Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.12.2017.1.AŻ
z 20 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu 3 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 2016-2021 Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, zamierza realizować projekt pn. „A” współfinansowany m.in. ze środków Programu LIFE+. Projekt jest polską częścią przedsięwzięcia międzynarodowego, realizowanego spójnie i podobnymi metodami realizowanymi w Niemczech, Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Wnioskodawca jednak będzie realizował projekt jedynie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Celami całego, międzynarodowego projektu są:

  • demonstracyjne ograniczenie emisji CO2 ze złóż torfu poprzez renaturyzację wybranych torfowisk (…);
  • rozwój innowacyjnych metod przywracania procesu torfotwórczego na torfowiskach zniszczonych w wyniku eksploatacji torfu;
  • rozwój metodyki szacowania bilansu gazów cieplarnianych na naturalnych, zdegradowanych i renaturyzowanych torfowiskach;
  • wymiana doświadczeń krajów południowego zlewiska Bałtyku w zakresie utrzymania i odtwarzania torfowisk jako narzędzia przyczyniającego się do łagodzenia zmian klimatu;
  • zainicjowanie budowy świadomości społecznej w zakresie roli torfowisk w bilansie gazów cieplarnianych i w konsekwencji ich znaczenia dla ochrony klimatu.

Projekt w Polsce obejmie trzy kompleksy torfowe torfów wysokich o powierzchni ok. 1310 ha oraz zbiorniki wodne po dawnej eksploatacji torfu, o łącznej powierzchni ok. 30 ha, w Parku Narodowym. Celami projektu są:

  • zakonserwowanie i zabezpieczenie przed dalszym rozkładem i emisją CO2 złóż torfu w Parku Narodowym i zagwarantowanie trwania procesu torfotwórczego;
  • synergicznie z konserwacją złóż torfu, zapewnienie ochrony torfowych siedlisk przyrodniczych stanowiących przedmioty ochrony Parku Narodowego i obszaru Natura 2000 na obszarze co najmniej 500 ha oraz utrzymanie różnorodności biologicznej ekosystemów torfowiskowych;
  • wypracowanie innowacyjnych metod ponownego inicjowania procesu torfotwórczego na zalanych wodą wyrobiskach po eksploatacji torfu;
  • wypracowanie dostosowanej do warunków polskich, a zgodnej ze standardami międzynarodowymi, metody szacowania roli naturalnych, zdegradowanych i renaturyzowanych torfowisk mszarnych w bilansie gazów cieplarnianych;
  • poprawa akceptacji bagiennych warunków wodnych przez lokalną społeczność;
  • budowa wśród specjalistów w Polsce świadomości społecznej w zakresie znaczenia torfowisk nie tylko dla różnorodności biologicznej, ale i dla ochrony klimatu.

W ramach działań w projekcie przewiduje się:

  • konserwację złóż torfu przez zahamowanie ich odwadniania, poprzez zablokowanie rowów odwadniających w 214 punktach;
  • ochronę procesu torfotwórczego poprzez usunięcie z torfotwórczych mszarów drzew oraz odrośli i nalotów, na pow. 57 ha;
  • próbę zainicjowania rozwoju roślinności torfotwórczej w zbiorniku po eksploatacji torfu poprzez kształtowanie fragmentu linii brzegowej tego zbiornika oraz za pomocą introdukcji zaczątków takiej roślinności na elementach pływających;
  • organizację i prowadzenie monitoringu objętych projektem obiektów w standardzie dostosowanym do potrzeb szacowania bilansu gazów cieplarnianych metodą GEST, a zarazem zapewniającym równoległy monitoring kluczowych aspektów przyrodniczych;
  • organizację ścieżki poznawczej w terenie i zapewnienie na niej informacji o znaczeniu ochrony torfowisk dla klimatu;
  • organizację ogólnopolskiego seminarium na temat aspektów klimatycznych ochrony torfowisk oraz 4 spotkań dla lokalnej społeczności;
  • publikację i rozpowszechnienie polskiej broszury na temat znaczenia ochrony torfowisk dla klimatu oraz książki podsumowującej doświadczenia i wiedzę uzyskaną o obiektach projektu;
  • udział w wymianie doświadczeń między krajami projektu, w wymianie doświadczeń z innymi projektami LIFE, a także udział i prezentację wyników w naukowej wymianie doświadczeń na konferencjach i seminariach.

Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w celu realizacji celów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Indywidualna interpretacja jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca może odzyskać zapłacony podatek VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu nie jest realizowana przez Klub B sprzedaż opodatkowana, dla której według art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług można odliczyć i odzyskać podatek VAT. Działania realizowane w ramach projektu służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia oraz nie są związane z działalnością gospodarczą, dlatego Wnioskodawca nie może ze względu na wskazane powyżej przesłanki odzyskać zapłaconego podatku VAT.

Nabycie towarów i usług służących realizacji projektu nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustawą, podatek VAT od nabytych towarów i usług – nie służących czynnościom opodatkowanym – nie podlega też odliczeniu. Planowane w ramach projektu działania służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia oraz nie są związane z działalnością gospodarczą, dlatego Wnioskodawca nie może ze względu na podane powyżej przesłanki odzyskać zapłaconego podatku VAT. Planowane nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak też w przyszłości nie będzie służyło bezpośrednio oraz pośrednio czynnościom opodatkowanym, więc nie istnieją podstawy prawne do całkowitego lub częściowego odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że w latach 2016-2021 Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, zamierza realizować projekt pn. „A” współfinansowany m.in. ze środków Programu LIFE+. Projekt jest polską częścią przedsięwzięcia międzynarodowego realizowanego spójnie i podobnymi metodami realizowanymi w Niemczech, Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Wnioskodawca jednak będzie realizował projekt jedynie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Zainteresowany wskazał na cele międzynarodowego projektu. Z kolei projekt w Polsce obejmie trzy kompleksy torfowe torfów wysokich o powierzchni ok. 1310 ha oraz zbiorniki wodne po dawnej eksploatacji torfu, o łącznej powierzchni ok. 30 ha, w Parku Narodowym. Wnioskodawca opisał zarówno cele jak i działania podejmowane w ramach projektu, który będzie realizowany w Polsce. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w celu realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy w ramach realizacji ww. projektu może on odzyskać zapłacony podatek VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Zatem w analizowanej sprawie – mimo, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT – warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. „A” do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując w związku z realizacją projektu pn. „A” Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, dokonać odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków. W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że zakupy towarów i usług związanych z realizacją opisanego projektu będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę wyłącznie czynności zwolnionych od podatku VAT. W świetle powyższego tutejszy organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj