Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP1.4512.12.2017.1.EA
z 29 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania opłat pobieranych przez Spółdzielnię w związku z budową wiat na osłony śmietnikowe – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania opłat pobieranych przez Spółdzielnię w związku z budową wiat na osłony śmietnikowe.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zgodnie z planem gospodarczym na rok 2016 na terenie niektórych nieruchomości budynkowych lub na mieniu Spółdzielni budowane są wiaty na osłony śmietnikowe. W momencie podjęcia decyzji o przystąpieniu do budowy Zarząd podejmuje decyzję o wprowadzeniu nowej pozycji opłat dla użytkowników lokali mieszkalnych w danej nieruchomości budynkowej, np. „osłony śmietnikowe”. Opłaty w ramach danej nieruchomości dotyczą:


  • członków, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych,
  • osób, niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych,
  • właścicieli lokali mieszkalnych niezależnie od członkostwa w spółdzielni,
  • osób wynajmujących lokal mieszkalny niezależnie od członkostwa w spółdzielni,
  • osób, które zajmują lokal bez tytułu prawnego.


W/w opłaty nie są wprowadzane w oparciu o art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.


Zarząd podejmuje wymienioną wyżej decyzję w oparciu o:


  • uchwałę Rady Nadzorczej … w sprawie zatwierdzenia planów gospodarczych,
  • paragraf 2 pkt 7 Regulaminu funduszu zasobowego …, uchwalonego przez Radę Nadzorczą …, na podstawie paragrafu 154 ust. 4 Statutu …,
  • odpowiednią zgodę większości użytkowników na takie obciążenie.


Regulamin funduszu zasobowego przewiduje między innymi:


„ § 2. Fundusz zasobowy tworzony jest z :

7. wpłat dokonywanych przez użytkowników lokali na sfinansowanie nakładów związanych z ulepszeniem nieruchomości budynkowych lub budową środków trwałych służących nieruchomościom budynkowym.”


Wnioskodawca wskazuje, że § 154 ust. 4 statutu Spółdzielni przyznaje Radzie Nadzorczej kompetencje w zakresie uregulowania zasad tworzenia i gospodarowania funduszami Spółdzielni.

Opłaty te zasilają fundusz zasobowy Spółdzielni.

Osłony są zlokalizowane na terenie nieruchomości budynkowej lub na terenach wspólnych Spółdzielni. Zakupione osłony stanowią środki trwałe Spółdzielni, są jej własnością i znajdują się w księgach inwentarzowych. Ich zakup zostaje sfinansowany z funduszu zasobowego Spółdzielni. Spółdzielnia nie odlicza podatku VAT naliczonego dotyczącego poniesionych nakładów na wytworzenie środka.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że te środki trwałe, które znajdują się na terenie nieruchomości budynkowych, w momencie powstania wspólnoty mieszkaniowej – na podstawie art. 24 (1) lub 26 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych – zostaną zlikwidowane w księgach Spółdzielni (poprzez zmniejszenie wartości środków trwałych i drugostronnie zmniejszenie funduszu zasobowego). Te wiaty, które są umiejscowione na mieniu Spółdzielni, a służą danej nieruchomości, po powstaniu wspólnoty dalej będą ujęte w księgach inwentarzowych Spółdzielni.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy ww. opłaty są opodatkowane podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, w/w opłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Opłaty na fundusz zasobowy Spółdzielni wnoszone przez użytkowników mieszkań zgodnie z regulaminem funduszu zasobowego Spółdzielni nie mieszczą się w przedmiocie opodatkowania określonym w art. 5 w/w ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W tym miejscu wskazać trzeba, że w myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1222 ze zm.), celem spółdzielni, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Na podstawie art. 1 ust. 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 4 ust. 1, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Jak stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

W myśl art. 4 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.


Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia na nieruchomościach budynkowych lub na mieniu Spółdzielni buduje wiaty na osłony śmietnikowe. W związku z tymi czynnościami Spółdzielnia pobiera dodatkowe opłaty od:


  • członków, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych,
  • osób, niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych,
  • właścicieli lokali mieszkalnych niezależnie od członkostwa w spółdzielni,
  • osób wynajmujących lokal mieszkalny niezależnie od członkostwa w spółdzielni,
  • osób, które zajmują lokal bez tytułu prawnego.


W/w opłaty pobierane są na podstawie Regulaminu funduszu zasobowego Spółdzielni, nie zaś na podstawie art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Na tle powyższego stanu faktycznego Spółdzielnia powzięła wątpliwości, czy ww. opłaty są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W okolicznościach niniejszej sprawy, wskazać należy, że co prawda opłaty nie są pobierane w oparciu o art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych lecz na podstawie uchwały Rady Nadzorczej KSM i są zgodne ze statutem Spółdzielni – zasilają fundusz zasobowy Spółdzielni, który tworzony jest z wpłat dokonywanych przez użytkowników lokali (członków, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, osób, niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, właścicieli lokali mieszkalnych niezależnie od członkostwa w spółdzielni, osób wynajmujących lokal mieszkalny niezależnie od członkostwa w spółdzielni, osób, które zajmują lokal bez tytułu prawnego) przeznaczonych na sfinansowanie nakładów związanych z ulepszeniem nieruchomości budynkowych lub budową środków trwałych służących nieruchomościom budynkowym, czyli w tym konkretnym przypadku na budowę wiat na osłony śmietnikowe na terenie nieruchomości budynkowych lub na mieniu Spółdzielni. W ocenie organu, przesądza to o potraktowaniu powyższej czynności jako odpłatne świadczenie usług na rzecz ww. użytkowników lokali, gdyż pośrednio dotyczy to zaspokajania potrzeb związanych z lepszym funkcjonowaniem nieruchomości. Zatem brak jest podstaw żeby opłaty te traktować inaczej niż jak wynagrodzenie za usługę.

Reasumując, w ocenie organu nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że opłaty związane z budową wiat na osłony śmietnikowe nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w istocie jest to odpłatna usługa jaką świadczy Spółdzielnia na rzecz osób użytkujących lokale na podstawie różnych tytułów prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto kwestię objętą pytaniem dotyczącym opodatkowania opłat pobieranych przez Spółdzielnię w związku z budową wiat na osłony śmietnikowe, natomiast nie rozstrzygano w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku bądź ewentualnego uprawnienia/jego braku do zwolnienia od podatku, gdyż nie postawiono w tym zakresie pytania, jak również nie przedstawiono stanowiska.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ……, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj