Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.23.2017.1.BC
z 24 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2017 r. (data wpływu 23 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy przychody ze sprzedaży:

  • drewna z własnego gospodarstwa rolnego, zadrzewień i zakrzewień śródpolnych i przydrożnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe;
  • na opał drewna i gałęzi pochodzących z własnego lasu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy przychody ze sprzedaży drewna z własnego gospodarstwa rolnego, czy cięcie i sprzedawanie na opał drewna i gałęzi pochodzących z własnego lasu lub zadrzewień i zakrzewień śródpolnych i przydrożnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest właścicielem działki nr 58 o pow. 25,76 ha.


Działka nr 58 wchodzi w skład gospodarstwa rolnego prowadzonego przez spółkę i jest oznaczona w ewidencji gruntów jako grunty rolne: Lzr-PsIV - 3,77 ha (grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych), Lzr-PsV - 21,58 ha (grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych), PsV - 0,20 ha (pastwiska trwałe) oraz drogi: dr - 0,21 ha.


Działka nr 58 podlega opodatkowaniu podatkiem rolnym. Spółka jest też płatnikiem podatku leśnego. W związku z planowaną inwestycją rozbudowy strzelnicy, spółka zwróciła się z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie 3035 szt. drzew i otrzymała zgodę na wycięcie drzew. Spółka została jednocześnie zobowiązana do zastąpienia usuniętych drzew nowymi nasadzeniami.


Drewno pozyskane z własnego gospodarstwa rolnego spółka planuje sprzedać w stanie nie przetworzonym, nie będzie to działalność wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, tylko sporadyczny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż drewna z własnego gospodarstwa rolnego, czy cięcie i sprzedawanie na opał drewna i gałęzi pochodzących z własnego lasu lub zadrzewień i zakrzewień śródpolnych i przydrożnych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż pociętego drewna pochodzącego z własnego lasu i gospodarstwa rolnego, z zadrzewień i zakrzewień śródpolnych i przydrożnych winna stanowić przychody z gospodarki leśnej i z działalności rolniczej, do których nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Stosownie do postanowienia art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807) działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Ustawa ta w art. 3 wyłącza ze swego zakresu działalność wykonywaną m.in. w ramach gospodarstwa rolnego, leśnictwa.


Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.), zwanej dalej ustawą o pdop regulującej opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych przepisów tej ustawy nie stosuje się do:

  • przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,
  • przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach oraz ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw, albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt itp.

Z kolei ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679 ze zm. ) precyzuje w przepisie art. 6 ust. 1 pkt 1, że gospodarką leśną jest działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.


Wycięcie i sprzedaż drewna z własnego gospodarstwa rolnego, cięcie w ramach porządkowania zadrzewień i zakrzewień leśnych, śródpolnych i przydrożnych mieści się w zakresie definicji działalności rolniczej oraz gospodarki leśnej, zgodnie z wymienionym ustawami.


Zatem w świetle powyższych przepisów, jeżeli spółka dokonuje sprzedaży drewna i gałęzi pochodzących wyłącznie z własnych nieruchomości rolnych, nie dokonuje skupu drewna w celu odsprzedaży, to w myśl art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychody uzyskane ze sprzedaży tego drewna są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie określenia czy przychody ze sprzedaży:

  • drewna z własnego gospodarstwa rolnego, zadrzewień i zakrzewień śródpolnych i przydrożnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe;
  • na opał drewna i gałęzi pochodzących z własnego lasu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że jest on właścicielem działki nr 58 oznaczonej w ewidencji gruntów jako grunty rolne, w skład której wchodzi gospodarstwo rolne prowadzone przez spółkę. Działka ta podlega opodatkowaniu podatkiem rolnym. Spółka jest też płatnikiem podatku leśnego. W związku z planowaną inwestycją, spółka zwróciła się z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie 3035 szt. drzew i otrzymała zgodę na wycięcie drzew. Spółka została jednocześnie zobowiązana do zastąpienia usuniętych drzew nowymi nasadzeniami. Drewno pozyskane z własnego gospodarstwa rolnego spółka planuje sprzedać w stanie nie przetworzonym, nie będzie to działalność wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, tylko sporadyczny.


Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych sprzedaży drewna z własnego gospodarstwa rolnego, cięcia i sprzedawania na opał drewna i gałęzi pochodzących z własnego lasu lub zadrzewień i zakrzewień śródpolnych i przydrożnych.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, dalej: ustawa o CIT) nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba, że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.


Jednocześnie zgodnie z art. zgodnie z art. 2 ust. 2 działalnością rolnicza w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.


Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest wytwarzanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca). Powyższe oznacza, że do przychodów z działalności rolniczej zalicza się, co do zasady, przychody pochodzące z działalności a nie „związane” z działalnością wymienioną w art. 2 ust. 1 pkt 1 updop.

W opisanej sytuacji Spółka uzyska zatem przychód ze sprzedaży rzeczy nie pochodzących z działalności o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem w przepisie tym stanowi się m.in. o wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu. Powyższe wskazuje więc, że uzyskane przychody z tytułu sprzedaży drewna z własnego gospodarstwa rolnego, zadrzewień i zakrzewień śródpolnych i przydrożnych, jako wykraczające poza zakres przedmiotowy definicji działalności rolniczej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Tym samym stanowisko w zakresie określenia czy przychody ze sprzedaży drewna z własnego gospodarstwa rolnego, zadrzewień i zakrzewień śródpolnych i przydrożnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.


Należy wskazać, że przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się także do przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach. (art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o CIT)


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2017 r., poz. 788), ustawa ta określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i z gospodarką narodową.


Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o lasach poprzez gospodarkę leśną należy rozumieć działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania – z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.


Zatem z powyższego przepisu wynika, że za gospodarkę leśną należy rozumieć m.in. sprzedaż pozyskanego drewna.


Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że jeśli Wnioskodawca jest podatnikiem podatku leśnego, to Wnioskodawca korzysta z wyłączenia przedmiotowego wskazanego w cyt. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacz to, że przychód (dochód) uzyskany ze sprzedaży drewna nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia czy sprzedaż na opał drewna i gałęzi pochodzących z własnego lasu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj