Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB3.4510.33.2017.2.MK
z 21 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm. - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2016 r. (data wpływu 4 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od osób prawnych


  • w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych w związku z otrzymaniem dofinansowania (pytania oznaczone numerami 1 oraz 2) – jest prawidłowe;
  • w związku z treścią odpowiedzi na pytanie pierwsze oraz drugie – pytania trzecie i czwarte dotyczące przyjętych przez Wnioskodawcę założeń (wariantów) - są bezprzedmiotowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych w związku z otrzymaniem dofinansowania oraz dotacji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą prawną, spółką akcyjną, z siedzibą na terytorium Polski. Wnioskodawca jako operator systemu dystrybucyjnego odpowiedzialny jest za dystrybucję energii elektrycznej do odbiorców zarządzaną przez siebie siecią energetyczną. Wnioskodawca odpowiada m.in. za rozwój, eksploatację i modernizację infrastruktury przesyłowej na terenie funkcjonowania.

Wnioskodawca należy do Podatkowej Grupy Kapitałowej XXX (dalej: „PGK”), stanowiącej podatkową grupę kapitałową w rozumieniu art. la ust. i ustawy o CIT, którą reprezentuje spółka XXX S.A GK została zawiązana na okres od l maja 2015 r. do 31 grudnia 2017 r.


  1. Projekt XXYY


Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt budowy lokalnego obszaru bilansowania (XXYY) jako elementu zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności energetycznej pracy systemu dystrybucyjnego (dalej: „Projekt XXYY”).

Celem Projektu XXYY jest opracowanie i wdrożenie technologii lokalnego obszaru bilansowania, która w wydzielonym obszarze systemu elektroenergetycznego pozwala na zintegrowane zarządzanie jego zasobami energetycznymi. Implementacja opracowanego w ramach Projektu XXYY rozwiązania powinna pozwolić na zwiększenie zdolności przyłączania do sieci rozproszonej generacji opartej na odnawialnych źródłach energii (OZE), poprawy efektywności wykorzystania energii elektrycznej, obniżenia kosztów funkcjonowania systemu elektroenergetycznego oraz poprawy niezawodności i bezpieczeństwa dostaw energii, prowadząc w rezultacie do osiągnięcia efektu ekologicznego w postaci redukcji krajowej emisji C02.

Planuje się, że okres realizacji Projektu XXYY wyniesie 24 miesiące, 1j. od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r.

W związku z realizacją Projektu XXYY, Wnioskodawca w dniu 25 sierpnia 2015 r. podpisał z X Centrum X (dalej: „Centrum”) umowę o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego w ramach programu GEKON - Generator Koncepcji Ekologicznych (dalej: „Umowa GEKON”), prowadzonego wspólnie przez Centrum i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wnioskodawca podpisał Umowę GEKON jako lider konsorcjum działając na rzecz i w imieniu własnym oraz - na podstawie udzielonego pełnomocnictwa - pozostałych wykonawców, tj. Xu Energetyki-X X oraz Uniwersytetu XZ (dalej: „Wykonawcy”).

Na podstawie Umowy GEKON, Wnioskodawca i za jego pośrednictwem Wykonawcy otrzymują wsparcie finansowe na realizację Projektu XXYY przekazywane przez Centrum ze środków publicznych (dalej: „Dofinansowanie”), o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1870, dalej: „ustawa o FP”).

Zgodnie z Umową GEKON, wyplata Dofinansowania jest uzależniona od otrzymania przez Centrum, będącego agencją wykonawczą w rozumieniu przepisów ustawy o FP, dotacji celowej z budżetu państwa (środki przekazywane w ramach Dofinansowania pochodzą z budżetu państwa).

Całkowity koszt realizacji Projektu XXYY równy jest wartości kosztów kwalifikowanych, przy czym Dofinansowanie obejmuje jedynie część kosztów realizacji Projektu XXYY - w pozostałej części Wnioskodawca i Wykonawcy zobowiązani są do pokrycia kosztów realizacji Projektu XXYY z wkładu własnego.

Zgodnie z Umową GEKON, Dofinansowanie przekazywane jest Wnioskodawcy raz w roku w formie zaliczek wypłacanych w wysokości określonej w harmonogramie płatności, stanowiącym załącznik do Umowy GEKON - pierwsza zaliczka na realizację Projektu XXYY wypłacona została Wnioskodawcy w terminie 30 dni od dnia zawarcia Umowy GEKON, natomiast następne zaliczki mogą być wypłacane na podstawie złożonego przez Wnioskodawcę wniosku o płatność, przy czym warunkiem otrzymana kolejnej zaliczki jest wykazanie poniesienia kosztów stanowiących co najmniej 70% wszystkich przekazanych zaliczek.

Na potrzeby prowadzenia Projektu XXYY Wnioskodawca wykorzystuje środki trwałe w rozumieniu ustawy o CIT oraz przepisów o rachunkowości, będące integralną częścią modelu badawczego Projektu XXYY (dalej: „Środki Trwałe XXYY”).

Środki Trwałe XXYY obejmują zarówno aparaturę naukowo-badawczą i urządzenia, które Wnioskodawca nabył lub wytworzył w związku z realizacją Projektu XXYY, jak i inne środki trwałe przyjęte do używania i amortyzowane przed rozpoczęciem Projektu XXYY, które obecnie są jednak częściowo wykorzystywane również na potrzeby Projektu XXYY.

Amortyzacja Środków Trwałych XXYY w okresie realizacji Projektu XXYY stanowi koszt kwalifikowany i objęta jest Dofinansowaniem według stawek bilansowych (obliczonych na podstawie przepisów o rachunkowości), które mogą być wyższe niż stawki amortyzacji ustalone dla Środków Trwałych XXYY na podstawie przepisów ustawy o CIT.

Dofinansowanie nie pokrywa całości kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY wyliczonych na potrzeby rachunkowe - pozostała część stanowi wkład własny Wnioskodawcy.

Ponadto, niektóre Środki Trwałe XXYY wykorzystywane będą na potrzeby Projektu XXYY jedynie częściowo, i w takim wypadku jedynie część kosztów amortyzacji tych środków będzie objęta Dofinansowaniem.

Co więcej, w związku z tym, iż okres użytkowania Środków Trwałych XXYY może być w niektórych przypadkach dłuższy niż okres realizacji Projektu XXYY, koszty amortyzacji przypadające na okres po zakończeniu Projektu XXYY - jeżeli takie wystąpią - również nie będą objęte Dofinansowaniem.


2. Projekt XYZ


Wnioskodawca realizuje obecnie również projekt, którego celem jest rozwój nowej funkcjonalności w obszarze sieci SN i nN (dalej: „Projekt XYZ”). W ramach Projektu XYZ Wnioskodawca odpowiedzialny jest za zweryfikowanie wybranych technologii w zakresie poprawy niezawodności i optymalizacji pracy sieci SN i nN, wraz z rozwiązaniami wspomagającymi przyłączanie generacji rozproszonej, na wybranym obszarze demonstracyjnym sieci miejskiej w … . W ramach Projektu XYZ m.in. analizowane są rozwiązania informatyczne wspierające zarządzanie siecią SN i nN w oparciu o zintegrowane dane pozyskiwane z systemów informatycznych Wnioskodawcy i rozbudowanej infrastruktury sieciowej.


Efektem końcowym projektu będą:


  • obszar demonstracyjny z innowacyjnymi rozwiązaniami zainstalowanymi w sieci energetycznej wraz z systemem informatycznym wspomagającym zarządzanie siecią oraz
  • raporty z wynikami przeprowadzonych badań i analiz w oparciu o wdrożone rozwiązania sieciowe i informatyczne, pozwalające na zweryfikowanie i ocenę wybranych technologii w zakresie poprawy niezawodności i optymalizacji pracy sieci, włącznie z rozwiązaniami wspomagającymi przyłączanie generacji rozproszonej do sieci nN.


Planuje się, że okres realizacji Projektu XYZ wyniesie 36 miesięcy, tj. od l stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2017 r.

W związku z realizacją Projektu XYZ, zawarta została umowa o udzielenie dotacji numer 646531 - XYZ (dalej: „Umowa XYZ”) pomiędzy A. na mocy uprawnień przekazanych przez Komisję Europejską oraz koordynatorem - spółką XXY SA. (dalej: „Koordynator”). Wnioskodawca, po podpisaniu formularza przystąpienia, stał się jednym z beneficjentów Umowy XYZ.

Na podstawie Umowy XYZ Wnioskodawca jest uprawniony do uzyskania dotacji w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych działań („Dotacja”). Dotacja pochodzi ze środków Unii Europejskiej przyznawanych w ramach Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020.

Dotacja wypłacana jest w formie płatności zaliczkowych celem zapewnienia beneficjentom płynności finansowej, przy czym zgodnie z Umową XYZ płatność zaliczkowa pozostaje własnością Unii Europejskiej do czasu płatności salda końcowego. Ostateczna kwota dotacji zależy od rzeczywistego stopnia, w jakim działanie zostało zrealizowane zgodnie z warunkami umowy. Płatności są dokonywane na rzecz Koordynatora, który ma obowiązek rozdzielić płatności między beneficjentów bez nieuzasadnionej zwłoki.

Na potrzeby prowadzenia Projektu XYZ Wnioskodawca wykorzystuje środki trwałe w rozumieniu ustawy o CIT oraz przepisów o rachunkowości, będące integralną częścią modelu badawczego Projektu XYZ (dalej: „Środki Trwałe XYZ”).

Środki Trwałe XYZ obejmują zarówno aparaturę naukowo-badawczą i urządzenia, które Wnioskodawca nabył lub wytworzył w związku z realizacją Projektu XYZ, jak i środki trwałe przyjęte do używania i amortyzowane przed rozpoczęciem Projektu XYZ, które obecnie są jednak częściowo wykorzystywane również na potrzeby Projektu XYZ.

Amortyzacja Środków Trwałych XYZ w okresie realizacji Projektu XYZ stanowi koszt kwalifikowany i objęta jest Dotacją według stawek bilansowych (obliczonych na podstawie przepisów o rachunkowych), które mogą być wyższe niż stawki amortyzacji ustalone dla Środków Trwałych XYZ na podstawie przepisów ustawy o CIT.

Dotacja nie pokrywa całości kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ wyliczonych na potrzeby rachunkowe - pozostała część stanowi wkład własny Wnioskodawcy. Ponadto, niektóre Środki Trwałe XYZ wykorzystywane będą na potrzeby Projektu XYZ jedynie częściowo, i w takim wypadku jedynie część kosztów amortyzacji tych środków będzie objęta Dotacją.

Co więcej, w związku z tym, iż okres użytkowania Środków Trwałych XYZ może być dłuższy niż okres realizacji Projektu XYZ, koszty amortyzacji przypadające na okres po zakończeniu Projektu XYZ - jeżeli takie wystąpią - również nie będą objęte Dotacją.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca powinien wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od Środków Trwałych XXYY w proporcji, w jakiej wartość otrzymanego przez Wnioskodawcę Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY pozostaje do wartości początkowej Środków Trwałych XXYY, natomiast pozostałą część odpisów amortyzacyjnych może zaliczać w poszczególnych miesiącach do kosztów uzyskania przychodów w CIT? (dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)
  2. Czy Wnioskodawca powinien wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od Środków Trwałych XYZ w proporcji, w jakiej wartość otrzymanej przez Wnioskodawcę Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ pozostaje do wartości początkowej Środków Trwałych XYZ, natomiast pozostałą część odpisów amortyzacyjnych może zaliczać w poszczególnych miesiącach do kosztów uzyskania przychodów w CIT? (dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)
  3. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe,


    czy Wnioskodawca może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej Środków Trwałych XXYY od momentu, w którym wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Środków Trwałych XXYY, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów w CIT, przekroczy wartości otrzymanego przez Wnioskodawcę Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY? (dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)



  4. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe, czy Wnioskodawca może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej Środków Trwałych XYZ od momentu, w którym wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Środków Trwałych XYZ, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów w CIT, przekroczy wartości otrzymanej przez Wnioskodawcę Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ? (dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Wnioskodawca powinien wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od Środków Trwałych XXYY w proporcji, w jakiej wartość otrzymanego przez Wnioskodawcę Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY pozostaje do wartości początkowej Środków Trwałych XXYY, natomiast pozostałą część odpisów amortyzacyjnych zaliczać w poszczególnych miesiącach do kosztów uzyskania przychodów w CIT (dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)
  2. Wnioskodawca powinien wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od Środków Trwałych XYZ w proporcji, w jakiej wartość otrzymanej przez Wnioskodawcę Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ pozostaje do wartości początkowej Środków Trwałych XYZ, natomiast pozostałą część odpisów amortyzacyjnych zaliczać w poszczególnych miesiącach do kosztów uzyskania przychodów w CIT (dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)
  3. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, Wnioskodawca może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej Środków Trwałych XXYY od momentu, w którym wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Środków Trwałych XXYY, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów w CIT, przekroczy wartość otrzymanego przez Wnioskodawcę Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY (dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)
  4. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe, Wnioskodawca może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej Środków Trwałych XYZ od momentu, w którym wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Środków Trwałych XYZ, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów w CIT, przekroczy wartość otrzymanej przez Wnioskodawcę Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ. (dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2:

Zgodnie z art. 15 ust. l ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. l ustawy o CIT.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. l6a-i6m ustawy o CIT, z uwzględnieniem art. 16 ustawy o CIT.

Art. l6h ust. 4 ustawy o CIT stanowi, iż podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego, z uwzględnieniem art. l6i ustawy o CIT. Suma odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonanych w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, nie może przekroczyć wartości tych odpisów przypadających za okres od wprowadzenia ich do ewidencji do końca tego roku podatkowego.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. l pkt 48 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. i6a-l6m ustaw o CIT, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Na podstawie powyższego należy przyjąć, że w związku z otrzymaniem Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY oraz otrzymaniem Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ, dochodzi w efekcie do zwrotu Wnioskodawcy części wydatków na nabycie lub wytworzenie Środków Trwałych XXYY i Środków Trwałych XYZ. Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej Środków Trwałych XXYY i Środków Trwałych XYZ, która odpowiada kwocie otrzymanego Dofinansowania, nie powinny stanowić kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Jednocześnie Wnioskodawca uważa, iż fakt otrzymania Dofinansowania i Dotacji nie wpływa na wartość początkową Środków Trwałych XXYY i Środków Trwałych XYZ. Środki Trwałe XXYY i Środki Trwałe XYZ, których koszty amortyzacji są częściowo objęte Dofinansowaniem lub Dotacją, nadal powinny być amortyzowane od pełnej wartości początkowej tych środków, z tym że część odpisów amortyzacyjnych nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT.

W konsekwencji Wnioskodawca jest zdania, że może on zaliczać w poszczególnych miesiącach do kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej Środków Trwałych XXYY i Środków Trwałych XYZ, która przewyższa kwotę otrzymanego Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY oraz otrzymanej Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ.

Oznacza to, że Wnioskodawca powinien ustalić, jaka część wartości początkowej Środków Trwałych XXYY i Środków Trwałych XYZ nie została pokryta odpowiednio kwotą otrzymanego Dofinansowania lub Dotacji, i od tej części ma prawo do zaliczania odpisów amortyzacyjnych w poszczególnych miesiącach do kosztów uzyskania przychodów w CIT.


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym:


  1. Wnioskodawca powinien wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od Środków Trwałych XXYY w proporcji, w jakiej wartość otrzymanego przez Wnioskodawcę Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY pozostaje do wartości początkowej Środków Trwałych XXYY, natomiast pozostałą część odpisów amortyzacyjnych zaliczać w poszczególnych miesiącach do kosztów uzyskania przychodów w CIT;
  2. Wnioskodawca powinien wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od Środków Trwałych XYZ w proporcji, w jakiej wartość otrzymanej przez Wnioskodawcę Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ pozostaje do wartości początkowej Środków Trwałych XYZ, natomiast pozostałą część odpisów amortyzacyjnych zaliczać w poszczególnych miesiącach do kosztów uzyskania przychodów w CIT.


Na wypadek uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2 za nieprawidłowe, Wnioskodawca przedstawia poniżej uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 i 4:

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów w CIT wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt ląa, 23, 24,42, 47,48,52, 53 i 55 ustawy o CIT, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W związku z tym, iż Wnioskodawca otrzymuje Dofinansowanie od Centrum, stanowiącego agencję wykonawczą w rozumieniu przepisów ustawy o FP, która otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa, należałoby uznać, że do Dofinansowania znajdzie zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

W oparciu o powyższe należałoby zauważyć, że Wnioskodawca w ramach utworzonego konsorcjum do realizacji Projektu XYZ otrzymuje za pośrednictwem Koordynatora Dotację, przyznaną na podstawie Umowy XYZ zawartą z A., działającą na mocy uprawnień przekazanych przez Komisję Europejską. Sama Dotacja pochodzi natomiast ze środków Unii Europejskiej przyznawanych w ramach Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód Wnioskodawcy w postaci otrzymanej Dotacji stanowić może dochód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

W konsekwencji, jeżeli organ nie zgodziłby się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pyt nr l i 2, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, odpisy amortyzacyjne od Środków Trwałych XXYY oraz Środków Trwałych XYZ - do wysokości wartości otrzymanego przez Wnioskodawcę Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY oraz otrzymanej przez Wnioskodawcę Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ - można by alternatywnie potraktować jako koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 i pkt 23 ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli zdaniem organy do przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, a art. 16 ust. l pkt 58 ustawy o CIT, należałoby przyjąć, iż tak długo, jak wartość dokonanych od Środków Trwałych XXYY lub Środków Trwałych XYZ odpisów amortyzacyjnych byłaby niższa lub równa wartości otrzymanego przez Wnioskodawcę Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY oraz otrzymanej przez Wnioskodawcę Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ, odpisy te nie stanowiłyby kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy w CIT.

Natomiast od momentu, kiedy wartość dokonanych od Środków Trwałych XXYY lub Środków Trwałych XYZ odpisów amortyzacyjnych przekroczyłaby wartość otrzymanego przez Wnioskodawcę Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY oraz otrzymanej przez Wnioskodawcę Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ, odpisy te mogłyby w całości stanowić koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy w CIT.


Podsumowując, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2 za nieprawidłowe, zdaniem Wnioskodawcy należałoby przyjąć, iż:


  1. Wnioskodawca może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej Środków Trwałych XXYY od momentu, w którym wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Środków Trwałych XXYY, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów w CIT, przekroczy wartość otrzymanego przez Wnioskodawcę Dofinansowania na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XXYY;
  2. Wnioskodawca może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w CIT odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej Środków Trwałych XYZ od momentu, w którym wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Środków Trwałych XYZ, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów w CIT, przekroczy wartość otrzymanej przez Wnioskodawcę Dotacji na pokrycie części kosztów amortyzacji Środków Trwałych XYZ.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego (pytania oznaczone numerami 1 oraz 2) jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 188 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiągniętymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznawanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:


  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
  • został właściwie udokumentowany;
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Rozpatrując kwestię ujęcia w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a−16m, z uwzględnieniem art. 16.


Zgodnie z art. 16a ust. 1 ww. ustawy: amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:


  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty


  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzona przez niego działalnością gospodarcza albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.


Stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Podkreślić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącza z kosztów podatkowych wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem.

I tak, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, np:



  • odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy),
  • wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; (art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy).


W niniejszej sprawie, jako że Spółka otrzymuje dofinansowania w zakresie wykorzystywanych i amortyzowanych środków trwałych, zastosowanie znajdzie wyłączenie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a−16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z przepisu tego wynika, że odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środka trwałego, która sfinansowana została otrzymanym wsparciem finansowym, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności.

Pozostała część niezwróconych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów przez dokonywane odpisy amortyzacyjne.

Należy zwrócić uwagę, że częściowe sfinansowanie modernizacji i zakupu środków trwałych środkami w postaci zwrotu poniesionych wydatków pozostaje bez wpływu na ustaloną wartość początkową.

Zatem wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych wchodzą w zakres powołanego powyżej art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując − amortyzacja środków trwałych w części sfinansowanej wsparciem finansowym na realizację Projektu XXYY przekazywanym ze środków publicznych oraz ze środków unijnych (w przypadku projektu XYZ 70% wartości) nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu od momentu przekazania danego dofinansowania. Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji gdy wartość poniesionych przez Spółkę wydatków na nabycie lub wytworzenie środków trwałych zostanie zrefundowana (zwrócona), to stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 48 powołanej ustawy, dotyczące ich odpisy amortyzacyjne (których podstawę stanowi ustalona zgodnie z przepisami wartość początkowa, która nie ulega korekcie w związku z otrzymaniem dofinansowania) będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Zatem stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.


Ustosunkowując się do trzeciego i czwartego z pytań zawartych we wniosku o interpretację indywidualną organ przyjął, że w związku z treścią odpowiedzi na pytanie pierwsze oraz drugie - pytania trzecie i czwarte dotyczące przyjętych przez Wnioskodawcę założeń (wariantów) - stało się bezprzedmiotowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Ponadto, podkreślić należy, że organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony, gdyż może to nastąpić w ramach przeprowadzonego postępowania podatkowego. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Postępowanie w sprawie interpretacji indywidualnej jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego, czy też kontrolnego, w których organ podatkowy zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania dowodowego, w którym bada okoliczności danej sprawy. W przypadku wydawania interpretacji indywidualnej organ podatkowy jest związany treścią przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które stanowią podstawę do wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, w ramach tego postępowania właściwy organ nie może jednak dokonywać weryfikacji przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, gdyż wykraczałoby to poza zakres przedmiotowego postępowania.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj