Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP3.4512.130.2017.1.JC
z 11 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016, poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniu 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 12 stycznia 2017 r. Powiat będący partnerem wiodącym projektu złożył wniosek rozliczający zaliczkę i zawnioskował o kolejną płatność. Projekt jest realizowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Działanie 03.02. Edukacja Ogólna, Poddziałanie 03.02.02. Wsparcie ucznia szczególnie uzdolnionego pn. „…”.

Podjęte w ramach projektu działania, skierowane do uczniów uzdolnionych, posiadających predyspozycje w zakresie matematyki, fizyki, informatyki, nauk przyrodniczych i społecznych przyczynią się do ograniczenia i zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki, do zapewnienia równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego.

Projekt służy również podniesieniu kompetencji rodziców/opiekunów w zakresie wspierania rozwoju uczniów zdolnych.


Działania realizowane są przez Powiat oraz przez Poradnię ..., która jest jednostką organizacyjną Powiatu, upoważnioną do ponoszenia wydatków. Projekt obejmuje realizację następujących zadań:


  1. koordynacja działań w obrębie przedsięwzięcia strategicznego … - zadania realizowane są bez ponoszenia kosztów.
  2. lokalne formy wsparcia - wspieranie uczniów uzdolnionych w rozwoju oraz zwiększenie świadomości rodziców/opiekunów prawnych.


Koszty planowane do poniesienia w Powiecie w ramach realizowanego zadania: zajęcia pozalekcyjne (realizowane w ramach umowy cywilno-prawnej) z matematyki, fizyki, informatyki, biologii, chemii, rozwoju kompetencji społecznych; wyjazdy edukacyjne, udział w spotkaniach akademickich oraz opieka nad uczniami podczas wyjazdów na spotkania akademickie poza L.. (wynagrodzenie w ramach umowy cywilno – prawnej personelu i koszty dojazdu), zakup pomocy dydaktycznych i środków trwałych (np. przenośny komputer dla ucznia), udział w wydarzeniach rozwijających kompetencje społeczne (bilety).

Koszty planowane do poniesienia w Poradni … w ramach realizowanego zadania: warsztaty rozwijające kreatywność, uzupełniające formy wsparcia, diagnoza predyspozycji uczniów (zakup testów i arkuszy, wynagrodzenie personelu w ramach umowy o pracę), lokalna opieka pedagogiczno - metodyczna, stypendia, zakup materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do prowadzenia zajęć, spotkania dla rodziców/opiekunów (wynagrodzenie w ramach umowy o pracę personelu, koszty organizacyjne).

W ramach realizowanego projektu podpisane zostało oświadczenie, że w związku z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

Faktury dokumentujące nabycie towarów/usług w związku z realizacją ww. projektu będą wystawione na Powiat.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług, w związku z czym może odliczyć podatek naliczony przy zakupie towarów i usług. Jednakże w związku z realizacją przedmiotowego projektu usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powiat nie dokonywał odliczeń podatku VAT, jak również nie dokonywał sprzedaży w związku z prowadzonym projektem. Powiat przyjął założenie, że nie uzyska przychodów w wyniku realizacji przedmiotowego projektu i do tej pory sytuacja ta nie uległa zmianie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Powiatowi jako czynnemu podatnikowi podatku VAT przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu?
  2. Czy Powiatowi jako czynnemu podatnikowi podatku VAT po 1 stycznia 2017 r. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U z 2016 r. poz. 710 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, że nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji projektu w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w zakresie poddziałania 03.02.02. Wsparcie ucznia szczególnie uzdolnionego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Powiatowi nie przysługuje i nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane przy realizacji inwestycji nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Powiat nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w powołanych rozporządzeniach, ponieważ środki uzyskane na realizację zadania, nie są środkami o których mowa w tych przepisach.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj