Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.48.2017.1.RS
z 26 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku na dostawę lodołamacza – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku na dostawę lodołamacza.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


X. S.A. (dalej: „Spółka") jest stocznią zajmującą się budową statków, konstrukcji offshore, konstrukcji stalowych oraz inżynierią morską, lądową i cywilną.

Spółka zamierza wziąć udział w przetargu na dostawę statku. Przedmiotem dostawy ma być statek wielozadaniowy z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego, przeznaczony do eksploatacji na Morzu .. . W związku z tym, że podstawową funkcją statku, określoną przez zamawiającego będzie funkcja lodołamacza pełnomorskiego, jednym z wymogów zamawiającego jest aby poszycie kadłuba zostało odpowiednio wzmocnione (według wymagań klasy lodowej L1), a kształt dziobu był odpowiedni do kruszenia lodu.

Przedmiotowy statek będzie mógł być wykorzystywany do realizacji także innych funkcji, do których należeć będą holowanie morskie, ratownictwo morskie, gaszenie pożarów, zwalczanie rozlewów, obsługa oznakowania nawigacyjnego oraz prowadzenie prac hydrograficznych. W związku z tym na statku zostanie zainstalowane dodatkowe wyposażenie umożliwiające realizację tych pozostałych funkcji, takie jak dźwig pokładowy, ładownie na śródokręciu, zbiorniki podpokładowe do gromadzenia zebranych zanieczyszczeń ropopochodnych, działka pianowo-wodne, hak holowniczy lub winda, urządzenia i wyposażenie hydrograficzne do pomiarów morskich.

Zdaniem Spółki, statek mieści się w grupowaniu PKWiU 30.11.33.0 „Pogłębiarki, latarniowce, dźwigi pływające i pozostałe jednostki pływające”.


Statek będzie zaprojektowany i zbudowany wg wybranego towarzystwa klasyfikacyjnego dla uzyskania klasy odpowiadającej przepisom Polskiego Rejestru Statków dla klasy:


LODOŁAMACZ PEŁNOMORSKI *KM OIL RECOVERY VESSEL TUG FIRE FIGHTING

SHIP 1 SPECIAL PURPOSE SHIP I L1 IWS AUT NAV1 DP1 ECO REC

*PRM DF


Klasa statku jednoznacznie opisuje statek w rejestrze statków jako lodołamacz pełnomorski. Poszczególne symbole uzupełniają opis funkcji i spełnianych wymagań.

Statek będzie przedmiotem dostawy krajowej. Nabywcą będzie Skarb Państwa - Dyrektor Urzędu Morskiego w miejscowości X.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dostawa opisanego powyżej statku wielozadaniowego z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 0%?


Zdaniem Wnioskodawcy, do dostawy opisanego powyżej statku wielozadaniowego z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego (dalej: „Statek”) zastosowanie będzie miała stawka podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”) w wysokości 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT”) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie zgodnie z 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Stosownie natomiast do art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw:


  1. jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:


    1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0), - pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
    2. pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
    3. pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
    4. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
    5. pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
    6. pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),


  2. używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),
  3. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).


Z przytoczonego powyżej art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT wynika, że stawka podatku VAT ma zastosowanie do dostaw jednostek pływających jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:


  1. jednostka pływająca ma być używana do żeglugi na pełnym morzu,
  2. jednostka pływająca ma być używana do przewożenia odpłatnie pasażerów lub do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów.


Jednocześnie, ustawa o VAT wymienia wprost przykładowe kategorie jednostek pływających, które należy traktować jako spełniające te warunki i tym samym opodatkowane VAT według stawki 0%. Jedną z takich kategorii stanowią lodołamacze pełnomorskie.

W ocenie Spółki, dla zastosowania do Statku określonej stawki VAT decydujące znaczenie powinno mieć jego podstawowe przeznaczenie. Biorąc pod uwagę, że podstawą funkcją Statku (o charakterystyce pełnomorskiej) będzie funkcja lodołamacza, jego dostawa powinna być opodatkowana podatkiem z zastosowaniem stawki VAT 0% - stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, który wprost wymienia wśród jednostek pływających korzystających z opodatkowania preferencyjną stawką VAT pełnomorskie lodołamacze kwalifikowane tak jak Statek do grupowania PKWiU 30.11.33.0.

Powyższej konkluzji nie zmienia fakt, że Statek może też być wykorzystywany do celów innych niż kruszenie lodu, takich jak: holowanie morskie, ratownictwo morskie, zwalczanie rozlewów, gaszenie pożarów, obsługa oznakowania nawigacyjnego czy świadczenie usług hydrograficznych. Jego główną funkcją jest bowiem funkcja lodołamacza, co w ocenie Spółki, przesądzać powinno o jego kwalifikacji na gruncie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako lodołamacza pełnomorskiego, którego dostawa powinna być opodatkowana podatkiem w wysokości 0%.

Podkreślić przy tym należy, że w zdecydowanej większości pozostałe przeznaczenie Statku także uzasadnia zastosowane do jego dostawy stawki VAT 0%. Statek, poza podstawową funkcją lodołamacza, będzie mógł być wykorzystywany m. in. do ratownictwa morskiego czy holowania morskiego. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a i b stawkę VAT stosuje się także do pchaczy i holowników pełnomorskich oraz używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych.

Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że aktualnie obowiązujące brzmienie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zostało nadane ustawą z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1206), która znacznie rozszerzyła zakres zastosowania tego przepisu. Zgodnie z uzasadnieniem przedmiotowej ustawy stanowi ona „odpowiedź na konieczność zapewnienia ram prawnych, organizacyjnych i finansowych niezbędnych dla wykreowania w Polsce działalności przemysłowej, naukowej i finansowej, ukierunkowanej na rozwój istniejących i stworzenie nowych polskich podmiotów gospodarczych posiadających zdolność zawierania i realizowania kontraktów na budowę statków morskich i śródlądowych jako produktu finalnego powstałego na terytorium RP, jak również na rozwój i stworzenie podmiotów w ramach przemysłów komplementarnych.”

Nowe rozwiązania prawne wprowadzone tą ustawą, w tym znowelizowane przepisy ustawy o VAT „mają również na celu zapewnienie konkurencyjnych zasad funkcjonowania polskiego przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych w warunkach ostrej i nierównej konkurencji na rynkach międzynarodowych - w szczególności ze strony silnie wspierających produkcję okrętową państw Azji Wschodniej.” W uzasadnieniu ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych podkreślono też, że „przewiduje się szersze niż obecnie (tj. w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2016 r.) stosowanie 0% stawki w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) w odniesieniu do szeroko rozumianej produkcji okrętowej i komplementarnej. Przy budowie nowych jednostek pływających należy możliwie rozszerzyć katalog rodzajów jednostek, do których będzie można stosować stawkę preferencyjną VAT.”

W ocenie Spółki, przepis art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w aktualnie obowiązującym brzmieniu należy interpretować z uwzględnieniem celu jaki przyświecał ustawodawcy przy wprowadzaniu tej regulacji, tj. możliwie szerokiego stosowania stawki VAT do nowo budowanych przez polskie stocznie jednostek pływających w celu poprawy ich konkurencyjności ze stoczniami zagranicznymi. W tym kontekście, za niepożądaną przez ustawodawcę należy uznać sytuację, w której polski podmiot zamawiający statek byłby zmuszony do wyboru jako wykonawcy stoczni zagranicznej, która zaoferuje cenę dostawy nieobejmującą VAT, podczas gdy stocznia polska będzie zmuszona do doliczenia VAT do wartości kontraktu, przedstawiając tym samym mniej korzystną dla zamawiającego cenę za statek. Zatem biorąc pod uwagę, cel nowelizacji art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., za w pełni uzasadnione należy uznać zastosowanie do dostawy Statku wielozadaniowego z podstawową funkcją lodołamacza stawki podatku w wysokości 0%.

Reasumując, w ocenie Spółki, dostawa Statku wielozadaniowego z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w świetle art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.


W myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw:


  1. jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:



    1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
    2. pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
    3. pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
    4. pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
    5. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
    6. pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
    7. pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),



  2. używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),
  3. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że planowana przez Spółkę po dniu 1 stycznia 2017 r. dostawa pełnomorskiego lodołamacza sklasyfikowanego – jak wynika z treści wniosku – w grupowaniu PKWiU 30.11.33.0 będzie opodatkowana stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług niezależnie od faktu, że statek ten będzie wykorzystywany także do realizacji innych funkcji, tj. do holowania morskiego, ratownictwa morskiego, gaszenia pożarów, zwalczania rozlewów, obsługi oznakowania nawigacyjnego oraz prowadzenia prac hydrograficznych.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie na podstawie grupowania statystycznego wskazanego przez Spółkę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj