Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1182/11/DP
z 21 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1182/11/DP
Data
2012.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
likwidacja działalności
remanent likwidacyjny


Istota interpretacji
Czy w związku z likwidacją zakładu Wnioskodawca ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od wartości budynku, maszyn i urządzeń?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych likwidacji działalności gospodarczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych likwidacji działalności gospodarczej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Od dnia 1 czerwca 1990 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą - zakład masarski. Budynek zakładu masarskiego wybudował Pan w latach 1989-1990 ze środków własnych i we własnym zakresie. Również ze środków własnych w 1990 roku zakupił Pan niezbędne wyposażenie, tj. maszyny i urządzenia. W latach 2003-2004 poniósł Pan wydatki na remont budynku, które stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W 2003 r. nakłady netto wyniosły 251.482,42 zł, a w 2004 r. - 42.504,01 zł. Poniesione nakłady związane były z przystosowaniem nieruchomości do wymogów norm unijnych w zakresie technologii i warunków BHP. Zakupione przez Pana w 1990 r. urządzenia nadal pozostają w zakładzie. Wartość początkowa zakładu wynosiła 138.096,88 zł, wartość remontu 293.986,43 zł, zwiększająca wartość budynku do kwoty 432.083,31 zł. Na koniec 2011 roku według ewidencji środków trwałych wartość księgowa zakładu masarskiego wynosiła 96.035, 73 zł. Ze względu na wiek i stan zdrowia postanowił Pan wraz z żoną w bieżącym roku sprzedać zakład i zakończyć działalność. Od 1 lutego 2012 r. działalność jest zawieszona.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z likwidacją zakładu Wnioskodawca ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od wartości budynku, maszyn i urządzeń...


Wnioskodawca uważa, że likwidacja działalności gospodarczej nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Od 1 stycznia 2011 r. podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów w tym będący wspólnikiem spółki nieposiadającej osobowości prawnej, likwidując działalność nie jest zobowiązany do zapłaty 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego. Powyższe wynika z uchylenia art. 44 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.). Nowelizację wprowadzono ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 25 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1478 ze zm.). Powyższą ustawą zmieniającą uchylono również art. 24 ust. 3 omawianej ustawy, który wykazywał sposób ustalenia dochodu z remanentu likwidacyjnego.

Zgodnie z dodanym tą nowelizacją art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, lub wystąpienia wspólnika ze spółki niebędącej osobą prawną, sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego. Zgodnie jednak z art. 24 ust. 3a Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj