Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.37.2017.1.IP
z 12 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 16 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja miasta (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja miasta (…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 4 kwietnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa z działania 10.2. Inwestycje, wynikające z lokalnych programów rewitalizacji na realizację projektu pn. „Rewitalizacja miasta (…)”.

Spółdzielnia Mieszkaniowa oprócz nieruchomości budynkowych obejmujących lokale mieszkalne i użytkowe posiada nieruchomości, stanowiące mienie Spółdzielni przeznaczone do wspólnego korzystania dla mieszkańców osiedli.

Projekt rewitalizacji będzie dotyczył przestrzeni międzyblokowych. W ramach którego planuje się wykonanie następujących zadań:

  • remont i wymiana nawierzchni chodników,
  • posadowienie urządzeń siłowni terenowej,
  • wymiana nawierzchni ścieżek spacerowych,
  • nowe zagospodarowanie placów,
  • zakup urządzeń małej architektury oraz nasadzenia zieleni,
  • wykonanie boisk o nawierzchni trawiastej do piłki nożnej oraz siatkówki wraz z wyposażeniem.

Nie planuje się budowy i przebudowy dróg o długości ponad 1 km, dla których konieczne byłoby przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.

Projekt nie przewiduje budowy, modernizacji sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej.

Dla projektu nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Spółdzielni Mieszkaniowej i pozostanie mieniem ogólnodostępnym.

Spółdzielnia jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT-7.

Ponadto, w piśmie z dnia 3 kwietnia 2017 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Zainteresowany wskazał, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Spółdzielnię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych przez spółdzielnię nakładów remontowo – inwestycyjnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W przedmiotowej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje. Tym samym nie jest spełniony warunek dający Spółdzielni prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Spółdzielnię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Spółdzielni Mieszkaniowej i pozostanie mieniem ogólnodostępnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy:

  • zostaną spełnione pozytywne przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz
  • nie zaistnieją ograniczenia określone w art. 88 ustawy, w tym w szczególności art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego z działania 10.2. Inwestycje, wynikające z lokalnych programów rewitalizacji na realizację projektu pn. „Rewitalizacja miasta (…)”. Spółdzielnia oprócz nieruchomości budynkowych obejmujących lokale mieszkalne i użytkowe posiada nieruchomości, stanowiące mienie Spółdzielni, przeznaczone do wspólnego korzystania dla mieszkańców osiedli. Projekt rewitalizacji będzie dotyczył przestrzeni międzyblokowych. W ramach projektu planuje się wykonanie następujących zadań: remont i wymiana nawierzchni chodników, posadowienie urządzeń siłowni terenowej, wymiana nawierzchni ścieżek spacerowych, nowe zagospodarowanie placów, zakup urządzeń małej architektury oraz nasadzenia zieleni, wykonanie boisk o nawierzchni trawiastej do piłki nożnej oraz siatkówki wraz z wyposażeniem. Nie planuje się budowy i przebudowy dróg o długości ponad 1 km, dla których konieczne byłoby przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Projekt nie przewiduje budowy, modernizacji sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej. Dla projektu nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Spółdzielni Mieszkaniowej i pozostanie mieniem ogólnodostępnym. Ponadto mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Spółdzielnię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy możliwe jest pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych przez Spółdzielnię nakładów remontowo-inwestycyjnych związanych z projektem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Spółdzielnię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i pozostanie mieniem ogólnodostępnym, a nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Zatem biorąc po uwagę powołane przepisy w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie – pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Spółdzielnię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Spółdzielnia Mieszkaniowa nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych przez Spółdzielnię nakładów remontowo-inwestycyjnych związanych z projektem.

Podsumowując, nie będzie możliwe pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych przez Spółdzielnię nakładów remontowo-inwestycyjnych związanych z projektem.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na informacjach wynikających z opisu zdarzenia przyszłego, w szczególności na tym, że, mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Spółdzielni Mieszkaniowej i pozostanie mieniem ogólnodostępnym, nie będzie wykorzystywane przez Spółdzielnię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz, że nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle powyższego tutejszy organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj