Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP3.4512.101.2017.2.JF
z 13 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 28 marca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu żurawi wieżowych na rzecz firm budowlanych – jest prawidłowe,
  • zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu żurawi wieżowych na rzecz inwestorów (właścicieli obiektów budowlanych, deweloperów) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 6 kwietnia 2017 r. (data stempla pocztowego 7 kwietnia 2017 r., data wpływu 13 marca 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 28 marca 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, uzupełniony pismem z dnia 6 kwietnia 2017 r.:


Firma M. wynajmuje żurawie wieżowe wraz z obsługą operatorską na budowy. Usługa polega na przenoszeniu dużych ciężarów na większą odległość, na większą wysokość. Mogą to być szalunki belki, pręty.


Firma wystawia faktury na zasadach ogólnych z obowiązującym podatkiem VAT 23% za wykonanie następującej usługi:

  1. transport, montaż żurawi wieżowych
  2. praca żurawia, obsługa i konserwacja żurawia
  3. demontaż żurawia i transport z budowy.

Żurawie wieżowe są instalowane (montowane) przez uprawnionych montażystów, zaś obsługiwane są przez operatorów z uprawnieniami w kategorii IŻ wydanymi przez UDT. Wnioskodawca jest małą firmą - metoda rozliczenia VAT stosowana przez firmę to metoda kasowa.


Wnioskodawca jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U z 2016 r. , poz. 710 z późń. zm.) u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Wnioskodawca działa na rynku krajowym od 1991 r. Firma Wnioskodawcy wynajmuje własne żurawie wieżowe z obsługą operatorską na podstawie zawartych umów. Wynajem żurawia i obsługa operatorska łącznie jako jedna pozycja wyceniana jest według stawek godzinowych. Faktury VAT wystawiane są na koniec każdego miesiąca i zawierają pozycję 1. Praca żurawia z obsługą operatorską i bieżącą konserwacją - ilość godzin (raport podpisany przez kierownika budowy) x stawka godzinowa (wg umowy).

Natomiast koszt transportu żurawia, koszty montażu, koszty odbiorów pomontażowych ustanowione zgodnie z Umową i wyceniane jedną kwotą zawierają pozycję w fakturze VAT jako: 1. Transport, montaż/demontaż żurawia – jedna kwota ustalona w umowie. W zależności od sposobu posadowienia żurawia czy to jest krzyżak czy też kotwa, do faktury za montaż Wnioskodawca dopisuje koszt kotwy wycenionej wg umowy. Wszystkie te czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG opodatkowane są stawką 23% VAT.


Wyżej wymienione usługi, świadczone są na rzecz inwestorów (właścicieli obiektów budowlanych, dewelopera), ale także na rzecz firm które świadczą usługi budowlane.


Usługobiorcy (kontrahenci) są podatnikami o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. Kontrahentami są spółki kapitałowe, ale zdarzają się w mniejszości osoby fizyczne prowadzące działalność na własne nazwisko, świadczący usługi na budowie, a od Wnioskodawcy wynajmujący żurawie wieżowe.


Do końca 2016 r. Wnioskodawca nie miał wątpliwości i fakturował świadczone przez siebie usługi z 23% podatkiem od towarów i usług. Jednakże od 1 stycznia Wnioskodawca nie ma 100% pewności, czy zastosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia będzie właściwe. Wiele firm ma ten sam problem, kontrahenci (usługobiorcy) występują z prośbą by zrobić korektę wystawionych już faktur z podatkiem VAT i wpisać faktury z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego opodatkowania. Zazwyczaj Wnioskodawca tak postępuje, bo termin płatności wydłuża się o kolejne tygodnie. Wnioskodawca nie wie jednak czy takie postępowanie jest właściwe. Usługi budowlane zgodnie z załącznikiem nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) podlegające mechanizmowi odwróconego obciążenia są identyfikowane przy pomocy PKWiU wprowadzone w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)

W oparciu o par. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) i wydane już odpowiedzi na wnioski (zapytania) Firm do Urzędu Statystycznego Wnioskodawca ustalił, że wynajem żurawia wieżowego z obsługą operatorską mieści się w grupowaniu PKWiU 43.99.90.0 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych” t.j. poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy o podatku VAT z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

Wnioskodawca boi się, że nowe regulacje (odwrotne obciążenie) mogą w przyszłości zachwiać płynnością finansową Wnioskodawcy, bo kwartalny podatek naliczony wynosi ok. 120000 zł. Podatek należny wynosi ok. 270000 zł (kwartalnie). W przypadku stosowania „odwrotnego obciążenia” Wnioskodawca będzie czekać 60 dni na zwrot podatku naliczonego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 kwietnia 2017 r.: Czy zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia przy wystawaniu faktur na usługi wynajmu żurawi wraz z obsługą jest prawidłowe?


Stanowisko Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.


Po analizie przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca uważa, że powinien wystawić faktury z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia – art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, załącznik nr 14 do ustawy VAT.


Usługi wynajmu żurawia wieżowego z obsługą operatorską, konserwacją, montażem mieszczą się w grupowaniu 43.99.90.0 PKWiU tj. poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy o podatku VAT z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r. poz.710 z późn. zm.)


Firma: M. jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późń. zm.), u którego sprzedaż usług nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Usługobiorca na rzecz którego świadczone są usługi jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Według definicji „Słownika Języka Polskiego” Wnioskodawca jest podwykonawcą, bo świadczy usługi wynajmu żurawi z operatorami na zlecenie.


Czy w związku z powyższą analizą Wnioskodawca może zastosować „odwrotne obciążenie” przy wystawianiu faktur dla usługobiorców? Czy zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia będzie prawidłowe?


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu żurawi wieżowych na rzecz firm budowlanych,
  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu żurawi wieżowych na rzecz inwestorów (właścicieli obiektów budowlanych, deweloperów).


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.


W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.


W przypadku, wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.


Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Wnioskodawca wynajmuje żurawie wieżowe wraz z obsługą operatorską na budowy. Wynajem żurawia wieżowego z obsługą operatorską Wnioskodawca zaklasyfikował do grupowania PKWiU 43.99.90.0 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych” poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy o podatku VAT. Wyżej wymienione usługi, świadczone są na rzecz inwestorów (właścicieli obiektów budowlanych, dewelopera), lub na rzecz firm które świadczą usługi budowlane. Usługobiorcy (kontrahenci) są podatnikami o których mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczonych usług.


Świadczenie będące przedmiotem niniejszego wniosku polegające na wynajmie żurawi wieżowych wraz z obsługą Wnioskodawca zakwalifikował jako usługi należące do PKWiU 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych. Ustawodawca pod poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy wskazał grupowanie PKWiU 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych. Zatem świadczenie będące przedmiotem niniejszego wniosku zostało wskazane w załączniku nr 14 do ustawy jako podlegające mechanizmowi odwrotnego obciążenia.

Odbiorcą świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę jest inwestor (właściciel obiektów budowlanych, deweloper) lub inna firma budowlana. Zatem należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie w zależności od tego na czyją rzecz będzie świadczył usługi (inwestora czy firmy budowlanej) dla transakcji dotyczącej usług budowlanych Wnioskodawca będzie zobowiązanystasować mechanizm odwrotnego obciążenia.

Mechanizm odwrotnego obciążenia nie znajdzie zastosowania, w sytuacji gdy Wnioskodawca będący podatnikiem, który nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy wykonuje usługi wskazane pod poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy na rzecz zarejestrowanego czynnego podatnika VAT będącego inwestorem (właścicielem obiektów budowlanych, deweloperem), ponieważ Wnioskodawca dla transakcji na tym etapie nie będzie podwykonawcą, lecz generalnym wykonawcą ww. robót.

Zatem w przypadku gdy Wnioskodawca wykonuje usługi, które sklasyfikował jako usługi należące do PKWiU 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych, a zatem wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, bezpośrednio na rzecz inwestora (właściciela obiektów budowlanych lub dewelopera) do rozliczenia podatku zobowiązany będzie Wnioskodawca na zasadach ogólnych. Świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz inwestora (właściciela obiektów budowlanych lub dewelopera) usługi budowlane, zdefiniowane w poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy, nie będą objęte mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia.

Natomiast w przypadku kiedy Wnioskodawca będący podatnikiem, który nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy wykonuje usługi wskazane pod poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy na rzecz zarejestrowanego czynnego podatnika VAT będącego inną firmą budowlaną, wówczas dla tej transakcji Wnioskodawca będzie działał w charakterze podwykonawcy usług, bowiem firmy budowlane będą wykorzystywały nabyte od Wnioskodawcy usługi w celu świadczenia przez siebie usług budowlanych. Zatem Wnioskodawca dla tych transakcji będzie działał w charakterze podwykonawcy.

Tym samym, skoro Wnioskodawca będący podatnikiem, który nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy wykonuje usługi wskazane pod poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy na rzecz zarejestrowanego czynnego podatnika VAT, działając jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy, spełnione są przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. Tym samym świadczenia usług wynajmu żurawi wieżowych, na rzecz innych firm budowlanych które Wnioskodawca klasyfikuje jako usługi należące do PKWiU 43.99.90.0 podlega opodatkowaniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu żurawi wieżowych na rzecz firm budowlanych, oraz nieprawidłowe w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu żurawi wieżowych na rzecz inwestorów (właścicieli obiektów budowlanych, deweloperów).


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy podkreślić, że analiza prawidłowości klasyfikacji realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia jako usługi należącej do PKWiU 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Wskazać należy, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania. Tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku. W konsekwencji, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji świadczenia będącego przedmiotem wniosku, przyjmując klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę. Zatem, za element stanu faktycznego przyjęto, że przedmiotem świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę jest świadczenie usług należących do PKWiU 43.99.90.0. Tym samym, kwestia uznania świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę za usługi należące do PKWiU 43.99.90.0, nie jest objęta zakresem interpretacji indywidualnej prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj