Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPB1-1.4511.81.2017.2.IM
z 26 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniu 18 kwietnia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3, § 4, art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 5 kwietnia 2017 r., znak 3063-ILPP2-3.4512.59.2017.1.IP, 3063-ILPB1-1.4511.81.2017.1.IM, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10 kwietnia 2017 r., wniosek uzupełniono w dniu 18 kwietnia 2017 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 14 kwietnia 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 9 grudnia 2011 r. Wnioskodawca kupił niezabudowaną działkę rolną nr 27/3 powierzchnia 0,6048 ha oznaczona w księdze wieczystej jako grunty orne-R. Akt notarialny.

14 maja 2012 r. Wójt gminy wydał 3 decyzje o warunkach zabudowy dla działki o nr 27/3 AM 1.

13 sierpnia 2012 r. Wójt gminy zatwierdził projekt podziału nieruchomości gruntowej oznaczonej geodezyjnie działką nr 27/3 AM-2 o pow. 0,6048 ha na 3 działki o nr:

  • 27/5 o powierzchni 0,3000 ha
  • 27/6 o powierzchni 0,1524 ha
  • 27/7 o powierzchni 0,1524 ha

11 października 2012 r. Starostwo Powiatowe zawiadomiło o zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków w wyniku podziału działki nr 27/3 na działki nr 27/5, 27/6, 27/7.

17 października 2013 r. Urząd Gminy wszczął postępowanie w sprawie naliczenia opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości oznaczonej działką gruntu nr 27/3 o pow. 0,6048 ha, w związku z jej podziałem na działki nr 27/5, 27/6, 27/7.

10 listopada 2012 r. zostały zawarte warunki przyłączenia a następnie umowa o przyłączenie dla działek nr 27/5, 27/6, 27/7.

18 kwietnia 2013 r. wójt gminy wydał decyzję Nr 46/2013 o ustaleniu lokalizacji celu publicznego dla S.A. dla inwestycji polegającej na demontażu istniejącej linii napowietrznej oraz budowa linii kablowej dla działek o nr 27/5, 27/6, 27/7, 216 i 218 AM 1.

28 czerwca 2013 r. Starosta wydał decyzję o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzielił pozwolenia na budowę dla S.A. zamierzenia budowlanego obejmującego demontaż linii napowietrznej i kablowej 0,4 kV o długości 136 m i budowę linii kablowej 0,4 kv o długości 153 m - kat. X(…) ew. gruntów: 27/5, 27/6, 27/7, 216 i 218.

Wymienione prace wraz ze złączami kablowymi (dz. 27/5, 27/6, 27/7) wykonała firma „A”.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą właścicielem niezabudowanej działki gruntowej. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nigdy nie był i nie jest płatnikiem podatku VAT. Nie zajmował się sprzedażą nieruchomości, chciałby to zrobić okazjonalnie. Sprzedać jedną lub dwie działki.

W związku z tym, że ta sprzedaż nie będzie miała ciągłego charakteru. Czynność ta związana jest ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Zakup przedmiotu interpretacji został zrealizowany w 2011 roku czyli licząc od końca roku podatkowego w dniu 1 stycznia 2017 upływa 5 pełnych lat podatkowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  • 1A) działka o numerze 27/3 została zakupiona z myślą o budowie domu jednorodzinnego.
  • 1B) Od momentu zakupu do chwili obecnej działka nie była w żaden sposób wykorzystywana (stoi odłogiem).
  • 1C) Wnioskodawca wnioskował osobiście o podział działki o numerze 27/3 z myślą o późniejszej darowiźnie lecz niestety sytuacja materialna Wnioskodawcy uległa zmianie (ślub i budowa domu) i chciałby sprzedać jedną, bądź dwie powstałe z podziału działki o numerze 27/3.
  • 1D) Wnioskodawca występował osobiście o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działki o numerze 27/3.
  • 1E) Decyzja Starosty została wydana na wniosek x 5 z inicjatywy Wnioskodawcy i poniósł on koszty związane z wykonaniem przyłączy kablowych do działek o numerach 27/5, 27/6 i 27/7.
  • 1F) Jak wyżej Wnioskodawca wspominał poniósł koszty związane z wykonaniem przyłączy kablowych.
  • 1G) Wnioskodawca ogłosił sprzedaż działek będących przedmiotem zapytania jedynie poprzez jedną tablicę ogłoszeniową znajdującą się na działce o numerze 27/6.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy w związku z tym na podstawie art. 10 pkt 1 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca jest zwolniony z podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przytoczonymi artykułami ustaw:

  • art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 823, z późn. zm.),
  • art. 10 pkt 1 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 846, z późn. zm.), sprzedaż przedmiotów interpretacji jest zwolniona z podatku dochodowego.

Własne stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • pkt 8 – odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
      - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zatem przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  1. odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  2. zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W świetle powyższego dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych – na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy – istotne znaczenie ma zatem data ich nabycia.

Jak wskazano, odrębnym źródłem przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z nabyciem oraz ze sprzedażą działek, o których mowa we wniosku.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą właścicielem niezabudowanej działki gruntowej (działka o numerze 27/3 została zakupiona z myślą o budowie domu jednorodzinnego). Wnioskodawca wnioskował osobiście o podział ww. działki z myślą o późniejszej darowiźnie lecz niestety sytuacja materialna Wnioskodawcy uległa zmianie i chciałby sprzedać jedną, bądź dwie powstałe z podziału przedmiotowej działki. Wnioskodawca występował osobiście o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, poniósł koszty związane z wykonaniem przyłączy kablowych, a sprzedaż działek będących przedmiotem zapytania ogłosił jedynie poprzez jedną tablicę ogłoszeniową.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nigdy nie był i nie jest płatnikiem podatku VAT, nie zajmował się sprzedażą nieruchomości, chciałby to zrobić okazjonalnie, sprzedać jedną lub dwie działki. Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż ta nie będzie miała ciągłego charakteru, czynność ta związana jest ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

W związku z tym organ przyjął za Wnioskodawcą, że sprzedaż ta będzie okazjonalna i nieprofesjonalna, a z treści wniosku nie wynika, że sprzedaż działki/ek nastąpi w ramach działalności handlowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że sprzedaż nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skutki podatkowe sprzedaży ww. działki/ek rozpatrywać zaś należy na gruncie cyt. wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy. Przepis ten formułuje generalną zasadę, że obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego powstaje w sytuacji sprzedaży działek dokonanych przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Skoro Wnioskodawca nabył działkę w dniu 9 grudnia 2011 r., to pięcioletni termin, określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinien być liczony od końca 2011 r. i upłynął z dniem 31 grudnia 2016 r. Zatem przychodu z planowanej sprzedaży działki/ek nie sposób również zakwalifikować do przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, przychód uzyskany ze sprzedaży wskazanej we wniosku działki/ek nie będzie kwalifikowany do przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto niniejszy przychód nie będzie również stanowił przychodu ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ wskazuje, że przedstawiając w uzupełnieniu wniosku własne stanowisko, Wnioskodawca podał art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 823, z późn. zm.), oraz art. 10 pkt 1 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 846, z późn. zm.). Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tut. Organ zrozumiał, że Wnioskodawca miał na uwadze treść art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 846, z późn. zm.), oraz art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.). Powyższa różnica w powołanych przez Wnioskodawcę przepisach, nie ma jednak wpływu na merytoryczne rozstrzygnięcie przedmiotowego wniosku.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem w terminie późniejszym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj