Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-2-2.4511.18.2017.3.MMA
z 27 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 stycznia 2017 r. (data wpływu 4 stycznia 2017 r.), uzupełnionym 10 marca oraz 21 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do zwrotu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2017 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do zwrotu.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismami z 22 lutego 2017 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511.18.2017.1.MMA oraz z 5 kwietnia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511.18.2017.2.MMA wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 10 marca oraz 21 kwietnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 2015 r. – po przepisaniu na Wnioskodawcę przez jego rodziców części użytków rolnych z ich gospodarstwa – prowadzi gospodarstwo rolne i jest rolnikiem aktywnym zawodowo.

Obecnie Wnioskodawca ma 26 lat i mieszka z rodzicami w jednym budynku na terenie ich gospodarstwa. Do dnia złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nigdy nie był i nie jest właścicielem żadnego mieszkania lub budynku.

Z racji chęci usamodzielnienia się oraz chęci zamieszkania „na swoim” Wnioskodawca planuje w 2017 r. lub w 2018 r. wystąpić o pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego na własnej działce oraz na początku 2018 r. rozpoczęcie prac związanych budową domu systemem gospodarczym. Do czasu rozpoczęcia budowy Wnioskodawca chciałby uzbierać cały kapitał na ten cel, aby budowa domu była zrealizowana ze środków własnych. Do tego czasu (termin zakończenia budowy oraz możliwość wprowadzenia się Wnioskodawca szacuje na koniec 2018 r.), mając na względzie chęć usamodzielnienia się i odseparowania od rodziców, Wnioskodawca wraz z narzeczoną, chciałby kupić mieszkanie w mieście (w bloku). Wnioskodawca planuje zrealizować ten zakup w 90% za kredyt hipoteczny, gdzie kredytobiorcą będzie Wnioskodawca, a pozostałe 10% środków będzie pochodzić ze środków zebranych w ramach oszczędności przez narzeczoną.

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że w związku z otrzymaniem od rodziców części gospodarstwa rolnego nie jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego.

Na pytanie jaka będzie powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego, którego budowę Wnioskodawca planuje, Wnioskodawca wskazał, że planowany projekt domu jednorodzinnego jest dwuetapowy; pierwszy etap budowy to wybudowanie budynku jednorodzinnego ok. 30-40 m2 powierzchni użytkowej i tylko ten etap będzie ewentualnie brany pod uwagę przy ubieganiu się o zwrot VAT. Z kolei w uzupełnieniu z 18 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że zgodnie z projektem powierzchnia całego domu jednorodzinnego będzie wynosiła 48,9 m2.

Planowany zakup lokalu mieszkalnego w mieście będzie miał miejsce przed zawarciem związku małżeńskiego. Wnioskodawca będzie współwłaścicielem ww. lokalu mieszkalnego. Jego udział w lokalu to 90%, na co planuje zaciągnąć kredyt hipoteczny, a pozostałe 10% własności będzie należało do jego narzeczonej, która zamierza sfinansować ten zakup z własnych oszczędności.

Do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków Wnioskodawca nie zawrze związku małżeńskiego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość ubiegania się o zwrot części podatku VAT za materiały budowlane, przy budowie domu jako siedlisko gospodarstwa w 2018 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on możliwość ubiegania się o zwrot części podatku VAT za materiały budowlane przy budowie domu jako siedlisko gospodarstwa w 2018 r.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że z racji tego, że lokal mieszkalny w mieście ma zamiar zakupić z wykorzystaniem kredytu hipotecznego na ten cel, bez korzystania z programu rządowego MdM, a jego narzeczona dołoży do tego swoje własne środki pieniężne pochodzące z oszczędności, pomoc Państwa w postaci zwrotu części podatku VAT za materiały budowlane na budowę domu jednorodzinnego, poprawiłaby sytuację finansową Wnioskodawcy i ułatwiła budowę siedliska, które będzie jego docelowym miejscem zamieszkania. Aktualna trudna sytuacja rodzinna zmusza Wnioskodawcę do szybkiego usamodzielnienia się, co przekłada się na chęć zakupu mieszkania w mieście na chwilę obecną wraz z narzeczoną, ale docelowo w 2018 r. Wnioskodawca chciałby się ubiegać o zwrot części podatku VAT za niektóre materiały budowlane budując dom jednorodzinny jako siedlisko. Założenie siedliska na terenie własnego gospodarstwa będzie dużym ułatwieniem w prowadzeniu działalności rolniczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1865 ze zm.) – z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej „zwrotem wydatków”.

Ponadto – zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:

  1. wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku:
    1. budową domu jednorodzinnego albo
    2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;
  2. przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r. albo na podstawie zgłoszenia budowy;
  3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:
    1. 75 m2 i 100 m2,
    2. 85 m2 i 110 m2 – w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę albo w dniu dokonania zgłoszenia budowy, o których mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 1a;
  4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego albo dokonano zgłoszenia budowy, nie ukończyła 36 lat;
  5. do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:
    1. właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
    2. osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
    3. właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny
    - z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy – prawo do zwrotu wydatków przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 20 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w roku kalendarzowym, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego albo dokonano zgłoszenia budowy, warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 4, dotyczy młodszego z małżonków, a warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5, dotyczy obojga małżonków (art. 22 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – zwrot wydatków dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Wniosek o zwrot wydatków osoba fizyczna składa raz, nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym zgodnie z prawem miało miejsce przystąpienie do użytkowania wybudowanego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego (art. 23 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 23 ust. 3 i 4 ww. ustawy – jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek o zwrot wydatków może być złożony wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez jednego z małżonków. Złożenie wniosku o zwrot wydatków przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o zwrot wydatków. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Na potrzeby niniejszego rozdziału przez małżonków rozumie się osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim, z wyjątkiem małżonków, w stosunku do których sąd orzekł separację.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego, to po spełnieniu wszystkich warunków przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje budowę domu jednorodzinnego na gruncie, który otrzymał od rodziców. Do czasu zakończenia budowy Wnioskodawca zamierza zamieszkać z narzeczoną w lokalu mieszkalnym, który nabędą na współwłasność. Udział Wnioskodawcy w lokalu mieszkalnym wyniesie 90%, a jego narzeczonej 10%. Wnioskodawca w związku z otrzymaniem od rodziców części gospodarstwa rolnego nie jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego. Do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków poniesionych w związku z budową własnego domu jednorodzinnego Wnioskodawca nie zawrze związku małżeńskiego. Powierzchnia użytkowa domu, który Wnioskodawca planuje wybudować, zgodnie z projektem będzie wynosiła 48,9 m2.

Rozdział 4 zawarty w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi zatytułowany jest „Zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania”. Głównym założeniem ustawodawcy było zatem stworzenie prawa osobom fizycznym o ubieganie się o zwrot niektórych wydatków w związku z budową pierwszego własnego mieszkania.

Ustawodawca poza wskazaniem w art. 20 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy katalogu wydatków poniesionych w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w pkt 5 tegoż artykułu zawarł zastrzeżenie, z którego wynika, że warunkiem jest aby osoba fizyczna ubiegająca się o zwrot wydatków do dnia złożenia wniosku nie posiadała żadnego z wymienionych w tym przepisie tytułów prawnych do budynku lub lokalu mieszkalnego. Z ww. zastrzeżenia wynika zatem, że do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nigdy wcześniej przed złożeniem ww. wniosku nie mogła posiadać żadnego tytułu, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Użycie przez ustawodawcę w tym przepisie zwrotu „do dnia złożenia wniosku” nie oznacza, że Wnioskodawca na moment złożenia wniosku o zwrot wydatków nie ma być m.in. właścicielem lokalu mieszkalnego, lecz zwrot ten określa, że nigdy wcześniej Wnioskodawca, nie mógł posiadać wymienionych powyżej praw. Zatem wybudowany dom musi być pierwszym nabytym na własność jaki będzie posiadać osoba fizyczna chcąca ubiegać się o zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Podsumowując, w treści art. 20 ust. 3 pkt 5 lit. a) ww. ustawy została wyrażona wola ustawodawcy, aby finansowego wsparcia nie otrzymywały osoby, które były m.in. właścicielami lokalu mieszkalnego.

Przenosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5 ww. ustawy spełnił. Wnioskodawca otrzymując bowiem od rodziców część gospodarstwa rolnego nie nabył prawa własności ani współwłasności do budynku mieszkalnego. Ponadto Wnioskodawca nie będzie właścicielem lokalu mieszkalnego, ponieważ lokal nabędzie na współwłasność z narzeczoną przed zawarciem związku małżeńskiego. Wnioskodawca będzie posiadał w nim udział w wysokości 90% a przepisy ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi dopuszczają sytuację, aby osoba fizyczna posiadała część ułamkową (udział) w lokalu mieszkalnym.

W niniejszej sprawie należy również zwrócić uwagę na art. 20 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, z którego wynika dopuszczalna powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego jaka pozwala na prawo do ubiegania się o zwrot wydatków.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – użyte w tej ustawie określenie powierzchnia użytkowa mieszkania oznacza – powierzchnię użytkową lokalu w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 150 oraz z 2015 r. poz. 1322 i 1777).

Stosownie natomiast do art. 2 pkt 5 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – użyte w ustawie określenie mieszkanie oznacza – lokal mieszkalny albo dom jednorodzinny.

Z przywołanych wyżej przepisów ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi wynika, że dla potrzeb tej ustawy powierzchnię użytkową w przypadku domu jednorodzinnego należy rozumieć tak samo jak powierzchnię użytkową lokalu, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem – ilekroć w ustawie jest mowa o powierzchni użytkowej lokalu – należy przez to rozumieć powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania; za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału.

Oznacza to, że osoba fizyczna ubiegając się o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego na podstawie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w celu określenia powierzchni użytkowej budowanego domu jednorodzinnego dla potrzeb tego zwrotu powinna odnieść się do definicji powierzchni użytkowej lokalu, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego a następnie w sposób analogiczny odnieść ją do ustalenia powierzchni użytkowej domu jednorodzinnego. Zatem powierzchnię użytkową w przypadku domu jednorodzinnego należy rozumieć w sposób analogiczny jak powierzchnię użytkową lokalu. W efekcie wskazane wyliczenie pomieszczeń, które zaliczane są do powierzchni użytkowej lokalu należy przyporządkować do pomieszczeń, które występują w domu jednorodzinnym, przy czym należy mieć na uwadze charakter obu tych nieruchomości a więc możliwość istnienia innych pomieszczeń w każdej z tych nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku z 3 marca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że planowany projekt domu jednorodzinnego jest dwuetapowy; pierwszy etap budowy to wybudowanie budynku jednorodzinnego ok. 30-40 m2 powierzchni użytkowej i tylko ten etap będzie ewentualnie brany pod uwagę przy ubieganiu się o zwrot VAT. Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 18 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca doprecyzował, że powierzchnia całego domu jednorodzinnego zgodnie z projektem wynosić będzie 48,9 m2. Jeżeli zatem w istocie powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego, którego budowę planuje Wnioskodawca będzie wynosić 48,9 m2 – a więc nie przekroczy 100 m2 – to spełniony zostanie warunek, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 3 lit. a) ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Tym samym Wnioskodawca, który będzie posiadał udział 90% w lokalu mieszkalnym i wybuduje dom jednorodzinny o powierzchni użytkowej 48,9 m2, będzie mógł ubiegać się o zwrot części wydatków, które poniesie na budowę domu jednorodzinnego na podstawie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Okoliczność, że przed rozpoczęciem budowy Wnioskodawca wraz z narzeczoną kupią lokal mieszkalny, w którym Wnioskodawca będzie posiadał udział nie wyłącza prawa Wnioskodawcy do zwrotu. Ponadto pozwolenie na budowę będzie wydane po 1 stycznia 2014 r. a Wnioskodawca spełniał będzie kryteria wiekowe określone w art. 20 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj