Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP2.4512.207.2017.1.AR
z 14 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2017 r. (data wpływu 24 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług polegających na wymianie piasku w polach piaskowych i wymianie piasku w piaskownicach, zaliczonych zgodnie z klasyfikacją do grupy PKWiU 96.09.19.0 oraz usług polegających na wybieraniu zanieczyszczeń z placów zabaw, zaliczonych zgodnie z klasyfikacją do grupy PKWiU 81.29.12.0 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług polegających na wymianie piasku w polach piaskowych i wymianie piasku w piaskownicach, zaliczonych zgodnie z klasyfikacją do grupy PKWiU 96.09.19.0 oraz usług polegających na wybieraniu zanieczyszczeń z placów zabaw, zaliczonych zgodnie z klasyfikacją do grupy PKWiU 81.29.12.0. Wniosek uzupełniono w dniu 11 kwietnia 2017 r. o wskazanie adresu ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik zamierza brać udział w postępowaniu przetargowym na realizację zadania pn. „...”.

Zakres prac obejmuje:

  1. Wymianę piasku w piaskownicach.
    Wymiana piasku w piaskownicach składa się z następujących robót stanowiących osobne pozycje rozliczeniowe:
    1. „Oczyszczenie piaskownic ze starego piasku wraz z dezynfekcją – wybranie całego piasku z piaskownic, wywóz i utylizacja starego piasku” jednostka obmiarowa – tona;
    2. „Dowóz i uzupełnienie piaskownic świeżym piaskiem (piasek przeznaczony do piaskownic o frakcji 0,05-2 mm bez części pylastych ilastych)” jednostka obmiarowa – tona.

  2. Wymiana piasku na nawierzchniach sypkich.
    Wymiana piasku na nawierzchniach sypkich składa się z następujących robót stanowiących osobne pozycje rozliczeniowe:
    1. „Oczyszczenie nawierzchni sypkich ze starego piasku wraz z dezynfekcją – wybranie całego piasku z piaskownic, wywóz i utylizacja starego piasku” jednostka obmiarowa – tona;
    2. „Dowóz i uzupełnienie piaskiem nawierzchni sypkich (piasek przeznaczony do piaskownic o frakcji 0,05-2 mm bez części pylastych ilastych)” jednostka obmiarowa – tona.
  3. Oczyszczenie pól piaskowych (piasek pod urządzeniami zabawowymi stanowiący nawierzchnię bezpieczną) ze śmieci i wyrastającej roślinności.
    „Oczyszczenia pól piaskowych (piasek pod urządzeniami zabawowymi stanowiący nawierzchnię bezpieczną) polega na zebraniu zanieczyszczeń (tj. śmieci i inne odpady komunalne) oraz poprzez usunięcie roślinności z pól piaskowych (ręcznie bądź glebogryzarką)”.


Prace składające się na przedmiot umowy są wykonywane dwa razy w roku. I etap na przełomie kwietnia i maja oraz II etap na przełomie lipca i sierpnia.

W ramach pierwszego etapu są wykonywane prace polegające, zarówno na wymianie piasku w piaskownicach, wymianie piasku na nawierzchniach sypkich (piasek pod urządzeniami zabawowymi stanowiący nawierzchnię bezpieczną), jak i oczyszczeniu pól piaskowych. Wykonywanie prac związanych z oczyszczeniem pól piaskowych jest niezależne od prac polegających na wymianie piasku w piaskownicach. Czasami zakres prac do wykonania na danym placu zabaw obejmuje zarówno wymianę piasku w polach piaskowych, jak i ich oczyszczenie, a czasami zakres prac obejmuje jedynie oczyszczenie danych pól piaskowych.

Z kolei II etap polega jedynie na wymianie piasku w piaskownicach oraz oczyszczeniu pól piaskowych. II etap nie obejmuje wymiany piasku w polach piaskowych (piasek pod urządzeniami zabawowymi stanowiący nawierzchnię bezpieczną).

Wynagrodzenie za wykonane zamówienie jest rozliczane kosztorysowo.

Zakres robót określonych w SIWZ to:

  • „Oczyszczenie piaskownic ze starego piasku wraz z dezynfekcją – wybranie całego piasku z piaskownic, wywóz i utylizacja starego piasku”;
  • „Dowóz i uzupełnienie piaskownic świeżym piaskiem (piasek przeznaczony do piaskownic o frakcji 0,05-2 mm bez części pylastych ilastych)”;
  • „Oczyszczenie nawierzchni sypkich ze starego piasku wraz z dezynfekcją – wybranie całego piasku z piaskownic, wywóz i utylizacja starego piasku”;
  • „Dowóz i uzupełnienie piaskiem nawierzchni sypkich (piasek przeznaczony do piaskownic o frakcji 0,05-2 mm bez części pylastych ilastych)”;
  • „Oczyszczenie pól piaskowych polega na zebraniu zanieczyszczeń (tj. śmieci i inne odpady komunalne) oraz poprzez usunięcie roślinności z pól piaskowych (ręcznie bądź glebogryzarką)”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku VAT powinny zostać opodatkowane usługi polegające na wymianie piasku w polach piaskowych oraz wymianie piasku w piaskownicach, zaliczone zgodnie z klasyfikacją do grupy PKWiU 96.09.19.0, a jaką prace polegające na wybieraniu zanieczyszczeń z placów zabaw zaliczone zgodnie z klasyfikacją do grupy PKWiU 81.29.12.0?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ww. sytuacji podatnik powinien zastosować dwie stawki podatku VAT: 8% oraz 23%.

W większości przypadków ustawodawca, stosując ulgi podatkowe w postaci obniżenia stawki podatku dla określenia towarów lub usług objętych preferencją podatkową, powołuje symbol klasyfikacyjny, wynikający z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z odpowiedzią Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 26 maja 2014 r. prace polegające na wymianie piasku w polach piaskowych oraz wymianie piasku w piaskownicach zalicza się do PKWiU 96.09.19.0 i powinny być opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%, natomiast prace polegające na wybieraniu zanieczyszczeń z placów zabaw należą do PKWiU 81.29.12.0. powinny zostać opodatkowane 8% stawką podatku VAT, co wynika z treści załącznika nr 3, poz. 174 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016, poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 836, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Niewymienienie danego towaru lub usługi w ustawie lub przepisach wykonawczych dotyczących tych czynności jest jednoznaczne z obowiązkiem zastosowania stawki podstawowej, tj. 23%.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza brać udział w postępowaniu przetargowym na realizację zadania pn. „...”.

Zakres prac obejmuje:

  1. wymianę piasku w piaskownicach;
  2. wymianę piasku na nawierzchniach sypkich;
  3. oczyszczenie pól piaskowych (piasek pod urządzeniami zabawowymi stanowiący nawierzchnię bezpieczną) ze śmieci i wyrastającej roślinności.

Prace składające się na przedmiot umowy są wykonywane dwa razy w roku. I etap na przełomie kwietnia i maja oraz II etap na przełomie lipca i sierpnia.

W ramach pierwszego etapu są wykonywane prace polegające, zarówno na wymianie piasku w piaskownicach, wymianie piasku na nawierzchniach sypkich (piasek pod urządzeniami zabawowymi stanowiący nawierzchnię bezpieczną), jak i oczyszczeniu pól piaskowych. Wykonywanie prac związanych z oczyszczeniem pól piaskowych jest niezależne od prac polegających na wymianie piasku w piaskownicach. Czasami zakres prac do wykonania na danym placu zabaw obejmuje zarówno wymianę piasku w polach piaskowych, jak i ich oczyszczenie, a czasami zakres prac obejmuje jedynie oczyszczenie danych pól piaskowych.

Z kolei II etap polega jedynie na wymianie piasku w piaskownicach oraz oczyszczeniu pól piaskowych. II etap nie obejmuje wymiany piasku w polach piaskowych (piasek pod urządzeniami zabawowymi stanowiący nawierzchnię bezpieczną).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia stawki podatku dla usług polegających na wymianie piasku w polach piaskowych i wymianie piasku w piaskownicach, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 96.09.19.0 oraz dla usług polegających na wybieraniu zanieczyszczeń z placów zabaw, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 81.29.12.0.

Mając więc na uwadze przedstawiony opis sprawy, jak również wskazane wcześniej przepisy prawa należy stwierdzić, że czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę, polegające na wymianie piasku w polach piaskowych oraz wymianie piasku w piaskownicach, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 96.09.19.0 – „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane” – nie zostały wymienione przez ustawodawcę wśród usług objętych preferencyjną stawką podatkową lub zwolnionych od podatku. W związku z tym należy ww. usługi opodatkować podstawową stawką podatku VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Z kolei w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%”, pod pozycją 174 wymieniono usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU 81.29.12.0 – „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu”.

Z objaśnień pod ww. wykazem wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zatem usługi, które będą wykonywane przez Zainteresowanego, polegające na wybieraniu zanieczyszczeń z placów zabaw, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.12.0, będą podlegały opodatkowaniu stawką 8%, stosownie do art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy.

Podsumowując, dla usług polegających na wymianie piasku w polach piaskowych oraz wymianie piasku w piaskownicach, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 96.09.19.0, należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy. Natomiast usługi polegające na wybieraniu zanieczyszczeń z placów zabaw, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 81.29.12.0, będą podlegały opodatkowaniu stawką 8%, stosownie do art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy.

Podkreślić należy, że oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w niniejszej interpretacji dokonano w odniesieniu do wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie stanu sprawy klasyfikacji statystycznych świadczonych usług i przy założeniu, że są one prawidłowe.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w szczególności nieprawidłowego zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę będących przedmiotem pytania usług do grupowania PKWiU, powoduje, że interpretacja traci ważność.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w cyt. art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego do wniosku.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. Organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj