Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPB2.4510.6.2017.2.EK
z 20 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 stycznia 2017 r. (data wpływu 9 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy zarówno majątek pozostający u Wnioskodawcy, jak i przenoszony do spółek przejmujących będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz podatkowych skutków podziału Spółki przez wydzielenie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 29 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy zarówno majątek pozostający u Wnioskodawcy, jak i przenoszony do spółek przejmujących będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz podatkowych skutków podziału Spółki przez wydzielenie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym opodatkowanym od całości swoich przychodów (dochodów) w Polsce. Wnioskodawca jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („VAT”) w Polsce.

Jednym z przedmiotów działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest handel hurtowy i detaliczny produktami kosmetycznymi. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z produkcją kosmetyków, a także niezależną działalność gospodarczą związaną z własnością intelektualną, marketingiem, promocją i reklamą produktów kosmetycznych. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy skupia się zatem na trzech niezależnych obszarach, tj. działalności operacyjnej związanej z handlem produktami kosmetycznymi („Działalność Handlowa”), działalności związanej z własnością intelektualną i marketingiem służącej promocji i reklamie produktów kosmetycznych („Działalność Marketingu”) oraz działalności produkcyjnej („Działalność Produkcyjna”) (łącznie: „Działalności”).

Każda z powyższych Działalności posiada przypisany majątek i funkcjonuje w sposób niezależny. Z tego względu, uchwałą Zarządu Wnioskodawcy („Uchwała Zarządu”) w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy zostały formalnie wyodrębnione trzy działy („Działy”), tj.:

  1. dział obejmujący sprzedaż oferowanych przez Spółkę produktów, przede wszystkim lakierów hybrydowych i tradycyjnych lakierów do paznokci („Dział Handlu”), który prowadzi Działalność Handlową, oraz
  2. dział obejmujący promocję i reklamę oferowanych przez Wnioskodawcę produktów, opatrzonych znakami towarowymi zarejestrowanymi na rzecz Wnioskodawcy lub zgłoszonymi na jego rzecz, a także obejmujący badanie i rozwój oraz budowanie wartości znaków towarowych i wartości intelektualnej („Dział Marketingu”), który prowadzi Działalność Marketingu, oraz
  3. dział obejmujący działalność związaną z produkcją produktów kosmetycznych („Dział Produkcji”), który prowadzi Działalność Produkcyjną.

Utworzenie Działów w strukturze Wnioskodawcy podyktowane zostało koniecznością uporządkowania zakresów działalności Wnioskodawcy – głównie w celu usprawnienia monitorowania dochodowości poszczególnych Działów i związanych z nimi Działalności. Poprzez utworzenie Działów Zarząd Wnioskodawcy dąży do usprawnienia zarządzania aktywami i działalnością Wnioskodawcy oraz do usprawnienia procesów decyzyjnych.

Każdy z trzech Działów ma przyporządkowany odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych związanych odpowiednio z Działalnością Handlową, Działalnością Produkcyjną i Działalnością Marketingu.

W szczególności, Dział Handlu obejmuje:

  1. prawo własności rzeczy ruchomych, stanowiących środki trwałe lub wyposażenie, w tym w szczególności:
    1. wyposażenie biura, tj. wyposażenia stanowisk pracy pracowników Działu Handlu, które stanowi niskocenne środki trwałe w biurze Wnioskodawcy w J., przy ul. O.;
    2. inne środki trwałe przypisane do Działu Handlu w rejestrze środków trwałych Wnioskodawcy;
  2. prawa, obowiązki i wierzytelności Wnioskodawcy wynikające z:
    1. umów dotyczących sprzedaży i dostawy produktów, usług i towarów do odbiorców hurtowych i detalicznych, usług szkoleniowych Wnioskodawcy (w tym centrum szkoleniowego), umów związanych z organizowaniem sprzedaży łączonych i sprzedaży premiowej;
    2. usług świadczonych przez dostawców Wnioskodawcy, związanych z umowami i zobowiązaniami wskazanymi w punkcie a) powyżej;
    3. umów najmu biura Wnioskodawcy w J.;
    4. umów związanych z szeroko rozumianą obsługą administracyjną Wnioskodawcy, w tym zakresie finansów, informatyki, HR, obsługi prawnej, BHP, administracji Wnioskodawcy, Zarządu i dyrekcji oraz wdrażania systemu jakości;
  3. zobowiązania Wnioskodawcy wynikające z umów wskazanych w pkt 2 powyżej, w tym z umów dotyczących sprzedaży i dostawy produktów Wnioskodawcy oraz usług i towarów do odbiorców hurtowych i detalicznych;
  4. inne zobowiązania Wnioskodawcy związane z Działalnością Handlową, w tym w szczególności zobowiązania z umów o pracę zawartych z pracownikami Wnioskodawcy;
  5. środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym (wraz z rachunkiem bankowym) obejmujące środki związane z Działalnością Handlową, w szczególności środki pieniężne stanowiące zysk ze sprzedaży towarów, produktów oraz usług Wnioskodawcy;
  6. decyzje administracyjne, zezwolenia i koncesje pozostające w związku z działalnością Działu Handlu;
  7. prawa i obowiązki wynikające ze stosunku pracy z pracownikami Wnioskodawcy wykonującymi Działalność Handlową, tj. zatrudnionymi w Dziale Handlu, a także z pracownikami szeroko rozumianej obsługi administracyjnej, w tym zakresie finansów, informatyki, HR, obsługi prawnej, BHP, administracji Wnioskodawcy, Zarządu, dyrekcji oraz wdrażania systemu jakości, wraz ze stanowiskami kierowniczymi;
  8. wartości niematerialne i prawne dotyczące ewentualnych programów komputerowych lub licencji związanych z Działalnością Handlową.

Dział Marketingu obejmuje:

  1. prawo własności rzeczy ruchomych, stanowiących środki trwałe lub wyposażenie, w tym w szczególności:
    1. wyposażenie biura, tj.: wyposażenia stanowisk pracy pracowników Działu Marketingu, które stanowi niskocenne środki trwałe w biurze Wnioskodawcy w J.;
    2. inne środki trwałe przypisane do Działu Marketingu w rejestrze środków trwałych Wnioskodawcy;
  2. prawa, obowiązki i wierzytelności Wnioskodawcy wynikające z umów związanych z działalnością marketingową, Public Relations oraz Research & Development, w szczególności z umów o rejestrację i utrzymanie domen internetowych, umów z agencjami PR, agencjami marketingowymi, fotografami, twórcami opakowań, blogerami i ich agentami, modelami, ich agentami lub reprezentującymi ich agencjami, artystami, w tym architektami, rysownikami i copywriterami oraz wynikającymi z innych umów dotyczących promocji produktów lub usług Wnioskodawcy (w szczególności produktów marki X.), czy umów z osobami testującymi produkty Wnioskodawcy w celu wyrażenia opinii i zakupu gadżetów reklamowych;
  3. zobowiązania Wnioskodawcy wynikające z umów wskazanych powyżej w pkt 2, w tym z umów z agencjami PR i agencjami marketingowymi;
  4. wszelkie inne zobowiązania Wnioskodawcy związane z Działalnością Marketingową, w tym wynikające z umów o pracę zawartych z pracownikami Wnioskodawcy;
  5. wartości niematerialne i prawne, w tym:
    1. wszelkie prawa własności intelektualnej związane z oznaczeniami stosowanymi przez Wnioskodawcę, w tym wszystkie stosowane faktycznie oznaczenia, znaki towarowe (słowne, graficzne, słowno-graficzne, przestrzenne etc.) zarejestrowane lub zgłoszone w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) Urzędzie Patentowym RP lub innych właściwych urzędach, m.in. marki (…) wraz z prawami autorskimi majątkowymi oraz zależnymi;
    2. wszelkie prawa własności intelektualnej związane z etykietami i opakowaniami produktów, związane z reklamami i promocjami, w tym wszelkie opracowania, teksty reklamowe, opisy produktów, materiały wizualne, audio oraz audio-wizualne, w tym prawa autorskie majątkowe, prawa zależne, uzyskane zgody i zezwolenia, prawa do korzystania z wizerunku innych dóbr osobistych, prawa z licencji etc.;
    3. poufne know-how związane z produktami Wnioskodawcy i ich rozwojem, w tym receptury, wyniki prac R&D, wyniki badań opinii publicznej, wyniki analiz zleconych i wewnętrznych;
  6. środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym (wraz z rachunkiem bankowym) obejmujące środki związane z Działalnością Marketingową, w tym w szczególności zysk wynikający z komercyjnego wykorzystania marki X oraz z umów wskazanych powyżej;
  7. decyzje administracyjne, zezwolenia i koncesje pozostające w związku z działalnością reklamową i promocyjną Wnioskodawcy;
  8. prawa i obowiązki wynikające ze stosunku pracy z pracownikami Wnioskodawcy wykonującymi Działalność Marketingową, w tym w szczególności zobowiązania z tytułu wynagrodzeń oraz innych świadczeń.

Dział Produkcji obejmuje:

  1. prawo własności rzeczy ruchomych, stanowiących środki trwałe lub wyposażenie, w tym w szczególności:
    1. wyposażenie biura, tj. wyposażenia stanowisk pracy, które stanowią niskocenne środki trwałe w biurze Wnioskodawcy w L.;
    2. maszyny i urządzenia służące produkcji wyrobów kosmetycznych;
    3. inne środki trwałe przypisane do Działu Produkcji w rejestrze środków trwałych Wnioskodawcy;
  2. zapasy surowców i półproduktów wykorzystywanych przy produkcji produktów kosmetycznych;
  3. zapasy produktów kosmetycznych w magazynach Wnioskodawcy;
  4. prawa, obowiązki i wierzytelności Wnioskodawcy wynikające z:
    1. umów dotyczących dostaw surowców, półproduktów oraz usług przetwarzanych na potrzeby produkcji;
    2. umów dotyczących dostaw usług logistycznych niezbędnych dla prawidłowej realizacji procesów całego łańcucha dostaw;
    3. umów dotyczących zakupu maszyn i urządzeń oraz zobowiązań serwisowych i gwarancyjnych;
    4. umów dotyczących obsługi systemu ERP;
    5. usług świadczonych przez dostawców Wnioskodawcy, związanych z umowami i zobowiązaniami wskazanymi w punkcie a-d powyżej;
    6. umów najmu biura Wnioskodawcy w L.;
    7. umów związanych z szeroko rozumianą obsługą działalności produkcyjnej Wnioskodawcy, w szczególność w związku z produkcją bezpośrednią i pośrednią, logistyką oraz kontrolą jakości;
  5. zobowiązania Wnioskodawcy wynikające z umów wskazanych powyżej w pkt 5, w tym z wszelkich umów związanych z produkcją wyrobów kosmetycznych, a także z umów o pracę zawartych z pracownikami Wnioskodawcy;
  6. środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym (wraz z rachunkiem bankowym) związane z Działalnością Produkcyjną, w tym związane z zyskiem z tytułu wykorzystania mocy produkcyjnych i obsługi logistycznej na potrzeby komercjalizacji marki X na rynku polskim i zagranicznym lub zyskiem netto wynikającym z dostaw produktów i towarów na zlecenie Działu Handlu zajmującego się obsługą klientów polskich i zagranicznych pod marką X lub tzw. marek prywatnych;
  7. decyzje administracyjne, zezwolenia i koncesje pozostające w związku z Działalnością Produkcyjną;
  8. prawa i obowiązki wynikające ze stosunku pracy z pracownikami Wnioskodawcy wykonującymi Działalność Produkcyjną, w szczególności z pracownikami działu produkcji bezpośredniej i pośredniej, logistyki oraz kontroli jakości wraz ze stanowiskami kierowniczymi.

W wewnętrznej strukturze Wnioskodawcy Dział Handlu, Dział Marketingu oraz Dział Produkcji są również wyodrębnione na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie funkcjonalne Działów wiąże się z tym, że każdy z Działów samodzielnie prowadzi dedykowaną mu Działalność. Działalność Handlowa, Działalność Marketingowa i Działalność Produkcyjna są wykonywane za pomocą odrębnych i różnych składników przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, przypisanych wyłącznie do danego Działu. Składniki majątkowe tworzące oraz pracownicy zatrudnieni w danym Dziale stanowią zasoby wystarczające do samodzielnego prowadzenia danej Działalności. Każdy z Działów posiada również dedykowany i wyspecjalizowany w danej Działalności zespół pracowników, tj. do Działu Handlowego przypisanych jest kilkudziesięciu pracowników wykonujących zadania z zakresu Działalności Handlowej, do Działu Marketingu przypisanych jest ponad kilkunastu pracowników wykonujących zadania z zakresu Działalności Marketingowej, zaś do Działu Produkcyjnego przypisanych jest kilkudziesięciu pracowników wykonujących zadania z zakresu Działalności Produkcyjnej. Każdy z Działów jest również funkcjonalnie spójny w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do każdej z tych Działalności wykorzystywany jest przez zespół pracowników, realizujących zadania przypisane tym Działalnościom i stanowi w ramach Wnioskodawcy spójną funkcjonalnie całość. Innymi słowy, pracownicy Działu Marketingu wykonują Działalność Marketingową przy użyciu zespołu składników majątkowych Wnioskodawcy przeznaczeniem na cele Działu Marketingu. Analogiczna zależność występuje w przypadku Działu Handlu i Działu Produkcji.

Każdy z trzech Działów jest wyodrębniony również finansowo. Każdy z Działów posiada odrębny rachunek bankowy, na którym gromadzone są związane z jego Działalnością środki pieniężne. Przyjęty przez Wnioskodawcę sposób prowadzenia księgowości pozwala przypisać każdemu z Działów przynależne do niego przychody i koszty oraz należności (wierzytelności) i zobowiązania. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi rejestr składników majątkowych, który umożliwia identyfikację tych składników, które są funkcjonalnie i organizacyjnie przypisane do poszczególnych Działów.

Każdy z Działów jest również wyodrębniony organizacyjnie, jako odrębny Dział zgodnie ze wskazaną powyżej Uchwałą Zarządu Wnioskodawcy. Co istotne, powyższa uchwała o utworzeniu ww. trzech Działów była w istocie formalnym potwierdzeniem istniejącego już funkcjonalnego, finansowego i organizacyjnego podziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Zarząd i wspólnicy Wnioskodawcy planują dokonać dalej idącej restrukturyzacji przedsiębiorstwa polegającej na całkowitym wydzieleniu trzech zorganizowanych części przedsiębiorstwa – Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji.

W ramach tego procesu planowany jest podział Wnioskodawcy w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, tj. przez wydzielenie części majątku Wnioskodawcy i przeniesienie go na inną spółkę kapitałową z siedzibą w Polsce. W ramach podziału Wnioskodawcy Dział Marketingu zostanie wydzielony i przeniesiony do innej spółki („A”), Dział Produkcji zostanie wydzielony i przeniesiony do innej spółki („B”), a u Wnioskodawcy pozostanie Dział Handlu. W konsekwencji, każda z Działalności związana z trzema Działami prowadzona będzie przez trzy odrębne spółki. Restrukturyzacja Wnioskodawcy wynika z faktu, że obecna struktura organizacyjna związana z utrzymaniem przez Wnioskodawcę trzech różnych Działów prowadzących trzy różne Działalności wymaga utrzymywania w ramach jednego podmiotu gospodarczego osobnych struktur związanych z tymi profilami Działalności, co przekłada się na wysokie koszty administracyjne oraz trudności w stosowaniu jednolitych zasad gospodarowania majątkiem Wnioskodawcy.

W wyniku podziału, wspólnicy Wnioskodawcy będą również wspólnikami spółek przejmujących, tj. A. i B..

Na skutek podziału, u Wnioskodawcy pozostanie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania związane z Działalnością Handlową (Dział Handlu). Zatem po dokonaniu transakcji podziału przez wydzielenie Wnioskodawca będzie kontynuował Działalność Handlową wykorzystując pozostały majątek i pracowników przypisanych do Działu Handlu, który stanie się przedsiębiorstwem Wnioskodawcy. Natomiast, do spółek przejmujących, tj. A. i B., zostaną przeniesione organizacyjnie i finansowo wyodrębnione zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania związane odpowiednio z Działem Marketingu oraz Działem Produkcji. Przejęty zespół składników majątkowych umożliwi każdej ze spółek przejmujących, tj. A. i B., prowadzenie samodzielnie dedykowanych im Działalności, tj. odpowiednio Działalności Marketingowej i Działalności Produkcyjnej w oparciu o przejęty majątek.

Ponadto, w ramach podziału Wnioskodawcy do spółek przejmujących, tj. A. i B., przejdą na podstawie art. 23(1) Kodeksu pracy, poszczególni pracownicy przypisani odpowiednio do Działu Marketingu lub Działu Produkcji. Natomiast pracownicy przypisani do Działu Handlu pozostaną u Wnioskodawcy.

Ponadto w piśmie uzupełniającym z 29 marca 2017 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienie wniosku, wyjaśniono co następuje:

Pytania Organu:

  1. Czy wyodrębniony w ramach Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) w postaci Działu Marketingu wymaga dla celów funkcjonowania i realizowania określonych zadań gospodarczych, umieszczenia w stałej placówce takiej jak np. pomieszczenie lokalowe czy wyodrębniona nieruchomość?
  2. W przypadku twierdzącej odpowiedzi w zakresie pkt 1) należy wskazać, czy ww. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań,) obejmować będzie (na moment podziału przez wydzielenie) również prawo własności lub/oraz inny tytuł prawny do lokalu/nieruchomości, w którym/której ta część przedsiębiorstwa jest usytuowana?
  3. Czy wraz z przeniesieniem wyodrębnionej części przedsiębiorstwa do spółki przejmującej A. dojdzie do przeniesienia tytułów prawnych (tytułów własności, umów najmu itp.) do pomieszczeń (nieruchomości) wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej przez tę część przedsiębiorstwa działalności gospodarczej?
    Odpowiedź Wnioskodawcy:
    Tak, wyodrębniony Dział Marketingu wymaga umieszczenia w stałej placówce. Dział Marketingu realizuje swoje zadania gospodarcze przy pomocy m.in. dedykowanego zespołu pracowników, stąd do wykonywania tych zadań potrzebują oni przestrzeni, tj. pomieszczeń lokalowych, w których mogliby świadczyć pracę. W związku z tym, że Wnioskodawca nie posiada tytułu własności do żadnej nieruchomości, ww. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) nie będzie obejmować (na moment podziału przez wydzielenie) prawa własności do nieruchomości. Wnioskodawca posiada jednak umowy najmu nieruchomości, w których prowadzi działalność gospodarczą. Po podziale przez wydzielenie, Wnioskodawca (spółka dzielona) zawrze umowę podnajmu z A. (spółka przejmująca) pomieszczeń lokalowych przy ul. O. w J.
    Pytania Organu:
  4. Czy wyodrębniony w ramach Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) w postaci Działu Produkcji wymaga dla celów funkcjonowania i realizowania określonych zdarzeń gospodarczych, umieszczenia w stałej placówce takiej jak np. pomieszczenie lokalowe czy wyodrębniona nieruchomość?
  5. W przypadku twierdzącej odpowiedzi w zakresie pkt 4) należy wskazać, czy ww. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) obejmować będzie (na moment podziału przez wydzielenie) również prawo własności lub/oraz inny tytuł prawny do lokalu/nieruchomości (jeśli tak, to jaki?), w którym/której ta część przedsiębiorstwa jest usytuowana – Wnioskodawca wskazuje bowiem, że Dział Produkcji obejmuje m.in. zapasy produktów kosmetycznych w magazynach Wnioskodawcy; przy czym zaznacza się, że pytanie to dotyczy pomieszczeń/nieruchomości innych niż wymienione we wniosku biuro Wnioskodawcy w L. przy ul. R.?
  6. Czy wraz z przeniesieniem wyodrębnionej części przedsiębiorstwa do spółki przejmującej B. dojdzie do przeniesienia tytułów prawnych (tytułów własności, umów najmu itp.) do pomieszczeń (nieruchomości) wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej przez tę część przedsiębiorstwa działalności gospodarczej?
    Odpowiedź Wnioskodawcy:
    Tak, wyodrębniony Dział Produkcji wymaga umieszczenia w stałej placówce. Dział Produkcji realizuje swoje zadania gospodarcze przy pomocy m.in. dedykowanego zespołu pracowników, stąd Dział Produkcji wymaga umieszczenia w przestrzeni, tj. pomieszczeniach lokalowych, w których jego pracownicy świadczą pracę. Co więcej, Dział Produkcji obejmuje również maszyny i urządzenia służące do produkcji wyrobów kosmetycznych, zapasy surowców i półproduktów wykorzystywanych przy produkcji, czy zapasy produktów kosmetycznych. Wszystkie te składniki majątku potrzebują pomieszczeń do przechowywania lub używania. W związku z tym, że Wnioskodawca nie posiada tytułów własności do żadnej nieruchomości, ww. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) nie będzie obejmować (na moment podziału przez wydzielenie) prawa własności do nieruchomości (bo sam Wnioskodawca go nie posiada). Wnioskodawca posiada jednak umowy najmu nieruchomości, w których prowadzi działalność gospodarczą. Na moment podziału przez wydzielenie, Dział Produkcji ma przypisaną umowę najmu budynku przy ul. R. w L., gdzie będzie się mieścił magazyn i gdzie będą prowadzone działania produkcyjne B. Po podziale przez wydzielenie, Wnioskodawca (spółka dzielona) zawrze również umowę podnajmu z B. (spółka przejmująca) pomieszczenia w lokalu przy ul. O. w J.
    Pytanie Organu:
  7. Jak należy odczytywać stwierdzenie, że Dział Marketingu obejmuje m.in. środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym (wraz z rachunkiem bankowym) obejmujące środki związane z Działalnością Marketingową, w tym w szczególności zysk wynikający z komercyjnego wykorzystania marki X. oraz z umów wskazanych powyżej (w szczególności w kontekście wskazania, że: Przyjęty przez Wnioskodawcę sposób prowadzenia księgowości pozwala przypisać każdemu z Działów przynależne do niego przychody i koszty oraz należności (wierzytelności) i zobowiązania) – jakiego rodzaju przychody osiąga ten Dział?
    Odpowiedź Wnioskodawcy:
    Środki pieniężne Działu Marketingu są to środki pieniężne gromadzone na rachunku bankowym, które odpowiadają oszacowanej wartości przychodów z komercyjnego wykorzystania marki X. oraz pozostałych marek Wnioskodawcy.
    Pytanie Organu:
  8. Czy Dział Marketingu jest jednostką świadcząca usługi wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Spółki dzielonej, a przychody Działu Marketingu nie będą miały charakteru zewnętrznego strumienia pieniężnego?
    Odpowiedź Wnioskodawcy:
    Dział Marketingu obecnie świadczy usługi wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawcy (spółki dzielonej). W przyszłości wraz z utworzeniem A. planowane jest umożliwienie świadczenia przez tę spółkę również usług marketingowych na zewnątrz grupy.
    Pytanie Organu:
  9. Jak należy odczytywać stwierdzenie, że Dział Produkcji obejmuje m.in. środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym (wraz z rachunkiem bankowym) obejmujące środki związane z Działalnością Produkcyjną, w tym w szczególności związane z zyskiem z tytułu wykorzystania mocy produkcyjnych i obsługi logistycznej na potrzeby komercjalizacji marki X. na rynku polskim i zagranicznym lub zyskiem netto wynikającym z dostaw produktów i towarów na zlecenie Działu Handlu zajmującego się obsługą klientów polskich i zagranicznych pod marką X. lub tzw. marek prywatnych (w szczególności w kontekście wskazania, że: Przyjęty przez Wnioskodawcę sposób prowadzenia księgowości pozwala przypisać każdemu z Działów przynależne do niego przychody i koszty oraz należności (wierzytelności) i zobowiązania) – jakiego rodzaju przychody osiąga ten Dział?
    Odpowiedź Wnioskodawcy:
    Środki pieniężne Działu Produkcji są to środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym, które odpowiadają oszacowanej wartości przychodów związanych z produkcją towarów Wnioskodawcy.
    Pytanie Organu:
  10. Czy Dział Produkcji jest jednostką świadcząca usługi wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Spółki dzielonej, a przychody Działu Marketingu nie będą miały charakteru zewnętrznego strumienia pieniężnego?
    Odpowiedź Wnioskodawcy:
    Dział Produkcji nie świadczy wyłącznie usług na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawcy (spółki dzielonej). Dział Produkcji produkuje również produkty kosmetyczne na zlecenia zewnętrznych podmiotów. W przyszłości wraz z utworzeniem B. planowane jest również świadczenie usług produkcyjnych podmiotom sprzedającym pod własną marką produkty wytworzone przez inne firmy (tu: B.).
    Pytanie Organu:
  11. Czy zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) w postaci Działu Handlu obejmuje podstawowe aktywa związane z prowadzoną przez ten Dział działalnością operacyjną, tj. produkty i towary handlowe. W przypadku odpowiedzi negatywnej należy opisać sytuację rzeczywistą.
    Odpowiedź Wnioskodawcy:
    Zasadniczo Dział Handlu nie obejmuje produktów i towarów (gdyż nie zajmuje się ich produkcją), z zastrzeżeniem posiadania towarów (produktów) będących w procesie sprzedaży. Dział Handlu sprzedaje produkty i towary wyprodukowane przez Dział Produkcji. Dział Handlu obejmuje aktywa związane z prowadzoną przez ten Dział działalnością operacyjną, tj. związaną z procesem sprzedaży produktów i towarów handlowych.
    Pytania Organu:
  12. Czy wyodrębniony w ramach Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) w postaci Działu Handlu wymaga dla celów funkcjonowania i realizowania określonych zdarzeń gospodarczych, umieszczenia w stałej placówce takiej jak np. pomieszczenie lokalowe czy wyodrębniona nieruchomość?
  13. W przypadku twierdzącej odpowiedzi w zakresie pkt powyżej należy wskazać, czy ww. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) obejmować będzie (na moment podziału przez wydzielenie) również prawo własności lub/oraz inny tytuł prawny do lokalu/nieruchomości (jeśli tak, to jaki?), w którym/której ta część przedsiębiorstwa jest usytuowana – przy czym zaznacza się, że pytanie to dotyczy pomieszczeń/nieruchomości innych niż wymienione we wniosku biuro Wnioskodawcy w J. przy ul. O.
    Odpowiedź Wnioskodawcy:
    Tak, wyodrębniony Dział Handlu wymaga umieszczenia w stałej placówce. Dział Handlu realizuje swoje zadania gospodarcze przy pomocy m.in. dedykowanego zespołu pracowników, stąd Dział Handlu potrzebuje przestrzeni, tj. pomieszczeń lokalowych, w których jego pracownicy świadczą pracę. W związku z tym, że Wnioskodawca nie posiada tytułów własności do żadnej nieruchomości, ww. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) nie będzie obejmować (na moment podziału przez wydzielenie) prawa własności do nieruchomości. Wnioskodawca posiada jednak umowy najmu nieruchomości, w których prowadzi działalność gospodarczą. Na moment podziału przez wydzielenie, Dział Handlu posiadać będzie oprócz umowy najmu pomieszczeń lokalowych przy ul. O. w J., umowy najmu lokalu przy ul. J. w P. Wnioskodawca po podziale przez wydzielenie będzie również podnajmował pomieszczenia lokalowe przy ul. O. w J. spółkom A. i B.
    Pytania Organu:
  14. Czy działalność związana z handlem produktami kosmetycznymi może być prowadzona (zarówno przed dniem podziału przez Dział Handlu, jak i po dniu podziału przez Spółkę dzieloną) w sposób niezakłócony bez korzystania z usług działalności marketingowej i działalności produkcyjnej?
    Odpowiedź Wnioskodawcy:
    Tak, sama działalność związana wyłącznie z handlem produktami kosmetycznymi może być prowadzona w sposób niezakłócony przez Dział Handlu. Przy czym działalność handlowa obejmuje sprzedaż produktów kosmetycznych których to produkcją Dział Handlu nie zajmuje się (ani nie będzie się zajmować po podziale). To oznacza, że po podziale Wnioskodawca (u którego pozostanie Dział Handlu) w celu sprzedaży produktów będzie je wcześniej nabywać od zewnętrznych dostawców na zasadach rynkowych (niekoniecznie jedynie od spółki B.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy zarówno majątek pozostający u Wnioskodawcy (tj. Dział Handlu), jak i przenoszony do spółek przejmujących A. (Dział Marketingu) i B. (Dział Produkcji), będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji czy w związku z podziałem Wnioskodawcy przez wydzielenie (Działu Marketingu do A. i Działu Produkcji do B.) po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że zarówno majątek pozostający u Wnioskodawcy (tj. Dział Handlu) jak i przenoszony do spółek przejmujących A. (Dział Marketingu) i B. (Dział Produkcji) będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy wskutek podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera szczególny przepis określający przypadki i warunki powstania przychodu podatkowego w przypadku podziału spółki kapitałowej. Otóż, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy, przychodem jest w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa – wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia. A contrario, wartość rynkowa składników majątkowych (Dział Marketingu i Dział Produkcji) przeniesionych na spółkę przejmującą (odpowiednio: A. i B.) nie stanowi przychodu podatkowego spółki podlegającej podziałowi (Wnioskodawcy) w sytuacji gdy zarówno majątek pozostający w spółce dzielonej (Dział Handlu), jak i majątek przejmowany na skutek podziału (Dział Marketingu i Dział Produkcji) stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawiera art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, zorganizowana część przedsiębiorstwa jest to organizacyjnie i finansowo wydzielony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące te zadania. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi charakteryzować finansowe i organizacyjne wyodrębnienie w ramach istniejącej struktury przedsiębiorstwa w stopniu umożliwiającym jego samodzielne działanie po wydzieleniu. Winny być zatem spełnione łącznie trzy warunki, aby można było uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, a mianowicie:

  1. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez np. oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia;
  2. wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań (funkcji) gospodarczych;
  3. po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

Konieczność łącznego spełnienia wyżej wymienionych przesłanek została potwierdzona w orzecznictwie oraz stanowiskach organów podatkowych (w szczególności: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego („WSA”) w Lublinie z 12 października 2007 r. sygn. akt I SA/Lu 403/07, wyrok WSA w Kielcach z 13 sierpnia 2009 r. sygn. akt I SA/Ke 226/09, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 maja 2009 r. nr IPPB5/423-131/09-2/MB; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-67/09-4/EN).

Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczony do realizacji określonych zadań, który zarazem byłby zdolny do samodzielnej realizacji tych zadań jako niezależne przedsiębiorstwo. Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Jak wskazał WSA w Krakowie w wyroku z 15 kwietnia 2010 r. sygn. akt I SA/Kr 31/10: „w zakresie wydzielenia zespołu składników materialnych i niematerialnych w istniejącym przedsiębiorstwie istotne jest, aby zachodziło ono na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej”.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 9 września 2016 r. nr IBPP3/4512-371/16-2/KS wskazał, że: „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa”.
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2013 r. nr IPPB5/423-180/13-6/MK potwierdził, że: „Analogiczne stanowisko prezentowane jest w wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych Ministra Finansów, w których przyjmuje się, iż wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, wydział, oddział itp.”;
  3. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 6 września 2011 r. nr IBPP3/443-290/11/BWo wskazał, że: „Działalność ta jest prowadzona w sposób samodzielny, choć w ramach struktury prawnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne ZCP zostało dokonane poprzez przypisanie do niego wszelkich składników materialnych i niematerialnych (w tym i zobowiązań) oraz personelu zajmującego się działalnością w zakresie przewiertów. (…) Jednostka ta jest również wyposażona w odpowiednie składniki majątkowe i niemajątkowe, w oparciu o które realizuje działalność w zakresie przewiertów. Ponadto, będą do niego przypisane poszczególne umowy o świadczenie usług zawarte z zewnętrznymi podmiotami, a także wynikające z tych umów zobowiązania i koszty”;
  4. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 2 kwietnia 2012 r. nr ILPB4/423-4/12-2/ŁM uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że: „o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze”.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Natomiast wyodrębnienie finansowe nie oznacza pełnej, całkowitej samodzielności finansowej, która odnosi się do całego przedsiębiorstwa.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 7 stycznia 2016 r. nr ILPP3/4512-1-175/15-5/NF wskazał, że: „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 2 września 2015 r. nr IPTPP1/4512-383/15-3/ŻR wskazał, że: „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa”.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 25 sierpnia 2016 r. nr IBPP3/4512-338/16-1/JP wskazał, że aby można było mówić o wyodrębnieniu funkcjonalnym: „wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie”.
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 12 grudnia 2011 r. (nr ILPB2/436-187/11-2/MK), w której organ wskazał, że: „Wyodrębnienie zaś funkcjonalne to kryterium sprowadzające się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość, jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot gospodarczy”.

Jak wynika z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby części mienia przedsiębiorstwa mogły być uznane za jego zorganizowane części, muszą one – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanych części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić spółkom przejmującym – A. i B. – podjęcie działalności gospodarczych w ramach odrębnych przedsiębiorstw. Z kolei składniki majątkowe pozostające u Wnioskodawcy muszą umożliwić mu dalsze prowadzenie tej działalności, która nie zostanie przeniesiona na spółki przejmujące – A. i B. – wskutek podziału. Spełnienie omawianych powyżej przesłanek umożliwia więc uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie. Przykładowo, w wyroku z 23 marca 2012 r. sygn. II FSK 1643/10, Naczelny Sąd administracyjny wskazał, że: „(...) Dział produkcyjny będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli po pierwsze nastąpi jego wyodrębnienie finansowe, funkcjonalne i organizacyjne, a ponadto będzie on mógł prowadzić samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie produkcji”.

W konsekwencji, dokonane w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy wyodrębnienie organizacyjne, funkcjonalne i finansowe Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji, a także zdolność do samodzielnego funkcjonowania prowadzonych działalności gospodarczych pozwala na kwalifikację wszystkich trzech Działów jako odrębnych zorganizowanych części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wynika to z następujących okoliczności:

  1. Wyodrębnienie organizacyjne Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji potwierdzone zostało formalnie (w drodze aktów wewnętrznych, tj. w szczególności uchwały Zarządu Wnioskodawcy) i faktycznie (w świetle faktycznej struktury organizacyjnej Wnioskodawcy) poprzez ujęcie w odrębnych jednostkach organizacyjnych funkcjonujących w strukturze Wnioskodawcy, tj. ujęcie Działalności Handlowej w Dziale Handlu, Działalności Marketingowej w Dziale Marketingu i Działalności Produkcyjnej w Dziale Produkcji. Wszystkie Działy mają przypisane odrębne składniki majątkowe i odrębne rachunki bankowe. Ponadto, Działy posiadają przypisane prawa niemajątkowe, tj. wierzytelności i zobowiązania. Prace w Działach wykonują odpowiednio przypisani pracownicy i kierownictwo, którzy odpowiedzialni są za wykonywanie zadań związanych z zakresem działania Działów.
  2. Wyodrębnienie funkcjonalne (gospodarcze) Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji jest efektem przeznaczenia ich do realizacji odrębnych zadań gospodarczych. Do głównych zadań Działu Handlu należy m.in. sprzedaż oferowanych przez Wnioskodawcę produktów, przede wszystkim lakierów hybrydowych i tradycyjnych lakierów do paznokci. Z kolei Dział Marketingu zajmuje się przede wszystkim promocją i reklamą produktów Wnioskodawcy opatrzonych znakami towarowymi zarejestrowanymi na rzecz Wnioskodawcy, a także zgłoszonymi na rzecz Wnioskodawcy badaniom, rozwojem produktów, budowaniem wartości znaków towarowych wartości intelektualnej. Dział Produkcji skupia się zaś na działalności związanej z produkcją produktów kosmetycznych Wnioskodawcy. Rezultatem takiego wyraźnego rozdzielenia funkcji gospodarczych Działów jest funkcjonalne przypisanie do Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji składników majątkowych niezbędnych dla realizacji tych celów gospodarczych. Co istotne, przypisane do Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji składniki majątkowe są wystarczające dla prowadzenia tych rodzajów Działalności i stanowią niezbędne minimum umożliwiające samodzielną realizację związanych z Działem Handlu, Działem Marketingu lub Działem Produkcji zadań gospodarczych. W szczególności, do każdego z Działów są przypisane środki trwałe oraz wyposażenie biur wykorzystywane do prowadzenia danej Działalności. Każdy z Działów ma również przypisaną grupę pracowników zatrudnionych do wykonywania zadań związanych z odpowiadającą mu Działalnością.
  3. Wyodrębnienie finansowe Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji realizowane jest poprzez:
    1. prowadzenia przez Wnioskodawcę odrębnej rachunkowości zarządczej, która umożliwia identyfikację operacji gospodarczych, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań Działalności prowadzonej w ramach Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji;
    2. do Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji są przypisane odrębne wierzytelności i zobowiązania związanego z ich działalnością. W szczególności są to zobowiązania wynikające z umów o pracę zawartych z pracownikami (lub współpracownikami), a także z innych umów związanych z Działalnością Handlową, Działalnością Marketingową lub Działalnością Produkcyjną;
    3. każdy z Działów ma odrębny rachunek bankowy, za pomocą którego przeprowadzane są rozliczenia należności i zobowiązań Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji oraz na którym lokowane są środki pieniężne związane z danym Działem.

Podkreślenia wymaga, iż Dział Handlu, Dział Marketingu i Dział Produkcji zostały stworzone do prowadzenia odpowiednio Działalności Handlowej, Działalności Marketingu i Działalności Produkcyjnej. Każdy z Działów obejmuje m.in. środki trwałe, wyposażenie, umowy, zobowiązania i wierzytelności. Każdy z Działów ma również możliwość realizowania niezależnie i samodzielnie funkcji gospodarczych, m.in. w oparciu o środki finansowe lokowane na oddzielnym rachunku bankowym przypisanym do każdego z Działów.

W rezultacie, przedmiotem wydzielenia do spółek przejmujących – A. i B. – będzie odpowiednio Dział Marketingu i Dział Produkcji, które to Działy stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4 ust. 4a (winno być: art. 4a pkt 4 – przyp. organu) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Działy te umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie odpowiednio Działalności Marketingowej i Działalności Produkcyjnej. Z drugiej zaś strony, Dział Handlu wykonujący Działalność Handlową pozostanie w wyniku podziału u Wnioskodawcy umożliwiając mu kontynuowanie działalności gospodarczej Wnioskodawcy w zakresie Działalności Handlowej. O samodzielności każdego z Działów świadczy to, że: (i) A. będzie prowadzić Działalność Marketingową w oparciu o przejęty majątek z Działu Marketingu, (ii) B. będzie prowadzić Działalność Produkcyjną w oparciu o przejęty majątek z Działu Produkcji, a (iii) Wnioskodawca będzie kontynuować Działalność Handlową w oparciu o pozostały majątek Działu Handlowego. W konsekwencji, w wyniku podziału Wnioskodawcy, do spółek przejmujących A. i B. zostaną wydzielone zorganizowane części przedsiębiorstwa (w postaci Działu Marketingu i Dział Produkcji), a jednocześnie u Wnioskodawcy pozostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa (w postaci Działu Handlu). W konsekwencji, w wyniku podziału przez wydzielenie nie powstanie u Wnioskodawcy przychód podatkowy, w szczególności zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1578, z późn. zm.).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 ww. ustawy, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek handlowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 tejże ustawy, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych).

W związku z powyższym, w przepisach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych uregulowane zostały skutki podatkowe podziału spółek. Skutki te zależne są od faktu, czy majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce – stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa czy też nie.

W myśl bowiem art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Powyższa regulacja znajdzie więc zastosowanie w następujących sytuacjach:

  • gdy na każdą ze spółek przejmujących lub nowo zawiązanych nie przechodzi zorganizowana część przedsiębiorstwa (przy podziale przez przejęcie) lub
  • gdy na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną przeniesione zostają składniki majątku niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub na spółkę tę zostaną przeniesione składniki majątkowe stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa, lecz składniki majątkowe pozostałe w spółce dzielonej nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa (przy podziale przez wydzielenie).

Na mocy art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem, zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem, samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Podsumowując, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna. Zatem, wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można uznać, iż dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jednym z przedmiotów działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest handel hurtowy i detaliczny produktami kosmetycznymi. Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z produkcją kosmetyków, a także działalność gospodarczą związaną z własnością intelektualną, marketingiem, promocją i reklamą produktów kosmetycznych.

Powyższe znalazło wyraz w strukturze organizacyjnej Spółki, w której formalnie wyodrębnione zostały trzy działy („Działy”), tj.:

  1. dział obejmujący sprzedaż oferowanych przez Spółkę produktów, przede wszystkim lakierów hybrydowych i tradycyjnych lakierów do paznokci („Dział Handlu”), który prowadzi Działalność Handlową, oraz
  2. dział obejmujący promocję i reklamę oferowanych przez Wnioskodawcę produktów, opatrzonych znakami towarowymi zarejestrowanymi na rzecz Wnioskodawcy lub zgłoszonymi na jego rzecz, a także obejmujący badanie i rozwój oraz budowanie wartości znaków towarowych i wartości intelektualnej („Dział Marketingu”), który prowadzi Działalność Marketingu, oraz
  3. dział obejmujący działalność związaną z produkcją produktów kosmetycznych („Dział Produkcji”), który prowadzi Działalność Produkcyjną.

Jak wynika z treści wniosku, Zarząd i wspólnicy Spółki planują dokonać dalej idącej restrukturyzacji przedsiębiorstwa polegającej na całkowitym wydzieleniu trzech zorganizowanych części przedsiębiorstwa – Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji.

W ramach tego procesu planowany jest podział Wnioskodawcy w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, tj. przez wydzielenie części majątku Wnioskodawcy i przeniesienie go na inną spółkę kapitałową z siedzibą w Polsce. W ramach podziału Wnioskodawcy Dział Marketingu zostanie wydzielony i przeniesiony do innej spółki („A.”), Dział Produkcji zostanie wydzielony i przeniesiony do innej spółki („B.”), a u Wnioskodawcy pozostanie Dział Handlu. W konsekwencji, każda z Działalności związana z trzema Działami prowadzona będzie przez trzy odrębne spółki.

W ocenie tut. Organu, z przedstawionego opisu sprawy nie wynika by pozostający w Spółce Dzielonej Dział Handlu, jak i przenoszone do innych spółek: Dział Marketingu i Dział Produkcji stanowiły – każdy z nich z osobna – zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z powołaną wcześniej definicją, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa uważa się wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Treść art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje więc na samodzielność rzeczywistą, a nie tylko potencjalną majątku zbywcy – ustawodawca w konstrukcji tego przepisu nakazuje, aby majątek był wyodrębniony już w istniejącym przedsiębiorstwie oraz by był przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych. Termin „przeznaczony” należy interpretować jako istnienie u zbywcy określonego stosunku prawno-faktycznego, który charakteryzuje się funkcjonalną odrębnością majątku.

W sytuacji gdy działalność Działu Marketingu w zakresie promocji i reklamy oferowanych przez Wnioskodawcę produktów, opatrzonych znakami towarowymi zarejestrowanymi na rzecz Wnioskodawcy lub zgłoszonymi na jego rzecz; badania i rozwoju oraz budowania wartości znaków towarowych i wartości intelektualnej jest aktualnie (do dnia podziału) wykonywana wyłącznie na potrzeby wewnętrzne Spółki Dzielonej, o takiej rzeczywistej samodzielności Działu nie można jednak mówić.

Zdaniem tut. Organu, stopień wyodrębnienia funkcjonalnego i wzajemne zależności pomiędzy Działami nie gwarantują zdolności do realizowania przez nie działalności gospodarczej w sposób niezależny.

Jak wskazuje sam Wnioskodawca: Dział Marketingu obecnie świadczy usługi wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawcy, natomiast Dział Handlu sprzedaje produkty i towary wyprodukowane przez Dział Produkcji.

Ponadto, zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w piśmie uzupełniającym zarówno Dział Produkcji, jak i Dział Marketingu wymagają dla celów funkcjonowania i realizowania określonych zadań gospodarczych umieszczenia w stałej placówce.

Dział Marketingu realizuje swoje zadania gospodarcze przy pomocy m.in. dedykowanego zespołu pracowników, stąd do wykonywania tych zadań potrzebują oni przestrzeni, tj. pomieszczeń lokalowych, w których mogliby świadczyć pracę. W związku z tym, że Wnioskodawca nie posiada tytułu własności do żadnej nieruchomości, ww. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) nie będzie obejmować (na moment podziału przez wydzielenie) prawa własności do nieruchomości. Wnioskodawca posiada jednak umowy najmu nieruchomości, w których prowadzi działalność gospodarczą. Po podziale przez wydzielenie. Wnioskodawca (spółka dzielona) zawrze umowę podnajmu z A. (spółka przejmująca) pomieszczeń lokalowych przy ul. O. w J.

Dział Handlu realizuje swoje zadania gospodarcze przy pomocy m.in. dedykowanego zespołu pracowników, stąd Dział Handlu potrzebuje przestrzeni, tj. pomieszczeń lokalowych, w których jego pracownicy świadczą pracę. W związku z tym, że Wnioskodawca nie posiada tytułów własności do żadnej nieruchomości, ww. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) nie będzie obejmować (na moment podziału przez wydzielenie) prawa własności do nieruchomości. Wnioskodawca posiada jednak umowy najmu nieruchomości, w których prowadzi działalność gospodarczą. Na moment podziału przez wydzielenie, Dział Handlu posiadać będzie oprócz umowy najmu pomieszczeń lokalowych przy ul. O. w J., umowy najmu lokalu przy ul. J. w P. Wnioskodawca po podziale przez wydzielenie będzie również podnajmował pomieszczenia lokalowe przy ul. O. w J. spółkom A. i B.

Należy zauważyć, że w przedstawionej sytuacji wydzielone zespoły składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu Marketingu i Działu Produkcji nie mogą zostać uznane za wystarczające do realizacji określonego zadania, gdyż warunkiem koniecznym prowadzenia tego rodzaju działalności – jak wskazuje sam Wnioskodawca – jest posiadanie odpowiedniego miejsca (umieszczenia w stałej placówce). Przeniesienie ww. zespołu składników z wyłączeniem nieruchomości (tu: prawa do pomieszczeń lokalowych) oznacza, iż z punktu widzenia art. 4 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zostanie przeniesiona zorganizowana część przedsiębiorstwa. Fakt, iż pomieszczenia lokalowe są niezbędne do podjęcia (kontynuowania) działalności w niezmienionym rozmiarze, nie jest kwestionowany przez Spółkę, która wskazuje, że Wnioskodawca po podziale przez wydzielenie będzie również podnajmował pomieszczenia lokalowe przy ul. O. w J. spółkom A. i B.

Dla istnienia zorganizowanej części koniecznym jest aby w dacie podziału Spółki przez wydzielenie zespół składników majątkowych pozostających w spółce, a także zespół składników majątkowych przenoszony na inną spółkę charakteryzował się rzeczywistym zorganizowaniem składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) w stopniu umożliwiającym faktyczne prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto, konsekwencją finansowego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest konieczność przypisania do niej wszelkich rzeczywistych przychodów, kosztów, zobowiązań i należności związanych z jej działalnością.

Odrębność finansową należy rozpatrywać w kontekście co najmniej takiego prowadzenia ksiąg, który pozwalałby na rozdzielenie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań zorganizowanej części przedsiębiorstwa od przychodów, kosztów, należności i zobowiązań całego przedsiębiorstwa.

W ocenie tut. organu, w analizowanej sytuacji nie można wykazać odrębności finansowej każdej z trzech wydzielonych część przedsiębiorstwa.

Jak wskazuje sam Wnioskodawca: środki pieniężne Działu Marketingu są to środki pieniężne gromadzone na rachunku bankowym (…), które odpowiadają oszacowanej wartości przychodów z komercyjnego wykorzystania marki X. oraz pozostałych marek Wnioskodawcy; środki pieniężne Działu Produkcji są to środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym (…), które odpowiadają oszacowanej wartości przychodów związanych z produkcją towarów Wnioskodawcy, natomiast w przypadku Działu Handlu – środki pieniężne stanowiące zysk ze sprzedaży towarów, produktów oraz usług Wnioskodawcy.

Trudno zatem uznać, by przypisanie przychodów do ww. Działów na zasadzie oszacowania, spełniało kryterium finansowego wyodrębnienia zorganizowanych części przedsiębiorstwa.

Powyższe pozostaje także w sprzeczności ze stwierdzeniem, że: Przyjęty przez Wnioskodawcę sposób prowadzenia księgowości pozwala przypisać każdemu z Działów przynależne do niego przychody i koszty oraz należności (wierzytelności) i zobowiązania.

Należy także zauważyć, że zgodnie z opisem sprawy Dział Marketingu obecnie świadczy usługi wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawcy (spółki dzielonej).

Powyższe oznacza, że przychody „przypisane” do tego Działu nie będą miały do dnia podziału charakteru zewnętrznego strumienia pieniężnego (jeden byt prawny).

To z kolei poddaje w wątpliwość stwierdzenie, że: Każdy z Działów posiada odrębny rachunek bankowy, na którym gromadzone są związane z jego Działalnością środki pieniężne.

Niespójność przedstawionego opisu sprawy dotyczy także stwierdzenia, że z jednej strony – Dział Marketingu wykonuje usługi na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawcy, z drugiej – na pytanie organu Czy działalność związana z handlem produktami kosmetycznymi może być prowadzona (zarówno przed dniem podziału przez Dział Handlu, jak i po dniu podziału przez Spółkę dzieloną) w sposób niezakłócony bez korzystania z usług działalności marketingowej i działalności produkcyjnej? Wnioskodawca podaje, że: sama działalność związana wyłącznie z handlem produktami kosmetycznymi może być prowadzona w sposób niezakłócony przez Dział Handlu.

Podkreślić należy, że zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce.

Mając na uwadze całokształt okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, że zarówno majątek pozostający u Wnioskodawcy (tj. Dział Handlu), jak i przenoszony do spółek przejmujących A. (Dział Marketingu) i B. (Dział Produkcji), nie będą stanowić zorganizowanych części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W wypełnieniu dyspozycji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy podziale przez wydzielenie zarówno na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną muszą być przeniesione składniki majątku stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jak również pozostałe w spółce dzielonej składniki majątkowe muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jedynie kumulatywne wypełnienie tych dwóch przesłanek czyni transakcję podziału przez wydzielenie neutralną podatkowo.

W świetle powyższego – jako że zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci: Działu Handlu, Działu Marketingu i Działu Produkcji (każdy z nich z osobna) nie stanowią zorganizowanych części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – stwierdzić należy, że opisana transakcja spowoduje powstanie przychodu podatkowego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na uwagę zasługuje również okoliczność, że pełna weryfikacja stanowiska podatnika w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h Ordynacji podatkowej. W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej organ podatkowy nie dokonuje żadnych ustaleń faktycznych, nie dysponuje także narzędziami przewidzianymi w art. 199a Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie informuje się, że zakresie Ordynacji podatkowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo odnosząc się do powołanych we wniosku pism urzędowych oraz orzeczeń, tut. Organ zauważa, że rozstrzygnięcia te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj