Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPP1-2.4512.86.2017.2.AW
z 8 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 8 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych polegających na wybudowaniu kanalizacji teletechnicznej na zlecenie podmiotu gospodarczego oraz opodatkowania podatkiem VAT ww. usług budowlanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych polegających na wybudowaniu kanalizacji teletechnicznej na zlecenie podmiotu gospodarczego oraz opodatkowania podatkiem VAT ww. usług budowlanych. Wniosek uzupełniono pismem w dniu 18 kwietnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku).

Wnioskodawca – Spółka z o.o. Spółka jawna – prowadzi działalność gospodarczą obejmującą kompleksowe wykonywanie robót budowlanych i budowlano-remontowych, w tym budowę kanalizacji teletechnicznej światłowodowej, łączy magistralnych i rozdzielczych, roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem wniosku jest ustalenie obowiązku do zastosowania stawki VAT 23% lub procedury odwrotnego obciążenia przez Wnioskodawcę przy sprzedaży wykonywanych usług budowlanych zawartych w załączniku nr 14 do ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ze zmianami z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz. U. poz. 2024).

Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje, na zlecenie innych firm, budowę kanalizacji światłowodowych, która nie dotyczy wznoszenia budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Odbiorcą wykonywanych usług są operatorzy usług telekomunikacyjnych lub firmy budowlane.

W każdym z ww. przypadków są to podmioty gospodarcze będące czynnymi podatnikami podatku VAT.

Wnioskodawca będzie spisywał ze zleceniodawcą oświadczenie, z którego wynikać będzie fakt czy dana budowa stanowić będzie środek trwały zleceniodawcy czy też będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży.

Ponadto tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie opisu sprawy poprzez udzielenie odpowiedzi m.in. na pytanie: „czy pomiędzy podmiotem gospodarczym, dla którego zostanie wykonana budowa kanalizacji teletechnicznej, która nie będzie stanowiła jego środka trwałego, a jej przyszłym nabywcą, na moment wykonania będzie zawarte zlecenie?” i w związku z tym uzyskał następującą informację: „Każdy zakres budowy będzie realizowany w oparciu o umowę na roboty budowlane lub zlecenie wykonania robót budowlanych”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku).

  1. Czy Wnioskodawca przy sprzedaży usług budowlanych polegających na wybudowaniu kanalizacji teletechnicznej na zlecenie podmiotu gospodarczego, dla którego wymieniona budowa nie będzie stanowiła środka trwałego, tylko będzie przedmiotem sprzedaży – na podstawie nowych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ze zmianami z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz. U. poz. 2024), obowiązujących od dnia 1 stycznia 2017 r. – powinien zastosować procedurę odwrotnego obciążenia (42.21.21.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych, 42.21.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze, 42.22.21.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową przesyłowych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, 42.22.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych)?
  2. Czy Wnioskodawca przy sprzedaży usług budowlanych polegających na wybudowaniu kanalizacji teletechnicznej na zlecenie podmiotu gospodarczego, dla którego wymienia budowa stanie się środkiem trwałym powinien – na podstawie nowych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ze zmianami z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz. U. poz. 2024), obowiązujących od dnia 1 stycznia 2017 r. – wystawić fakturę VAT ze stawką 23% (42.21.21.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych, 42.21.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze, 42.22.21.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową przesyłowych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, 42.22.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Przy sprzedaży usług budowlanych polegających na wybudowaniu kanalizacji teletechnicznej na zlecenie podmiotu gospodarczego, dla którego wymieniona budowa nie będzie stanowiła środka trwałego, tylko będzie przedmiotem sprzedaży, Wnioskodawca – na podstawie nowych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ze zmianami z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz. U. poz. 2024), obowiązujących od dnia 1 stycznia 2017 r. – powinien zastosować procedurę odwrotnego obciążenia. Zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy „w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca”.

Ad 2

Przy sprzedaży usług budowlanych polegających na wybudowaniu kanalizacji teletechnicznej na zlecenie podmiotu gospodarczego, dla którego wymieniona budowa stanie się środkiem trwałym, Wnioskodawca powinien – na podstawie nowych przepisów, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2017 r. – wystawić fakturę VAT ze stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność gospodarczą obejmującą kompleksowe wykonywanie robót budowlanych i budowlano-remontowych, w tym budowę kanalizacji teletechnicznej światłowodowej, łączy magistralnych i rozdzielczych.

Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje na zlecenie innych firm, budowę kanalizacji światłowodowych. Wykonywane prace, które nie dotyczą wznoszenia budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, Wnioskodawca sklasyfikował w PKWiU pod następującymi symbolami: 42.21.21.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych, 42.21.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze, 42.22.21.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową przesyłowych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, 42.22.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych. Odbiorcą wykonywanych usług są czynni podatnicy podatku VAT, będący operatorami usług telekomunikacyjnych lub firmami budowlanymi.

Wnioskodawca będzie spisywał ze zleceniodawcą oświadczenie, z którego będzie wynikać fakt czy dana budowa stanowić będzie środek trwały zleceniodawcy, czy też będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży. Każdy zakres budowy będzie realizowany w oparciu o umowę na roboty budowlane lub zlecenie wykonania robót budowlanych.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla zakresu robót budowlanych sklasyfikowanych, w PKWiU pod symbolem: 42.21.21.0, 42.21.22.0, 42.22.21.0, 42.22.22.0, świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu gospodarczego, dla którego wymieniona budowa – w zależności od sytuacji – będzie stanowiła środek trwały lub nie będzie środkiem trwałym i będzie przedmiotem sprzedaży.

W tej sytuacji należy wskazać, że z dniem 1 stycznia 2017 r. ustawodawca wprowadził na gruncie podatku od towarów i usług nowe regulacje w zakresie odwrotnego obciążenia. Katalog czynności rozliczanych w ramach procedury odwrotnego obciążenia został poszerzony i swoim zakresem objął m.in. usługi budowlane. W związku z tym do ustawy dodano nowy załącznik nr 14, który w poz. 2-48 zawiera wykaz usług budowlanych identyfikowanych poprzez dany symbol PKWiU.

Jednakże mechanizm odwrotnego obciążenia dla ww. usług budowlanych ma zastosowanie przy spełnieniu ściśle określonych warunków.

I tak, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Na mocy art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że powyższy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym – zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy – mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że główny wykonawca – nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług. Z kolei, świadczenie ww. usług budowlanych przez wykonawcę (głównego wykonawcę) na rzecz inwestora jest opodatkowane według zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

Ustawa nie definiuje pojęcia „podwykonawcy”, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: „podwykonawca – to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

Pojęcie to wprowadza zatem na grunt analizowanych przepisów następujące podmioty:

  • podwykonawcę – jako zleceniobiorcę wykonującego podzleconą pracę,
  • głównego wykonawcę – jako podmiot podzlecający podwykonawcy wykonanie częściowe lub całościowe danej inwestycji oraz
  • inwestora – jako podmiot zlecający na rzecz głównego wykonawcy wykonanie danej inwestycji.

Zatem powyższe uregulowania prawne dowodzą, że aby zaistniał mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji w zakresie usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, to ich przedmiotem muszą być wyłącznie usługi budowlane, które są wykonywane w następującej relacji: podwykonawca – główny wykonawca.

W związku z ww. przedstawionym schematem podmiotów występujących przy świadczeniu usługi budowlanej, należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

W konsekwencji powyższe prowadzi do następujących uogólnień:

  • nie są usługami świadczonymi przez podwykonawców usługi budowlane świadczone bezpośrednio na rzecz ww. inwestorów, gdyż są one świadczone bezpośrednio na rzecz inwestora, czyli zleceniodawcy usług (a nie wykonawcy);
  • podobnie jest z usługami budowlanymi świadczonymi na rzecz deweloperów budujących nieruchomości na sprzedaż, gdzie deweloper zleca wykonanie przedmiotowych usług np. głównemu wykonawcy (który nie jest podwykonawcą, lecz wykonawcą).

Natomiast każde dalsze podzlecenie usługi przez głównego wykonawcę kolejnym usługodawcom jest już podzleceniem i usługi te będą już rozliczone zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zlecenie podmiotów gospodarczych świadczy usługi budowlane kanalizacji światłowodowych, o których mowa w poz. 7, 8, 11 i 12 załącznika nr 14 do ustawy. Jednocześnie, jak wskazał Wnioskodawca, w jednym przypadku wybudowana ww. kanalizacja staje się środkiem trwałym podmiotu gospodarczego, a w drugiej sytuacji powstała budowa podlega dalszej sprzedaży na rzecz nabywcy. Ponadto należy uznać, że usługi budowlane, wskazane w drugiej sytuacji, wystąpią z zachowaniem schematu trzech podmiotów (inwestora, głównego wykonawcy, podwykonawcy), bowiem – jak poinformował Wnioskodawca – każdy zakres budowy będzie realizowany na podstawie umowy na roboty budowlane lub zlecenie wykonania robót budowlanych.

Kluczowe znaczenie dla ustalenia, czy w ww. sytuacjach znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia będzie określenie statusu Wnioskodawcy, który wykonuje usługi budowlane.

Aby stwierdzić czy Wnioskodawca świadczący usługi na rzecz podmiotów gospodarczych będzie podwykonawcą konieczne będzie uwzględnienie funkcji poszczególnych podmiotów uczestniczących w realizacji inwestycji budowlanej oraz charakteru relacji pomiędzy nimi.

Mając powyższe na względzie, należy wskazać, że podwykonawca to wykonawca, któremu inny podmiot w ramach otrzymanego zlecenia, powierzył wykonanie części lub całości prac budowlanych.

Wobec tego aby uznać, że w realizacji inwestycji budowlanej uczestniczy podwykonawca muszą wystąpić dwa rodzaje zleceń: pierwotne zlecenie udzielone wykonawcy oraz zlecenie udzielone przez wykonawcę na rzecz kolejnego podmiotu, który pełni właśnie funkcję podwykonawcy.

Ad 1

Przechodząc na grunt analizowanej sprawy, w sytuacji kiedy usługi wybudowania kanalizacji teletechnicznej (PKWiU 42.21.21.0, 42.21.22.0, 42.22.21.0, 42.22.22.0) wykonywane będą przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu gospodarczego, dla którego wymieniona budowa nie będzie stanowiła środka trwałego i będzie podlegała dalszej sprzedaży na rzecz nabywcy (inwestora), należy stwierdzić, że ww. usługi budowlane świadczone będą przez Wnioskodawcę na rzecz głównego wykonawcy. Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, gdyż Wnioskodawca w tym schemacie wystąpi jako podwykonawca i w świetle obowiązujących przepisów prawa, zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT od wykonanych usług – zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 1h ustawy – będzie podmiot gospodarczy, będący głównym wykonawcą.

Ad 2

Natomiast w sytuacji kiedy ww. usługi wybudowania kanalizacji teletechnicznej wykonywane będą przez Wnioskodawcę – w ramach jednego zlecenia – na rzecz podmiotu gospodarczego, dla którego wymieniona budowa będzie stanowiła środek trwały, nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia, gdyż Wnioskodawca w tym schemacie wystąpi jako główny wykonawca a nie podwykonawca w stosunku do podmiotu gospodarczego, będącego inwestorem. Tym samym, usługi te będą opodatkowane według zasad ogólnych i podatek VAT rozliczany będzie przez głównego wykonawcę, tj. Wnioskodawcę.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. l.

Przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust 2 i art. 110, wynosi 23%.

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę (art. 41 ust. 13 ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy na rzecz podmiotów gospodarczych usługi budowlane sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem: 42.21.21.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych, 42.21.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze, 42.22.21.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową przesyłowych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, 42.22.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych. Ww. roboty – jak wskazał Wnioskodawca – nie dotyczą wznoszenia budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

Wobec powyższego, ze względu na fakt, że ww. usługi budowlane świadczone przez Wnioskodawcę nie zostały wymienione w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, jako czynności opodatkowane stawkami obniżonymi lub zwolnione od podatku VAT, będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Podsumowując, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., Wnioskodawca świadcząc na rzecz podmiotów gospodarczych (inwestorów) usługi budowlane, zdefiniowane w poz. 7, 8, 11 i 12 załącznika nr 14 do ustawy, nie będzie zobowiązany do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. Wobec tego w tej sytuacji wykonawca dokumentując ww. usługi budowlane, poprzez wystawienie faktury, powinien naliczyć podatek należny w wysokości 23%.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych polegających na wybudowaniu kanalizacji teletechnicznej na zlecenie podmiotu gospodarczego oraz opodatkowania podatkiem VAT ww. usług budowlanych.

Natomiast, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w dniu 21 kwietnia 2017 r. zostały wydane interpretacje indywidualne w zakresie:

  • zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych świadczonych przez wykonawcę wyłonionego w postępowaniu przetargowym oraz opodatkowania podatkiem VAT ww. świadczonych usług, nr 3063-ILPP1-2.4512.51.2017.2.AW;
  • zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych (PKWiU 41.00.30.0) świadczonych na rzecz Wnioskodawcy, nr 3063-ILPP1-2.4512.85.2017.2.AW.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj