Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-1.4511.84.2017.1.BS
z 11 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1948), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 30 stycznia 2017 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej 6 lutego 2017 r.), uzupełnionym 19 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w związku z prowadzeniem przedszkola w części przeznaczonej na wynagrodzenie dyrektorów prowadzących to przedszkole i rozliczenia go w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2017 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w związku z prowadzeniem przedszkola w części przeznaczonej na wynagrodzenie dyrektorów prowadzących to przedszkole i rozliczenia go w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 6 kwietnia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-1.4511.54.2017.1.BS wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 19 kwietnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (będący stroną postepowania) wraz z dwiema osobami (zainteresowanymi niebędącymi stroną postępowania) prowadzi przedszkole publiczne na podstawie decyzji Prezydenta Miasta. Przedszkole jest wpisane do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta, posiada swój NIP i REGON. Urząd Miasta przekazuje przedszkolu dotację, która jest wydatkowana na potrzeby placówki oraz wynagrodzenia dla trzech osób prowadzących przedszkole z tytułu pełnienia funkcji dyrektora, dyrektora ds. organizacyjnych oraz dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych. Przedszkole otrzymuje również opłaty od rodziców za pobyt dzieci ponad ustawowe 5 godzin oraz za wyżywienie. Jednocześnie przedszkole ponosi wydatki, które nie są kwalifikowane do rozliczenia z dotacji. Dla przedszkola prowadzona jest księga przychodów i rozchodów, w której ujęte są wspomniane w niniejszym akapicie przychody i rozchody. Osoby prowadzące przedszkole nie są wpisane do CEIDG w związku z prowadzeniem przedszkola (dwie z tych osób prowadzą inną działalność gospodarczą i ona jest zgłoszona) ale odprowadzany jest podatek dochodowy PIT5 lub PIT5L od dochodu przedszkola wykazanego w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) według udziałów po 1/3 dla każdej z trzech osób. Do końca 2016 r. wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektorów nie było wykazywane jako dochód i tym samym nie był odprowadzany podatek dochodowy od osób fizycznych. Od wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji dyrektorów, które będą wypłacone w roku 2017, będzie odprowadzany podatek dochodowy PIT5 lub PIT5L.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 13 kwietnia 2017 r. wskazano, że:

  1. w celu prowadzenia przedszkola nie została zawiązana żadna spółka osobowa przez osoby prowadzące,
  2. osoby prowadzące nie łączy żadna umowa cywilnoprawna,
  3. przedszkole jest prowadzone jako wspólne przedsięwzięcie trzech osób (w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  4. Zainteresowany niebędący stroną postepowania prowadzi odrębnie działalność gospodarczą, opodatkowaną wg zasad ogólnych, Zainteresowany będący stroną postepowania prowadzi odrębnie pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowaną wg stawki liniowej, natomiast drugi Zainteresowany niebędący stroną postepowania nie prowadzi odrębnie pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektorów powinno być dodane do dochodu/straty z tytułu prowadzenia przedszkola i być traktowane łącznie jak dochód z prowadzenia działalności gospodarczej, co skutkuje m.in. odprowadzaniem podatku dochodowego od osób fizycznych i wykazaniem przez każdą z trzech osób osobno w rozliczeniu rocznym PIT36 lub PIT36L przychodów i kosztów z KPiR przedszkola oraz wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w pozycjach dotyczących działalności gospodarczej? Czy jednak pomimo braku formalnie powołanej spółki cywilnej dochód z działalności przedszkola i wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektora wykazywać jako udział w spółce cywilnej? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Zainteresowanych, prowadzenie przedszkola publicznego należy traktować z punktu widzenia podatkowego jak prowadzenie działalności gospodarczej. Oznacza to, że otrzymana dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego, z wyjątkiem części przeznaczonej na wynagrodzenie dyrektorów. Natomiast różnica pomiędzy pozostałymi przychodami, a kosztami niekwalifikującymi się do wydatkowania z dotacji, stanowi dochód opodatkowany podatkiem od osób fizycznych. Do prawidłowego obliczenia podatku, dochód ten powinien być powiększony przez każdą z trzech osób o otrzymane wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektora i oba te dochody traktowane łącznie jak dochód osoby prowadzącej działalność gospodarczą. I dopiero ten dochód jest podstawą do obliczenia podatku. Podatek obliczany jest według formy opodatkowania zgłoszonej do Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.), są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, nie jest działalnością gospodarczą.

Powyższe nie oznacza jednak, że na gruncie poszczególnych ustaw zasada ta nie może być modyfikowana. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na gruncie prawa podatkowego. Unormowania te mają charakter szczególny i tym samym mają pierwszeństwo przed zasadami wynikającymi z przepisu ww. ustawy o systemie oświaty (w myśl klauzuli lex specialis derogat legi generali).

Definicja działalności gospodarczej została zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie zaś do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Aby zatem określoną działalność uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi ona mieć charakter zarobkowy. Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności. Definicja działalności gospodarczej wymaga również, aby działalność taka wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań o charakterze incydentalnym i sporadycznym.

W świetle cytowanej powyżej definicji działalności gospodarczej, zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie publicznego przedszkola, o którym mowa w ustawie o systemie oświaty, jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Działalność polegająca na prowadzeniu przedszkola publicznego ma charakter odpłatnego świadczenia usług, a zatem jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Ponadto ma ona charakter zorganizowany, ponieważ prowadzenie powyższej placówki edukacyjnej wymaga od prowadzącej lub jej pracowników posiadania określonego wykształcenia, uprawnień i zezwoleń właściwych organów. Wreszcie działalność taka jest prowadzona w sposób ciągły, gdyż jest prowadzona stale, nie ma charakteru okazjonalnego. Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że w świetle definicji działalności gospodarczej, określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby prowadzące przedszkola należałoby zaliczyć do grona podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

W konsekwencji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przez osoby fizyczne przedszkoli publicznych generuje przychody zaliczane do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei w myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodówz pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali (…).

Stosownie do przepisu art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych -zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, środki finansowe pochodzące z dotacji i przeznaczone na sfinansowanie wynagrodzenia właściciela publicznego przedszkola pełniącego funkcję dyrektora, co do zasady stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że dotacja w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a przeznaczona na działalność w zakresie prowadzenia przedszkola, w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne jest – co do zasady – wolna od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

Jednak należy podkreślić, że od dnia 1 stycznia 2017 roku zmianie uległa kwestia opodatkowania wynagrodzenia sfinansowanego z dotacji z budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie bowiem z art. 3 ustawy z dnia 23 czerwca 2016 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymuje brzmienie: wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. W myśl dodanego i obowiązującego od dnia 1 stycznia 2017 roku art. 21 ust. 36, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność (Dz.U. z 2016 r., poz. 1010).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że Zainteresowani prowadzą wspólnie publiczne przedszkole. Przedszkole jest prowadzone przez nich jako wspólne przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedszkole jest wpisane do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta, posiada swój NIP i REGON. Dla przedszkola prowadzona jest podatkowa księga przychodów i rozchodów. W celu prowadzenia przedszkola nie została zawiązana żadna spółka osobowa przez osoby prowadzące, nie łączy ich żadna umowa cywilnoprawna. Udział poszczególnych osób prowadzących przedszkole w dochodach uzyskiwanych z tego przedsięwzięcia wynosi po 1/3 dla każdej z tych osób. Urząd Miasta przekazuje przedszkolu dotację, która jest wydatkowana na potrzeby placówki oraz wynagrodzenia dla trzech osób prowadzących przedszkole z tytułu pełnienia funkcji dyrektora, dyrektora ds. organizacyjnych oraz dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych. Przedszkole otrzymuje również opłaty od rodziców za pobyt dzieci ponad ustawowe 5 godzin oraz za wyżywienie. Jednocześnie przedszkole ponosi wydatki, które nie są kwalifikowane do rozliczenia z dotacji. Dla przedszkola prowadzona jest księga przychodów i rozchodów, w której ujęte są ww. przychody i rozchody. Osoby prowadzące przedszkole nie są wpisane do CEIDG w związku z prowadzeniem przedszkola (dwie z tych osób prowadzą odrębnie inne działalności gospodarcze zgłoszone do CEIDG).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że dotacja otrzymana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przedszkola, w części przeznaczonej na wynagrodzenie Zainteresowanych prowadzących przedszkole i pełniących funkcję dyrektora zgodnie z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 tej ustawy. Tym samym, wynagrodzenie to stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który od 1 stycznia 2017 r. podlega opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Zainteresowani ustalając dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej zobowiązani są doliczyć to wynagrodzenie do pozostałych przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest m.in. prowadzenie przedszkola i uzyskany z tego tytułu dochód opodatkować według właściwej metody przyjętej przez każdego z nich odrębnie dla tego źródła przychodów. Zainteresowany który wybrał opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym, opodatkowuje te dochody wg tej metody. Natomiast Zainteresowani, którzy tej metody nie wybrali opodatkowują dochody z tego źródła wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zakończeniu roku podatkowego każdy z Zainteresowanych zobowiązany jest do złożenia właściwego zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z prowadzonej działalności gospodarczej, tj. odpowiednio PIT-36L i PIT-36 zgodnie z art. 45 ust. 1 i 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj