Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-10/13-4/BJ
z 6 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 08 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyprodukowanych przez Wnioskodawcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy biokomponentów stanowiących wyroby akcyzowe zużytych do produkcji energii elektrycznej lub w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji biokomponentów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyprodukowanych przez Wnioskodawcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy biokomponentów zużytych w składzie podatkowym do produkcji energii elektrycznej lub zużytych w składzie podatkowym w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji biokomponentów.

Wniosek został uzupełniony w dniu 12 marca 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka A jest w trakcie uruchamiania zakładu paliw drugiej generacji w oparciu o innowacyjną instalację do katalitycznego przetwarzania biomasy na węglowodory syntetyczne będące biokomponentami. Wyprodukowane biokomponenty sprzedawane będą jako dodatek do olejów napędowych.

W ilości do 10% wyprodukowanego produktu zostanie zużyte do wyprodukowania następnego wyrobu akcyzowego - energia elektryczna lub do zasilania generatorów prądotwórczych zapewniających dostarczenie energii elektrycznej i ciepła na potrzeby utrzymania ciągłości produkcji linii technologicznej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Spółka doprecyzowała, iż wyroby będące przedmiotem wniosku klasyfikowane są pod kodami CN 2710 19 43; 2710 19 46; 2710 19 47; 2710 19 48.

Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego II w B.

Spółka zamierza produkować przedmiotowe biokomponenty w składzie podatkowym w procedurze zawieszonej akcyzy.

Spółka posiada możliwość ścisłego zmierzenia ilości biokomponentów wykorzystanych do produkcji energii elektrycznej poprzez wykorzystanie znajdującego się w pompowni legalizowanego przepływomierza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy biokomponent wykorzystany (w ilości do 10%) do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego - energia elektryczna zwolniony będzie z obowiązku podatkowego?
  2. Czy biokomponent wykorzystany (w ilości do 10%) biorący udział w procesach służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu zwolniony będzie z obowiązku podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyprodukowany biokomponent (w ilości do 10%) zostanie wykorzystany do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, jakim będzie energia elektryczna lub wykorzystany zostanie w procesach służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu.

Spółka uważa zatem, że zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, wygasa obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm., zwana dalej „ustawą”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 punkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 punkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W załączniku nr 1 do ustawy, stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych” umieszczono:

  • pod poz. 27 z kodem CN 2710 - „Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe”;
  • pod poz. 33 z kodem CN 2716 00 00 – „Energię elektryczną”.

Ponadto w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG” pod poz. 20 i z kodem CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 umieszczono „Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów”.

Zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

W art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (t. j. Dz. U. z 2006 r. nr 169, poz.1199 ze zm., dalej „ustawa o biokomponentach”) wytłumaczono użyte w ustawie o biokomponentach określenia, i tak:

  • biomasa oznacza stałe lub ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji, a w szczególności surowce rolnicze;
  • biokomponenty to bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne;
  • węglowodory syntetyczne to syntetyczne węglowodory lub mieszanki syntetycznych węglowodorów, wytwarzane z biomasy.

Stosownie do art. 87 ust. 1 i 2 ustawy produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Nie uznaje się za produkcję wyrobów energetycznych uzyskiwania niewielkiej ilości wyrobów energetycznych jako produktu ubocznego w procesie wytwarzania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi. Za niewielką ilość uważa się ilość wyrobów energetycznych, jeżeli przychód osiągnięty z ich sprzedaży stanowi nie więcej niż 0,1% całości przychodu, w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397, nr 102, poz. 585 i nr 106, poz. 622), uzyskanego z prowadzonej działalności gospodarczej za poprzedni rok obrotowy lub deklarowanego w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 88 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1.196,00 zł/1.000 litrów.

Z kolei w myśl art. 89 ust. 3 ustawy stawka akcyzy na energię elektryczną wynosi 20,00 zł za megawatogodzinę (MWh).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W myśl art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1.000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. nr 120, poz. 690);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jak wynika z art. 40 ust. 5 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. (…). Zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5. W myśl art. 40 ust. 7 ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu (…).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w składzie podatkowym uruchamia produkcję biokomponentów, które zamierza sprzedawać jako dodatek do olejów napędowych, przy czym do 10% wyprodukowanych biokomponentów zamierza zużywać w tym składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego – energii elektrycznej lub do zasilania generatorów prądotwórczych zapewniających dostarczenie energii elektrycznej i ciepła na potrzeby utrzymania ciągłości produkcji linii technologicznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy wzbudza kwestia czy zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy w odniesieniu do biokomponentów zużytych do produkcji energii elektrycznej oraz zużytych w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji biokomponentów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Zainteresowanego, wyprodukowany biokomponent (w ilości do 10%) zostanie wykorzystany do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, jakim będzie energia elektryczna lub wykorzystany zostanie w procesach służących bezpośrednio produkcji biokomponentu i w związku z powyższym, zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy wygasa obowiązek podatkowy w stosunku do tej ilości biokomponentów, które zostaną zużyte do wyprodukowania energii elektrycznej lub w procesach służących bezpośrednio produkcji biokomponentu.

Jak wynika z przytoczonego art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, przepis ten reguluje moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych, z których w składzie podatkowym wyprodukowano inny wyrób akcyzowy. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania wyrobów akcyzowych, zobowiązanie podatkowe związane z wyrobem stanowiącym surowiec wygaśnie, a opodatkowaniu będzie podlegał wyrób końcowy z dniem jego wyprowadzenia ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przedstawione skutki zachodzą przy tym niezależnie od tego, czy wyroby akcyzowe zostały zużyte bezpośrednio w procesie produkcyjnym, czy też doszło do ich pośredniego zużycia, tj. zużycia w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu. Przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje zatem takie same skutki w przypadku zużycia bezpośredniego i pośredniego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zarówno biokomponenty, które będą produkowane przez Wnioskodawcę w składzie podatkowym, jak i energia elektryczna, którą Wnioskodawca zamierza wyprodukować przy użyciu biokomponentów stanowią wyroby akcyzowe w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz załącznika nr 1 do ustawy.

Zgodnie z powyższym w sytuacji, gdy wyprodukowane przez Wnioskodawcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy biokomponenty będące wyrobami akcyzowymi (wyrobami energetycznymi) zostaną następnie zużyte przez Wnioskodawcę do wyprodukowania z zastosowaniem tej procedury innego wyrobu akcyzowego, to jest energii elektrycznej lub ww. biokomponenty zostaną zużyte w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji biokomponentów będących wyrobami akcyzowymi, z dniem zużycia biokomponentów nastąpi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. W tym przypadku zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy w myśl art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy w stosunku do tej ilości biokomponentów, które zostają zużyte do wyprodukowania energii elektrycznej lub które zostają zużyte w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji biokomponentów.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego, w szczególności art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz opis sprawy objętej wnioskiem należy stwierdzić, że zużycie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym wskazanych we wniosku biokomponentów do produkcji energii elektrycznej lub w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji biokomponentów nie podlega opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 392 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj