Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPP1-1.4512.42.2017.2.SJ
z 5 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2017 r. (data wpływu 13 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 20 marca 2017 r. (data wpływu 24 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na zakup towarów i usług stanowiących nakłady na składowisko odpadów wraz z jego wyposażeniem (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na zakup towarów i usług stanowiących nakłady na składowisko odpadów wraz z jego wyposażeniem (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3). Wniosek uzupełniono 24 marca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz potwierdzenie uiszczenia dodatkowej należnej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również jako: Związek), który jest osobą prawną będącą jednostką sektora finansów publicznych.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik na potrzeby podatku od towarów i usług, a rozliczanie podatku VAT odbywa się w okresach miesięcznych.

Związek powstał w (…) roku w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym. Utworzyły go gminy wykorzystując doświadczenia krajów Unii Europejskiej. Związek został zarejestrowany (….) roku przez Urząd Rady Ministrów w rejestrze związków międzygminnych pod pozycją nr (…). Statut Związku ogłoszono w Dzienniku Urzędowym Województwa (…). Do 2012 roku Statut zmieniany był dwukrotnie. Pierwsze Zgromadzenie Związku odbyło się (…) roku.

Zadania Związku przyjęte w Statucie, to:

  1. Podejmowanie wspólnych działań w zakresie:
    • ochrony wód, ziemi i powietrza oraz krajobrazu, będących bazą dla rekreacji i turystyki krajowej i zagranicznej,
    • ukierunkowania rozwoju gospodarczego tych terenów w oparciu o naturalne walory przyrodnicze.
  2. Wymiana doświadczeń w zakresie realizacji zadań komunalnych.
  3. Reprezentowanie wspólnych interesów gmin w sprawach współpracy z samorządami terytorialnymi innych państw, związkami gmin i euroregionami.
  4. Zgłaszanie inicjatyw w przedmiocie działania Gmin i Związku do przedstawicieli parlamentu administracji rządowej.
  5. Wspólne realizowanie zadań i inwestycji komunalnych i prowadzenie działalności gospodarczej. Dla realizacji tych celów Związek może tworzyć jednostki organizacyjne w tym przedsiębiorstwa i zakłady. Wykaz jednostek organizacyjnych prowadzi Zarząd Związku.
  6. Podejmowanie innych działań wynikających z uchwał rad gmin.
  7. Prowadzenia działalności o charakterze oświatowo-wychowawczym, sportowej, kulturalnej i innej. W tym celu Związek powołuje placówki oświatowo-wychowawcze.
  8. Prowadzenie działalności wydawniczo-informacyjnej.
  9. Wykonywanie zadań związanych ze składowaniem i utylizacją odpadów komunalnych i ich unieszkodliwianiem.

Najważniejsze przedsięwzięcia Związku to:

  • ekologiczne zagospodarowanie wysypiska odpadów,
  • telefonizacja gmin związkowych,
  • budowa Zakładu Utylizacji z wprowadzaniem selektywnej zbiórki odpadów,
  • edukacja ekologiczna,
  • System Wodociągów i Kanalizacji,
  • wspólna promocja gmin i całego regionu.

Z grupy ww. przedsięwzięć nieodpłatnie wykonywane są następujące przedsięwzięcia:

  • edukacja ekologiczna,
  • wspólna promocja gmin i całego regionu.

Natomiast odpłatnie realizowane są:

  • Najem majątku na rzecz spółek kapitałowych;
  • Dzierżawa majątku na rzecz spółek kapitałowych.

W 2015 r. Związek osiągnął przychody z następujących źródeł:

  1. Składki otrzymywane od członków Związku – Gmin;
  2. Najem majątku na rzecz spółek kapitałowych;
  3. Dzierżawa majątku na rzecz spółek kapitałowych;
  4. Dotacje otrzymane z funduszy Unii Europejskiej niestanowiące dopłaty do ceny, a przeznaczone na rozbudowę i modernizację dzierżawionego przez Związek wysypiska odpadów;
  5. Dotacja (dopłaty) otrzymane od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej niestanowiące dopłaty do ceny, a przeznaczone na cele edukacji ekologicznej;
  6. Kary umowne (odszkodowania) związane z zakupem mienia przeznaczonego na potrzeby najmu i dzierżawy, z tytułu nieterminowego wykonania umów.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia przychody oraz koszty Związku w oparciu o dane z roku 2015. Zasadniczo są one powtarzalne w poszczególnych latach ze względu na ich charakter i przeznaczenie.

W 2015 r. Związek osiągał przychody następujących rodzajów, które opodatkowane są podatkiem VAT:

  1. Rozdział 75095 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • wynajem nieruchomości (pomieszczenia budynku siedziby Związku),
    • dzierżawa gruntu,
    • dzierżawa nieruchomości, zabudowy i wyposażenia centrum gospodarki odpadami na rzecz spółki kapitałowej (w której Związek posiada udziały),
    • sprzedaż składników majątkowych (okazjonalnie),
    • sprzedaż złomu (okazjonalnie).

W 2015 r. Związek osiągał przychody z następujących rodzajów, które nie są opodatkowane podatkiem VAT:

  1. Rozdział 75095 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym,
    • odsetki od nieterminowych płatności z tytułu nieterminowych płatności w związku z realizowaną dzierżawą,
    • zwrot nadpłaty składek z tytułu ubezpieczeń społecznych,
    • zwrot nadpłaty z Urzędu Skarbowego,
    • zwrot nadpłaty z tytułu polisy ubezpieczeniowej dotyczącej mienia,
    • wpłaty członków Związku (Gmin) otrzymane na podstawie podjętej przez ww. członków Uchwały;
  2. Rozdział 90001 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • zwrot dopłaty udzielonej przez Związek spółce kapitałowej, której związek jest udziałowcem;
  3. Rozdział 90002 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • kara umowna otrzymana od dostawcy wyposażenia centrum gospodarki odpadami, które to wyposażenie jest przedmiotem dzierżawy na rzecz spółki kapitałowej (w której Związek posiada udziały),
    • wpłata w związku z windykacją należności przejętej przez Związek w wyniku likwidacji zakładu budżetowego oraz odsetki od tej należności,
    • otrzymane darowizny od podmiotów gospodarczych, z przeznaczeniem na działalność w zakresie edukacji ekologicznej,
    • dotacja otrzymana z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadania w zakresie edukacji ekologicznej,
    • dofinansowanie z Funduszy Unii Europejskiej na cele wyposażenia centrum gospodarki odpadami, które to wyposażenie jest przedmiotem dzierżawy na rzecz spółki kapitałowej (w której Związek posiada udziały);
  4. Rozdział 90020 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • Wpłata otrzymana z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z tyt. opłaty produktowej;

Związek poniósł w 2015 r. następujące rodzaje wydatków (kosztów):

  • dzierżawa skutera śnieżnego dla Gminy na obsługę imprez masowych;
  • organizacja pobytu na forum – związane z gospodarką odpadami;
  • zakup usług poligraficznych;
  • grawerowanie;
  • transport młodzieży na imprezy społeczno-kulturalne;
  • papier do drukowania materiałów promocyjnych;
  • catering na koncert (zgodnie z porozumieniem);
  • przygotowanie animacji;
  • działania promocyjne w gazecie – promocja regionu;
  • realizacja koncertu w (…) (zgodnie z porozumieniem);
  • tablica granitowa na 100-lecie ratownictwa górskiego;
  • artykuły papiernicze na piknik ekologiczny;
  • zakup książek na piknik dla dzieci;
  • materiały promocyjne na konferencje dziennikarzy;
  • druk broszur ekologicznych;
  • nagrody na obchody rocznicy GOPR;
  • noclegi dla uczestników forum;
  • organizacja turnieju trzech narodów;
  • usługi ksera biuletynów i zeszytów;
  • usługi przewodnika w ramach imprez kulturalnych;
  • catering na dożynkach gminnych;
  • folder na wyścig kolarski;
  • przewóz orkiestry górniczej na festyn;
  • przygotowanie i przeprowadzenie zabaw dla dzieci;
  • catering na imprezę kulturalną;
  • woda na imprezę kulturalną;
  • opłata za promocję gminy na festiwalu;
  • obsługa nagłośnienia na imprezę kulturalną;
  • emisja spotu dotycząca imprezy kulturalnej;
  • plakaty na imprezę kulturalną;
  • trofea, medale, tabliczki – nagrody;
  • tłumaczenia publikacji;
  • zabezpieczenie imprezy plenerowej;
  • materiały na festyn;
  • usługa realizacji warsztatów szklarskich;
  • zakup książek do pracowni regionalnej;
  • zakup słodyczy na festyny dla dzieci;
  • Konferencja w sprawie rozwoju regionu;
  • zakup produktów spożywczych, środków czystości i innych materiałów na imprezę kulturalną (zgodnie z porozumieniem);
  • zakup pościeli, zastawy, ręczników dla uczestników w związku z projektem kulturalnym;
  • woda i ścieki;
  • karta kryptograficzna – biurowe zakupy;
  • podpis elektroniczny;
  • opłata za domenę internetową;
  • posiłki regeneracyjne;
  • usługi prawne;
  • torba na laptopa;
  • opracowanie karty informacyjnej do rewitalizacji Pałacu oraz wniosku o wydanie decyzji środowiskowej;
  • aktualizacja sterowników drukarki;
  • przegląd i wymiana części w drukarce;
  • usługi projektowe dla rozbudowy zaplecza socjalnego;
  • usługi doradcze na potrzeby wniosku o dofinansowanie remontu pałacu;
  • toner do drukarki;
  • bieżące remonty toalety;
  • licencja (przedłużenie) na programy komputerowe;
  • usługi informatyczne;
  • usługi reklamowe związane z całokształtem funkcjonowania Związku;
  • paliwo do samochodu służbowego;
  • kartki świąteczne itp. w ramach promocji Związku;
  • materiały biurowe;
  • szkolenia związane z obsługą kadrową;
  • usługi telekomunikacyjne;
  • usługi cyklinowania w budynku;
  • zakup komputerów;
  • energia elektryczna;
  • monitoring;
  • serwis gaśnic;
  • automat zmierzchowy do lamp nieruchomości Związku;
  • wyposażenie pomieszczeń gospodarczych (np. sztućce);
  • usługi pralnicze;
  • szkolenia okresowe BHP;
  • materiały budowlane do bieżących remontów i napraw;
  • szkolenia specjalistyczne pracowników;
  • herb i tabliczka nieruchomości Związku;
  • prenumeraty czasopism;
  • usługi kominiarskie;
  • produkty spożywcze na spotkania w siedzibie Związku (np. świąteczne, zarządu, kontrahenci);
  • paczki mikołajkowe dla dzieci;
  • nakłady na remonty i doposażenie kuchni;
  • pościel, ręczniki;
  • dorabianie kluczy;
  • wydatki na modernizację ogrodzenia na terenie dzierżawionego centrum – siatka, drut, pręt, rury;
  • zakup ekranu na potrzeby dzierżawionego centrum;
  • zakup ładowarki teleskopowej;
  • energia, woda, ścieki;
  • usługi ologowania śmieciarek;
  • papier naklejkowy do oznaczania pojemników na odpady;
  • zakup koron ładujących;
  • usługa oceny technicznej sprzętu;
  • zakup przenośnika taśmowego;
  • zakup prasy do odpadów;
  • projekt wykonawczy budowy parkingu centrum;
  • dostawa bloków betonowych wraz z ułożeniem;
  • opłata za kongres ochrony środowiska;
  • zakup opryskiwacza i odkurzacza.

W podziale na poszczególne Rozdziały sprawozdania z wykonania budżetu Związku wydatki te (koszty) przedstawiają się następująco:

  1. Rozdział 63095 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • Koszty organizacji spotkań dyskusyjnych o walorach turystycznych i przyrodniczych
  2. Rozdział 75075 i 92695 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • Koszty uczestnictwa Związku w różnego rodzaju działaniach (imprezy kulturalne sportowe, festyny itp.) mających na celu promocję Gmin członkowskich i regionu;
    • Zakup wydawnictw książkowych, kalendarzy, długopisów itp. przekazywanych w ramach ww. działań w związku z organizowanymi w ich trakcie konkursami
  3. Rozdział 75095 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • Koszty funkcjonowania biura i bieżącej eksploatacji budynku siedziby Związku (część budynku jak już wskazano jest wynajmowana), w tym np. koszty energii, wody, ścieków, śmieci itp.
  4. Rozdział 75415 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • Koszty zakupu nagród dla wyróżnionych ratowników GOPR w związku z organizacją „dnia GOPR u”
  5. Rozdział 90002 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • Koszty zakupu mienia będącego przedmiotem dzierżawy na rzecz spółki kapitałowej (w której Związek posiada udziały);
    • Koszty związane z utrzymanie stanowiska pracy przypisanej do obsługi dzierżawionego centrum gospodarki odpadami (np. udział w konferencjach tematycznych);
  6. Wydatki związane z działalnością w zakresie edukacji ekologicznej, tj. konkursy dla dzieci oraz całych szkół. Częściowo dofinansowywane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Rozdział 92120 sprawozdania z wykonania budżetu Związku
    • Wydatki ponoszone na nieruchomość będącą siedzibą Związku, tj. koszty konserwacji zabytku, remontu poszczególnych pomieszczeń w celu udostępnienia ich zwiedzającym (nieodpłatnego) – niezwiązane z bieżącą eksploatacją na cele biurowe.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie sposobu ustalenia współczynnika (dalej jako: prewspółczynnika), o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: Ustawa o VAT) na potrzeby prowadzonej przez niego działalności.

Co więcej, Związek w najbliższym czasie przystąpi do realizacji inwestycji polegającej na modernizacji i rozbudowie linii technologicznych zagospodarowania odpadów komunalnych oraz systemu segregacji odpadów, w ramach będącego własnością Związku składowiska odpadów, a także jego wyposażenia. Inwestycja ta będzie dofinansowana w związku z realizacją Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Wydatki te będą miały następujący charakter:

  • przebudowa zasobni odpadów zmieszanych, zadaszenie czterech z siedmiu istniejących boksów konstrukcją stalową;
  • przebudowa pozostałych trzech istniejących boksów magazynowania wysegregowanych odpadów z instalacji MBP na boksy magazynu zewnętrznego do kompostowania;
  • zakup maszyn i urządzeń, uzupełniających zainstalowaną w hali sortowni linię technologiczną i urządzenia pod wiatą, w Centrum Gospodarki Odpadami

W związku z powyższym Związek powziął wątpliwości, czy od ww. wydatków będzie miał on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. Wnioskodawca nie jest zasadniczo w stanie jednoznacznie ocenić, czy skutek prowadzonej przez Wnioskodawcę nieodpłatnej działalności, po stronie odbiorców nieodpłatnych czynności nie pojawi się jakiekolwiek przysporzenie majątkowe. Mogą wystąpić sytuacje, gdy w skutek prowadzonej przez Wnioskodawcę nieodpłatnej działalności, po stronie odbiorców nieodpłatnych czynności pojawi się przysporzenie majątkowe, ale również sytuacje, gdy po stronie odbiorców nieodpłatnych czynności nie pojawi się jakiekolwiek przysporzenie majątkowe. Co jednak istotne, odbiorca takich działań nie będzie zobowiązany do jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego względem Związku.
  2. W ocenie Wnioskodawcy, nieodpłatne czynności polegające na edukacji ekologicznej oraz promocji regionu i Gmin nie będą sprzyjać osiągnięciu zwiększonych obrotów z działalności gospodarczej Wnioskodawcy.
  3. Nieodpłatna działalność wnioskodawcy ma na celu realizację działań własnych ciążących na założycielach Związku (Gminach) bądź też realizacji zadań wynikających z zawieranych porozumień, jednak nieodpłatna działalność nie będzie podejmowana w celu popularyzowania działalności Wnioskodawcy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  4. Związek będzie nabywał towary i usługi służące zarówno do wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu oraz do wykonywania czynności innych niż działalność gospodarcza. Do części nabywanych towarów i usług służących zarówno do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu jak i niepodlegających opodatkowaniu Wnioskodawca nie będzie w stanie przyporządkować bezpośrednio zakupu do jednej z ww. czynności, natomiast do części wydatków będzie w stanie dokonać takiego przyporządkowania. Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu np. książki, które będzie w stanie przyporządkować bezpośrednio do takiej działalności, nabywać będzie również towary i usługi wykorzystywane w działalności opodatkowanej, które również będzie potrafił przyporządkować bezpośrednio do takiej działalności opodatkowanej, jak również będzie nabywać towary i usługi jak np. artykuły biurowe, których nie da się przyporządkować do konkretnej działalności, ponieważ będą one wykorzystywane zarówno w działalności opodatkowanej jak i niepodlegającej opodatkowaniu.
  5. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji i rozbudowie linii technologicznej zagospodarowania odpadów komunalnych oraz systemu segregacji odpadów, będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług stanowiących nakłady na składowisko odpadów wraz z jego wyposażeniem Związkowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących ww. nakłady?

Zdaniem Wnioskodawcy, od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług stanowiących nakłady na składowisko odpadów wraz z jego wyposażeniem Związkowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących ww. nakłady.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 605) z dniem 1 stycznia 2016 r. w ustawie o podatku od towarów i usług wprowadza się m. in. następujące zmiany:

  1. w art. 86 po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2h (art. 1 pkt 4 lit. a),
  2. w art. 86 dodaje się ust. 22 (art. 1 pkt 4 lit. c),
  3. po art. 90b dodaje się art. 90c (art. 1 pkt 9).

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwot podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Stosownie do treści art. 90c ust. 1 ustawy, w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, w przypadku gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a.

Dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określania proporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku (art. 90c ust. 3 ustawy).

Powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika.

W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, np.:

  • otrzymanie odszkodowań umownych czy odsetek za nieterminowe dokonywanie płatności od kontrahentów,
  • sprzedaż wierzytelności „trudnych”,
  • otrzymanie dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze niemających bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych przez podatnika towarów lub usług przez niego świadczonych lecz wykorzystywanych w całości do wykonywania działalności gospodarczej objętej podatkiem VAT,
  • działania pracodawcy polegające na dokonaniu zakupów od osób trzecich, których nabycie w całości następuje ze środków funduszu tworzonego na podstawie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w celu udostępnienia ich nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie osobom uprawnionym na zasadach wymienionych w tej ustawie,
  • obowiązki pracodawcy wynikające z ustawy o związkach zawodowych, np. udostępnienie pomieszczeń i urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy, itp.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy) oraz lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 niniejszej ustawy – w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Według art. 9 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym – zadaniami użyteczności publicznej, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

W myśl art. 64 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o samorządzie gminnym, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne.

Jak wynika z zacytowanych powyżej regulacji prawnych, podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków, które związane są z jego działalnością opodatkowaną (art. 86 ustawy o VAT).

Prawo to może zostać ograniczone jeżeli dany zakup związany jest z:

  1. czynnościami zwolnionymi – w całości lub w części (art. 90 ustawy o VAT),
  2. czynnościami pozostającymi poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT – w całości lub w części (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT).

Jako, że przedmiotowe wysypisko wraz z wyposażeniem jest przedmiotem dzierżawy (najmu) na rzecz podmiotu trzeciego, a więc usługą opodatkowaną stawką podstawową podatku VAT (23%), to zakup towarów i usług związanych z opisaną inwestycją jest związany w całości z działalnością opodatkowaną stawką podstawową.

Co za tym idzie, w analizowanym przypadku nie znajdą zastosowania ograniczenia opisane we wskazanych powyżej pkt a) oraz pkt b).

Podsumowując, Związek będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT związanego zakupami dokonywanymi w ramach wskazanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca (Związek) jest zarejestrowany, jako czynny podatnik na potrzeby podatku od towarów i usług. Związek powstał w (…) r. w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym. Utworzyły go gminy wykorzystując doświadczenia krajów Unii Europejskiej. Związek został zarejestrowany (…) r. przez Urząd Rady Ministrów w rejestrze związków międzygminnych pod pozycją nr (…). Statut Związku Gmin ogłoszono w Dzienniku Urzędowym Województwa (…). Związek w najbliższym czasie przystąpi do realizacji inwestycji polegającej na modernizacji i rozbudowie linii technologicznych zagospodarowania odpadów komunalnych oraz systemu segregacji odpadów, w ramach będącego własnością Związku składowiska odpadów, a także jego wyposażenia. Inwestycja ta będzie dofinansowana w związku z realizacją Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Wydatki te będą miały następujący charakter:

  • przebudowa zasobni odpadów zmieszanych, zadaszenie czterech z siedmiu istniejących boksów konstrukcją stalową;
  • przebudowa pozostałych trzech istniejących boksów magazynowania wysegregowanych odpadów z instalacji MBP na boksy magazynu zewnętrznego do kompostowania;
  • zakup maszyn i urządzeń, uzupełniających zainstalowaną w hali sortowni linię technologiczną i urządzenia pod wiatą, w Centrum Gospodarki Odpadami.

Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowe wysypisko wraz z wyposażeniem jest przedmiotem dzierżawy (najmu) na rzecz podmiotu trzeciego, a więc usługą opodatkowaną stawką podstawową podatku VAT (23%), zatem zakup towarów i usług związanych z opisaną inwestycją jest związany w całości z działalnością opodatkowaną stawką podstawową.

W związku z powyższym Związek powziął wątpliwości, czy od ww. wydatków będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego.

Stwierdzić należy, że w odniesieniu do zakupów związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego, należy wskazać, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z tytułu wydatków poniesionych na zakup towarów i usług stanowiących nakłady na składowisko odpadów wraz z jego wyposażeniem. Powyższe wynika z tego, że w analizowany przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a poniesione wydatki będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych tych podatkiem (dzierżawy składowiska odpadów wraz z jego wyposażeniem).

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie dotyczącym uznania, że do nieodpłatnego świadczenia usług zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 2a w związku z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w zakresie właściwego określenia sposobu obliczania prewspółczynnika (pytania oznaczone we wniosku jako nr 1 i 2), wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj