Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1202/11/RM
z 20 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1202/11/RM
Data
2012.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
kapitał ludzki
księga przychodów i rozchodów
środki pomocowe
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Dot. skutków podatkowych realizacji projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 24 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe,
  • podstawy prawnej zwolnienia ww. środków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych na realizację projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Ww. działalność została zarejestrowana w czerwcu 2005 roku. Od momentu rejestracji wiodącą formą działalności Wnioskodawcy była działalność szkoleniowa, sklasyfikowana pod symbolem PKD 85.59.B "Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane". Pozostałe działalności są zgodnie z PKD sklasyfikowane pod symbolami: 61.10.Z działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej; 61.20.Z-działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej; 61.90.Z-Działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji; 62.09.Z-działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki; 63.12.Z-działalność portali internetowych, inne.

Od momentu rejestracji Wnioskodawca rozlicza się z podatku dochodowego na „zasadach ogólnych”, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR).

Od czerwca 2005 roku podstawową formą działalności Wnioskodawcy są szkolenia komercyjne, pełnopłatne, prowadzone na zlecenie zewnętrznych firm. Od 01 stycznia do 31 grudnia 2011 roku dzięki nabytym umiejętnościom szkoleniowym w branży IT/Telekomunikacyjnej Wnioskodawca, poza bieżącą działalnością operacyjną, prowadzi Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pt. „..." na mocy podpisanej umowy z Instytucją Pośredniczącą II stopnia - Wojewódzkim Urzędem Pracy (WUP). Wzór umowy dostępny na stronie www. Instytucją nadrzędną nad WUP jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pełniące funkcję Instytucji Zarządzającej dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Będąc stroną umowy z WUP Wnioskodawca jest Beneficjentem środków. WUP w stosunku do Wnioskodawcy jest instytucją monitorującą, rozliczającą i przekazującą środki finansowe w ramach Projektu po zaakceptowaniu kwartalnych rozliczeń (wniosek o płatność).

Przyznane dofinansowanie zgodnie z umową WUP stanowi nie więcej niż 84,512% całkowitych wydatków Projektu. Pozostała część kosztów Projektu finansowana jest poprzez wpłaty uczestników, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 06 maja 2008 r. z późn. zm. "w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" wynoszą nie mniej niż 20% wydatków objętych pomocą, tj. w Projekcie kwota 178,00 zł za osobę na dzień złożenia wniosku. Po każdym zrealizowanym szkoleniu kwoty te mają pokrycie w wystawianych rachunkach i są ujmowane w kolumnie 7 PKPiR - Wartość Sprzedanych Towarów i Usług. Wszystkie dokumenty kosztowe związane z realizacją Projektu są ujmowane na bieżąco w PKPiR w kolumnie 13 - Pozostałe Wydatki, natomiast po zaakceptowaniu przez WUP kwartalnego wniosku o płatność zawierającego wykaz poszczególnych wydatków, kolumna 13 korygowana jest w części kosztów podlegających dotacji (jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu). Koszty w części pokryte wkładem własnym (tj. wpłatą uczestników) oraz nie podlegające rozliczeniu w projekcie (np. część FV za telefon, zakup materiałów biurowych, itp.) pozostają w zapisach PKPiR w kolumnie 13, z tego też powodu przychody będące wkładem własnym uczestników pozostają w kolumnie 7 - Wartość Sprzedanych Towarów i Usług.

Celem Głównym Projektu „...", który wynika bezpośrednio z celów POKL jest: podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności 204 handlowców (w tym 164 mężczyzn i 40 kobiet) zatrudnionych w mikro i małych przedsiębiorstwach branży Telekomunikacyjnej oraz IT rejonu X, do zmieniających się oczekiwań klientów dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik sprzedaży i bardziej efektywnego programu szkoleń (w 2011 r.). Projekt jest realizowany w ramach działalności gospodarczej podatnika. Celem realizacji projektu podatnik zatrudnia zespół projektowy (umowy zlecenie - zaliczki PIT-4R), natomiast część zadań wykonuje osobiście.

Do zadań wykonywanych bezpośrednio przez Wnioskodawcę na rzecz realizowanego Projektu oraz opłacanych z jego budżetu należy:

  • opracowanie autorskiego programu i materiałów szkoleniowych w oparciu o posiadaną wiedzę i doświadczenie w temacie (zgodnie z celem głównym - bardziej efektywny program szkoleń),
  • osobiste przeprowadzanie szkoleń w charakterze Trenera Projektu w oparciu o przygotowany program i materiały (zgodnie z celem głównym) - podniesienie i dostosowanie kwalifikacji).

Z uwagi na powyższe jedną z pozycji rozliczaną w budżecie Projektu jest wynagrodzenie Trenera (Wnioskodawcy), który jest jednocześnie właścicielem działalności gospodarczej realizującej Projekt, tj. Beneficjentem. Wynagrodzenie Trenera za prowadzenie szkoleń w Projekcie jest wydatkiem rozliczanym w ramach jego budżetu ze środków unijnych, dlatego Wynagrodzenie Trenera rozliczane jest notą wewnętrzną i ujmowane w kolumnie 13 PKPiR - Pozostałe Wydatki, analogicznie kolumna 14 Razem Wydatki. Po otrzymaniu informacji od Instytucji Pośredniczącej II stopnia, tj. Wojewódzkiego Urzędu Pracy o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność i przekazaniu kwartalnej transzy, wydatek związany z wynagrodzeniem jest korygowany stornem. Podatnik w trakcie rozliczeń finansowych zauważył jednakże, że zatrudniając sam siebie w projekcie ma jednocześnie przychód jako osoba prowadząca szkolenia (Trener). Kierując się zasadą ostrożności, Wnioskodawca przyjął taki sposób rozliczenia, że równolegle ze wpisem noty wewnętrznej po stronie kosztów (która w późniejszym terminie podlega korekcie), dokonuje równolegle wpisu do PKPiR notą wewnętrzną po stronie przychodów ujmując ją w kolumnie 8-Pozostałe Przychody, analogicznie czyni w kolumnie 9 - Razem Przychód. W takim ujęciu wynagrodzenia podatnika, jako Trenera w Projekcie jest ujmowane w PKPiR trzykrotnie kolejno jako: (1) koszt wynagrodzenia trenera (kolumna 13 i 14), który kolejno zostaje skompensowany przez: (2) korektę kosztów po rozliczeniu wniosku o płatność (kolumna 13 i 14 – storno), po czym kolejno ujmowany jest jako: (3) przychód - kwota jaką podatnik otrzymał za przeprowadzenie szkoleń, jako Trener na podstawie noty wewnętrznej - kolumna 8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca przeprowadzając szkolenie jako Trener w Projekcie, którego sam jest Beneficjentem może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej wynagrodzenia Trenera na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176, z późn. zm.), czyli nie ujmować w kolumnie 8 i 9 przychodów w oparciu o notę wewnętrzną ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów Państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem."

Zgodnie z zapisami umowy z WUP Wnioskodawca realizuje Projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr K (2007) 4547 zmienioną decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. nr K (2009) 6607, w ramach Priorytetu VIII (Regionalne Kadry Gospodarki), Działania 8.1. (Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie), co jego zdaniem spełnia przesłankę art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. przepisu.

Wnioskodawca będący właścicielem działalności gospodarczej w ramach której prowadzony jest Projekt "..." sam wykonuje funkcję Trenera, w wyniku której osobiście przeprowadza szkolenia i przygotowuje program szkoleń wraz z materiałami, co stanowi podstawę realizacji celu głównego Projektu. Wnioskodawca w ramach wypłacanego wynagrodzenia wykonuje zadania, które bezpośrednio przyczyniają się do realizacji celu głównego Projektu wpisanego w cele horyzontalne Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, którego wydatki pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca jest jednocześnie organizatorem oraz wykonawcą Projektu w części dotyczącej przeprowadzania szkoleń, co jak twierdzi spełnia przesłankę art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji spełnia on obydwie przesłanki łącznie wymienione w art. 21 pkt 46, co stanowi podstawę do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie Wnioskodawcy w związku z pełnieniem funkcji Trenera w Projekcie "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, przeprowadzając szkolenie jako Trener w Projekcie, którego sam jest Beneficjentem może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej wynagrodzenia Trenera na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176, z późn. zm.), czyli może nie ujmować ich w kolumnie 8 i 9 przychodów w oparciu o notę wewnętrzną.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, wszelkie dofinansowania otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią dofinansowania przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, tj. na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tej części dofinansowania, która zostanie przeznaczona na sfinansowanie wydatków innych niż zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stwierdzić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych różnicuje skutki otrzymanych dofinansowań w zależności od źródła ich finansowania oraz faktu, czy środki przeznaczone zostają dla beneficjenta, czy też uczestnika projektu. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są:

  • dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
    1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
    2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem, (art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy),
  • kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy),
  • dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców
  • środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) (art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  • dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  • wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  • realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  • płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  • dotacje celowe dla beneficjentów,
  • realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  • realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. W myśl art. 188 ust. 1 ww. ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem środki, otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, otrzymane w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają co do zasady zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach tej działalności podpisał umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy na realizację projektu pt. „Laboratorium sprzedażowe”. Ww. projekt realizowany od dnia 01 stycznia do 31 grudnia 2011 r. współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VIII (Regionalne Kadry Gospodarki), Działania 8.1 (Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie). Przyznane środki finansowe, zgodnie z umową stanowią nie więcej niż 84,512% całkowitych wydatków projektu, natomiast pozostała część finansowana jest poprzez wpłaty uczestników stanowiące nie więcej niż 20% wydatków objętych pomocą. W ramach ww. projektu Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za pełnienie funkcji Trenera, które jest rozliczane w ramach środków finansowych pochodzących ze środków Unijnych.

W związku z powyższym środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację projektu, w części otrzymanej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludki, wolne są od podatku dochodowego na podstawie cyt. powyżej art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast ww. środki otrzymane w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. W konsekwencji wydatki bezpośrednio sfinansowane z otrzymanych, a zwolnionych od opodatkowania ww. środków finansowych nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na względzie powołane przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem ww. otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe w części przypadającej na Wnioskodawcę jako trenera w ww. projekcie nie stanowią dla Niego wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki finansowe w części przypadającej na Wnioskodawcę jako trenera we wskazanym we wniosku projekcie, nie stanowią dla Niego odrębnego (powtórnego) przychodu, nie można bowiem dwukrotnie uznać za przychód tych samych kwot uzyskanych przez tę samą osobę.

Ww. wynagrodzenie nie może również stanowić zgodnie z powołanymi art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, kosztu uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ponadto, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników. Z treści tego przepisu wynika jednoznacznie, iż w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu wartość pracy Wnioskodawcy. Na marginesie wskazać należy, iż kwestia dotycząca możliwości uznania własnej pracy Wnioskodawcy na rzecz projektu za koszt podatkowy oraz ujęcia go w prowadzonej przez niego podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej i nie wpływa na dokonaną ocenę stanowiska Wnioskodawcy, bowiem w zakresie tym nie przedstawiono stanowiska we wniosku ORD-IN.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której obowiązany jest ewidencjonować przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokość należnego podatku. Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003, Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zawarte w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” wskazują w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i koszty.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie mogą być w księdze ujmowane. Wynika to m.in. także z treści pkt 13 „Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” w myśl którego „Kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12) z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.”

Zgodnie z objaśnieniami do księgi jedynym miejscem, gdzie fakultatywnie można księgować otrzymane dotacje oraz wydatki, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, jest kolumna 16 (uwagi), gdzie mogą być ujęte faktycznie otrzymane przez podatnika przychody, a także dotyczące tych przychodów wydatki. Poza tą kolumną dotacje oraz wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów nie powinny być w księdze ewidencjonowane jako nie mające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Alternatywnym rozwiązaniem może być prowadzenie odrębnej ewidencji otrzymanych dotacji oraz udokumentowanych wydatków sfinansowanych z tej dotacji.

Zatem stwierdzić należy, iż jeżeli otrzymane środki finansowe w części objętej zwolnieniem na podstawie ww. przepisów i sfinansowane z tych środków wydatki zostały ujęte w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów, Wnioskodawca winien w tym zakresie dokonać stosownych korekt.

Mając powyższe na względzie, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe,
  • podstawy prawnej zwolnienia ww. środków – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj