Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.70.2017.1.BG
z 19 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 18 kwietnia 2017 r. (data wpływu do Organu 19 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia miejsca i momentu opodatkowania zysków osiągniętych przez Wnioskodawcę na terytorium Niemiec za pośrednictwem zakładu w świetle uregulowań umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia miejsca i momentu opodatkowania zysków osiągniętych przez Wnioskodawcę na terytorium Niemiec za pośrednictwem zakładu w świetle uregulowań umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik jest spółką akcyjną prawa polskiego z siedzibą oraz miejscem rzeczywistego zarządu w Polsce. W konsekwencji - stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), Podatnik podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Głównym przedmiotem działalności Podatnika jest działalność budowlana w charakterze generalnego wykonawcy (według klasyfikacji PKD 41.10.z - Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków).

Inwestor jest spółką prawa niemieckiego w formie odpowiadającej polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Niemczech. W dniu 14 grudnia 2016 r. Podatnik i Inwestor podpisali umowę o roboty budowlane, na podstawie której Podatnik zobowiązany jest do opracowania dokumentacji technicznej obejmującej projekt budowlany i wykonawczy oraz wykonania robót budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Umowa będzie realizowana na obszarze Republiki Federalnej Niemiec. Podatnik nie zamierza na potrzeby realizacji umowy zakładać żadnej stałej placówki na terenie Niemiec, a na terenie Niemiec będzie mieścił się tylko plac budowy.

W chwili obecnej trwają prace projektowe oraz procedury formalno-prawne, w tym uzyskiwanie wszelkich przewidzianych prawem pozwoleń, zezwoleń i decyzji. Rozpoczęcie prac budowlanych (przejęcie placu budowy) przewidziano na kwiecień 2017 r. Zakończenie całości prac wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie ma nastąpić do 28 września 2018 r.

Jako, że czas wykonywania prac budowlanych przekroczy 12 miesięcy, na terenie Republiki Federalnej Niemiec powstanie zakład podatkowy w rozumieniu art. 5 ust. 3 umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku z dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90, dalej: „umowa polsko-niemiecka”). Co za tym idzie, na podstawie art. 7 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej, zyski Podatnika będą opodatkowane w Republice Federalnej Niemiec w takiej mierze, w jakiej mogą zostać przypisane temu zakładowi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy do dnia upływu 12 miesięcy od dnia przejęcia placu budowy na terenie Niemiec, czyli do dnia przekroczenia terminu przewidzianego dla powstania zakładu podatkowego zgodnie z art. 5 ust. 3 umowy polsko-niemieckiej:

  1. dochód osiągany przez Podatnika za sprawą robót budowlanych prowadzonych w Republice Federalnej Niemiec wliczony zostanie do podstawy opodatkowania dla potrzeb odprowadzanego przez Podatnika w Republice Federalnej Niemiec podatku dochodowego od osób prawnych?
  2. Podatnik będzie odprowadzał należny podatek dochodowy z tytułu zysków osiąganych za sprawą robót budowlanych prowadzonych w Republice Federalnej Niemiec?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 3 umowy polsko-niemieckiej, plac budowy lub prace budowlane albo instalacyjne stanowią zakład, jeżeli trwają dłużej niż dwanaście miesięcy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej, zyski przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu tylko w kraju rezydencji podatkowej, chyba że w drugim państwie przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Podatnik będzie prowadził prace budowlane przez okres powyżej 12 miesięcy, czyli okres dłuższy niż przewidziany w art. 5 ust. 3 umowy polsko-niemieckiej, okres wymagany dla powstania zakładu w Republice Federalnej Niemiec, a co za tym idzie, zysk przedsiębiorstwa Podatnika będzie mógł być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec w takiej mierze, w jakiej będzie mógł być przypisany temu zakładowi.

Zdaniem Podatnika, ze względu na powstanie na terenie Republiki Federalnej Niemiec zakładu zgodnie z art. 5 ust. 3 umowy polsko-niemieckiej, z uwagi na prowadzenie placu budowy przez okres przekraczający dwanaście miesięcy spełnione zostaną przesłanki do opodatkowania w Republice Federalnej Niemiec zysku pochodzącego z prowadzonych w Republice Federalnej Niemiec prac budowlanych. Całość tego zysku osiągniętego w okresie od rozpoczęcia prac budowlanych do ich zakończenia, włączona zostanie do podstawy opodatkowania dla potrzeb obliczania wysokości podatku dochodowego w Republice Federalnej Niemiec, a Podatnik będzie odprowadzał należny z tego tytułu podatek dochodowy w Republice Federalnej Niemiec.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na marginesie wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Wnioskodawcy na gruncie umowy polsko-niemieckiej nie dotyczy natomiast kwestii zasad ewentualnego opodatkowania zysków zakładu Wnioskodawcy zgodnie z niemieckimi przepisami podatkowymi, do interpretacji których tut. Organ nie jest uprawniony.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj