ust. 1 i 2 ustawy od 1 stycznia 2017 r., zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie wniosku dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z organizacją Biegu Ulicznego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj