Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-105/13/AK
z 26 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania podziału majątku Spółki cywilnej pomiędzy wspólników za czynność niepodlegającą opodatkowaniu oraz braku obowiązku opodatkowania towarów objętych spisem z natury - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania podziału majątku Spółki cywilnej pomiędzy wspólników za czynność niepodlegającą opodatkowaniu oraz braku obowiązku opodatkowania towarów objętych spisem z natury.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Po przekształceniu istniejącego od 1983 r. jednoosobowego przedsiębiorstwa usługowo-produkcyjnego, od 1998 r. Spółka cywilna prowadzi wielobranżową działalność gospodarczą z udziałami ojciec i syn po 50%, bez zatrudniania pracowników.

W centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej wspólnicy zarejestrowani są jako przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Jest to mikroprzedsiębiorswo z działalnością w dwóch odrębnych adresowo i funkcyjnie obiektach, rozliczaną wg wspólnej podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Są to działające pod wspólną nazwą: zakład mechaniki maszyn i baza turystyki pontonowej.

Różnica wieku, narastająca rozbieżność aktywności zawodowej oraz pogłębiające się zaangażowanie w realizację odrębnych dziedzin działalności składających się na wielobranżowość przedsiębiorstwa skłania wspólników do rozwiązania Spółki z wydzieleniem pomiędzy wspólników wszystkich dotychczasowych jej zadań gospodarczych, wszystkich jej praw i obowiązków oraz majątku wspólnego po uprzednim zniesieniu majątkowej współwłasności.

Z ww. powodów wspólnicy zamierzają:


  1. Podjąć i sprecyzować na piśmie jednomyślną uchwałę o:


    1. rozwiązaniu Spółki z wydzieleniem dwóch nie stanowiących wzajemnej konkurencji zorganizowanych części wielobranżowego przedsiębiorstwa do samodzielnej kontynuacji określonych w uchwale rodzajów działalności, wydzielonych spośród zgłoszonych do CEIDG jako zakres działania spółki,
    2. zniesieniu współwłasności majątkowej,
    3. przeniesieniu na wydzielone części przedsiębiorstwa wszystkich dotychczasowych praw i zobowiązań Spółki na zasadzie sukcesji określonej w art. 93a Ordynaci podatkowej.


  2. Przeprowadzić na dzień rozwiązania Spółki spis z natury rozszerzony o nieobjęte ewidencją pozycje wyposażenia, wycenić spisane składniki majątku wspólnego wg zasad sporządzania spisu rocznego a spis i wycenę wykorzystać do:


    1. ustalenia dochodu wspólników uzyskanego od początku roku do dnia rozwiązania Spółki,
    2. sporządzenia wykazów pozycji powierzonych kontynuatorom w trybie wydzielenia oraz określenia ich wartości łącznej jako początkowej wartości zapasów obu wydzielonych przedsiębiorstw.


  3. Sporządzić - na podstawie prowadzonych przez Spółkę ewidencji oraz remanentu wyposażenia ewidencją nieobjętego - zestawienie składników majątkowych przekazanych sukcesorom do dalszego prowadzenia tych ewidencji i kontynuowania amortyzacji w zakresie wynikającym z wydzielenia i zasad prowadzenia PKPIR.
  4. Zgłosić do CEIDG zmiany wynikające z rozwiązania Spółki.
  5. Zgłosić zmiany związane z zastosowanym trybem przekształcenia Spółki w urzędzie skarbowym i urzędzie statystycznym właściwym dla miejsca wykonywania działalności, w tym:


    1. zgłosić ustanie bytu prawnego Spółki na drukach NIP-2 oraz NIP-D,
    2. wyrejestrować Spółkę drukiem VAT-Z jako płatnika VAT,
    3. zarejestrować drukami VAT-R kontynuatorów działalności jako odrębnych płatników VAT
    4. skreślić Spółkę z rejestru REGON złożeniem wniosku na druku RG-2,
    5. zawiadomić pisemnie naczelnika urzędu skarbowego o dokonanym przekształceniu z załączeniem kompletu dokumentów precyzujących tryb i wyniki przekształcenia w sposób umożliwiający dokonanie czynności kontrolnych i oceny prawnej.


Wielobranżowa działalność Spółki przygotowywanej do rozwiązania z wydzieleniem dwóch samodzielnych organizacyjnie i finansowo przedsiębiorstw prowadzona jest obecnie i rozliczana łącznie pod wspólną nazwą, na zasadach ogólnych wg wspólnej podatkowej księgi przychodów i rozchodów obejmującej wszystkie zdarzenia gospodarcze.

Realizacja zamierzeń opisanych we wniosku doprowadzi do powstania dwóch niezależnych przedsiębiorstw samodzielnie realizujących zadania gospodarcze wydzielone z zadań gospodarczych Spółki, wraz z zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji tych zadań, w tym także wszelkich zobowiązań z ich realizacją związanych.

Zamierzony podział obejmie:


  • 100% dotychczasowych zadań Spółki, przy czym zadania z każdej odrębnej branży w całości przypisane zostaną tylko jednemu (lub drugiemu) przedsiębiorcy uczestniczącemu w podziale, wg ustaleń zawartych w uchwale wspólników,
  • 100% materialnych i niematerialnych składników majątkowych ujawnionych w spisie z natury i ewidencjach gospodarczych Spółki, przeznaczonych do realizacji zadań przypisanych kontynuatorom, w tym wszelkich ewentualnych zobowiązań.


Każdy składnik lub zobowiązanie przypisane konkretnemu kontynuatorowi przeniesiony zostanie w całości na jego stan majątkowy jako odrębna pozycja jego zapasów, wyposażenia lub środek trwały, ze stanem umorzenia zapisanym w ewidencji prowadzonej przez rozwiązywaną Spółkę.

W przypadku wskazania ewentualnych przeszkód prawnych uniemożliwiających dokonanie podziału Spółki na podstawie jednomyślnej uchwały wspólników podjętej z odwołaniem do art. 199 Kodeksu cywilnego, wspólnicy zakładają dokonanie podziału majątku po zniesieniu wspólności majątkowej, z ewentualnym zastosowaniem darowizny.


W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytania:


  • Czy zamierzenia podziału Spółki cywilnej można traktować jako transakcję zbycia zorganizowanych części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług a tym samym, czy czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Czy rozwiązanie Spółki cywilnej z podziałem 100% jej zadań i majątku oraz wydzieleniem i zbyciem wspólnikom zorganizowanych części przedsiębiorstwa prowadzonego przez Spółkę z przeznaczeniem do kontynuacji zadań wydzielonych wg jednomyślnej uchwały jest wolne od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w art. 14 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, zamierzony sposób podziału 100% zadań i 100% majątku spowoduje wydzielenie z przedsiębiorstwa wielobranżowego dwóch podmiotów gospodarczych o pełnej organizacyjnej i finansowej zdolności do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej na zasadach ogólnych, wg podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W ocenie Spółki, taki podział, prowadzący do kontynuacji pełnego zakresu Jej działalności z pełnym wykorzystaniem Jej podzielonego majątku określonego ewidencjami i remanentem likwidacyjnym, stanowi transakcję zbycia zorganizowanych części przedsiębiorstwa, nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie pytania drugiego Spółka wskazała, iż Jej rozwiązanie z podziałem pomiędzy wspólników Jej zadań oraz majątku, dokonany na mocy art. 199 Kodeksu cywilnego z przeznaczeniem w stu procentach do kontynuacji rozdzielonych zadań, z dwóch co najmniej powodów eliminuje potrzebę zastosowania opodatkowania podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w art. 14 ustawy, mianowicie:


  • z powodów określonych wyzej,
  • z uwagi na fakt, że rozdysponowane uchwałą wspólników składniki majątkowe Spółki wejdą na stan majątkowy wydzielonych przedsiębiorstw w trybie przeniesienia wprost z remanentu likwidacyjnego oraz z ewidencji prowadzonych przez Spółkę, z zachowaniem wartości netto oraz z zachowaniem stopnia umorzenia środków trwałych, bez kontrowersyjnego prawa do określania aktualnych wartości rynkowych i wznawiania amortyzacji środków trwałych całkowicie zamortyzowanych w Spółce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 6 cyt. ustawy, z zakresu opodatkowania wyłączono pewne określone czynności. Do czynności tych – z uwagi na treść pkt 1 powołanego przepisu - należą transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:


  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Stosownie do treści art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej nie mającej osobowości prawnej.

Na mocy ust. 4 tego artykułu, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 14 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury (art. 14 ust. 7 ustawy).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przywołany wcześniej art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, nakazując, w sytuacji wskazanej w tym przepisie, opodatkowanie towarów, różnicuje je na towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Zatem towary, w rozumieniu ww. art. 2 pkt 6 ustawy, podzielono na takie, które zostały wytworzone przez podatnika oraz takie, które zostały przez niego nabyte. W obu tych grupach mogą mieścić się zarówno towary, które stanowią tzw. środki obrotowe, jak towary handlowe i surowce, jak również towary, które zaliczone zostały przez podatnika do jego środków trwałych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku likwidacji działalności spółki cywilnej, opodatkowaniu podlegają zarówno towary handlowe, jak też środki trwałe czy wyposażenie, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 115 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), wspólnik spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej oraz komplementariusz spółki komandytowej albo komandytowo-akcyjnej odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie ze spółką i z pozostałymi wspólnikami za zaległości podatkowe spółki.

Należy jednocześnie wyjaśnić, iż wniesienie majątku zlikwidowanej spółki cywilnej w postaci dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa, po jednej części do nowoutworzonych przedsiębiorstw byłych wspólników, w żadnej mierze nie stanowi kontynuacji prawnej działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę cywilną. Uregulowania Rozdziału 14 Działu III ustawy Ordynacja podatkowa - Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych - nie przewidują sukcesji praw i obowiązków podatkowych dla sytuacji obejmującej ustanie bytu prawno-podatkowego spółki cywilnej, a następnie wniesienia majątku tej spółki przez osobę fizyczną, będącą byłym wspólnikiem do własnej działalności gospodarczej. Z punktu widzenia unormowań art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza wykonywana przez spółkę cywilną oraz działalność gospodarcza wykonywana przez byłych wspólników, to działalności wykonywane przez niezależnych od siebie i odrębnych podatników. Okoliczność kontynuowania działalności gospodarczej przy wykorzystaniu majątku spółki cywilnej przez byłych wspólników nie zwalnia z obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego i uregulowania należnego zobowiązania podatkowego.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka cywilna prowadzi wielobranżową działalność gospodarczą z udziałami ojciec i syn po 50%, bez zatrudniania pracowników. Jest to mikroprzedsiębiorswo z działalnością w dwóch odrębnych adresowo i funkcyjnie obiektach, rozliczaną wg wspólnej podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Są to działające pod wspólną nazwą: zakład mechaniki maszyn i baza turystyki pontonowej. Wspólnicy zamierzają: podjąć i sprecyzować na piśmie jednomyślną uchwałę o rozwiązaniu Spółki z wydzieleniem dwóch nie stanowiących wzajemnej konkurencji zorganizowanych części wielobranżowego przedsiębiorstwa do samodzielnej kontynuacji określonych w uchwale rodzajów działalności, wydzielonych spośród zgłoszonych do CEIDG jako zakres działania spółki, zniesieniu współwłasności majątkowej, przeniesieniu na wydzielone części przedsiębiorstwa wszystkich dotychczasowych praw i zobowiązań spółki na zasadzie sukcesji określonej w art. 93a Ordynaci podatkowej, przeprowadzić na dzień rozwiązania Spółki spis z natury rozszerzony o nieobjęte ewidencją pozycje wyposażenia, wycenić spisane składniki majątku wspólnego wg zasad sporządzania spisu rocznego a spis i wycenę wykorzystać do ustalenia dochodu wspólników uzyskanego od początku roku do dnia rozwiązania Spółki i sporządzenia wykazów pozycji powierzonych kontynuatorom w trybie wydzielenia oraz określenia ich wartości łącznej jako początkowej wartości zapasów obu wydzielonych przedsiębiorstw, sporządzić - na podstawie prowadzonych przez Spółkę ewidencji oraz remanentu wyposażenia ewidencją nieobjętego - zestawienie składników majątkowych przekazanych sukcesorom do dalszego prowadzenia tych ewidencji i kontynuowania amortyzacji w zakresie wynikającym z wydzielenia i zasad prowadzenia PKPIR, zgłosić do CEIDG zmiany wynikające z rozwiązania Spółki, zgłosić zmiany związane z zastosowanym trybem przekształcenia Spółki w urzędzie skarbowym i urzędzie statystycznym właściwym dla miejsca wykonywania działalności, w tym zgłosić ustanie bytu prawnego Spółki na drukach NIP-2 oraz NIP-D, wyrejestrować Spółkę drukiem VAT-Z jako płatnika VAT, zarejestrować drukami VAT-R kontynuatorów działalności jako odrębnych płatników VAT, skreślić Spółkę z rejestru REGON złożeniem wniosku na druku RG-2, zawiadomić pisemnie naczelnika urzędu skarbowego o dokonanym przekształceniu z załączeniem kompletu dokumentów precyzujących tryb i wyniki przekształcenia w sposób umożliwiający dokonanie czynności kontrolnych i oceny prawnej. Wielobranżowa działalność Spółki przygotowywanej do rozwiązania z wydzieleniem dwóch samodzielnych organizacyjnie i finansowo przedsiębiorstw prowadzona jest obecnie i rozliczana łącznie pod wspólną nazwą, na zasadach ogólnych wg wspólnej podatkowej księgi przychodów i rozchodów obejmującej wszystkie zdarzenia gospodarcze. Realizacja zamierzeń opisanych we wniosku doprowadzi do powstania dwóch niezależnych przedsiębiorstw samodzielnie realizujących zadania gospodarcze wydzielone z zadań gospodarczych Spółki wraz z zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji tych zadań, w tym także wszelkich zobowiązań z ich realizacją związanych. Zamierzony podział obejmie 100% dotychczasowych zadań Spółki, przy czym zadania z każdej odrębnej branży w całości przypisane zostaną tylko jednemu (lub drugiemu) przedsiębiorcy uczestniczącemu w podziale, wg ustaleń zawartych w uchwale wspólników, oraz 100% materialnych i niematerialnych składników majątkowych ujawnionych w spisie z natury i ewidencjach gospodarczych Spółki, przeznaczonych do realizacji zadań przypisanych kontynuatorom, w tym wszelkich ewentualnych zobowiązań.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż wobec faktu, że wniesienie majątku Spółki w postaci dwóch części przedsiębiorstwa (po jednej części do nowoutworzonych przedsiębiorstw byłych wspólników) - jak wynika z treści wniosku - nastąpi po likwidacji Spółki, a nie przed nią, opisanego we wniosku podziału majątku nie będzie można traktować jako transakcji zbycia zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Po likwidacji Spółki majątek do niej należący stanie się prywatnym majątkiem byłych wspólników, nie będzie zatem podatnika, który mógłby dokonać przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. W konsekwencji, skoro kontynuacja działalności gospodarczej przy wykorzystaniu majątku Spółki przez byłych wspólników, nawet jeżeli wyodrębnione składniki tego majątku stanowią zorganizowane części Jej przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, nie stanowi kontynuacji prawnej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, będzie na niej ciążyć obowiązek sporządzenia na dzień rozwiązania spisu z natury towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i opodatkowaniu tych towarów w myśl art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj