Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP3.4512.22.2017.2.EJ
z 20 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2017 r. (data wpływu 13 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 28 marca 2017 r. (data wpływu 31 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów przez internet oraz sprzedaży BIDów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów przez internet oraz sprzedaży BIDów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 marca 2017 r. (data wpływu 31 marca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 21 marca 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.22.2017.1.EJ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 28 marca 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką osobową i prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą. Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik w przyszłości chce rozszerzyć przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej o sprzedaż towarów przez internet w wyniku prowadzonej aukcji/licytacji. Sprzedaż będzie się odbywała za pomocą prowadzonych przez Wnioskodawcę usługi transakcji on-line (serwer platformy znajduje się w Polsce), utrzymywane w domenie podbijam.to, w ramach których Wnioskodawca organizuje Zakupy Kup Teraz oraz Aukcje, jak również umożliwia zakup praw do jednorazowego Przebicia lub Przebicia przez Automat. Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nie będących podatnikami podatku od towarów i usług mających miejsce zamieszkania w Polsce lub poza terenem Polski. Sprzedaż w wyniku wygranej aukcji następuje, jeżeli uczestnik (nabywca/użytkownik) na skutek „przebicia” ceny wygrywa aukcje. Przy każdorazowym przebiciu pobierane są z konta uczestnika BIDy. BIDy są to bowiem jednostki rozliczeniowe służące do licytowania w Serwisie Wnioskodawcy, dające prawo do wzięcia udziału w licytacji tj. składania ofert nabycia towaru wystawionego na aukcji poprzez zaoferowanie ceny wyższej niż ostatnia zaproponowana. W celu skorzystania z funkcji Serwisu, umożliwiającej zgłoszenie chęci kupna danego przedmiotu oferowanego na Aukcji, należy zakupić BIDy. Wysokość opłat za BIDy zawarta jest w Cenniku przygotowanym przez Wnioskodawcę. W celu nabycia BIDów, należy wybrać ilość kupowanych BIDów wedle Cennika. Z chwilą skutecznego dokonania opłaty, użytkownik nabywa prawo Przebicia lub Przebicia przez Automat. Jeżeli użytkownik chce dokonać zakupu towaru wystawionego na Aukcji to musi dokonać jego przebicia (wygrywa najlepsza cena) za pomocą wcześniej nabytych u Wnioskodawca BID-ów. W przypadku zwycięstwa Aukcji przez użytkownika, nabywa on prawo do zakupu licytowanego przedmiotu za wylicytowaną kwotę. Podsumowując, proces sprzedaży jednostek rozliczeniowych BID wygląda następująco. Najpierw klient kupuje pewną liczbę BIDów od Wnioskodawcy na stronie przeznaczonej do sprzedaży internetowej. Wspomniane BIDy uprawniają uczestnika do udziału w sprzedaży towarów wystawionych na aukcji przez wnioskodawcę na tej samej stronie i do złożenia oferty nabycia jednego z tych towarów. Aby przelicytować, uczestnik powinien w tym celu „posłużyć się” BIDami. Zgodnie z regulaminem Prawo do nabycia towaru za wylicytowana cenę jest przyznawane uczestnikowi, który za pośrednictwem swoich BIDów złożył ofertę najwyższej ceny jego nabycia.

Użytkownikiem może być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, zapłata przez użytkowania za zakup BIDów jak i towarów nabytych przez internet w wyniku prowadzonej aukcji/licytacji dokonywana będzie przez osoby fizyczne za pośrednictwem poczty, banku, na rachunek bankowy podatnika, płatności elektronicznych (poczty, przelew bankowy na konto, płatność kartą płatniczą).

W związku z powyższym na firmowe konto bankowe będą trafiały następujące rodzaje wpłat od klientów:

  • indywidualne wpłaty użytkowników,
  • zbiorcze kwoty z serwisu obsługującego płatności kartą płatniczą, wraz ze szczegółową specyfikacją transakcji,
  • indywidualne kwoty wpłacane przez operatora logistycznego tj. Poczta Polska z tytułu dostarczanych przesyłek pobraniowych.

W przypadku wpływu zbiorczej kwoty od operatora obsługującego płatności kartą płatniczą na konto bankowe Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie przechowywał dane z firmowego konta bankowego potwierdzające te wpłaty. Zawierać one będą unikalny numer (IdT) wypłaty z systemu obsługującego płatności kartą płatniczą. Ponadto w zestawieniu tym podana będzie unikalna nazwa („nick”) kupującego, tytuł oraz wpłaconą kwotę, datę wpłaty, numer wpłaty.

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję sprzedaży towarów i usług (tj. sprzedaży BIDów). Podatnik będzie posiadał uzyskane z firmowego konta bankowego potwierdzenia poszczególnych wpłat oraz odpowiadające tym wpłatom dane z systemów zawierające co najmniej: nazwę tj. tytuł opis czynności, której przelew dotyczył, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego.

Każda transakcja kupna-sprzedaży będzie możliwa do zdefiniowania z imienia i nazwiska kupującego. Tym samym każda transakcja dokonywana za pośrednictwem sklepu internetowego towarów oraz sprzedaż BIDów będzie umożliwiała pełną jej identyfikację, tj. każdy klient dokonujący zakupu staje się unikalnym użytkownikiem, w danych transakcji zakupu potwierdzany jest przedmiot umowy, cena indywidualna transakcji, cena jednostkowa poszczególnych składników w przypadku zakupu więcej niż jednego produktu oraz inne dane identyfikacyjne. Dodatkowo każda transakcja kupna-sprzedaży będzie możliwa do zdefiniowania z imienia i nazwiska kupującego. Tym samym, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W piśmie z dnia 28 marca 2017 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo:

  1. Sprzedaż BIDów podatnik traktuje jako świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Płatność kartą płatniczą przez nabywców towarów/usług będzie się odbywała przez system płatniczy on-line tj. Pay Pal, PayU lub inny działający na podobnych zasadach.
  3. Wnioskodawca w związku ze sprzedażą towarów oraz BIDów przez internet będzie otrzymywał zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) i z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy i jego adres).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy przy sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 Rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących) przez internet oraz BIDów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskujący może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (fiskalnej) sprzedaży tych towarów oraz BIDów (usługa), a co za tym idzie także z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis ten określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani – dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz określonej grupy nabywców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Oznacza to, że nie podlega ewidencji za pomocą kasy rejestrującej kas dostawa towarów i świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U.2016.2177 z dnia 28 grudnia 2016 r.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 38 ww. załącznika do ww. rozporządzenia wskazano, iż zwalnia się dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Ponadto pod poz. 39 ww. załącznika do ww. rozporządzenia wskazano, że czynnościami zwolnionymi z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu sprzedaży towarów przy sprzedaży wysyłkowej (przez internet) na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, jeśli zostaną łącznie spełnione następujące warunki:

  • sprzedający towar przy sprzedaży wysyłkowej otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy i jego adres),

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu (towarów) przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast przy sprzedaży BIDów na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej znajdzie zastosowanie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 załącznika do rozporządzenia, tj. zwolnienie z kasy znajdzie zastosowanie, jeśli zostaną łącznie spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu (usług) przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca wskazuje, że każda transakcja dokonywana za pośrednictwem sklepu internetowego (zarówno w przypadku sprzedaży BIDów jak i towarów) umożliwia pełną jej identyfikację, tj. każdy klient dokonujący zakupu czy to towarów czy BIDów staje się unikalnym użytkownikiem, a w danych transakcji zakupu potwierdzany jest przedmiot umowy, cena indywidualna transakcji, cena jednostkowa poszczególnych składników w przypadku zakupu więcej niż jednego produktu oraz inne dane identyfikacyjne. Dodatkowo każda transakcja kupna-sprzedaży będzie możliwa do zdefiniowania z imienia i nazwiska kupującego. Tym samym, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana sprzedaż (dane kupującego).

Z analizy okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że sprzedaż usług jak i towarów przez internet nie została wymieniona w § 4 ust. 1 rozporządzenia, jako podlegająca obowiązkowi bezwzględnej ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto, jak wskazano we wniosku, dostawa towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następuje w formie sprzedaży wysyłkowej, a przyjętym sposobem zapłaty przez kupującego za zakupiony towar jest płatność za pośrednictwem poczty, banku, na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz płatności elektroniczne (przelew bankowy na konto, płatność kartą płatniczą). W odniesieniu do każdej powyższej formy płatności za towar Wnioskodawca prowadził będzie ewidencję, z której wynika, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Wnioskodawca ma zatem możliwość każdorazowej identyfikacji danych nabywcy przy każdej dokonanej sprzedaży (w tym jego imienia i nazwiska oraz adresu). Również w przypadku sprzedaży BIDów sprzedawanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przyjętym sposobem zapłaty przez kupującego za zakupione BIDy będzie płatność za pośrednictwem poczty, banku, na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz płatności elektroniczne (przelew bankowy na konto, płatność kartą płatniczą). W odniesieniu do każdej powyższej formy płatności Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję, z której będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Wnioskodawca będzie miał zatem możliwość każdorazowej identyfikacji czynności oraz danych nabywcy.

W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line należy zauważyć, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana będzie z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy, będzie spełniała przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż będzie pozostawiała po sobie ślad w postaci wpływu środków na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą. Także wpłaty dokonywane bezpośrednio przez klientów przelewem bankowym oraz wpłaty pobraniowe dokonywane przez operatora logistycznego (tj. Poczta Polska) za dostarczone przesyłki, będą wpływały bezpośrednio na firmowe konto bankowe Wnioskodawcy, a zatem również te formy płatności spełniają przesłankę do uznania, że zostały dokonane za pośrednictwem banku.

Z uwagi zatem na powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że przyjęty przez Wnioskodawcę sposób dokumentacji sprzedaży w systemie wysyłkowym towarów dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz sprzedaż BIDów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będzie spełniało przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 i 39 ww. załącznika do rozporządzenia. Wnioskodawca nie będzie przyjmował wpłat w formie gotówkowej, płatności będą dokonywane w sposób wskazany w poz. 38 i 39 załącznika do rozporządzenia, ponadto Wnioskodawca będzie w posiadaniu dowodów, z których będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie dostawy/transakcji/czynności wpłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, tj. posiadane dokumenty i ewidencja będą zawierały dane nabywcy, w tym jego adres.

Należy zatem stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca z tytułu sprzedaży towarów oraz świadczonych usług tj. sprzedaży BIDów będzie otrzymywał w całości zapłatę przelewem na rachunek bankowy (czy to załata będzie na rachunek bezpośrednio od nabywcy, czy też od operatora obsługującego płatności kartą płatniczą), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności wpłata dotyczyła to będzie miał on prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu i kwot podatku należnego, na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 38 i 39 załącznika do ww. rozporządzenia, tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokumentowania tych czynności paragonami fiskalnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2016 r. Nr 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących określone zostało w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 38 ww. załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Po poz. 39 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Dostawa niektórych towarów została wyłączona przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość obrotów. Szczegółowo zostały one określone w § 4 powołanego rozporządzenia.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczenia usług za pomocą kasy rejestrującej korzystać będą usługi, jeżeli:

  • świadczący usługę (podatnik) otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca chce rozszerzyć przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej o sprzedaż towarów przez internet w wyniku prowadzonej aukcji/licytacji. Sprzedaż będzie się odbywała za pomocą prowadzonych przez Wnioskodawcę usługi transakcji on-line (serwer platformy znajduje się w Polsce), utrzymywane w domenie podbijam.to, w ramach których Wnioskodawca organizuje Zakupy Kup teraz oraz Aukcje, jak również umożliwia zakup praw do jednorazowego Przebicia lub Przebicia przez Automat. Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nie będących podatnikami podatku od towarów i usług mających miejsce zamieszkania w Polsce lub poza terenem Polski. Sprzedaż w wyniku wygranej aukcji następuje, jeżeli uczestnik (nabywca/użytkownik) na skutek „przebicia ceny wygrywa aukcje. Przy każdorazowym przebiciu pobierane są z konta uczestnika BIDy. Sprzedaż BIDów Wnioskodawca traktuje jako świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT. BIDy są to bowiem jednostki rozliczeniowe służące do licytowania w Serwisie Wnioskodawcy, dające prawo do wzięcia udziału w licytacji tj. składania ofert nabycia towaru wystawionego na aukcji poprzez zaoferowanie ceny wyższej niż ostatnia zaproponowana. W celu skorzystania z funkcji Serwisu, umożliwiającej zgłoszenie chęci kupna danego przedmiotu oferowanego na Aukcji, należy zakupić BIDy. Wysokość opłat za BIDy zawarta jest w cenniku przygotowanym przez Wnioskodawcę. W celu nabycia BIDów, należy wybrać ilość kupowanych BIDów wedle Cennika. Z chwilą skutecznego dokonania opłaty, użytkownik nabywa prawo Przebicia lub Przebicia przez Automat. Jeżeli użytkownik chce dokonać zakupu towaru wystawionego na Aukcji to musi dokonać jego przebicia (wygrywa najlepsza cena) za pomocą wcześniej nabytych u Wnioskodawca BID-ów. W przypadku zwycięstwa Aukcji przez użytkownika, nabywa on prawo do zakupu licytowanego przedmiotu za wylicytowaną kwotę. Podsumowując, proces sprzedaży jednostek rozliczeniowych BID wygląda następująco. Najpierw klient kupuje pewną liczbę BIDów od Wnioskodawcy na stronie przeznaczonej do sprzedaży internetowej. Wspomniane BIDy uprawniają uczestnika do udziału w sprzedaży towarów wystawionych na aukcji przez wnioskodawcę na tej samej stronie i do złożenia oferty nabycia jednego z tych towarów. Aby przelicytować, uczestnik powinien w tym celu „posłużyć się” BIDami. Zgodnie z regulaminem prawo do nabycia towaru za wylicytowana cenę jest przyznawane uczestnikowi, który za pośrednictwem swoich BIDów złożył ofertę najwyższej ceny jego nabycia. Zapłata przez użytkownika za zakupów BIDów, jak i towarów przez internet w wyniku prowadzonej aukcji/licytacji dokonywana będzie przez osoby fizyczne za pośrednictwem poczty, banku na rachunek bankowy podatnika, płatności elektronicznych (poczty, przelew bankowy na konto, płatność kartą płatniczą). Płatność kartą płatniczą przez nabywców towarów/usług będzie się odbywała przez system płatniczy online tj. Pay Pal, PayU lub inny działający na podobnych zasadach.

Wnioskodawca wskazał, że w związku ze sprzedażą towarów oraz BIDów przez internet będzie więc otrzymywał zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) i z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy i jego adres).

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych wyżej przepisów należy uznać, że w zakresie sprzedaży towarów przez internet oraz usług (tzw. BIDów), za które Wnioskodawca będzie otrzymywał zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, płatności elektronicznych realizowanych przy udziale podmiotów pośredniczących – Paypal, PayU oraz innych operatorów kart płatniczych, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy i jego adres), Wnioskodawca będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

W odniesieniu do płatności elektronicznych dokonywanych w systemie online realizowanych przy udziale podmiotów pośredniczących – Paypal, PayU oraz innych operatorów kart płatniczych Wnioskodawca wyjaśnił, że w przypadku wpływu zbiorczej kwoty od operatora obsługującego płatności kartą płatniczą na konto bankowe Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie przechowywał dane z firmowego konta bankowego potwierdzające te wpłaty. Zawierać one będą unikalny numer (IdT) wypłaty z systemu obsługującego płatności karta płatniczą. Ponadto w zestawieniu tym, podana będzie unikalna nazwa („nick”) kupującego, tytuł oraz wpłaconą kwotę, datę wpłaty, numer wpłaty. Organ zauważa, że takie formy płatności, ponieważ dokonywane są na konto bankowe Wnioskodawcy, spełniają przesłankę do uznania, że zostały dokonane za pośrednictwem banku.

Analiza opisu sprawy pozwala na stwierdzenie, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną warunki konieczne do zwolnienia sprzedaży towarów przez internet, jak i sprzedaży usług (BIDów) z ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 38 i 39 załącznika do rozporządzenia.

Zatem przy sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących) przez internet oraz usług (tzw. BIDów) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2017 r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, a co za tym idzie także z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj