Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.203.2017.1.AK
z 11 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu 14 marca 2017r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2017r. (data wpływu 26 kwietnia 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w przypadku realizacji Wariantu 1 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących budowy zatok autobusowych oraz nabycia i montażu wiat przystankowych realizowanych w ramach Inwestycji pn. „...”,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w przypadku realizacji Wariantu 1,
  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w przypadku realizacji Wariantu 2,
  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących pozostałych robót budowlanych (innych niż budowa zatok autobusowych, nabycie i montaż wiat przystankowych oraz budowa infrastruktury wodno-kanalizacyjnej) realizowanych w ramach Inwestycji pn. „...”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 kwietnia 2017r. (data wpływu 26 kwietnia 2017r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

... - Miasto na prawach powiatu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) jest podatnikiem VAT czynnym. Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 tej ustawy).

Celem wykonywania zadań nałożonych na Miasto mocą odrębnych ustaw Miasto tworzy jednostki organizacyjne, a także zawiera umowy z innymi podmiotami (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Wśród jednostek organizacyjnych znajdują się jednostki powołane w celu realizacji zadań własnych Miasta z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego.

Do jednostek powołanych celem realizacji ww. zadania własnego Miasta należy Zarząd Dróg i Transportu w ... (dalej: „ZDiT”) - jednostka budżetowa Miasta finansowana i rozliczana z budżetu Wnioskodawcy. Od 1 stycznia 2017r. ZDiT dokonuje wspólnego z Miastem rozliczania podatku od towarów i usług, występując wraz z Miastem jako jeden czynny podatnik VAT. Głównym przedmiotem działalności ZDiT jest zarządzanie drogami publicznymi w granicach administracyjnych Miasta oraz zapewnienie mieszkańcom Miasta dostępu do lokalnego transportu zbiorowego.

Szczegółowy zakres zadań został określony w statucie ZDiT, zgodnie z którym przedmiotem działalności tej jednostki jest:

  1. wykonywanie w imieniu Prezydenta Miasta ... obowiązków zarządcy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych, zwanych dalej drogami publicznymi w granicach administracyjnych Miasta oraz zarządcy terenu w zakresie dróg wewnętrznych zlokalizowanych na terenach zarządzanych przez Miasto ..., przekazanych do zarządu jednostce, w szczególności planowanie, budowa, przebudowa i remonty dróg, prowadzenie laboratorium badań drogowych oraz utrzymanie i ochrona dróg i drogowych obiektów inżynierskich w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1440, ze zm.), z wyłączeniem obowiązków utrzymania czystości i porządku na drogach, utrzymania zieleni przydrożnej oraz zadań zarządcy dróg związanych z ochroną środowiska;
  2. wykonywanie, w imieniu Prezydenta Miasta ..., zadań zarządcy dróg publicznych i wewnętrznych, o których mowa w pkt 1, wynikających z ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 128);
  3. wykonywanie w imieniu Prezydenta Miasta ..., zadań organizatora publicznego transportu zbiorowego, w szczególności: planowanie, zlecanie i kontrola jakości usług przewozowych, dystrybucja biletów obowiązujących w lokalnym transporcie zbiorowym oraz zapewnienie odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 1867, ze zm.).
  4. wydawanie w imieniu Prezydenta Miasta ..., licencji lub zezwoleń na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób lub rzeczy w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2010 r. transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 1907, z póżn. zm.);
  5. inicjowanie i realizacja, w imieniu Prezydenta Miasta ..., zadań własnych gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego obejmujących budowę, przebudowę, rozbudowę, modernizację i remonty obiektów i urządzeń związanych z funkcjonowaniem publicznego transportu zbiorowego, w szczególności przystanków komunikacyjnych, dworców i innych obiektów służących pasażerom, w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

ZDiT uzyskuje przychody w związku z organizowaniem transportu pasażerskiego. Są to przychody m.in. z następujących źródeł:

  1. sprzedaż biletów komunikacji miejskiej,
  2. najem powierzchni reklamowej na wiatach przystankowych,
  3. opłaty pobierane przez przewoźników za zatrzymywanie się na przystankach,
  4. opłaty (mandaty) za jazdę bez ważnego biletu,
  5. odszkodowania za uszkodzone mienie,
  6. odsetki z rachunków bankowych.

ZDiT uzyskuje przychody zarówno podlegające opodatkowaniu VAT (np. sprzedaż biletów komunikacji miejskiej, najem powierzchni reklamowych), jak i przychody niepodlegające opodatkowaniu (np. opłaty za jazdę bez ważnego biletu, opłaty pobierane za zatrzymywanie się na przystankach przez innych przewoźników).

Od dnia 1 lipca 2016 r. na podstawie uchwały Rady Miejskiej nr ... z dnia 9 marca 2016 r. obowiązki ZDiT w zakresie;

  1. prowadzenia obsługi inwestorskiej na rzecz Miasta w trybie inwestora bezpośredniego,
  2. prowadzenia obsługi inwestorskiej w trybie zastępstwa inwestycyjnego,

przejął Zarząd Inwestycji Miejskich (dalej: „ZIM”). ZIM jest jednostką budżetową Miasta, powołaną uchwałą Nr ... Rady Miejskiej w ... z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie utworzenia nadania statutu dla jednostki budżetowej o nazwie Zarząd Inwestycji Miejskich.

Działalność ZDiT i ZIM jest prowadzona w oparciu o roczny plan finansowy Miasta. Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca jest założycielem Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „ZWiK/...”), w której Miasto posiada 100% udziałów. ZWiK jest podatnikiem VAT czynnym, odrębnym od Miasta.

Przedmiotem działalności ZWiK /SI jest m.in.:

  • pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (PKD - 36.00.Z);
  • odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (PKD - 37.00.Z);
  • roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej (PKD - 42.91.Z).

Źródłami przychodów ZWiK/... są opłaty uzyskiwane od mieszkańców Miasta za usługi dostawy wody. Opłaty te podlegają opodatkowaniu VAT.

Miasto planuje w kolejnych latach rozpocząć inwestycję pn. „...” (dalej: „Inwestycja”). W ramach realizacji Inwestycji przewiduje się:

  1. przebudowę ulicy na długości 3,3 km,
  2. budowę obustronnych chodników na całej długości,
  3. budowę ścieżki rowerowej na całej długości,
  4. budowę zatok autobusowych (wraz z nabyciem i montażem wiat przystankowych),
  5. budowę zjazdów indywidualnych,
  6. budowę sygnalizacji świetlnej,
  7. budowę kanalizacji deszczowej,
  8. wykonanie zbiorników retencyjno-infiltracyjnych, przebudowę skrzyżowań, przebudowę przejazdów kolejowych,
  9. budowę oświetlenia ulicznego,
  10. przebudowę sieci energetycznej,
  11. przebudowę wodociągu.

Infrastruktura drogowa wybudowana przez ZIM w ramach realizacji Inwestycji będzie zarządzana przez ZDiT. Część infrastruktury - w szczególności zatoki autobusowe - będzie wykorzystywana przez ZDiT m.in. w ramach działalności opodatkowanej VAT tj. transportu miejskiego.

Infrastruktura wodno-kanalizacyjna zostanie natomiast wykorzystana przez Miasto w jednym z następujących wariantów:

Wariant 1 - infrastruktura zostanie wniesiona jako wkład niepieniężny do ZWiK/..., w zamian za co Wnioskodawca otrzyma udziały o odpowiedniej wartości ZWiK/... będzie wykorzystywało infrastrukturę do działalności opodatkowanej VAT. Mieszkańcy, których budynki zostaną podłączone do nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej, będą zawierać umowy o odprowadzanie ścieków czy dostarczanie bieżącej wody ze ZWiK /....

Wariant 2 - infrastruktura zostanie nieodpłatnie udostępniona na rzecz ZWiK/.... Podobnie jak w Wariancie 1, ZWiK/... będzie wykorzystywało infrastrukturę do działalności opodatkowanej VAT, a mieszkańcy będą zawierać umowy o odprowadzanie ścieków czy dostarczanie bieżącej wody ze ZWiK/....

W związku z faktem, że Inwestycja nie weszła jeszcze w fazę realizacji, obecnie nie jest wiadomym, który z powyższych wariantów zostanie ostatecznie zrealizowany przez Miasto. Wnioskodawca zamierza pozyskać środki na realizację ww. Inwestycji ze środków Unii Europejskiej- działanie III.2 Drogi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województw ... na lata 2014 - 2020. W związku z powyższym, Miasto zobowiązane jest uzyskać interpretację indywidualną potwierdzającą zakres prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków dotyczących Inwestycji, a w konsekwencji wskazania w jakiej część VAT stanowił będzie wydatek niekwalifikowany.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany udzielił następujące odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu wniosku:

  1. Czy towary i usługi nabywane do realizacji inwestycji objętych pytaniem nr 1 i nr 4, Wnioskodawca wraz z jednostkami budżetowymi będzie wykorzystywał zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.)?

Miasto pragnie podkreślić, że powyższe pytanie dotyczy w istocie stanowiska własnego Miasta w zakresie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym Miasto wyjaśnia, że w jego ocenie towary i usługi nabywane do realizacji inwestycji objętych pytaniem nr 1 Wnioskodawca wraz z jednostkami budżetowymi będzie wykorzystywał do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane do realizacji inwestycji objętych pytaniem nr 4 Wnioskodawca wraz z jednostkami budżetowymi będzie wykorzystywał do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

  1. W sytuacji, gdy towary i usługi nabywane do realizacji inwestycji objętych pytaniem nr 1 i nr 4 będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wraz z jednostkami budżetowymi zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Jako Miasto wskazywało w odpowiedzi na pytanie nr 1, towary i usługi nabywane do realizacji inwestycji objętych pytaniem nr 1 będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wraz z jednostkami budżetowymi wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Towary i usługi nabywane do realizacji inwestycji objętych pytaniem nr 4 nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wraz z jednostkami budżetowymi do celów prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym, nie będzie potrzeby przyporządkowywania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności (tj. działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza).

  1. Do jakich czynności Wnioskodawca za pośrednictwem jednostek budżetowych będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji objętych pytaniem nr 1 i nr 4:
      • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
      • zwolnionych od podatku od towarów i usług,
      • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Miasto pragnie podkreślić, że powyższe pytanie dotyczy w istocie stanowiska własnego Miasta w zakresie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W ocenie Wnioskodawcy, Miasto za pośrednictwem jednostek budżetowych będzie wykorzystywało nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji nr 1 do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej, najem powierzchni reklamowych na wiatach przystankowych) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu (opłaty za jazdę bez ważnego biletu, opłaty od przewoźników za zatrzymywanie się na przystankach). Natomiast towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nr 4 będą w ocenie Wnioskodawcy wykorzystywane przez Miasto za pośrednictwem jednostek budżetowych do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

  1. W sytuacji gdy nabywane do realizacji inwestycji objętych pytaniem nr 1 i nr 4 towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

W ocenie Wnioskodawcy towary i usługi nabywane do realizacji inwestycji objętych pytaniem nr 1 będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wraz z jednostkami budżetowymi do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu.

Natomiast towary i usługi nabywane do realizacji inwestycji objętych pytaniem nr 4 będą w ocenie Miasta wykorzystywane przez Wnioskodawcę wraz z jednostkami budżetowymi do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, nie będzie potrzeby przyporządkowywania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności.

  1. Czy realizacja inwestycji objętych zakresem pytań należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz.814, z późn. zm.)?

Miasto pragnie podkreślić, że powyższe pytanie dotyczy w istocie stanowiska własnego Miasta w zakresie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się do samego pytania Miasto wyjaśnia, że w ocenie Wnioskodawcy realizacja inwestycji objętych zakresem pytania nr 1 i nr 4 należeć będzie do zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Miasto wskazuje również, że beneficjentem inwestycji objętych zakresem pytań będzie Województwo ..., gdyż będą one realizowane jako element rozbudowy drogi wojewódzkiej nr ....

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji objętych zakresem pytania nr 1 i nr 4 będą wystawiane na Miasto .... W obu wariantach umowę na dostawę wody i odbiór ścieków zawierane będą z mieszkańcami przez ZWiK /.... W ocenie Miasta czynność wniesienia aportem infrastruktury jako wkładu niepieniężnego do ZWIK będzie czynnością opodatkowaną - Miasto w zamian za wnoszoną aportem infrastrukturę otrzyma udziały w Spółce o wartości równej wartości infrastruktur. Miasto wyjaśnia, że na fakturze potwierdzającej transakcję aportu zostanie wykazany podatek VAT. Wartość wkładu określona zostanie według wartości inwestycji (w wartości rynkowej), która zostanie zweryfikowana w postępowaniu przetargowym. Infrastruktura zostanie udostępniona na rzecz ZWiK na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku wskazane jako nr 2) Czy na podstawie opisanego stanu faktycznego, w przypadku realizacji Wariantu 1 Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji Wariantu 1 będzie mu przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od faktur zakupowych związanych z budową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Prawo do odliczenia.

Mając na względzie regulacje art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (powołane w pkt Ad 1), rozważając prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną w przypadku realizacji Wariantu 2, należy w pierwszej kolejności rozważyć, czy czynność aportu będzie podlegała opodatkowaniu VAT - w takim bowiem przypadku pomiędzy poniesionymi wydatkami, a działalnością opodatkowaną Miasta powstanie związek uzasadniający przyznanie prawa do odliczenia.

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W definicji czynności podlegających opodatkowaniu sformułowanej na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług niewątpliwie mieści się wniesienie wkładu niepieniężnego do innego podmiotu (spółki), bowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu jej własnością. Następuje przeniesienie na spółkę praw własności do przedmiotu wkładu.

Ponadto wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy wniesieniem wkładu, a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce, tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku Spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego (w niniejszej sprawie - wniesienie aportu do ZWiK /...) spełnia więc definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 11 lutego 2014 r. sygn. 1PTPP2/443-883/13-4/KW.

Należy zatem rozważyć, czy transakcja ta nie będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie innych regulacji ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Stosownie do art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, obejmującym w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa
  1. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zgodnie z którym jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Mając na względzie powyższe definicje, w ocenie Miasta infrastruktura będąca przedmiotem aportu do Spółki nie będzie stanowiła przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Przedmiotem aportu będą jedynie poszczególne środki trwałe składające się na infrastrukturę, nie będą nim natomiast żadne należności, zobowiązania, prawa wynikające z umów najmu lub dzierżawy, patenty czy tajemnice przedsiębiorstwa. Ponadto, infrastruktura nie będzie w żaden sposób wyodrębniona organizacyjnie, lecz będzie stanowić element całościowego systemu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Miasta. W konsekwencji, Miasto stoi na stanowisku, że aport infrastruktury wodno-kanalizacyjnej będzie podlegał opodatkowaniu VAT.

Należy zatem rozważyć, czy czynność aportu będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z regulacją art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się z opodatkowania dostawę budynków i budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Stosownie natomiast do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Odnosząc powyższą regulację do opisanego stanu faktycznego należy wskazać, że infrastruktura wodno-kanalizacyjna niewątpliwie stanowić będzie budowlę w rozumieniu opisywanej regulacji, zostanie ona jednak wniesiona aportem do ZWiK/... po jej wybudowaniu, a zatem jej dostawa zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Tym samym, nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Należy zatem rozważyć możliwość zwolnienia wniesienia aportu na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy o VAT. Zgodnie ze wskazanym przepisem, zwalnia się z opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając na względzie fakt, że zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej jeszcze przed wniesieniem aportu, nie zostanie spełniona pierwsza z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia.

Tym samym, w związku z brakiem możliwości zastosowania zwolnienia z VAT planowanego aportu, będzie on opodatkowany podstawową stawką VAT.

Podatnik VAT.

W przypadku wykorzystania infrastruktury wodno-kanalizacyjnej zgodnie z Wariantem 1 wniesienie aportu zostanie dokonane na podstawie umowy cywilnoprawnej. W konsekwencji, Miasto dokonując wniesienia aportu w zamian za udziały będzie działać jako podatnik VAT.

Mając na względzie fakt, że aport opisywanej infrastruktury będzie podlegał opodatkowaniu VAT w ocenie Wnioskodawcy Miasto będzie uprawnione do odliczenia VAT naliczonego od wydatków, poniesionych na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Nadto zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016r., poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Gmina na prawach powiatu, której działanie określa art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 91 ustawy o samorządzie powiatowym prawa powiatu przysługują miasto, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2 ustawy). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto planuje rozpocząć inwestycję pn. „...”. Infrastruktura drogowa wybudowana przez ZIM w ramach realizacji Inwestycji będzie zarządzana przez ZDiT. Część infrastruktury - w szczególności zatoki autobusowe - będzie wykorzystywana przez ZDiT m.in. w ramach działalności opodatkowanej VAT tj. transportu miejskiego. Infrastruktura wodno-kanalizacyjna zostanie natomiast wykorzystana przez Miasto w jednym z następujących wariantów: Wariant 1 - infrastruktura zostanie wniesiona jako wkład niepieniężny do ZWiK/..., w zamian za co Wnioskodawca otrzyma udziały o odpowiedniej wartości ZWiK/... będzie wykorzystywało infrastrukturę do działalności opodatkowanej VAT. Mieszkańcy, których budynki zostaną podłączone do nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej, będą zawierać umowy o odprowadzanie ścieków czy dostarczanie bieżącej wody ze ZWiK /.... Realizacja inwestycji objętych zakresem pytania nr 1 i nr 4 należeć będzie do zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. W obu wariantach umowę na dostawę wody i odbiór ścieków zawierane będą z mieszkańcami przez ZWiK/.... W ocenie Miasta czynność wniesienia aportem infrastruktury jako wkładu niepieniężnego do ZWiK będzie czynnością opodatkowaną - Miasto w zamian za wnoszoną aportem infrastrukturę otrzyma udziały w Spółce o wartości równej wartości infrastruktur. Zgodnie z odpowiedzią udzieloną na pytanie nr 8 Miasto wyjaśnia, że na fakturze potwierdzającej transakcję aportu zostanie wykazany podatek VAT. Wartość wkładu określona zostanie według wartości inwestycji (w wartości rynkowej), która zostanie zweryfikowana w postępowaniu przetargowym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji, a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel. Zatem stwierdzić należy, iż Gmina dokonując czynności przekazania aportem przedmiotowej Infrastruktury do ZWiK (Wariant 1) będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a ww. czynność spełnia definicję dostawy towarów zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w przypadku realizacji Wariantu 1 Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług, dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca przystąpił do budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej z zamiarem wniesienia jej aportem do Spółki i czynność ta stanowić będzie dostawę opodatkowaną podatkiem VAT, to Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy w odniesieniu do przedstawionych we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przypadku realizacji Wariantu 1, tj. wniesienia aportem przedmiotowej infrastruktura jako wkładu niepieniężnego do ZWiK, opodatkowanego podatkiem VAT to w konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę ww. infrastruktury na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w przypadku realizacji Wariantu 1. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj