Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB2.4511.24.2017.1.BK
z 11 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U z 2016, poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2016 r. (data wpływu 12 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 16 lutego 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zdarzenie nr 1:

Na podstawie art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446) oraz uchwały nr .../.. Rady Miasta z dnia 7 kwietnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania świadczeń pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom zamieszkałym w T., form i zakresu tych świadczeń oraz trybu postępowania w tych sprawach – zostały przyznane nagrody uczniom klasy programowo najwyższej szkoły ponadgimnazjalnej w formie jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 2 000 zł.


Zdarzenie nr 2:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 173a ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.) i uchwały nr .../.. Rady Miasta w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Stypendialnego dla studentów pierwszego roku ... szkół wyższych, zostały przyznane stypendia dla studentów w wysokości 400 zł miesięcznie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy jednorazowe nagrody oraz stypendia dla uzdolnionych studentów korzystają ze zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Czy wartość udzielanych świadczeń, zarówno stypendium, jak i jednorazowa nagroda powinny być ujęte na PIT-8C –Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Wnioskodawca podkreśla, że katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy zawiera m.in. dwa zwolnienia przedmiotowe, które tworzą ramy prawne korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń pomocy materialnej dla uczniów. I tak wolne od podatku dochodowego są:


  • świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym (pkt 40),
  • stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł (pkt 40b).


Natomiast kwestie pomocy materialnej dla uczniów regulują przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., poz. 2572 z późn. zm).

Stosownie do art. 90 c ust. 1 ww. ustawy pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny. Art. 90t ww. ustawy stanowi, że jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy: 1) wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży; 2) wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży. Zgodnie z ust. 4 w przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze.

Na mocy art. 173a ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.) pomoc materialna dla studentów może być przyznawana przez jednostki samorządu terytorialnego.


Zgodnie z art. 173a ust. 2. organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa w uchwale:


  1. rodzaj pomocy materialnej;
  2. sposób i terminy ubiegania się o pomoc materialną;
  3. sposób wyłaniania studentów, którym będzie przyznana pomoc materialna;
  4. maksymalną wysokość pomocy materialnej, o którą może ubiegać się student.


Wnioskodawca podkreśla, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnieniem w nim uregulowanym, po spełnieniu wszystkich przesłanek w nim wskazanych, objęte są świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów i studentów przyznawane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Mając na uwadze wymienione przepisy Wnioskodawca przyjmuje stanowisko, że świadczenia wypłacane na podstawie uchwał Rady Miasta podlegają zwolnieniu przedmiotowemu. W tym przypadku wypłacający ww. świadczenia nie jest obowiązany do wystawiania informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.


Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zarówno stypendia, jak również inne świadczenia mające charakter pomocy materialnej. Przy czym zwolnienie z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:


  • pomoc materialna musi być przyznana na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym,
  • beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia,
  • świadczenie musi pochodzić z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub ze środków własnych szkół lub uczelni.


Z treści złożonego wniosku wynika, że na podstawie art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446) oraz uchwały nr .../.. Rady Miasta w sprawie szczegółowych warunków udzielania świadczeń pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom zamieszkałym w T., form i zakresu tych świadczeń oraz trybu postępowania w tych sprawach – zostały przyznane nagrody uczniom klasy programowo najwyższej szkoły ponadgimnazjalnej w formie jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 2 000 zł.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 173a ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.) i uchwały nr .../.. Rady Miasta w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Stypendialnego dla studentów pierwszego roku ... szkół wyższych, zostały przyznane stypendia dla studentów w wysokości 400 zł miesięcznie.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a ( art. 90b - art. 90u) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm.).

Na podstawie art. 90b ust. 1 ww. ustawy uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Stosownie do art. 90c ust. 1, pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny.


Przepis art. 90t ust. 1 tej ustawy stanowi natomiast, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy:


  1. wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
  2. wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.


W myśl art. 90t ust. 2 tejże ustawy, na realizację programów, o których mowa w ust. 1, jednostki samorządu terytorialnego przeznaczają środki własne.

W przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze (ust. 4 ww. artykułu).

Z kolei kwestię przyznawania pomocy materialnej dla studentów określa ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016, poz. 1842 z późn. zm.).


Zgodnie z art. 173 ust. 1 ww. ustawy student może ubiegać się o pomoc materialną ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa w formie;


  1. stypendium socjalnego;
  2. stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych;
  3. stypendium rektora dla najlepszych studentów;
  4. stypendium ministra za wybitne osiągnięcia.


Stosownie do art. 173a ust. 1 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym pomoc materialna dla studentów może być przyznawana przez jednostki samorządu terytorialnego.


W myśl art. 173a ust. 2 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa w uchwale:


  1. rodzaj pomocy materialnej;
  2. sposób i terminy ubiegania się o pomoc materialną;
  3. sposób wyłaniania studentów, którym będzie przyznana pomoc materialna;
  4. maksymalną wysokość pomocy materialnej, o którą może ubiegać się student.


Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że świadczenia pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym w postaci nagrody udzielone uczniom klasy programowo najwyższej szkoły ponadgimnazjalnej w formie jednorazowego świadczenia pieniężnego, pochodzące z budżetu gminy, przyznawane na podstawie ustawy o systemie oświaty objęte są analizowanym zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedmiotowego zwolnienia korzystają również stypendia dla studentów pierwszego roku przyznane i wypłacane na podstawie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, w ramach przyjętego Programu Stypendialnego ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie gminy.

W konsekwencji na podmiocie wypłacającym ww. świadczenia nie ciąży obowiązek wystawiania informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj