Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP3.4512.166.2017.1.ASz
z 18 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z 8 maja 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwą „…” w trybie art. 86 ust 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 8 maja 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwą „…” w trybie art. 86 ust 1 ustawy o VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione pismem z 8 maja 2017 r.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r.

Gmina w dniu 16 grudnia 2016r. wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach podziałania „Wspieranie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energie odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. „…”.

Celem operacji jest poprawa infrastruktury wodno-ściekowej na terenie Gminy, poprzez rozbudowę sieci kanalizacyjnej na długości 12 km 210 m w miejscowościach K., P. M., M., W. i rozbudowę sieci wodociągowej na długości 3 km 311 m w miejscowościach W. i K. Realizacja operacji spowoduje poprawę warunków życia mieszkańców Gminy K. i poprawę jakości środowiska naturalnego, co przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego 6B Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 pn. „Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich”.

Koszt całkowity inwestycji wyniesie 3 850 164,58 brutto (w tym: 3 130 215,10 netto – koszty kwalifikowane). W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym. Gmina ubiega się o pomoc w dofinansowaniu w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych tj. 1 991 755 zł netto.

Projekt będzie realizowany w ramach następujących zadań inwestycyjnych:

1. W ramach pierwszej umowy pn. „…” realizowane będą następujące działania:

a. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej wraz z dwiema pompowniami sieciowymi, jedną lokalną, kanałami tłocznymi na terenie miejscowości: W., K.

Budowa kanalizacji sanitarnej ma na celu podłączenie istniejących budynków mieszkalnych i firm do kanalizacji zbiorczej, gminnej. Planowana kanalizacja sanitarna będzie włączona do projektowanej sieci kanalizacyjnej w miejscowości W. odprowadzającej ścieki do Oczyszczalni Ścieków w W. Nie planuje się podłączeń do budynków natomiast zostaną wykonane przykanaliki zakończone studzienkami.

Aktualnie na rozpatrywanym terenie przewiduje się według projektu budowlanego podłączenie do sieci wodociągowej 17 budynków, a do sieci kanalizacyjnej 60 budynków. We wniosku natomiast założono 10 podłączeń do sieci wodociągowej oraz 62 budynki do sieci kanalizacyjnej do całego realizowanego projektu inwestycyjnego. Wszystkie budynki należą do osób prywatnych i firm.

Inwestycja będzie prowadzona po terenach działek prywatnych, drogach i terenach gminnych, terenach Skarbu Państwa, w poprzek i wzdłuż dróg gminnych, w poprzek i wzdłuż cieków i rowów. Działki przez które przebiega projektowany wodociąg i kanalizacja nie są wpisane do rejestru zabytków i nie podlegają ochronie.

Projektowana długość kanalizacji sanitarnej:

  • razem kanały grawitacyjne 6179,8 m
  • razem kanały tłoczne 506,4 m
  • ogółem studnie 200 sztuk

Projektowana długość wodociągu rozdzielczego z podejściami – razem wodociąg 3311,55 m.

Termin rozpoczęcia realizacji przedmiotu umowy ustalono na czerwiec 2017 r., a zakończenie planowane jest na czerwiec 2018 r.

Koszt całkowity tego zadania wyniesie 2 342 209,39 zł brutto.

W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym. W ramach realizowanego zadania inwestycyjnego Gmina poniesie koszty ogólne związane z analizą efektywności kosztów, rozbudową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz nadzorem budowlanym (wydatek poza projektem). Ponoszone w tym zakresie wydatki będą udokumentowane wystawionymi na Gminę jako nabywcę, Urząd Gminy jako odbiorcę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT.

Inwestorem przedsięwzięcia i użytkownikiem będzie Gmina i po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura będzie utrzymywana przez Gminę w sposób ciągły.

Po wykonaniu przez mieszkańców przyłączy zostaną zawarte z nimi umowy cywilnoprawne na podstawie których będą oni obciążani przez Gminę opłatami za odbiór ścieków i wody w wyniku których Gmina będzie osiągać dochody i odprowadzać VAT należny. Umowy zostaną podpisane z poszczególnymi firmami oraz mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy.

Realizowany projekt nie przewiduje przyłączeń do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej budynków jednostek organizacyjnych Gminy. Istniejące obiekty zaopatrywane są w wodę z prywatnych studni kopanych i wierconych, część obiektów jest podłączona do gminnej sieci wodociągowej. Istniejące domy posiadają zbiorniki z których ścieki są okresowo wywożone lub opróżniane na teren. Wywóz indywidualny na gminną oczyszczalnię ścieków. Część budynków posiada przydomowe oczyszczalnie ścieków. Projektowany etap rozbudowy kanalizacji sanitarnej będzie przyjmował nie tylko ścieki z W. i K. ale również docelowo z terenów przyległych. Rozbudowa sieci wodociągowej rozdzielczej ma na celu zaopatrzenie w wodę dolnej części W. a docelowo połączenie z istniejącą siecią wodociągową w K. Budowa sieci kanalizacji ściekowej oraz wodociągu ma na celu poprawę w sposób trwały stan środowiska naturalnego W. i docelowych rozbudów. Tym samym poprawie ulegnie stan zlewni pobliskich potoków.

2. W ramach drugiej umowy pn. „…” realizowane będą następujące działania:

a. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej wraz z kanałami tłocznymi na terenie miejscowości: W., K., P. i M.

Budowa kanalizacji sanitarnej ma na celu podłączenie istniejących budynków mieszkalnych i firm do kanalizacji zbiorczej, gminnej. Planowana kanalizacja sanitarna będzie włączona do projektowanej sieci kanalizacyjnej w miejscowości W. odprowadzającej ścieki do Oczyszczalni Ścieków w W. Nie planuje się podłączeń do budynków natomiast zostaną wykonane przykanaliki zakończone studzienkami. Aktualnie na rozpatrywanym terenie przewiduje się wg. projektu budowlanego podłączenie do sieci kanalizacyjnej 60 budynków. Wszystkie budynki należą do osób prywatnych i firm. Inwestycja będzie prowadzona po terenach działek prywatnych, drogach i terenach gminnych, terenach Skarbu Państwa, w poprzek i wzdłuż dróg gminnych, w poprzek i wzdłuż cieków i rowów. Działki przez które przebiega projektowany wodociąg i kanalizacja nie są wpisane do rejestru zabytków i nie podlegają ochronie.

Projektowana długość kanalizacji sanitarnej: razem kanały grawitacyjne 5524,5 m, studzienki kanalizacyjne 184 sztuk. Termin rozpoczęcia realizacji przedmiotu umowy ustalono na czerwiec 2017 r, a zakończenie planowane jest na czerwiec 2018 r. Koszt całkowity tego zadania wyniesie 1 495 716,69 zł brutto. W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym. W ramach realizowanego zadania inwestycyjnego Gmina poniesie koszty związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej oraz nadzorem budowlanym (wydatek poza projektem).

Ponoszone w tym zakresie wydatki będą udokumentowane wystawionymi na Gminę jako nabywcę, Urząd Gminy jako odbiorcę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT.

Inwestorem przedsięwzięcia i użytkownikiem będzie Gmina i po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura będzie utrzymywana przez Gminę w sposób ciągły. Po wykonaniu przez mieszkańców przyłączy zostaną zawarte z nimi umowy cywilnoprawne na podstawie których będą oni obciążani przez Gminę opłatami za odbiór ścieków w wyniku których Gmina będzie osiągać dochody i odprowadzać VAT należny.

Umowy zostaną podpisane z poszczególnymi firmami oraz mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy. Realizowany projekt nie przewiduje przyłączeń do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej budynków jednostek organizacyjnych Gminy. Istniejące obiekty zaopatrywane są w wodę z prywatnych studni kopanych i wierconych, część obiektów jest podłączona do gminnej sieci wodociągowej. Istniejące domy posiadają zbiorniki z których ścieki są okresowo wywożone lub opróżniane na teren. Wywóz indywidualny na gminną oczyszczalnię ścieków. Część budynków posiada przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Projektowany etap rozbudowy kanalizacji sanitarnej będzie przyjmował ścieki z K., P. oraz M. Budowa sieci kanalizacji ściekowej poprawi w sposób trwały stan środowiska naturalnego W. i docelowych rozbudów. Tym samym poprawie ulegnie stan zlewni pobliskich potoków

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwę „…” w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizacji ww. projektu Gmina ma możliwość odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących powyższej inwestycji tj. od poniesionych kosztów związanych, kosztami analizy efektywności kosztowej, rozbudową kanalizacji i sieci wodociągowych na terenie Gminy oraz z nadzorem inwestorskim.

Gmina jako zarejestrowany i czynny podatnik VAT po zakończeniu inwestycji będzie operatorem powstałej infrastruktury sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej i będzie pobierała opłaty od użytkowników indywidualnych (osób prywatnych i firm znajdujących się na terenie gminy) z którymi zostaną podpisane umowy cywilnoprawne na sprzedaż wody, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, w wyniku których Gmina będzie osiągać dochody i odprowadzać podatek należny.

Realizowany projekt nie przewiduje przyłączeń do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej budynków jednostek organizacyjnych Gminy, będą to tylko odbiorcy zewnętrzni.

W myśl art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle wyżej wymienionego artykułu Gmina ma obowiązek przypisania konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, a więc odrębnego określenia z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności niepodlegających opodatkowaniu. Jak wykazano w opisie w ramach realizowanego powyżej projektu inwestycyjnego Gmina poniesie wydatki związane z nowopowstałymi obiektami, od których zamierza odliczyć w całości podatek VAT.

Ponieważ Gmina w tym przypadku poniesie wydatki mające związek tylko z czynnościami opodatkowanymi jakimi jest sprzedaż wody i ścieków na potrzeby ludności, na podstawie zawartych z nimi umowami cywilnoprawnymi, a więc będzie w stanie bezpośrednio przypisać je do działalności gospodarczej w związku z powyższym przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur zakupu.

Reasumując Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…” w trybie art. 86 ust. l ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju). Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizowała projekt pn. „…”. Projekt będzie realizowany w ramach następujących zadań inwestycyjnych:

  • zadanie pn. „…enna” – w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego Gmina poniesie koszty ogólne związane z analizą efektywności kosztów, rozbudową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz nadzorem budowlanym (wydatek poza projektem). Ponoszone w tym zakresie wydatki będą udokumentowane wystawionymi na Gminę jako nabywcę, Urząd Gminy jako odbiorcę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT. Inwestorem przedsięwzięcia i użytkownikiem będzie Gmina i po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura będzie utrzymywana przez Gminę w sposób ciągły;
  • zadanie pn. „…”. Inwestorem przedsięwzięcia i użytkownikiem będzie Gmina i po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura będzie utrzymywana przez Gminę w sposób ciągły. Po wykonaniu przez mieszkańców przyłączy zostaną zawarte z nimi umowy cywilnoprawne na podstawie których będą oni obciążani przez Gminę opłatami za odbiór ścieków w wyniku których Gmina będzie osiągać dochody i odprowadzać VAT należny.

Budowa kanalizacji sanitarnej ma na celu podłączenie istniejących budynków mieszkalnych i firm do kanalizacji zbiorczej, gminnej. Umowy zostaną podpisane z poszczególnymi firmami oraz mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy. Realizowany projekt nie przewiduje przyłączeń do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej budynków jednostek organizacyjnych Gminy.

Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwę „…”.

Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Konkludując, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Należy wskazać, że Gmina, wykonując na podstawie umów cywilnoprawnych odbiór ścieków za wynagrodzeniem – świadczy odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowane podatkiem VAT. Zarówno przepisy ustawy, jak i przepisy wykonawcze nie przewidują zwolnienia od podatku dla tego rodzaju usług. Zatem powstała infrastruktura będzie w całości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Analizując okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, że w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy dokonywane w związku z budową kanalizacji sanitarnej będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. odpłatnego świadczenia usług odprowadzania ścieków.

W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwę „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia/Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj