Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP1.4512.97.2017.1.MR
z 21 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia (pytania oznaczone we wniosku nr 1, 2, 3 i 5) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia (pytania oznaczone we wniosku nr 1, 2, 3 i 5).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd Budynków Miejskich i Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: ZBM I TBS) powstała na skutek przyjęcia w dniu 18 czerwca 1998 r. przez Radę Miejską .. uchwały o przekształceniu, w oparciu o przepisy art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 573, z późn. zm.), zakładu budżetowego – Zarząd Budynków Miejskich.

Przeważającym rodzajem działalności gospodarczej ZBM I TBS jest zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD: 68.32.Z). Podatnik ten prowadzi również działalność w zakresie:

  • roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD: 41.20.Z),
  • rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych (PKD: 43.11.Z),
  • przygotowanie terenu pod budowę (PKD: 43.12.Z),
  • kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD: 68.10.Z),
  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD: 68.20.Z),
  • pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (PKD: 68.31.Z),
  • działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD: 81.10.Z),
  • niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych (PKD: 81.21.Z),
  • działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD: 81.30.Z).

ZBM I TBS został powołany uchwałą Rady Miasta …w celu wykonywania zadań komunalnych, a zatem spełnia kryteria określone w interpretacji Sądu Najwyższego w wyroku z dnia 11 sierpnia 2005 r. (sygn. akt II CSK 105/05).

W celu uregulowania wzajemnych praw i obowiązków oraz zasad rozliczeń ZBM I TBS podpisał z miastem …. protokół uzgodnień Nr /2015 z dnia 2 lutego 2015 r.

Na podstawie tego protokołu ZBM I TBS zobowiązał się do wykonywania:

  • czynności administrowania zasobami lokalowymi właściciela (np. zawieranie umów najmu lokali, naliczanie czynszów, pobieranie kaucji),
  • czynności eksploatacyjnych (np. utrzymywanie czystości i porządku w budynkach, koszenie trawy, przycinanie żywopłotów),
  • czynności technicznego utrzymania zasobów lokalowych (wszelkie czynności technicznego utrzymania i rozbudowy zasobów lokalowych, jak również pełnienie funkcji inwestora w imieniu własnym i na rzecz oraz koszt miasta …).

Pełnienie funkcji inwestora (zastępstwo inwestorskie) ma na celu zorganizowanie i nadzorowanie zlecanych robót budowlanych, a w szczególności:

  • przygotowanie niezbędnej dokumentacji,
  • opiniowanie dokumentacji projektowej,
  • prowadzenie nadzoru inwestorskiego nad wszelkimi robotami budowlanymi.

Usługi i roboty budowlane realizowane są w ramach planu zatwierdzonego przez miasto …., w imieniu którego działa ZBM I TBS.

ZMB I TBS jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, roboty budowlane wymienione w załączniku nr 14 pod poz. 2-48 są nabywane raz w imieniu miasta …(wykonawca wystawia faktury bezpośrednio na miasto …, a ZBM I TBS pełni funkcję Inwestora Zastępczego, za które ma określone wynagrodzenie), innym razem, wykonując postanowienia protokołu uzgodnień Nr /2015 z dnia 2 lutego 2015 r. ZBM I TBS zleca wykonanie robót budowlanych we własnym imieniu, ale na rzecz miasta …. Poniesione koszty ZBM I TBS „refakturuje” na miasto …..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy nabywając w imieniu i na rzecz miasta …roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy o podatku od towarów usług, które świadczone są przez podatników podatku VAT, w przypadku gdy faktury za wykonanie tych robót będą wystawione bezpośrednio na miasto …., a ZBM I TBS będzie jedynie wymieniony w tej fakturze w poz. „adres do doręczeń”, ZBM I TBS będzie podatnikiem podatku VAT w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy ZBM I TBS zlecając we własnym imieniu ale na rzecz miasta … i w wyniku realizacji Porozumienia zawartego z miastem … (Protokół Uzgodnień Nr /2015 z dnia 2 lutego 2015 r.) usługi i roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy o podatku od towarów, które świadczone są przez podatników podatku VAT i gdy faktury za wykonanie tych robót będą wystawiane na ZBM I TBS, a następnie „refakturowane” na miasto …., ZBM I TBS będzie podatnikiem podatku VAT w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług?
  3. Czy fakturę dokumentującą wykonanie robót budowlanych w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy o podatku od towarów i usług, zlecanych w imieniu ZBM I TBS na rzecz miasta …., wystawia podwykonawca?
  4. Czy ZBM I TBS nabywając w imieniu własnym ale na rzecz miasta … roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy o podatku od towarów i usług będzie zobowiązany zadeklarować kwotę podatku należnego, która stanowić będzie kwotę podatku naliczonego, który następnie będzie mógł odliczyć od kwoty podatku należnego z tytułu „refakturowania”?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Jeżeli ZBM I TBS w imieniu i na rzecz miasta …. zleci wykonanie robót budowlanych, ZBM I TBS nie będąc ich nabywcą nie będzie również podatnikiem podatku VAT z tytułu ich świadczenia.

Ad 2

Jeżeli ZBM I TBS w imieniu własnym lecz na rzecz miasta …. zleci wykonanie robót budowlanych, ZBM I TBS – jako ich nabywca – będzie podatnikiem podatku VAT, o ile podwykonawca również jest podatnikiem tego podatku.

Ad 3

Fakturę dokumentującą wykonanie robót budowlanych wskazanych w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy o podatku od towarów i usług, zlecanych w imieniu ZBM I TBS na rzecz miasta …, wystawia podwykonawca nie wykazując w niej jednakże: stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Faktura ta powinna zawierać wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Ad 4

ZBM I TBS nabywając w imieniu własnym ale na rzecz miasta …. roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy o podatku od towarów i usług będzie zobowiązany zadeklarować kwotę podatku należnego, która stanowić będzie kwotę podatku naliczonego. O tę kwotę będzie mogła obniżyć podatek należny wynikający z „refakturowania” usług.

Uzasadnienie

Ad 1

Zasady rozliczania podatku VAT w sytuacji, gdy ZBM I TBS działa w imieniu i na rzecz miasta ….

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm., dalej: UVAT) opodatkowaniu tym podatkiem podlega świadczenie usług. Podatnikami natomiast, z uwagi na art. 15 ust. 1 tej ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ze względu jednak na art. 17 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, w brzmieniu nadanym mu art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2024, dalej: Nowela), podatnikami, od dnia 1 stycznia 2017 r., są również osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby nabywają usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następują warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Stosownie do art. 17 ust. 1h UVAT, w przypadku usług wymieniony w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Gdy idzie o nabywcę usług zauważyć należy, że zgodnie z art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z późn. zm., dalej: KC) z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania, z uwagi na art. 95 § 2 tej ustawy, pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Na takich zasadach świadczone są w szczególności usługi inwestora zastępczego. Zgodnie z Polską Normą ustanowioną dnia 25 kwietnia 2000 r. (PN-ISO 6707-2:2000 Budownictwo – Terminologia Terminy Stosowane w umowach – umowa o zastępstwo inwestycyjne) inwestor zastępczy to jednostka organizacyjna działająca odpłatnie w imieniu zamawiającego i odpowiedzialna przed nim za organizację i koordynację działań wszystkich stron uczestniczących w przedsięwzięciu inwestycyjnym.

Podkreślić należy, że z mocy art. 647 KC inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. Wykonawca natomiast zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej. Inwestor, w tym inwestor zastępczy nie wykonuje więc robót budowlanych, albowiem te należą do wykonawcy.

Jeżeli zatem ZBM I TBS działa w imieniu miasta …, a więc je reprezentuje, jej działania wywołują skutki bezpośrednio u reprezentowanego. ZBM I TBS nie świadczy w tej sytuacji robót budowlanych ani nie nabywa lecz wykonuje wyłącznie czynności związane z przygotowaniem robót (tj. działa jako inwestor zastępczy), które nabywa miasto … ZBM I TBS nie jest tym samym w tej sytuacji wykonawcą, status ten będzie przysługiwał podmiotowi, z którym zawarta zostanie umowa o roboty budowlane. W zakresie robót budowlanych podatnikiem podatku VAT będzie wykonawca, tj. podmiot zobowiązany do oddania (remontu) przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej.

Istotnym okazuje się zatem fakt, że gdy ZBM I TBS zamawiając roboty budowlane działa w imieniu miasta….., nabywcą usług, z uwagi na art. 95 § 2 KC, jest miasto ….. W stosunku do ZBM I TBS nie zachodzą w tych okolicznościach przesłanki do zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 UVAT, a więc do uznania go za podatnika. Opodatkowaniu w przypadku ZBM I TBS podlegać będą tylko usługi świadczone w ramach stosunku przedstawicielstwa (usługi inwestora zastępczego świadczone w imieniu i na rzecz miasta …).

Ad 2

Zasady rozliczania podatku VAT w sytuacji, gdy ZBM I TBS działa we własnym imieniu, ale na rzecz miasta …..

2.1. Świadczenie usług inwestora a wykonywanie robót budowlanych.

Z § 7 ust. 1 protokołu uzgodnień Nr /2015 z dnia 2 lutego 2015 r. wynika, że ZBM I TBS wykonywać ma wszelkie czynności technicznego utrzymania i rozbudowy zasobów lokalowych, jak również pełnić funkcję inwestora w imieniu własnym i na rzecz oraz koszt inwestora faktycznego miasta …. (zastępstwo inwestorskie) w celu zorganizowania i nadzorowania zlecanych robót budowlanych. Zakres obowiązków inwestora, w świetle art. 18 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290, z późn. zm., dalej: PrB) czy art. 647 KC, nie obejmuje świadczenia robót budowlanych, jednakże jeżeli takie usługi ZBM I TBS nabywa we własnym imieniu, ale na rzecz gminy …, w świetle art. 8 ust. 2a UVAT również je świadczy.

2.2. Podwykonawca

Zgodnie z art. 8 ust. 2a UVAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. ZBM I TBS działając we własnym imieniu lecz na rzecz miasta … świadczy na jego rzecz te same usługi, które otrzymał (por. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 31 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 1911/13, opubl. LEX nr 1814860) – mimo, że nie świadczy ich osobiście. W świetle zaś art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h UVAT – w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do tej ustawy, podatnikami, od dnia 1 stycznia 2017 r., są osoby prawne, nabywające usługi, jednakże wówczas, gdy usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

W przepisach UVAT ustawodawca nie zdefiniował zwrotu „podwykonawca”, w języku potocznym natomiast słowo to znaczy tyle, co „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego). Bardziej szczegółową definicję umowy o podwykonawstwo zawiera art. 2 pkt 9b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r., Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164, z późn. zm. – dalej: PZP). Sięgając posiłkowo do tego przepisu stwierdzić należy, że przez umowę o podwykonawstwo należy rozumieć umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawartą między wybranym przez zamawiającego wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

W przypadku zatem umowy o podwykonawstwo usługobiorca nie świadczy usług osobiście, lecz za pomocą podmiotu trzeciego, co znajduje potwierdzenie w treści art. 647 § KC.

Zgodnie z tym przepisem w umowie o roboty budowlane, o której mowa w art. 647, zawartej między inwestorem a wykonawcą (generalnym wykonawcą), strony ustalają zakres robót, które wykonawca będzie wykonywał osobiście lub za pomocą podwykonawców. Stąd też, gdy ZBM I TBS działając we własnym imieniu, ale na rzecz miasta …, nabywa usługi budowlane, w świetle art. 8 ust. 2a UVAT, usługi te świadczy, co oznacza, że na gruncie przepisów tej ustawy jest wykonawcą (pomimo, że taki status mu nie przysługuje w rozumieniu przepisów PrB czy KC). ZBM I TBS nie świadczy przy tym robót budowlanych osobiście, co prowadzi do wniosku, że faktycznie wykonuje je podwykonawca. Tym samym ZBM I TBS, otrzymując we własnym imieniu roboty budowlane i świadcząc je na rzecz miasta ….., będzie podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, jeżeli podwykonawca (tj. podmiot faktycznie te usługi świadczący) również jest podatnikiem podatku VAT.

2.3 Przepisy przejściowe

Zgodnie z art. 5 Noweli, przepisy art. 17 ust. 1 pkt 8 UVAT w brzmieniu nadanym Nowelą, stosuje się do usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 UVAT, które zostały wykonane od dnia 1 stycznia 2017 r. O dacie zrealizowania usług budowlanych i budowlano-montażowych decyduje rzeczywiste ich wykonanie (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 lipca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 393/15, opubl. LEX nr 1802567). Sporządzenie dokumentów przewidzianych w umowie, przykładowo protokołów zdawczo -odbiorczych, na okoliczność zakończenia robot nie ma istotnego znaczenia (zob. wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 maja 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 235/13, opubl. LEX nr 1682505 czy z dnia 21 maja 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 2073/14, opubl. LEX nr 1756569).

W przypadku uiszczenia przed dniem 1 stycznia 2017 r. całości lub części zapłaty na poczet świadczonych od tego dnia usług, dla których po tej dacie podatnikiem stał się nabywca, stosownie do art. 8 Noweli dokonuje się korekty rozliczenia tej zapłaty w rozliczeniu za okres, w którym wykonano tę usługę.

2.4 Roboty budowlane

W poz. 2-48 załącznika nr 14 do UVAT wymieniono roboty budowlane, ogólnobudowlane i inne, wskazując przy każdej z nich symbol PKWiU. Spostrzeżenie to jest ważne, jako że z mocy art. 5a tej ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 (tj. czynności podlegających opodatkowaniu), wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (taką jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług – PKWiU), są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

ZBM I TBS będzie w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 8 UVAT podatnikiem podatku VAT, jeżeli w imieniu własnym ale na rzecz miasta ……nabywa od podatników podatku VAT usługi o symbolu PKWiU wymienionym w poz. 2-28 załącznika nr 14.

Ad 3 Faktura

Podwykonawca mimo, że nie jest podatnikiem w okolicznościach przewidzianych art. 17 ust. 1 pkt 8 UVAT, zobowiązany będzie wystawić na rzecz ZBM I TBS fakturę (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. z dnia 26 stycznia 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 936/14, opubl. LEX nr 1800224). Faktura ta, z mocy art. 106e ust. 4 pkt 1 UVAT, nie zawiera danych określonych w ust. 1 pkt 12-14, a więc: stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Ze względu na art. 106e ust. 1 pkt 18 UVAT faktura powinna zawierać wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Ad 4 Rozliczenie podatku należnego i naliczonego przez ZBM I TBS

ZBM I TBS nabywając od podatników podatku VAT w imieniu własnym ale na rzecz miasta …..roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 obowiązany będzie zadeklarować kwotę podatku należnego, która z uwagi na art. 86 ust. 2 pkt 4 UVAT, stanowi kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 4 UVAT kwotę tegoż podatku naliczonego ZBM I TBS może odliczyć od kwoty należnego wynikającego z „refakturowania” usług na rzecz miasta …. W myśl art. 86 ust. 1 UVAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którego kwotę, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a tej ustawy, stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Wyjaśnić zatem należy, że stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem powyższy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym – zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy – mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Z opisu sprawy wynika, że ZBM I TBS powstał na skutek przyjęcia w dniu 18 czerwca 1998 r. przez Radę Miejską w … uchwały o przekształceniu, w oparciu o przepisy art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, zakładu budżetowego – Zarząd Budynków Miejskich. ZBM I TBS został powołany uchwałą Rady Miasta … w celu wykonywania zadań komunalnych. W celu uregulowania wzajemnych praw i obowiązków oraz zasad rozliczeń ZBM I TBS podpisał z miastem …. protokół uzgodnień Nr /2015 z dnia 2 lutego 2015 r. Na podstawie tego protokołu ZBM I TBS zobowiązał się do wykonywania:

  • czynności administrowania zasobami lokalowymi właściciela (np. zawieranie umów najmu lokali, naliczanie czynszów, pobieranie kaucji),
  • czynności eksploatacyjnych (np. utrzymywanie czystości i porządku w budynkach, koszenie trawy, przycinanie żywopłotów),
  • czynności technicznego utrzymania zasobów lokalowych (wszelkie czynności technicznego utrzymania i rozbudowy zasobów lokalowych, jak również pełnienie funkcji inwestora w imieniu własnym i na rzecz oraz koszt miasta…).

Pełnienie funkcji inwestora (zastępstwo inwestorskie) ma na celu zorganizowanie i nadzorowanie zlecanych robót budowlanych, a w szczególności:

  • przygotowanie niezbędnej dokumentacji,
  • opiniowanie dokumentacji projektowej,
  • prowadzenie nadzoru inwestorskiego nad wszelkimi robotami budowlanymi.

Usługi i roboty budowlane realizowane są w ramach planu zatwierdzonego przez miasto .., w imieniu którego działa ZBM I TBS. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, roboty budowlane wymienione w załączniku nr 14 pod poz. 2-48 są nabywane raz w imieniu miasta …(wykonawca wystawia faktury bezpośrednio na miasto…, a ZBM I TBS pełni funkcję Inwestora Zastępczego, za które ma określone wynagrodzenie), innym razem, wykonując postanowienia protokołu uzgodnień Nr /2015 z dnia 2 lutego 2015 r. ZBM I TBS zleca wykonanie robót budowlanych we własnym imieniu, ale na rzecz miasta ….. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, poniesione przez niego koszty „refakturuje” na miasto ….

Ad 1

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących pytania nr 1 wniosku jest kwestia ustalenia, czy nabywając w imieniu i na rzecz miasta … roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy, które świadczone są przez podatników podatku VAT, stanie się podatnikiem podatku VAT w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca (ZBM I TBS), działa – w opisanym przypadku – w imieniu i na rzecz miasta … jako inwestor zastępczy.

Należy wskazać w niniejszej sprawie, że zgodnie z art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459), zwanej dalej k.c., z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. W myśl art. 95 § 2 k.c., czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Stosownie do art. 96 k.c. – umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Zatem jak wynika z powyższych przepisów, pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie w sytuacji, gdy mocodawca (miasto …) udziela ZBM I TBS pełnomocnictwa, czynności wykonane przez ZBM I TBS wywołają skutki bezpośrednio w sferze prawnej miasta …. (mocodawcy).

W opisanym przypadku Wnioskodawca nie będzie zatem świadczył odpłatnych usług na rzecz miasta …. Usługi te będą natomiast bezpośrednio świadczone przez wykonawców na rzecz tego podmiotu (miasta….).

Wobec powyższego, ZBM I TBS nabywając w imieniu i na rzecz miasta … roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48, będzie działał w imieniu i na rzecz miasta … występując jako inwestor zastępczy, który będzie reprezentował swego mocodawcę (miasto …). Faktury za wykonane usługi będą wystawione przez ich wykonawcę bezpośrednio na miasto …, zatem ZBM I TBS nie będzie w tej sytuacji nabywcą przedmiotowych usług.

Ad 2

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii pytania nr 2 jest rozstrzygnięcie, czy ZBM I TBS zlecając we własnym imieniu ale na rzecz miasta …. i w wyniku realizacji Porozumienia zawartego z miastem …. usługi i roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy, które świadczone są przez podatników podatku VAT i gdy faktury za wykonanie tych robót będą wystawiane na ZBM I TBS, a następnie „refakturowane” na miasto …, ZBM I TBS będzie podatnikiem podatku VAT w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy.

Jak wcześniej wskazano przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48. Przy czym – zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy – mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że główny wykonawca – nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług. Z kolei świadczenie ww. usług budowlanych przez wykonawcę (głównego wykonawcę) na rzecz inwestora jest opodatkowane według zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „podwykonawcy”, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: „podwykonawca – to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca; 2503008).

Pojęcie to wprowadza zatem na grunt analizowanych przepisów następujące podmioty:

  • podwykonawcę – jako zleceniobiorcę wykonującego podzleconą pracę,
  • głównego wykonawcę – jako podmiot podzlecający podwykonawcy wykonanie częściowe lub całościowe danej inwestycji oraz
  • inwestora – jako podmiot zlecający na rzecz głównego wykonawcy wykonanie danej inwestycji.

W związku z ww. przedstawionym schematem podmiotów występujących przy świadczeniu usługi budowlanej, należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

Powyższe założenia prowadzą m.in. do następującego uogólnienia:

  • nie są usługami świadczonymi przez podwykonawców usługi budowlane świadczone bezpośrednio na rzecz inwestorów, gdyż są one świadczone bezpośrednio na rzecz zleceniodawcy usług (a nie wykonawcy).

Natomiast każde dalsze podzlecenie usługi przez generalnego wykonawcę kolejnym usługodawcom jest już podzleceniem i usługi te będą już rozliczone zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia.

W tym miejscu należy wskazać, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca zleca we własnym imieniu i na rzecz miasta … usługi i roboty budowlane wymienione w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy, a faktury za te usługi będą wystawione na Wnioskodawcę, tym samym ZBM I TBS będzie w przedmiotowej sprawie występował jako nabywca przedmiotowych usług, a podmiot wykonujący przedmiotowe usługi będzie występował w charakterze podwykonawcy. Zatem w przedmiotowej sytuacji będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia.

Wobec powyższego w zaistniałej sytuacji ZBM I TBS będzie występować jako nabywca przedmiotowych usług. Zatem jeżeli Wnioskodawca w imieniu własnym i na rzecz miasta ….zleci wykonanie robót budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy będzie podatnikiem podatku VAT w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1 ustawy, zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Ad 3

Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 dotyczą ustalenia, czy fakturę dokumentującą wykonanie robót budowlanych w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy, zlecanych w imieniu ZBM I TBS na rzecz miasta …, wystawia podwykonawca.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem (…).


Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy, faktura powinna zawierać – w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi – wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Z kolei, w myśl art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca – danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Podsumowując, w przedmiotowej sytuacji będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, zatem fakturę za usługi budowlane powinien wystawić podwykonawca przedmiotowych usług, na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, tj. bez uwzględnienia stawki podatku; sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Ad 4

Z kolei, w kwestii ustalenia, czy ZBM I TBS nabywając w imieniu własnym ale na rzecz miasta … roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy będzie zobowiązany zadeklarować kwotę podatku należnego, która stanowić będzie kwotę podatku naliczonego, który następnie będzie mógł odliczyć od kwoty podatku należnego z tytułu „refakturowania” należy wyjaśnić, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, pozbawiających podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Z kolei, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca.

Należy wskazać, że w przypadku usług objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, ich nabywca ma obowiązek rozliczyć podatek należny. Przy czym jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwota podatku należnego stanowi kwotę podatku naliczonego.

Jak wykazano wcześniej, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zlecając we własnym imieniu i na rzecz miasta … usługi budowlane będzie ich nabywcą, zatem w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Ponadto, z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nabywane usługi budowlane mają związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Należy wskazać, że w przypadku usług objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, ich nabywca ma obowiązek rozliczyć podatek należny. Przy czym jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwota podatku należnego stanowi kwotę podatku naliczonego. Zatem określony przez Wnioskodawcę, jako nabywcę usług objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, podatek należny stanowi jednocześnie podatek naliczony, który podlega odliczeniu.

Tym samym Wnioskodawca jako nabywca ww. usług świadczonych przez podwykonawcę będzie odpowiedzialny za rozliczenie rozliczenia podatku należnego i przysługiwać mu będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze złożonej deklaracji podatkowej, w której uwzględni kwotę podatku należnego.

Wobec powyższego, ZBM I TBS nabywając od podatników podatku VAT w imieniu własnym ale na rzecz miasta …roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 będzie zobowiązany zadeklarować kwotę podatku należnego, która stanowi zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy kwotę podatku naliczonego.

Reasumując:

Ad 1

ZBM I TBS nabywając w imieniu i na rzecz miasta …. roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48, będzie działał w imieniu i na rzecz miasta ….występując jako inwestor zastępczy, który będzie reprezentował swego mocodawcę (miasto ….). Tym samym ZBM I TBS nie będzie w tej sytuacji nabywcą przedmiotowych usług.

Ad 2

W sytuacji, gdy Wnioskodawca w imieniu własnym i na rzecz miasta …zleci wykonanie robót budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy będzie podatnikiem podatku VAT w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1 ustawy, zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Ad 3

W związku z faktem, że w przedmiotowej sytuacji będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, fakturę za usługi budowlane powinien wystawić podwykonawca przedmiotowych usług, na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, tj. bez uwzględnienia stawki podatku; sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Ad 4

ZBM I TBS nabywając od podatników podatku VAT w imieniu własnym ale na rzecz miasta … roboty budowlane wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 będzie zobowiązany zadeklarować kwotę podatku należnego, która stanowi zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia (pytania oznaczone we wniosku nr 1, 2, 3 i 5). Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie refakturowania świadczonych usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Należy podkreślić, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj