Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP2.4512.155.2017.1.AW
z 14 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 9 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniach 6 marca i 11 kwietnia 2017 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej kwocie od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 9 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 6 marca i 11 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej kwocie od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina, jako lider projektu, ubiega się - w ramach „Naboru wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Działania 10.3.1 Odnawialne źródła energii - wsparcie dotacyjne w ramach Osi Priorytetowej 10 Energia RPO XX 2014-2020 (…) - o dofinasowanie projektu pn. „…”.


Konkurs skierowany jest do wszystkich typów beneficjentów wymienionych w Działaniu 10.3.1 zamieszczonym w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych (SzOOP) RPO XX 2014-2020, tj.:


  1. jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych,
  2. związków i stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,
  3. jednostek administracji rządowej,
  4. innych jednostek sektora finansów publicznych,
  5. organizacji pozarządowych,
  6. podmiotów ekonomii społecznej/przedsiębiorstw społecznych,
  7. jednostek naukowych,
  8. instytucji edukacyjnych,
  9. szkół wyższych,
  10. grup producentów rolnych,
  11. przedsiębiorców,
  12. podmiotów, które zostały lub mają zostać wybrane do realizacji projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.


Konkurs obejmuje wszystkie typy projektów zamieszczone w SzOOP RPO XX, tj. budowę, rozbudowę lub przebudowę infrastruktury oraz zakup urządzeń służących do produkcji energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych, w tym wykorzystujących:


  1. słońce do 2 MWe/MWt,
  2. biomasę do 5 MWt,
  3. biogaz do 1 MWe,
  4. geotermalne źródła ciepła do 2 MWt.


Gmina planuje złożyć wniosek o dofinansowanie w ww. ramach typu projektu.

Projekt polegać będzie na zakupie i montażu kompletnych instalacji fotowoltaicznych składających się z paneli fotowoltaicznych, inwertera, konstrukcji nośnej, okablowania, osprzętu instalacyjnego na dachach/gruncie budynków prywatnych, należących do mieszkańców Gminy. Na czas trwałości projektu (tj. 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu) zamontowane panele fotowoltaiczne będą własnością beneficjenta, czyli Gminy. Po ustaniu okresu trwałości, instalacje fotowoltaiczne zostaną za opłatą 1 zł przekazane mieszkańcom a przeniesienie prawa własności zostanie uregulowane odrębną umową. Z mieszkańcami została podpisana umowa użyczenia nieruchomości, w której określone zostały warunki użyczenia nieruchomości. Użyczający (mieszkaniec) oddaje biorącemu w użyczenie (Gminie) do bezpłatnego używania część dachu lub posesji oraz część wewnętrzną budynku mieszkalnego o powierzchni niezbędnej do zainstalowania zestawu fotowoltaicznego i jego prawidłowego funkcjonowania. Wydanie przedmiotu użyczenia nastąpi po okresie trwałości. Warunki umowy na wykonanie ogniw fotowoltaicznych są jednakowe dla wszystkich mieszkańców.

Przedmiotem projektu jest budowa zespołu paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 0,625 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Instalacja składa się z urządzeń infrastruktury technicznej służącej przetwarzaniu energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną oraz przesyłowi wytworzonej energii elektrycznej do sieci elektroenergetycznej użytkownika obiektu, a w przypadku nadwyżki do sieci akumulacyjnej. Zakres inwestycji obejmuje 196 szt. mikroinstalacji. Projektowany system fotowoltaiczny o mocy 3,19 kWp ma służyć do produkcji i przesyłu energii elektrycznej do istniejącej wewnętrznej instalacji elektrycznej i umożliwiać wyprowadzenie nadmiaru wyprodukowanej przez mikroinstalację energii do sieci energetycznej celem jej późniejszego pobrania.


W ramach inwestycji będą wykonywane następujące prace budowlane:


  • instalacja infrastruktury energoelektronicznej regulującej i przetwarzającej wyprodukowaną energię elektryczną,
  • montaż ogniw fotowoltaicznych wraz z wymaganym oprzyrządowaniem,
  • budowa instalacji elektrycznej wraz z instalacją sterującą i monitorującą pracę elektrowni,
  • zabezpieczenie inwestycji.


Instalacja ma składać się z paneli fotowoltaicznych, okablowania prądu stałego, inwertera oraz układu przyłączenia instalacji fotowoltaicznej do wewnętrznej instalacji odbiorczej i tym samym do sieci elektroenergetycznej 0,4 kV obejmującego okablowanie prądu przemiennego wraz z instalacją wyrównawczą systemu montażowego i wymaganymi zabezpieczeniami po stronie DC i AC.

Skala przedsięwzięcia obejmuje 196 budynków mieszkalnych na terenie Gminy Miejskiej R. i Gminy S., na dachach których będzie montowana instalacja o łącznej mocy 0,625 MW. Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w północnej Polsce. Instalacje fotowoltaiczne budowane będą na budynkach mieszkalnych oraz na działkach niezabudowanych zlokalizowanych w ww. gminach.

Nieruchomości stanowią prywatną własność partnerów inwestycji. W przypadku nieruchomości objętych m.p.z.p. zapisy poszczególnych planów nie zawierają przeciwskazań co do montażu instalacji fotowoltaicznych na obiektach mieszkalnych, z zaznaczeniem warunku, że jeśli lokalizacja inwestycji będzie realizowana na obiektach objętych ochroną konserwatora zabytku, wszelkie uzgodnienia projektowe będą uprzednio w nim konsultowane.

Integralną częścią karty informacyjnej jest mapa ze wskazanymi lokalizacjami nieruchomości, jakimi objęta jest inwestycja. Nieruchomości objęte projektem były i będą wykorzystywane jako budynki mieszkalne. Instalacje fotowoltaiczne zlokalizowane będą na dachach istniejących budynków bądź na gruncie. Zatem nieruchomości nie zmienią swojego pierwotnego przeznaczenia. Montaż instalacji na dachach nie zakłóci sposobu funkcjonowania obiektu, potencjalnie zamontowanych już na dachach innych urządzeń, jak również funkcjonowania użytkowników nieruchomości. Charakter inwestycji polegającej wyłącznie na zamontowaniu instalacji fotowoltaicznych (i okablowania potrzebnego do połączenia instalacji fotowoltaicznej z istniejącą instalacją elektryczną) nie zdominuje przestrzeni, nie wpłynie na sposób zagospodarowania działek, jak również na formę ich użytkowania.

Zaprojektowana instalacja fotowoltaiczna o mocy 3,19 kWp będzie zamontowana na gruncie lub dachu/elewacji budynku, na jednej połaci dachowej o najkorzystniejszej ekspozycji pod względem funkcjonowania systemu fotowoltaicznego.


W ramach przedsięwzięcia planuje się wykonać następujące rodzaje systemów fotowoltaicznych:


  • mikroinstalacja fotowoltaiczna o mocy zainstalowanej 3,19 kWp do produkcji energii elektrycznej w budynku mieszkalnym - Typ 1 Instalacja jednofazowa lokalizacja na obiekcie (produkcja energii 3.190 kWh/ rok, oszczędność energii 2.233 kwh/ rok);
  • mikroinstalacja fotowoltaiczna o mocy zainstalowanej 3,19 kWp do produkcji energii elektrycznej w budynku mieszkalnym - Typ 2 Instalacja jednofazowa lokalizacja na gruncie (produkcja energii 3.190 kWh/ rok, oszczędność energii 2.233 kwh/ rok);
  • mikroinstalacja fotowoltaiczna o mocy zainstalowanej 3,19 kWp do produkcji energii elektrycznej w budynku mieszkalnym - Typ 3 Instalacja trzyfazowa lokalizacja na obiekcie (produkcja energii 3.190 kWh/ rok, oszczędność energii 2.233 kwh/ rok);
  • mikroinstalacja fotowoltaiczna o mocy zainstalowanej 3,19 kWp do produkcji energii elektrycznej w budynku mieszkalnym - Typ 4 Instalacja trzyfazowa lokalizacja na gruncie (produkcja energii 3.190 kWh/ rok, oszczędność energii 2.233 Kwh/ rok).


Instalacja będzie pracować w systemie sterowania automatycznego i w systemie on-grid, co oznacza, że proces pozyskiwania energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych będzie rozpoczynał się i kończył samoczynnie, z uwzględnieniem panujących warunków nasłonecznienia. Pozyskana energia elektryczna z paneli kierowana będzie w pierwszej kolejności do sieci wewnątrz budynku. W przypadku braku bieżącego obciążenia sieci w obiekcie, nadmiar energii będzie automatycznie kierowany na zewnątrz do sieci elektroenergetycznej, poprzez licznik dwukierunkowy. Ilość pozyskanej energii z paneli będzie bilansowana i wyświetlana przez inwerter, natomiast licznik dwukierunkowy będzie zliczał część tej energii, która została przekazana do sieci na zewnątrz.

Zadania objęte zostaną dofinansowaniem ze środków UE w wysokości 85%. Natomiast 15% wartości kosztów kwalifikowanych projektu pokrywają mieszkańcy. Jest to udział prywatny mieszkańca w realizowane przedsięwzięcie. Z mieszkańcami zostały podpisane umowy o współfinansowanie, z których wynika wartość wkładu własnego, który zostanie wniesiony w ramach projektu. Każdy mieszkaniec, u którego znajdować się będzie wybudowana instalacja, zobowiązany jest do wniesienia wkładu. Mieszkańcy wpłacać będą wkład własny na podstawie faktury.


Przewiduje się zastosowanie stawki podatku w wysokości:


  1. 23% - jeśli instalacja fotowoltaiczna zamontowana będzie na gruncie;
  2. 8% - jeśli instalacja fotowoltaiczna będzie zamontowana na budynku.


Podatek VAT w ramach przedmiotowego projektu jest kosztem niekwalifikowanym.

Inwestycja będzie realizowana tylko dla tych mieszkańców, z którymi zawarto umowy i którzy uiszczą kwotę udziału własnego w przeprowadzonej inwestycji. Zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej, inwestycje będą stanowiły własność Gminy. Gmina po wybudowaniu inwestycji użyczy je na okres 5 lat nieodpłatnie mieszkańcom, z którymi podpisano umowy. W związku z powyższym Gmina nie będzie pobierała dalszych opłat, ani też nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z eksploatacją urządzeń fotowoltaicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości od wydatków poniesionych przy wykonaniu przedmiotowego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku w całości przy wykonaniu ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści ust. 2 pkt 1 cyt. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według zapisów art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika VAT. Jednocześnie brzmienie tych przepisów wskazuje, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z treści wniosku - usługi montażu instalacji fotowoltaicznych będą opodatkowane stawką podatku 23% (jeśli instalacja będzie zamontowana na gruncie) lub 8% (w przypadku instalacji montowanych na budynku), to Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w pełnej kwocie wynikającej z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy ograniczających to prawo, gdyż spełniona będzie podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości opodatkowania usług montażu instalacji fotowoltaicznych świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj