Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.42.2017.1.IR
z 10 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania zwrotu kosztów dotacji oraz wychowania przedszkolnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania zwrotu kosztów dotacji oraz wychowania przedszkolnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto … (Wnioskodawca) jest miastem na prawach powiatu, definiowanym zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.) jako gmina wykonująca zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2).

Miasto … posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W konsekwencji zawierania takich umów Wnioskodawca wykonuje czynności w ramach działalności gospodarczej definiowanej na gruncie i dla celów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy (dalej: ustawa).

Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2017 r. prowadzi scentralizowane rozliczenia podatku od towarów i usług ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Do jednostek budżetowych Miasta Skierniewice objętych systemem scentralizowanego rozliczania podatku należą:

  1. przedszkola, szkoły (w tym: podstawowe, gimnazja, ponadgimnazjalne, artystyczne), placówka opiekuńczo - wychowawcza, poradnia psychologiczno - pedagogiczna, specjalny ośrodek szkolno - wychowawczy, placówka zapewniająca opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania - łącznie 27 jednostek budżetowych objętych systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943),
  2. Żłobek Miejski działający w oparciu o ustawę z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r., poz. 157),
  3. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Dom Pomocy Społecznej - jednostki budżetowe działające na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej,
  4. Straż Miejska działająca w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 706).

Należy zauważyć, że zdecydowana większość zadań realizowanych przez Wnioskodawcę jest wykonywana w reżimie publicznoprawnym jako realizacja zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, jednym z zadań własnych gminy i powiatu są sprawy edukacji. Stosownie do art. 5a ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o systemie oświaty zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym:

  1. gmin - w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, a także w szkołach, o których mowa w art. 5 ust. 5;
  2. powiatów - w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 5 ust. 5a.

Zadania te realizowane są przez miasta na prawach powiatu poprzez zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3—5 i 7, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym.

Wnioskodawca realizując zadania własne gminy z zakresu edukacji publicznej - wychowania przedszkolnego utworzył 8 przedszkoli publicznych, jak również oddziały przedszkolne funkcjonujące przy 4 publicznych szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto …. Ponadto na terenie Miasta … funkcjonuje 7 niepublicznych przedszkoli oraz oddziały przedszkolne przy 2 niepublicznych szkołach podstawowych.

Stosownie do art. 79 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, jednostki objęte systemem oświaty prowadzone przez Wnioskodawcę, są jednostkami budżetowymi finansowanymi z budżetu Miasta …, zgodnie z zasadami określonymi w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm).

Z budżetu Miasta … przekazywane są także dla przedszkoli niepublicznych oraz niepublicznych szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, dotacje na każdego ucznia w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli (w przypadku przedszkoli niepublicznych) lub w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny (w przypadku niepublicznych szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny), zgodnie z art. 90 ust. 1b i ust. 1ba ustawy o systemie oświaty.

Na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego Miasto … otrzymuje dotację celową z budżetu państwa, która może być wykorzystana wyłącznie na dofinansowanie wydatków bieżących związanych z realizacją tych zadań (art. 14d ust. 1 ustawy o systemie oświaty). Kwota roczna dotacji na każde dziecko, bez względu na czas przebywania dziecka w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego, wynosi 1.506 zł i podlega corocznie waloryzacji prognozowanym średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, określonym w ustawie budżetowej na dany rok kalendarzowy.

Zgodnie z art. 14d ust. 3 ww. ustawy wysokość dotacji, o której mowa w ust. 1 dla danej gminy jest obliczana jako iloczyn kwoty rocznej oraz liczby dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego na obszarze danej gminy, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.

Stosownie do art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy.

Jednak ustawa Prawo oświatowe dopuszcza możliwość przyjęcia do ww. placówek kandydatów zamieszkałych poza obszarem danej gminy, jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego ta gmina nadal dysponuje wolnymi miejscami w tych placówkach (art. 131 ust. 7).

W związku z powyższym, do przedszkoli publicznych i oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Miasto …uczęszczają także uczniowie niebędący mieszkańcami Miasta ….

Również do niepublicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w podstawowych szkołach niepublicznych funkcjonujących na terenie Miasta …, uczęszczają także uczniowie niebędący mieszkańcami Miasta ….

Na mocy art. 79a ust. 2 ustawy o systemie oświaty i na zasadach przewidzianych w tym przepisie, Wnioskodawca będzie kwartalnie obciążać kosztami wychowania przedszkolnego, gminę, której mieszkańcem jest uczeń uczęszczający do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej prowadzonej przez Miasto …. Koszty wychowania przedszkolnego tego ucznia stanowi kwota odpowiadająca wysokości równej odpowiednio podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, podstawowej kwocie dotacji dla szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, określonej dla Miasta …, pomniejszonej o kwotę dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego, przewidzianej na ucznia na dany rok budżetowy.

Na mocy art. 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty i na zasadach przewidzianych w tym przepisie Wnioskodawca będzie kwartalnie obciążać kosztami dotacji gminę, której mieszkańcem jest uczeń uczęszczający do niepublicznego przedszkola dotowanego przez Miasto …. Gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji do wysokości iloczynu podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli określonej dla Miasta … i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji, pomniejszając powyższy iloczyn o kwotę dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego, przewidzianej na ucznia na dany rok budżetowy. W przypadku braku na terenie gminy zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji niepublicznego przedszkola, zamiast wskaźnika procentowego określonego dla gminy zobowiązanej, przyjmuje się wskaźnik procentowy w wysokości 75%.

Na mocy art. 90 ust. 2eb ustawy o systemie oświaty na zasadach przewidzianych w tym przepisie, Wnioskodawca będzie kwartalnie obciążać kosztami dotacji gminę, której mieszkańcem jest uczeń uczęszczający do oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej dotowanego przez Miasto …. Gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji do wysokości iloczynu podstawowej kwoty dotacji dla szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, określonej dla Miasta … i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, pomniejszając powyższy iloczyn o kwotę dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego, przewidzianej na ucznia na dany rok budżetowy. W przypadku braku na terenie gminy zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji niepublicznej szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, zamiast wskaźnika procentowego określonego dla gminy zobowiązanej, przyjmuje się wskaźnik procentowy w wysokości 75%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy czynność obciążania:

  1. kosztami wychowania przedszkolnego gminy, której mieszkańcem jest uczeń uczęszczający do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej prowadzonej przez Wnioskodawcę, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 79a ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
  2. kosztami dotacji gminy, której mieszkańcem jest uczeń uczęszczający do niepublicznego przedszkola dotowanego przez Wnioskodawcę, oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej dotowanej przez Wnioskodawcę, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 90 ust. 2c, art. 90 ust. 2eb ustawy o systemie oświaty,

stanowi podlegające opodatkowaniu odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług czy też pozostaje poza regulacjami ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku czynność obciążania:

  1. kosztami wychowania przedszkolnego gminy, której mieszkańcem jest uczeń uczęszczający do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej prowadzonej przez Miasto …, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 79a ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
  2. kosztami dotacji gminy, której mieszkańcem jest uczeń uczęszczający do niepublicznego przedszkola dotowanego przez Miasto …, oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej dotowanej przez Miasto …, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 90 ust. 2c. art. 90 ust. 2eb ustawy o systemie oświaty,

nie stanowi podlegającego opodatkowaniu odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, pozostając tym samym poza regulacjami ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie ulega wątpliwości, że zarówno Wnioskodawca poprzez - objęte systemem centralizacji podatku od towarów i usług - publiczne przedszkola i publiczne szkoły podstawowe, w których zorganizowano oddział przedszkolny, jak również niepubliczne placówki oświatowe tego typu, świadczą na rzecz uczniów usługi nauczania, wychowania przedszkolnego i opieki wraz z dostawą towarów i świadczeniem innych usług ściśle z tymi usługami związanych. Usługi te zwolnione są od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy, a ich beneficjentami są uczęszczający do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych uczniowie.

Natomiast opisana we wniosku czynność obciążania gminy zobowiązanej kosztami wychowania przedszkolnego lub kosztami dotacji nie wyczerpuje definicji odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Kwoty te stanowią pokrycie kosztów realizacji zadań nałożonych na gminy przepisami ustawy o ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o systemie oświaty. Mocą art. 79a ust. 2, art. 90 ust. 2c, art. 90 ust. 2eb ustawy o systemie oświaty, ustawodawca wprowadził zarówno przesłanki warunkujące powstanie obowiązku zwrotu kosztów wychowania przedszkolnego oraz kosztów dotacji, jak również ustanowił zasady ustalania wysokości kwot obciążających gminę zobowiązaną. Wnioskodawca obciążając gminę zobowiązaną kosztami wychowania przedszkolnego lub kosztami dotacji nie będzie działać w ramach umowy cywilnoprawnej, a wysokość obciążenia nie będzie podlegać negocjacjom z udziałem gminy zobowiązanej, lecz jest uregulowana ustawowo.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, zauważyć należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 tej ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych powyżej definicji podatnika oraz działalności gospodarczej trudno uznać, że Miasto … w przypadku obciążania gminy zobowiązanej kosztami wychowania przedszkolnego lub kosztami dotacji, będzie działać w charakterze podatnika wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 ze zm.), zgodnie z którym - krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak wskazano powyżej czynności będące przedmiotem wniosku nie będą dokonywane w sferze aktywności cywilnoprawnej Wnioskodawcy, a podstawą ich podejmowania będą zadania narzucone odrębnymi przepisami prawa, w tym ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą o systemie oświaty.

Tym samym czynności obciążania gminy zobowiązanej kosztami wychowania przedszkolnego lub kosztami dotacji, będą dokonywane w reżimie publicznoprawnym, w konsekwencji czego zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 6 ustawy wyłączający - w odniesieniu do tych czynności –Wnioskodawcę z kategorii podatników.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż opisane we wniosku czynności zwrotu kosztów wychowania przedszkolnego oraz zwrotu kosztów dotacji pozostają poza regulacjami ustawy, gdyż Miasto … - w odniesieniu do tych czynności - nie będzie działać jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj