Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.24.2017.1.AF
z 13 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2017 r. (data wpływu 21 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia dochodu w przypadku wypłaty na rzecz Uczestnika kwoty z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych, które zostały uzyskane przez Uczestnika w ramach przekazania majątku po likwidacji Spółki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia dochodu w przypadku wypłaty na rzecz Uczestnika kwoty z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych, które zostały uzyskane przez Uczestnika w ramach przekazania majątku po likwidacji Spółki.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (dalej: Wnioskodawca) jest towarzystwem funduszy inwestycyjnych, działającym zgodnie z ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2016 r. poz. 1896, ze zm., dalej: ustawa FI).


Na mocy art. 45 ustawy FI, przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest tworzenie funduszy inwestycyjnych otwartych, funduszy inwestycyjnych zamkniętych lub funduszy zagranicznych, zarządzanie nimi, w tym pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, reprezentowanie ich wobec osób trzecich oraz zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy FI, Wnioskodawca tworzy fundusze inwestycyjne, zarządza nim i reprezentuje je w stosunkach z osobami trzecimi (w tym m.in. z organami podatkowymi).

Zgodnie z art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.; dalej ustawa PIT), w sytuacjach, gdy fundusz zarządzany przez Wnioskodawcę pośredniczy w wypłacie do osób fizycznych dochodów z udziału w funduszach kapitałowych, pełni on funkcję płatnika na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: podatek PIT). W konsekwencji, wszelkie niezbędne czynności w tym zakresie, w tym wyliczenie należnego podatku, jego odprowadzenie i przygotowanie deklaracji podatkowej, dokonywane są przez Wnioskodawcę, jako reprezentanta funduszy.

Posiadaczami certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych, zarządzanych przez Wnioskodawcę (dalej: Fundusze), są m.in. osoby prawne – spółki prawa handlowego (dalej: Spółki), w których wspólnikami są osoby fizyczne. Zdarzają się przypadki, gdy wskutek likwidacji takich Spółek, certyfikaty inwestycyjne zostają przekazane – w wyniku dystrybucji majątku polikwidacyjnego – osobom fizycznym (wspólnikom Spółek), które stają się w ten sposób uczestnikami Funduszy (dalej: Uczestnicy).


W sytuacji, gdy dochodzi do wykupu przez Fundusze ww. certyfikatów inwestycyjnych, na Funduszach spoczywają obowiązki płatnika podatku PIT w odniesieniu do wypłacanych Uczestnikom dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku wypłaty na rzecz Uczestnika kwoty z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych, które zostały uzyskane przez Uczestnika w ramach przekazania majątku po likwidacji Spółki, dochód Uczestnika podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT stanowi różnica pomiędzy przychodem uzyskanym przez Uczestnika z tytułu wykupu ww. certyfikatów przez Fundusz, a kosztami uzyskania przychodów w postaci wartości rynkowej ww. certyfikatów, ustalonej na dzień ich nabycia przez Uczestnika?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wypłaty na rzecz Uczestnika kwoty z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych, uzyskanych przez tego Uczestnika w ramach przekazania majątku po likwidacji Spółki, dochód Uczestnika podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT stanowi różnica pomiędzy przychodem uzyskanym przez Uczestnika z tytułu wykupu ww. certyfikatów przez Fundusz, a kosztami uzyskania przychodów w postaci wartości rynkowej ww. certyfikatów, ustalonej na dzień ich nabycia przez Uczestnika.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy PIT, w przypadku wypłaty Uczestnikom dochodów z tytułu udziału w Funduszach, ww. Fundusze pełnią wobec tych Uczestników funkcję płatnika w zakresie PIT. W praktyce, obowiązki płatnika wykonywane są przez Wnioskodawcę, działającego jako reprezentant Funduszy. Z tego względu, szczególne znaczenie dla Wnioskodawcy ma określenie, w jaki sposób powinna zostać ustalona podstawa opodatkowania w przypadku wykupu certyfikatów inwestycyjnych od Uczestników.

Dla określenia właściwego sposobu ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem PIT w przypadku zbycia przez Uczestników certyfikatów inwestycyjnych na rzecz Funduszy, w okolicznościach wskazanych w niniejszym wniosku, konieczne jest w pierwszej kolejności odniesienie się do zagadnienia konsekwencji podatkowych otrzymania przez Uczestników ww. certyfikatów w wyniku likwidacji Spółek. Ustalenia te będą miały znaczenie dla określenia prawidłowego dochodu związanego z późniejszym zbyciem certyfikatów na rzecz Funduszy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT, źródłami przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki (art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy PIT). Jak wynika z powyższego, w przypadku likwidacji spółek, z perspektywy podatkowej wspólnicy będący osobami fizycznymi osiągają przychody z kapitałów pieniężnych.

W omawianym przypadku, wartość podstawy opodatkowania ustala się zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy PIT, a zatem w wysokości dochodu (przychodu) faktycznie uzyskanego z tego udziału, tj. w wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki. Z uwagi na fakt, iż ustawa PIT nie wprowadza rozróżnienia pomiędzy przypadkami, gdy wypłaty z majątku polikwidacyjnego dokonywane są w gotówce i przypadkami, gdy przyjmują one formę niepieniężną, konsekwencje obu tych zdarzeń powinny być tożsame. Mianowicie, w sytuacji:

  • wypłaty majątku z tytułu likwidacji spółki w formie gotówkowej – wartość przychodu wspólnika będzie stanowiła otrzymana kwota pieniężna;
  • wypłaty majątku z tytułu likwidacji spółki w naturze – wysokość przychodu wspólnika powinna zostać określona w jego wartości rynkowej (zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy PIT).

Jak wynika z powyższego, jeżeli Uczestnik, w wyniku likwidacji Spółki, otrzyma w majątku polikwidacyjnym certyfikaty inwestycyjne, będzie on zobowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego z tego tytułu, w wysokości wartości rynkowej ww. certyfikatów na moment ich otrzymania.


Odnosząc się do kwestii zbycia certyfikatów inwestycyjnych przez Uczestnika na rzecz Funduszy, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy PIT, od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Mając na uwadze powyższe, w przypadku dokonania przez Fundusze wykupu certyfikatów, kwota wynagrodzenia Uczestnika z tego tytułu będzie stanowiła przychód podatkowy. Z uwagi na fakt, iż przedmiotem opodatkowania jest dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (a nie przychód), przychód Uczestnika z tytułu zbycia certyfikatów inwestycyjnych w celu umorzenia, co do zasady, podlega pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów. Dopiero tak ustalony dochód podlega opodatkowaniu według stawki 19% podatku PIT. Oznacza to, że dla ustalenia właściwej podstawy opodatkowania (dochodu), kluczowe jest w analizowanym stanie faktycznym określenie, jakie wydatki będą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy PIT, co do zasady, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z tytułu odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Innymi słowy, w przypadku umorzenia tytułów uczestnictwa (tu: certyfikatów inwestycyjnych) w Funduszach, Uczestnicy są uprawnieni do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów w postaci „wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa” w Funduszach.

Ustawa PIT nie zawiera przepisu, który wprost określałby, w jaki sposób należy ustalić koszty uzyskania przychodów w przypadku, gdy tytuły uczestnictwa w funduszach kapitałowych zostały nabyte przez osobę fizyczną w wyniku likwidacji osoby prawnej (spółki). Stąd, analiza konsekwencji podatkowych takiej transakcji, tj. ustalenie zasad określania kosztów uzyskania przychodów, powinna być dokonana z uwzględnieniem całokształtu uregulowań ustawy PIT.

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na art. 22g ust. 1 pkt 5 ustawy PIT, odnoszący się do sposobu ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, otrzymanych w wyniku likwidacji spółki/osoby prawnej. Zgodnie z powyższym przepisem za wartość początkową uważa się w takim przypadku ustaloną przez podatnika wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. Jednocześnie, na podstawie przywołanego powyżej art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy PIT, wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej/spółki podlega zaliczeniu do przychodów podatkowych podatnika. Jak wynika z powyższego, w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych (jako wartość początkową środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji) wartość rozpoznanego uprzednio przychodu podatkowego.

W ocenie Wnioskodawcy, analogiczne podejście należy przyjąć w odniesieniu do kosztów podatkowych związanych ze zbyciem otrzymanych w wyniku likwidacji innych składników majątkowych (np. certyfikatów inwestycyjnych). Oznacza to, iż analogicznie jak otrzymania wskutek likwidacji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych, rozpoznania przez podatnika wartość przychodu podatkowego może zostać następnie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów (w drodze odpisów amortyzacyjnych), to również wartość otrzymanych w tożsamy sposób innych składników majątkowych, w tym certyfikatów inwestycyjnych, może zostać rozpoznana jako koszt podatkowy przy zbyciu tych składników. Przyjęcie przeciwnego stanowiska prowadziłoby do nieuzasadnionego odmiennego traktowania składników majątkowych nabytych w identyczny sposób, których nabycie rodzi tożsame skutki podatkowe (powstanie przychodu).

Kolejno, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż możliwość rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów, w przypadku zbycia aktywów, kwot uprzednio zaliczonych do przychodów podatkowych, potwierdzają pośrednio również regulacje odnoszące się opodatkowania sprzedaży udziałów (akcji), objętych za wkład niepieniężny. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT, w przypadku wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego, wartość takiego wkładu stanowi, co do zasady, przychód z kapitałów pieniężnych podatnika. Jednocześnie, w myśl art. 22 ust. 1f pkt 1 ustawy PIT, przy późniejszym odpłatnym zbyciu uzyskanych w ten sposób udziałów (akcji) w spółce, na dzień zbycia tych udziałów/akcji, koszty uzyskania przychodów ustala się w wysokości określonej zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT. Ustawodawca dopuszcza zatem sytuacje, gdy jako koszt uzyskania przychodów rozpoznawana jest wartość osiągniętego wcześniej przychodu podatkowego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, kosztami uzyskania przychodów związanymi z dokonaniem wypłaty na rzecz Uczestnika z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych, uzyskanych przez Uczestnika w ramach przekazania majątku po likwidacji Spółki, będzie wartość rynkowa ww. certyfikatów, ustalona na dzień ich nabycia przez Uczestników (czyli wartość przychodu podatkowego rozpoznanego przez Uczestnika).

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca pragnie wskazać, że zanegowanie prawa do rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów ww. wartości certyfikatów inwestycyjnych w przypadku ich wykupu przez Fundusz prowadziłoby do nieuzasadnionego, podwójnego opodatkowania Uczestnika. Zauważyć bowiem należy, iż podmioty, które w wyniku identycznego podziału majątku uzyskały płatność gotówkową, a następnie dokonały nabycia certyfikatów inwestycyjnych, będą miały pełne prawo do pomniejszenia przychodów ze zbycia tych certyfikatów o koszty uzyskania przychodów, podczas gdy osoby, które uzyskały majątek w formie niepieniężnej, zostaną takiego prawa pozbawione. Zdaniem Wnioskodawcy taki stan rzeczy nie może zostać uznany za prawidłowy.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku wypłaty na rzecz Uczestnika kwoty z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych, uzyskanych przez tego Uczestnika w ramach przekazania majątku po likwidacji Spółki, dochód Uczestnika podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT stanowi różnica pomiędzy przychodem uzyskanym przez Uczestnika z tytułu wykupu ww. certyfikatów przez Fundusz, a kosztami uzyskania przychodów w postaci wartości rynkowej ww. certyfikatów (ustalonej na dzień ich nabycia przez Uczestnika).


Na marginesie, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż zaprezentowane w niniejszym wniosku stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, w tym m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej (dalej: DIS) w Poznaniu z 28 sierpnia 2015 r., sygn. ILPB2/4511-1-526/15-2/JK, zgodnie z którą: „Skoro wartość certyfikatów otrzymywanych w związku z likwidacją osoby prawnej jest podlegającym opodatkowaniu przychodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, to może być ona również źródłem kosztów w chwili ich odpłatnego zbycia. W konsekwencji należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w przypadku odpłatnego zbycia lub umorzenia certyfikatów uprzednio nabytych w wyniku likwidacji Spółki, kosztem uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy będzie ich wartość rynkowa ustalona na dzień ich nabycia przez Wnioskodawcę.”;
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez DIS w Bydgoszczy z 19 czerwca 2015 r. sygn. ITPB4/4511-43/15/KW (interpretacja ta dotyczy udziałów/akcji, ale zdaniem Wnioskodawcy, zaprezentowana w niej argumentacja znajduje zastosowanie również w odniesieniu do certyfikatów inwestycyjnych), zgodnie z którą: „w przedmiotowym stanie faktycznym w przypadku odpłatnego zbycia wskazanych w stanie faktycznym aktywów finansowych nabytych w wyniku zarówno likwidacji SA (Sp. z o.o.) jak też dobrowolnego umorzenia jej akcji (udziałów), kosztem uzyskania przychodów będzie wartość rynkowa danego aktywa finansowego z dnia jego nabycia.”;
  • interpretacji indywidualnej w wydanej przez DIS w Poznaniu z dnia 16 maja 2014 r., sygn. ILPB2/415-196/14-2/WS (interpretacja ta dotyczy udziałów/akcji, ale zdaniem Wnioskodawcy, zaprezentowana w niej argumentacja znajduje zastosowanie również w odniesieniu do certyfikatów inwestycyjnych), zgodnie z którą: „Kwestia ustalenia wysokości przychodu do opodatkowania z tytułu likwidacji spółki kapitałowej ma istotne znaczenie w rozpatrywanej sprawie z uwagi na obowiązującą w prawie podatkowym zasadę skorelowania przychodów z kosztami. Skoro wartość akcji/udziałów otrzymanych w związku z likwidacją osoby prawnej jest podlegającym opodatkowaniu przychodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, to może być ona również źródłem kosztów w chwili jego odpłatnego zbycia. W konsekwencji należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w przypadku odpłatnego zbycia akcji/udziałów uprzednio nabytych w wyniku likwidacji Spółki, kosztem uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy będzie ich wartość rynkowa ustalona na dzień ich nabycia przez Wnioskodawcę.”;
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez DIS w Bydgoszczy z dnia 18 września 2014 r. sygn. ITPB1/415-700/14/MR;
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez DIS w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2014 r. sygn. IPPB2/415-387/14-4/PW.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi jak w petitum.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe.


Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ww. ustawy stanowi, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki.

Z treści art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki.


Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach osoby prawnej.


Należy wskazać, że zgodnie z poglądem prezentowanym w doktrynie prawa handlowego, podział majątku może nastąpić bądź przez wypłatę wspólnikom przypadających im z tytułu likwidacji kwot w pieniądzu, bądź przez przydzielenie poszczególnych przedmiotów majątkowych zlikwidowanej spółki. Jednocześnie ustawodawca nie różnicuje sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych w związku z likwidacją majątku spółki w zależności od tego czy wypłacane są środki pieniężne, czy też zwrot następuje w formie niepieniężnej, np. w postaci rzeczowych składników majątku spółki.

Przepisy nie wskazują jak ustalić wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, a jedynie określają sposób podziału tego majątku.


Zasad ustalania wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki nie wyrażają wprost również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Z przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, regulujących skutki podatkowe likwidacji spółki kapitałowej wynika, że wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej jest przychodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.


W związku z powyższym w przypadku wypłaty majątku z tytułu likwidacji osoby prawnej w gotówce dochodem (przychodem) będzie wartość uzyskanej kwoty pieniężnej. Jeżeli natomiast majątek ten otrzymany jest w naturze, to jego wartość należy określić według jego wartości rynkowej na dzień likwidacji, tj. wartości przyjętej na podstawie cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca uzyskania.

W myśl bowiem art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.


Podsumowując stwierdzić należy, że z tytułu likwidacji spółki Uczestnik uzyska przychód w wysokości wartości rynkowej certyfikatów z dnia ich otrzymania przez Wnioskodawcę.

Kwestia ustalenia wysokości przychodu do opodatkowania z tytułu likwidacji spółki kapitałowej ma istotne znaczenie w rozpatrywanej sprawie z uwagi na obowiązującą w prawie podatkowym zasadę skorelowania przychodów z kosztami.


Skoro wartość certyfikatów otrzymanych w związku z likwidacją osoby prawnej jest podlegającym opodatkowaniu przychodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, to może być ona również źródłem kosztów w chwili ich odpłatnego zbycia.


W związku z powyższym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku wypłaty na rzecz Uczestnika kwoty z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych, które zostały uzyskane przez Uczestnika w ramach przekazania majątku po likwidacji Spółki, dochód Uczestnika podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych stanowi różnica pomiędzy przychodem uzyskanym przez Uczestnika z tytułu wykupu ww. certyfikatów przez Fundusz, a kosztami uzyskania przychodów w postaci wartości rynkowej ww. certyfikatów, ustalonej na dzień ich nabycia przez Uczestnika.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj