Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.62.2017.1.IP
z 9 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2017 r. (data wpływu 29 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pt. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pt. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność zarówno opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku VAT.

Spółka zawarła umowę o dofinansowanie projektu pt. „(…)” w ramach Poddziałania 7.3.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020. Umowa zawarta jest z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekt jest realizowany wyłącznie przez Sp. z o.o.

Projekt polega na kompleksowym wsparciu osób mających zamiar założyć działalność gospodarczą. Skierowany jest do 40 osób bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo powyżej 50 roku życia z woj., które nie posiadały aktywnego wpisu do CEiDG, nie były zarejestrowane jako przedsiębiorcy w KRS lub nie prowadziły działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu.

W ramach projektu każdy z uczestników otrzyma indywidualne wsparcie w postaci szkoleń, doradztwa z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej, sporządzania biznes planu oraz finansowe wsparcie inwestycyjne w wysokości powyżej 20 tys. PLN (20.278,25 PLN), jak również comiesięczne wsparcie pomostowe pozwalające pokryć bieżące wydatki związane z działalnością przez okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia firmy (z możliwością przedłużenia o kolejne 6).

Okres realizacji projektu 1 marca 2017 r. – 28 lutego 2019 r.

W ramach projektu każdy uczestnik otrzyma indywidualne i kompleksowe wsparcie w postaci:

  1. szkoleń z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej;
  2. indywidualnego doradztwa z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz sporządzania biznes planu;
  3. dotacji na zakupy inwestycyjne związane z podjęciem działalności gospodarczej. Przy założeniu, że maksymalna wartość wnioskowanej kwoty dotacji wynosić będzie 20.278,25 PLN, to całkowita wartość inwestycji wyniesie 22.700,00 PLN, a wkład własny wyniesie 2.421,75 PLN;
  4. finansowego wsparcia pomostowego. Wsparcie zostanie przeznaczone na pokrycie bieżących obligatoryjnych wydatków koniecznych do poniesienia w pierwszym okresie funkcjonowania firmy. Wynosić będzie 1.500,00 PLN przez pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności. Przewidywane jest dla wszystkich 40 uczestników;
  5. finansowego wsparcia pomostowego przedłużonego. Dla uczestników, których przedsiębiorstwa pod koniec otrzymywanego podstawowego wsparcia pomostowego mają ciągle problemy z płynnością finansową planuje się przyznanie wsparcia pomostowego przedłużonego (o kolejne 6 miesięcy). Planuje się, że tym wsparciem objętych zostanie 20 uczestników;
  6. usług doradztwa biznesowego w pierwszych 12 miesiącach prowadzenia działalności. Będą to usługi w wymiarze 6 godzin dla uczestnika. Dotyczyć będą praktycznych spraw związanych z administracyjno-prawno-finansowymi aspektami prowadzenia działalności oraz doraźnej pomocy ad hoc.

Projekt zakłada udzielenie uczestnikom (jako nowopowstałym przedsiębiorstwom) pomocy de minimis, która jest udzielana na podstawie Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. W ramach wydatków objętych pomocą publiczną ujęte zostały:

  1. doradztwo biznesowe przeznaczone dla osób, które założyły własną firmę w ramach projektu – pomoc de minimis ustalona na poziomie 100% kosztów;
  2. wsparcie finansowe na rozwój firm założonych w ramach projektu – pomoc de minimis ustalona na poziomie 89,33% kosztów, pozostałe 10,76% stanowi wkład własny uczestników projektu;
  3. wsparcie pomostowe dla nowopowstałych firm – pomoc de minimis ustalona na poziomie 100% kosztów.

Wszystkie usługi świadczone w projekcie przez Sp. z o.o. będą nieodpłatne dla ich odbiorców.

Dofinansowanie projektu wynosi 95%. Wkład własny projektu w wysokości 5% stanowić będzie wkład własny wniesiony przez uczestników projektu w ramach zakupów inwestycyjnych.

Całkowita wartość projektu to 1.937.400,00 PLN.

Dodatkowo:

  • Świadczone w projekcie przez Wnioskodawcę nieodpłatnie usługi nie wpłyną na działalność gospodarczą Wnioskodawcy.
  • Wykonanie opisanych we wniosku usług nie ma wpływu na wzrost zainteresowania ofertą odpłatną i nie spowoduje zwiększenia obrotów Wnioskodawcy z działalności odpłatnej.
  • Nieodpłatne wykonanie opisanych we wniosku usług nie ma na celu ani bezpośrednio ani pośrednio zachęcenia potencjalnych klientów do korzystania z usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej.
  • Nieodpłatne świadczenie wskazanych we wniosku usług nie wpłynie na pozyskanie nowych klientów.
  • Opisane we wniosku świadczone usługi nie są same w sobie celem prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę.

Towary i usługi, jakie będzie kupował Wnioskodawca w celu realizacji wskazanego projektu:

  • usługi rekrutacyjne w postaci członków komisji rekrutacyjnej oceniającej zgłoszenia do projektu;
  • usługi rekrutacyjne w postaci doradcy zawodowego prowadzącego rozmowy kwalifikacyjne wraz z określeniem indywidualnego planu działania dla uczestników;
  • usługi szkoleniowe z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej (w skład usług wchodzą: usługi trenera, wyżywienie, materiały szkoleniowe oraz wynajem sal na szkolenia);
  • usługi doradcze z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz sporządzania biznes planu;
  • usługi oceny wniosków o przyznanie wsparcia inwestycyjnego (biznes planów) oraz wniosków o przyznanie wsparcia pomostowego;
  • usługi doradztwa biznesowego dla osób, które założyły własną firmę w ramach projektu;
  • wynagrodzenie personelu projektu;
  • koszty administracyjno-biurowe.

Efekty realizacji projektu (wskaźniki):

  • Liczba osób pozostających bez pracy, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie – 50.
  • Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z Europejskiego Funduszu Społecznego środków na podjęcie działalności gospodarczej – 50.

Spółka w wyniku realizacji ww. projektu nie uzyska żadnych przychodów opodatkowanych, ani efekty realizacji uzyskane nie będą służyć Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Spółka jest w stanie, a nawet posiada konieczność w jednoznaczny sposób przyporządkować naliczony VAT wynikający z zakupów towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu i alokować go bezpośrednio jako podatek związany z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych, w którym to przypadku uznać należy podatek VAT naliczony w całości jako niepodlegający odliczeniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 86 i art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług można stwierdzić, że Spółka nie posiada możliwości prawnych odliczenia ani uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenie podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego jest możliwe wówczas, gdy nabywane przez Spółkę towary lub usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Jeśli nabywane towary lub usługi związane są z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT lub czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, wówczas prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje. Związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi winien mieć bezpośredni charakter. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot naliczonego podatku związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku.

Jednocześnie ust. 2 powołanego przepisu stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę należnego podatku o taką część kwoty naliczonego podatku, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku.

W świetle powyższych regulacji, należy zauważyć, że ustawodawca daje pierwszeństwo bezpośredniej alokacji nabywanych towarów i usług do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżania kwoty należnego podatku, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Tym samym, podatnik jest zobowiązany do dokonania, w pierwszej kolejności, takiej bezpośredniej alokacji, wykorzystując dostępne mu informacje i narzędzia.

Alokacja pośrednia, tj. przypisanie danych wydatków do działalności dającej i odpowiednio niedającej prawa do obniżenia należnego podatku VAT za pomocą proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT może zostać dokonana tylko w sytuacji, gdy podatnik nie ma rzeczywistej możliwości wyodrębnienia kwot dotyczących czynności dających lub odpowiednio niedających prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT na przedmiotowych wydatkach. Biorąc powyższe pod uwagę, alokacja pośrednia jest wyjątkową, uproszczoną metodą ustalania wysokości naliczonego podatku VAT podlegającego odliczeniu, która może być stosowana jedynie w przypadku, gdy posiadane przez podatnika informacje i narzędzia nie pozwalają na określenie, w sposób wiarygodny, (części) wydatków, które mogą zostać przypisane bezpośrednio do działalności dającej prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT oraz niedającej takiego prawa. Odnosząc powyższe do sytuacji Spółki należy zauważyć, że Wnioskodawca dysponuje narzędziami i danymi niezbędnymi do dokonania bezpośredniej alokacji. Fakt ten sprawia, zdaniem Wnioskodawcy, że pozwala na bardzo wiarygodne i miarodajne powiązanie dokonywanych zakupów z konkretną sprzedażą.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu, ponieważ powstały w wyniku rezultat nie stanowi przychodu i w żaden sposób nie będzie wykorzystywany przez Spółkę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym po stronie Wnioskodawcy występuje brak prawa do zwrotu podatku naliczonego oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy – w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Zasady ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy zostały uregulowane w art. 90 ust. 3-12 ustawy.

Należy zaznaczyć, że art. 90 ust. 2 ustawy ma zastosowanie w sytuacji gdy podatnik dokonuje zakupów towarów i usług związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego) oraz zwolnionymi od podatku VAT (w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego) oraz gdy nie ma możliwości obiektywnego przyporządkowania podatku naliczonego w stosunku do tych kategorii czynności. Przepis ten przewiduje wyraźnie, że może on zostać zastosowany tylko wówczas, gdy podatnik nie jest w stanie wyodrębnić kwot, o których mowa w ust. 1. W praktyce oznacza to, że jeżeli podatnik jest w stanie przyporządkować w sposób obiektywny cały podatek naliczony odpowiednio czynnościom umożliwiającym odliczenie i czynnościom niedającym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wówczas rozliczenia proporcjonalnego określonego w art. 90 ust. 2 ustawy się nie stosuje.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ust. 2 ustawy oraz następnych ustępach tego artykułu, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu tj. opodatkowanych i zwolnionych od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność zarówno opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku VAT. Spółka zawarła umowę o dofinansowanie projektu pt. „(…)” w ramach Poddziałania 7.3.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020. Umowa zawarta jest z Wojewódzkim Urzędem Pracy, a projekt – realizowany wyłącznie przez Wnioskodawcę – polega na kompleksowym wsparciu osób mających zamiar założyć działalność gospodarczą. Skierowany jest do 40 osób bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo powyżej 50 roku życia, które nie posiadały aktywnego wpisu do CEiDG, nie były zarejestrowane jako przedsiębiorcy w KRS lub nie prowadziły działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu. W ramach projektu każdy z uczestników otrzyma indywidualne wsparcie w postaci szkoleń, doradztwa z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej, sporządzania biznes planu oraz finansowe wsparcie inwestycyjne w wysokości powyżej 20 tys. PLN (20.278,25 PLN), jak również comiesięczne wsparcie pomostowe pozwalające pokryć bieżące wydatki związane z działalnością przez okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia firmy (z możliwością przedłużenia o kolejne 6). Okres realizacji projektu 1 marca 2017 r. – 28 lutego 2019 r. Projekt zakłada udzielenie uczestnikom (jako nowopowstałym przedsiębiorstwom) pomocy de minimis, która jest udzielana na podstawie Rozporządzenia Komisji (UE). W ramach wydatków objętych pomocą publiczną ujęte zostały:

  1. doradztwo biznesowe przeznaczone dla osób, które założyły własną firmę w ramach projektu – pomoc de minimis ustalona na poziomie 100% kosztów;
  2. wsparcie finansowe na rozwój firm założonych w ramach projektu – pomoc de minimis ustalona na poziomie 89,33% kosztów, pozostałe 10,76% stanowi wkład własny uczestników projektu;
  3. wsparcie pomostowe dla nowopowstałych firm – pomoc de minimis ustalona na poziomie 100% kosztów.

Wszystkie usługi świadczone w projekcie przez Wnioskodawcę będą nieodpłatne dla ich odbiorców. Dofinansowanie projektu wynosi 95%. Wkład własny projektu w wysokości 5% stanowić będzie wkład własny wniesiony przez uczestników projektu w ramach zakupów inwestycyjnych. Świadczone w projekcie przez Wnioskodawcę nieodpłatnie usługi nie wpłyną na działalność gospodarczą Wnioskodawcy. Wykonanie opisanych we wniosku usług nie ma wpływu na wzrost zainteresowania ofertą odpłatną i nie spowoduje zwiększenia obrotów Wnioskodawcy z działalności odpłatnej. Nieodpłatne wykonanie opisanych we wniosku usług nie ma na celu ani bezpośrednio ani pośrednio zachęcenia potencjalnych klientów do korzystania z usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej. Nieodpłatne świadczenie wskazanych we wniosku usług nie wpłynie na pozyskanie nowych klientów. Opisane we wniosku świadczone usługi nie są same w sobie celem prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę. Towary i usługi, jakie będzie kupował Wnioskodawca w celu realizacji wskazanego projektu to usługi rekrutacyjne w postaci członków komisji rekrutacyjnej oceniającej zgłoszenia do projektu; usługi rekrutacyjne w postaci doradcy zawodowego prowadzącego rozmowy kwalifikacyjne wraz z określeniem indywidualnego planu działania dla uczestników; usługi szkoleniowe z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej (w skład usług wchodzą: usługi trenera, wyżywienie, materiały szkoleniowe oraz wynajem sal na szkolenia); usługi doradcze z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz sporządzania biznes planu; usługi oceny wniosków o przyznanie wsparcia inwestycyjnego (biznes planów) oraz wniosków o przyznanie wsparcia pomostowego; usługi doradztwa biznesowego dla osób, które założyły własną firmę w ramach projektu; wynagrodzenie personelu projektu; koszty administracyjno-biurowe. Spółka w wyniku realizacji ww. projektu nie uzyska żadnych przychodów opodatkowanych, ani efekty realizacji uzyskane nie będą służyć Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Spółka jest w stanie, a nawet posiada konieczność w jednoznaczny sposób przyporządkować naliczony VAT wynikający z zakupów towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu i alokować go bezpośrednio jako podatek związany z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych, w którym to przypadku uznać należy podatek VAT naliczony w całości jako niepodlegający odliczeniu.

Na tle powyższego wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii stwierdzenia, czy posiada on prawo odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie Wnioskodawca jest w stanie w jednoznaczny sposób przyporządkować naliczony VAT wynikający z zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu i alokować go bezpośrednio, jako podatek związany z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych.

W sytuacji, gdy – jak wskazano jednoznacznie w treści wniosku – towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu związane są z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych, w związku z którymi brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie.

Zatem w analizowanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty realizacji projektu nie będą służyć Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania sie o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z projektem pt. „(…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanka związku wydatków na zakup towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie może odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W niniejszej interpretacji nie podlegało zatem ocenie, czy otrzymane przez Wnioskodawcę środki z tytułu dofinansowania projektu nie stanowią wynagrodzenia za świadczone usługi.

Informuje się ponadto, że według przepisu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj