Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP2.4512.173.2017.1.PR
z 11 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 0% dla dostaw towarów do wolnych obszarów celnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 0% dla dostaw towarów do wolnych obszarów celnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest agencją celną. Aktualny zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje kompleksową obsługę celną klientów, w tym m.in.: pośrednictwo przy dokonywaniu odpraw celnych w imporcie i eksporcie towarów (także z zastosowaniem celnych procedur uproszczonych), reprezentowanie klientów przed organami celnymi, zabezpieczanie długu celnego w imporcie itp.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny.

Z uwagi na zdobyte doświadczenie oraz kontakty biznesowe, Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej o międzynarodowy handel towarami (m.in. zegarkami oraz sztuczną biżuterią). Planowana działalność Wnioskodawcy w tym zakresie polegała będzie na nabywaniu towarów (głównie od krajowych podmiotów) i na ich sprzedaży na rzecz nabywców posiadających siedziby w krajach trzecich (tj. poza terytorium Unii Europejskiej).

W celu ujednolicenia pod względem logistycznym planowanych schematów dostaw oraz z uwagi na fakt, iż sprzedawane przez Wnioskodawcę towary przeznaczone będą dla odbiorców/nabywców z różnych krajów trzecich (dalej jako: „Nabywcy”), w związku z czym będą one transportowane w różnych kierunkach, Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę z jednym z wolnych obszarów celnych położonych w centralnej Polsce (dalej jako: „WOC”). Towary sprzedawane przez Wnioskodawcę, przed ich wywozem poza UE, wprowadzane będą do WOC, skąd – po ewentualnym składowaniu, przeładunku lub sformułowaniu przesyłek zbiorowych – będą na rzecz Nabywców wywożone poza UE.

Logistyczny schemat planowanych przez Wnioskodawcę dostaw wyglądał będzie następująco:

  • Wnioskodawca będzie posiadał umowę składu zawartą z operatorem/prowadzącym WOC.
  • Towary, których przeznaczeniem będzie wywóz dla odbiorców poza terytorium Unii Europejskiej, sprzedawane będą przez Spółkę na rzecz Nabywców z Państw Trzecich, np. na warunkach FCA-WOC, CPT-WOC, DAP-WOC.
  • W umowach handlowych zawartych przez Wnioskodawcę z Nabywcami znajdzie się zapis, zgodnie z którym ryzyka związane z towarami (przeznaczonymi do wywozu do krajów trzecich) efektywnie przejdą z Wnioskodawcy na Nabywców na terenie WOC (po potwierdzeniu wprowadzenia towarów do WOC).
  • Dostawy towarów dokumentowane będą fakturami wystawionymi na Nabywców przez Wnioskodawcę.
  • Potwierdzenie wprowadzenia towarów na teren WOC (ich przyjęcie przez WOC) dokonywane będzie przez operatora prowadzącego WOC i przyjmie postać odpowiedniej pieczęci na fakturze sprzedażowej Wnioskodawcy oraz na dokumencie CMR (na którym także wskazany zostanie numer faktury sprzedażowej Wnioskodawcy). Fakt wprowadzenia towarów na teren WOC wynikał także będzie z odpowiednich ewidencji prowadzonych przez operatora WOC.
  • Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca prowadził będzie odrębną, własną ewidencję zawierającą informacje o towarach wprowadzanych do WOC i datach ich wprowadzenia do WOC. Będzie również dysponował korespondencją handlową potwierdzającą składane przez Nabywców zamówienia na towary wprowadzane do WOC.
  • Wskazane wyżej dokumenty będą zawierały informacje niezbędne dla ustalenia tożsamości wprowadzanych do WOC towarów.
  • Po wprowadzeniu towarów na teren WOC i ewentualnym dopełnieniu procesów logistycznych (np. przeładunku, skompletowaniu transportu) towary zostaną objęte na rzecz Nabywcy procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych i opuszczą teren WOC.
  • Zgodnie z przyjętymi warunkami dostaw, w zgłoszeniu celnym jako nadawca i odbiorca towarów wskazany zostanie Nabywca.
  • W związku z tym, że towary zostaną zgłoszone do procedury wywozu na rzecz Nabywcy w oparciu o fakturę sprzedażową Wnioskodawcy, Wnioskodawca dysponował będzie komunikatem IE-599 potwierdzającym wyprowadzenie towarów i zamknięcie procedury wywozu w rozumieniu przepisów celnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do planowanych przez Wnioskodawcę dostaw towarów na rzecz Nabywców spoza UE znajdzie zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b w zw. z art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, do planowanych przez niego dostaw towarów na rzecz Nabywców spoza UE znajdzie zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b w zw. z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710) – zwanej dalej Ustawą lub Ustawą o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 tej Ustawy.

Zgodnie z kolei z art. 146a pkt 1 Ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Niemniej jednak, zarówno w treści Ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów do wolnych obszarów celnych lub składów celnych:

  1. ustanowionych na terenie lotniczego, morskiego lub rzecznego przejścia granicznego, przeznaczonych do odprzedaży podróżnym,
  2. przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Unii Europejskiej i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych.

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Powyższe oznacza, że dostawa do WOC towarów, przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Unii Europejskiej i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych, opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 0%. Wskazany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie regulacji art. 156(1)(b) Dyrektywy Rady 2006/112, zgodnie z którym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlega dostawa towarów przeznaczonych do umieszczenia w wolnym obszarze celnym lub w składzie wolnocłowym.

Zgodnie z art. 210 lit. b Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny1 (dalej jako: „UKC”) wolny obszar celny jest procedurą specjalną zakwalifikowaną, w systematyce kategorii procedur, jako procedura składowania. Podstawy prawne związane z funkcjonowaniem tej procedury zostały określone przede wszystkim w art. 210 lit. b, art. 214 ust. 1-2, art. 243-249 UKC, z zastrzeżeniem przepisów przejściowych określonych w:

  • art. 178 i 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego2 oraz
  • art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny3 .

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej regulacje ustawy o VAT stwierdzić należy, że w celu zastosowania stawki VAT w wysokości 0% przepis art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b w zw. z art. 83 ust. 2 Ustawy o VAT wymaga, aby:

  1. dostawa towarów następowała do wolnego obszaru celnego (lub składu celnego);
  2. towary przeznaczone były do wywozu do odbiorcy spoza terytorium Unii Europejskiej;
  3. towary objęte zostały procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych;
  4. podatnik posiadał (prowadził) dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności przewidziane w art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b Ustawy zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania wszystkie ww. warunki zostaną spełnione, bowiem:

Ad. 1) dostawa nastąpi do wolnego obszaru celnego; wprowadzenie towarów na teren WOC będzie potwierdzane przez operatora WOC na kopii faktury sprzedażowej Wnioskodawcy oraz na dokumencie CMR (na którym także wskazany zostanie numer faktury sprzedażowej Wnioskodawcy);

Ad. 2) towary będą przeznaczone do wywozu dla odbiorcy spoza terytorium Unii Europejskiej – okoliczność ta będzie wynikała ze składanych na rzecz Wnioskodawcy zamówień na towary albo/oraz z treści zawartych z Nabywcami umów;

Ad. 3) towary zostaną objęte procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych – czego dowodem będzie posiadany przez Wnioskodawcę komunikat IE-599 potwierdzający wyprowadzenie towarów i zamknięcie procedury wywozu w rozumieniu przepisów celnych;

Ad. 4) Wnioskodawca posiadał (prowadził) będzie dokumentację, z której jednoznacznie wynikać będzie, że czynności przewidziane w art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b Ustawy zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Przepisy ustawy o VAT co prawda nie precyzują jaka to miałaby być dokumentacja, niemniej nie ulega wątpliwości, że dokumentacja wskazana w pytaniu Wnioskodawcy pozwalająca na każdorazowe ustalenie tożsamości wprowadzanych do WOC towarów (tj. pieczęci potwierdzające wprowadzenie towarów do WOC zamieszczone na fakturach i dokumentach CMR, własna ewidencja Wnioskodawcy zawierająca informacje o towarach wprowadzanych do WOC, korespondencja handlowa potwierdzająca składane przez Nabywców zamówienia) spełni wymogi przewidziane w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, że do planowanych przez Wnioskodawcę dostaw towarów na rzecz Nabywców spoza UE dokonywanych w okolicznościach przedstawionych w zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b w zw. z art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na marginesie Wnioskodawca zwraca uwagę, że prawo do zastosowania stawki 0% w podobnych przypadkach zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Ministra Finansów, czego przykładem jest chociażby interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2014 r. nr IPPP3/443-1036/13-2/KC.

Podsumowując, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawne, Wnioskodawca jest zdania, że zaprezentowane przez niego stanowisko w odniesieniu do pytania zawartego we wniosku jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej – przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44 101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
__________________________________________________

1 Dz. U. UE L 2013 nr 269.1 z dnia 10 października 2013 r.
2 Dz. U. UE L nr 343/2015 z dnia 29 grudnia 2015 r.
3 Dz. U. UE L nr 343/2015 z dnia 29 grudnia 2015 r.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj