Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB2.4511.1071.2016.1.IB
z 14 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2016 r. (data wpływu 30 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymywanych w ramach programu ETIUDA 4:


  • środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego - jest nieprawidłowe,
  • stypendium naukowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 grudnia 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymywanych w ramach programu ETIUDA 4.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie decyzji Dyrektora Narodowego Centrum Nauki z 19 lipca 2016 r. Wnioskodawczyni otrzymała stypendium doktorskie w ramach konkursu „ETIUDA 4” organizowanego i finansowanego przez i ze środków Narodowego Centrum Nauki. Stypendium zostało przyznane i jest wypłacane zgodnie z „Regulaminem przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulaminem przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki" wprowadzonym uchwałą Rady Narodowego Centrum Nauki nr 50/2013 z dnia 3 czerwca 2013 r. i zatwierdzonym przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z dnia 25 lipca 2013 r. znak DKN.ZNU.6100.28.2013.BS.1. Stypendium doktorskie obejmuje finansowanie stypendium naukowego w wysokości 3 000 zł miesięcznie od 1 października 2016 r. do września 2017 r. Ponadto obejmuje finansowanie wyjazdu na staż w zagranicznym ośrodku naukowym, tj. 6-miesięczny staż na uniwersytecie w B. w Australii. Takie przeznaczenie stypendium zostało określone w § 1 pkt 6 umowy o finansowanie stypendium doktorskiego, zawartej 19 sierpnia 2016 r. pomiędzy Narodowym Centrum Nauki w K. oraz Uniwersytetem w B. Zgodnie z przytoczonym paragrafem umowy „środki finansowe przyznane Uniwersytetowi na realizację stypendium są przeznaczone na pokrycie następujących kosztów:


  1. środki w wysokości 36 000 zł przeznaczone są na stypendium naukowe dla stypendysty w wysokości 3 000 zł miesięcznie,
  2. środki w wysokości 56 700 zł przeznaczone są na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium,
  3. środki w wysokości 10 000 zł przeznaczone są na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu naukowego”.


Warunki realizacji stypendium zostały potwierdzone w umowie zawartej 5 września 2016 r. pomiędzy Uniwersytetem w B. a Wnioskodawczynią, zawartej w celu wykonania umowy o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego przyznanego w ramach konkursu „ETIUDA 4”, zawartej 19 sierpnia 2016 r. z Narodowym Centrum Nauki w K.

Wnioskodawczyni jest zatrudniona na Uniwersytecie w B. jako podstawowym miejscu pracy od października 2009 r. na stanowisku asystent. W celu wykonania zadania przewidzianego umową zawartą z Narodowym Centrum Nauki, tj. realizacji stażu naukowego w zagranicznym ośrodku naukowym, Uniwersytet w B. działając na podstawie Uchwały Senatu z dnia 28 stycznia 2015 r. w sprawie warunków i trybu kierowania za granicę pracowników, doktorantów, studentów Uniwersytetu w B. i wykonawców projektów niebędących pracownikami Uniwersytetu w B. w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych, art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2012, poz. 572 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. Nr 190, poz. 1405), kieruje Wnioskodawczynię za granicę do B. Na czas realizacji stażu pracodawca udziela Jej 6-miesięcznego płatnego urlopu szkoleniowego. Uniwersytet jest Jej jedynym miejscem pracy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy środki finansowe otrzymane w ramach stypendium doktorskiego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawczyni otrzymane stypendium doktorskie jest wypłacane na podstawie „Regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki" (dalej: Regulamin) wprowadzonego uchwałą Rady Narodowego Centrum Nauki nr 50/2013 z dnia 3 czerwca 2013 r. i zatwierdzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z dnia 25 lipca 2013 r. znak DKN.ZNU.6100.28.2013.BS.1. Spełnione są zatem warunki zwolnienia przedmiotowego stypendium określone w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłacane stypendium doktorskie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W Regulaminie oraz w cytowanej umowie Narodowe Centrum Nauki wskazuje przeznaczenie środków przyznanych w ramach stypendium doktorskiego, tj. stypendium naukowe wypłacane co miesiąc przez okres 12 miesięcy oraz środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów stażu zagranicznego oraz środków finansowych na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) do zagranicznego ośrodka naukowego. Sprecyzowanie przeznaczenia wydatkowania środków wypłacanych w ramach stypendium doktorskiego nie zmienia istoty tego stypendium. Spełnione są zatem warunki zwolnienia przedmiotowego stypendium określone w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłacane stypendium doktorskie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Rozpatrywanie oddzielnie trybu opodatkowania środków finansowych przeznaczonych na stypendium naukowe, środków finansowych przeznaczonych na pokrycie kosztów stażu zagranicznego oraz środków finansowych przeznaczonych na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) do zagranicznego ośrodka naukowego w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest bezzasadne z uwagi na tezy sformułowane w punktach 1 i 2. Jeśli przyjąć jednak, że wyłącznie część środków finansowych wypłacanych w formie stypendium naukowego spełnia przesłanki zwolnienia przedmiotowego stypendium określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 updof, pozostałe części stypendium, tj. koszty podróży za granicę oraz koszty stażu zagranicznego, również nie będą podlegać opodatkowaniu, na podstawie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust 1 pkt 23a lit. a) updof. Wypłaty środków należy wówczas powiązać z faktem odbywania zagranicznej podróży służbowej, której koszty zostaną pokryte ze środków stypendium zagranicznego. Taką ocenę prawną potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 28 kwietnia 2011 r., sygn. I SA/Wr 204/11 przytaczając wykładnię językową słowa „stypendium” stwierdzając m.in.: „Zastanawiając się nad istotą stypendium to trzeba podkreślić, że stanowi ono okresową pomoc finansową pochodzącą z różnych źródeł (m.in. od państwa, instytucji, stowarzyszeń), która ma na celu wsparcie m.in. naukowców w ich działalności naukowej. Zasady doświadczenia życiowego wskazują, że chodzi nie tylko (jak to próbuje udowadniać organ podatkowy) o środki na badania naukowe, lecz przede wszystkim środki na utrzymanie się naukowca w miejscu prowadzenia badań.” W związku z tym koszty stażu zagranicznego i koszty dojazdu do ośrodka zagranicznego są zwolnione przedmiotowo.

O braku powstania obowiązku podatkowego w zakresie otrzymanych środków finansowych przeznaczonych na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu naukowego przesądza również fakt, że wyjazd zagraniczny jest realizowany na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. 2013, poz. 167), Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawczyni pozostaje w stosunku pracy ze swoim pracodawcą, w związku z czym pracodawca w celu realizacji zadania określonego umową z NCN kieruje Ją za granicę udzielając Jej płatnego urlopu szkoleniowego. Zakładając zatem sytuację, że zagraniczna podróż służbowa (tj. koszty pobytu oraz koszty dojazdu) byłyby finansowane przez pracodawcę zgodnie z regulacjami i w wysokości określonej w ww. rozporządzeniu, nie podlegałyby opodatkowaniu z uwagi na zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 updof. Zgodnie z rozporządzeniem wysokość diety za dobę podróży zagranicznej w Australii wynosi 88 AUD, zaś ryczałt za nocleg 250 AUD. Przyjmując kurs wymiany dolara australijskiego z dnia 22 grudnia 2016 r., tj. 1 AUD = 3,0459 PLN, wysokość diet i ryczałtów za nocleg w związku z 6-miesięczną zagraniczną podróżą służbową do B. wynosi 180 doby x 1 029,51 PLN = 185 311,80 PLN. Przyznana kwota stypendium przeznaczona na pokrycie kosztów podróży służbowej jest zatem 3-krotnie niższa, a więc w całości podlega zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 16 updof. Zgodnie z rozporządzeniem pracodawca finansuje również koszty dojazdu w ramach podróży zagranicznej zgodnie z przedstawionym rachunkiem, wobec tego koszty podróży do zagranicznego ośrodka naukowego będą również objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 16 updof.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymywanych w ramach programu ETIUDA 4 środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego jest nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej stypendium naukowego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.


Jednocześnie, ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”, w celu jego wyjaśnienia w pierwszej kolejności należy odnieść się do znaczenia tego pojęcia w języku powszechnym. I tak, stypendium to:


  • „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych” (Słownik Języka Polskiego PWN - http://sjp.pwn.pl);
  • „pieniądze przyznawane komuś przez państwo, instytucję lub osobę prywatną za wiedzę oraz szczególne umiejętności w jakiejś dziedzinie po to, aby umożliwić dalszą naukę lub prowadzenie badań” (Wielki Słownik Języka Polskiego PAN - http://www.wsjp.pl).


Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy określa rodzaje (grupy) stypendiów, dla których ustawodawca przewidział preferencję podatkową w postaci zwolnienia od podatku. Wolne od podatku są:


  • stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 882);
  • stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1842);
  • inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.


W odniesieniu do trzeciej z ww. grup stypendiów, należy podkreślić, że:


  • muszą one mieć charakter stypendiów naukowych (tj. służących kontynuowaniu nauki lub prowadzeniu badań naukowych) i stypendiów za wyniki w nauce (tj. przyznawanych w oparciu o kryterium celów osiągniętych w dziedzinie nauki i służących dalszemu rozwojowi naukowemu);
  • zasady ich przyznawania muszą być zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (bez konieczności uprzedniego zasięgnięcia opinii ww. Rady);
  • na moment ich otrzymania przez stypendystę ww. procedura zatwierdzania zasad ich przyznawania musi być zakończona.


W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni otrzymała stypendium doktorskie w ramach programu ETIUDA 4, które obejmuje środki finansowe przeznaczone na:


  1. stypendium naukowe dla stypendysty w wysokości 3000 zł miesięcznie;
  2. pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym;
  3. pokrycie kosztów podróży (w obie strony) do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu naukowego.



Decyzją z dnia 25 lipca 2013 r. znak DKN.ZNU.6100.28.2013.BS.1, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Stanowisko nr 195/2013 z dnia 13 czerwca 2013 r.), zatwierdził zasady przyznawania stypendiów naukowych, przedstawionych w Regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki – w brzmieniu stanowiącym załącznik do tej decyzji.


Jak wynika z brzmienia tego Regulaminu (załącznika do ww. decyzji) w części dotyczącej przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki (część II Regulaminu):


  • stypendium naukowe, stanowiące część stypendium doktorskiego finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki, wynosi 3000 zł miesięcznie i przyznawane jest na okres przygotowywania rozprawy doktorskiej, nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy (cześć II punkt 5 Regulaminu);
  • środki na finansowanie stypendium doktorskiego są przyznawane jednostce, w której młody naukowiec prowadzi działalność naukową (jednostce naukowej, w której ma wszczęty przewód doktorski osoba, której przyznano stypendium doktorskie) i przekazywane tej jednostce na podstawie umowy zawartej przez nią z Dyrektorem Narodowego Centrum Nauki (część II punkty 10 i 12 Regulaminu);
  • stypendium naukowe jest wypłacane, w miesięcznych ratach, przez jednostkę, której przyznano środki na finansowanie stypendium doktorskiego, na podstawie umowy zawartej między tą jednostką a młodym naukowcem (część II punkt 14 Regulaminu).


Regulamin zatwierdzony ww. decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego) obejmuje wyłącznie zasady przyznawania „stypendium naukowego, stanowiącego część stypendium doktorskiego finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki” w ramach programu ETIUDA. Nie obejmuje natomiast zasad przyznawania w ramach stypendiów doktorskich ETIUIDA środków na pokrycie przez stypendystę kosztów związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym (kosztów stażu w zagranicznym ośrodku finansowym) oraz środków na pokrycie kosztów podróży do ośrodka naukowego, będącego miejscem stażu zagranicznego.

Mając na uwadze powyższe, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię opisane w stanie faktycznym w lit. a) podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast środki, o których mowa w lit. b) i c) nie mogą korzystać z ww. zwolnienia przedmiotowego. W odniesieniu do przyznanych Jej środków na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środków na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu naukowego nie został bowiem spełniony warunek zatwierdzenia zasad przyznawania tych środków przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Co więcej, ww. środki nie są stypendium naukowym ani stypendium za wyniki w nauce. Z treści powoływanego Regulaminu wynika bowiem jednoznacznie, że „stypendium naukowym”, stanowiącym część stypendium doktorskiego ETIUDA finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki, są wyłącznie środki przyznawane na okres przygotowywania rozprawy doktorskiej, nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy, w kwocie 3000 zł miesięcznie.

Wobec powyższej analizy opisanego stanu faktycznego należy więc stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawczynię w ramach stypendium doktorskiego ETIUDA 4 stypendium naukowe podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnieniu z opodatkowania, o którym mowa w tym przepisie nie podlegają natomiast środki na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz podróży związanej z odbyciem tego stażu. Poza tym, ponieważ Wnioskodawczyni otrzymuje przedmiotowe „środki finansowe”, a nie stypendium, środki te nie mogą być także zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Z kolei, jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:


  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem


  • do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.


Warunkiem niezbędnym do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest więc odbycie podróży (w przypadku pracownika podróży służbowej) oraz otrzymanie diet i innych należności za czas tej podróży.

Kluczowym jest użyty zatem przez ustawodawcę zwrot „podróż" zarówno w lit. a) dotyczącej podróży służbowej pracownika, jak i w lit. b) odnoszącej się do osoby niebędącej pracownikiem. Różnica treści lit. a) i b) związana jest wyłącznie z faktem, iż w podróży służbowej może pozostawać jedynie pracownik. Niezależnie od powyższego, pojęcie „podróż" należy rozumieć identycznie.

Uwzględniając zatem cele i warunki realizacji stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach konkursu ETIUDA 4 organizowanego i finansowanego przez i ze środków Narodowego Centrum Nauki oraz fakt, że otrzymywane środki finansowe nie są dietami (przeznaczonymi na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki) ani zwrotem faktycznie poniesionych kosztów podróży nie sposób uznać, że wyjazd na staż w zagranicznym ośrodku naukowym jest tożsamy z odbyciem podróży służbowej pracownika, a w konsekwencji stwierdzić należy, że środki otrzymane przez Wnioskodawczynię nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawczynię środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj